Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av tyggis, fredag 06. juni 2014, klokken 20:30

« forrige - neste »

tyggis

Det er jo en vedtatt sannhet at elbilen er bilfremtiden i verden. Men hva om det kommer noe annet?

Plutselig dukker det opp oppfinnelser som vi ikke har sett før, ser sånne mer eller mindre seriøse artikler: http://www.webforumet.no/nytte/framtidens-bensin-saltvann/

En kan jo lure på hvorfor bilfabrikantene ikke har satset for fullt tidligere, teknologien er gammel og batterikapasiteter som vi bare kan drømme om fantes allerede for 100 år siden. Kommer det noe annet snart? Eller, hvorfor holdes det igjen på batterikapasiteten?


emil

Har i langt tid sagt at det er liten tvil om det er er elmotoren som skal drive fremtidens bil, det usikre er hvor den får strømmen sin fra.

Griffel

#3
Sitat fra: emil på tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:00
Har i langt tid sagt at det er liten tvil om det er er elmotoren som skal drive fremtidens bil, det usikre er hvor den får strømmen sin fra.
Sitat fra: Griffel på torsdag 24. april 2014, klokken 11:03
godkjent utbygging av vann og vind ca 8000GWh ny produksjon klart til å starte utbygging, ca 2000GWh er under bygging, og ca 16000GWh er i søkebunken, av disse vi kanskje 10000GWh bli godkjent.
Altså i løpet av noen år skal det bli ca 20000GWh ny fornbar kraft. I tillegg kommer noen entusiaster til å montere solpaneler.
Skal vi klare å bruke dette trengs ca 7,5 millioner elbiler i tillegg til hurtigtog Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Bergen-Trondheim og lokaltog på østlandet.
I norden er praktisk talt all ny kraft fra fornybare kilder.
Tyskland satser stort på fornybar kraft.
Frankrike tror mer på atom
Storbritania har store programmer på gang for å gjøre seg mindre avhengig av kull, gas og olje
Afrika stor vannkraftprosjekter i Kongo og Nielen vanndragene.
China store vannkraftprosjekter

Hvorfor være pessimist når det går ann å være optimist?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: emil på tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:00
Har i langt tid sagt at det er liten tvil om det er er elmotoren som skal drive fremtidens bil, det usikre er hvor den får strømmen sin fra.

For å pressisere litt:

Nå tenkte jeg mer på hvor motoren fikk den direkte driftstrømmen fra. Om det er batterier, solceller, hydrogen eller noe annet. Men hva som lader bateriet eller står for "produksjonen" av hydrogen eller annet er jo selvfølgelig en ting man også må tenke på.

Griffel

Sitat fra: emil på tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:15
Sitat fra: emil på tirsdag 20. mai 2014, klokken 09:00
Har i langt tid sagt at det er liten tvil om det er er elmotoren som skal drive fremtidens bil, det usikre er hvor den får strømmen sin fra.

For å pressisere litt:

Nå tenkte jeg mer på hvor motoren fikk den direkte driftstrømmen fra. Om det er batterier, solceller, hydrogen eller noe annet. Men hva som lader bateriet eller står for "produksjonen" av hydrogen eller annet er jo selvfølgelig en ting man også må tenke på.
Hva som blir energibæreren er først og fremst et økonomisk og praktisk spørsmål. Batterier og hydrogen er de fremste alternativer idag. Utnyttelse av store mengder tilfeldig kraft krever lagring f.eks stasjonære batterier eller hydrogen tanker. Når mellomlagring er nødvendig begynner hydrogen og bli et realistisk alternativ til andre former for lagring av energ. Derfor er både batteri- brenselcelle-biler realistiske alternativer.

Det som kan endre dette fulstendig er ultrakondensatorer.

Lykkes utviklingen av ultrakondensatoren blir det store endringer i alt som har med kraftelektronikk å gjøre. EEstor har jobbet med saken så lenge at de fleste tviler, men patentene er ekte nok og investorene skyter fortsatt penger inn i fortaket så kanskje en vakker dag?

Solceller må enten lade batterier, ultrakondensatorer eller produsere hydrogen, som framdrift direkte blir effekten av sol for liten og for væravhengig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OleT

Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA