Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av RE, fredag 06. juni 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

Ellemelle

Men har den noensinne vært på Teslas eget kart? Jeg kan ihvertfall ikke huske det. Den har jo en ukurant plassering i forhold til motorveien, og i tillegg er mange av plassene brukt av Tesla selv. Hvis de fører denne opp som en "offisiell" SuC, ville de sikkert fått mange klager fra kunder som må vente på at Teslas biler er ferdigladet.

fredag

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 03. januar 2017, klokken 11:39
Jeg ser at superladeren i Aarhus er fjernet fra oversikten. - Likeså den på servicesenter i Hamburg.
Er disse fysisk fjernet?
Har de kun tilgjengelighet i åpningstiden til servicesenteret og ellers låst?

Det er litt uvandt at etablerte superladere bare "forsvinner" når man tror at de er der og har ladet der tidligere.

Superladerne på Aarhus servicesenter og Hamburg servicesenter har vel i likhet med feks superladeren inne på Rud servicesenter i Bærum aldri vært oppført på Teslas superlader-kart, har de vel?

Jeg mener disse kun var oppført på supercharge.info, men ikke på Teslas eget kart.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

o.b.lix

Sitat fra: fredag på onsdag 04. januar 2017, klokken 17:46
Superladerne på Aarhus servicesenter og Hamburg servicesenter har vel i likhet med feks superladeren inne på Rud servicesenter i Bærum aldri vært oppført på Teslas superlader-kart, har de vel?

Jeg mener disse kun var oppført på supercharge.info, men ikke på Teslas eget kart.

Jeg har ladet på Aarhus sommer 2015 og da var det kartet i Tesla som "lokket" meg dit med lademulighet på kart.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

spirrevipp

På det danske forumet så ble det sagt at den var fjernet på det nye 2017 kartet, så den var nok med tidligere.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nortrahof

Jeg har ladet flere ganger i Aarhus. Siste gangen var i oktober eller november 2016.
Alle SC har vel mulighet til SuC innendørs i åpningstiden men den i Aarhus var en ordinær SuC utendørs.

Det jeg reagerer på, er om SuC i forbindelse med SC fjernes på kartet over SuC der de var oppført tidligere.
- Jeg levde i den villfarelse at SuC bare skulle øke - og ikke minske!?
Når SuC er fjernet på ladekartet må dette bety at den ikke er tilgjengelig - eller? Man bør i hvert fall ikke planlegge å lade der.

Det er greit at SuC er midlertidig stengt eller flyttes til andre plasser i nærområdet - men ikke fjernes.

Dette betyr et ekstra ladestopp under ugunstige forhold for meg når jeg kjører til Tyskland.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

spirrevipp

Hadde min første tur gjennom Danmark denne uken, tur/retur fra Hirtshals til Flensburg. Ikke akkurat høysesong nå, så lading var null problem. Fulgte med på status på laderene når jeg var på vei ned, og med unntak av Rødekro så stemte informasjonen på en prikk.

Randers - tomt når jeg ankom, tok en lang pause og det var halvfullt når jeg reiste.

Rødekro - her stod det to biler når jeg kom, men info viste at 4 var opptatt.

Retur:
Rødekro - tomt ved ankomst, info viste at 2 var opptatt. Kan nesten virke som et ladepar viser feil status. Avstand fra Flensburg var for kort til at batteriet var skikkelig varmt, så lading var litt treg. Neste gang så kommer jeg til å lade litt mer på vei ned når batteriet er varmt.

Randers - 1 bil kom rett før meg, ellers tomt. Tok igjen en lang pause, stod 2 biler når jeg reiste

Hjørring - alene på laderen

Merker at det er litt ekstra stress mtp potensiell ladekø / redusert hastighet ved stor pågang når man har en ferje å rekke, så må nok planlegge litt annerledes.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nortrahof

Ser at det ikke er noen oppdateringer av ladekartet mht. Aarhus. Lademulighet er fortsatt fraværende.
- Rart om det hadde fjernet lademulighet på kartet om de også ikke hadde sperret laderne?

Om en drøy uke skal jeg nedover - og planlegger å lade i Aarhus i stedet for Randers. Da rekker jeg fram med ett ladestopp i stedet for 2!

- Kan jeg stole på at det fortsatt er tilgjengelighet i Aarhus 24/7?
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

spirrevipp

For å være helt sikker så ville jeg kanskje spurt på det danske Tesla forumet. I desember så ble det uttalt at laderen fantes fremdeles selv om den var tatt av kartet, men ting kan jo ha endret seg siden da.

Se innlegg #19 her:
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/4771?&page=1

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

nortrahof

Da kan jeg bekrefte at SuC i Aarhus faktisk eksisterer og er åpen 24/7!
Det virker å være uforandret der fra den tid SuC sto oppført i de offisielle listene til TM og dukket opp på navigasjonen.
I-og-med denne SuC tilsynelatende ikke eksisterer, kan TM stenge den på kort varsel da de ikke har oppført noen lademulighet der? - Rart at den er borte fra kartet!?
SuC i Randers ser ut til å være mye høyere belastet og det å fordele belastningen på de 2 SuC som ligger relativt nærme må da være en god ide?

- Ellers er SuC i Busdorf utvidet med 100% fra i høst. Nå er det 16 staller der - og jeg var eneste besøkende der fra jeg kom til jeg hadde ladet ferdig. - Pussig på en lørdag midt på dagen!
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

spirrevipp

Takk for info! Hvor mange båser er det i Aarhus?

Gruer meg til den dagen jeg ankommer Hirtshals med ferje sammen med 10+ andre Tesla'er som alle må lade på de samme superladerene på vei gjennom Danmark...  :-\
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Lars C. Krogenæs

Det vil jo potensielt bare være på første fylling at det er et problem, da de andre i "reisefølge" vil være ferdig med å lade på stasjon nr2, når du kommer dit.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nortrahof

Sitat fra: spirrevipp på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:18
Takk for info! Hvor mange båser er det i Aarhus?

Gruer meg til den dagen jeg ankommer Hirtshals med ferje sammen med 10+ andre Tesla'er som alle må lade på de samme superladerene på vei gjennom Danmark...  :-\

6 eller 8 staller i Aarhus - og ingen taxier men kun en nordmann da jeg ladet på søndag.
Et godt alternativ til å lade i Randers!

Videre kan man lade gratis på Citti i Flensburg med 32A mens man handler (og ellers hele døgnet). Da må man ha et RFID-kort som koster 1€ i pant og fåes i informasjonen. Alle Citti Grossmarkt har slike gratisladere men man må ha et annet kort i Kiel (Lübeck vet jeg ikke). Kortet i Kiel er gratis - om man har kort fra Flensburg.
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

spirrevipp

Var innom det danske forumet, og der fant jeg info om at Supercharger i Randers var utvidet fra 8 til 14 ladere. :D

Godt å høre at det skjer litt på Supercharger-fronten i Danmark selv om bilsalget er dødt.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

aness

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 07. mars 2017, klokken 12:53
Videre kan man lade gratis på Citti i Flensburg med 32A mens man handler (og ellers hele døgnet). Da må man ha et RFID-kort som koster 1€ i pant og fåes i informasjonen. Alle Citti Grossmarkt har slike gratisladere men man må ha et annet kort i Kiel (Lübeck vet jeg ikke). Kortet i Kiel er gratis - om man har kort fra Flensburg.

5€, og de vil ha cash.

nortrahof

Sitat fra: aness på mandag 10. april 2017, klokken 20:40
5€, og de vil ha cash.

Da har prisene for "kortpant" steget der? Jeg betalte kun 1€ like etter de åpnet ladestasjonen for 2-3 år siden. Brukte det sist i mars.
- Uansett rimelig da man kan levere inn kortet etter bruk og få pengene tilbake!
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA