Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å fjerne varsellyd ved åpning av dør?

Startet av Arne Mith, fredag 06. juni 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Brorson

Er det noen her som har erfaring med marskinskade forsikring på USA import?
Er det noe å hente der, om det skulle oppstå noen problemer, vet at den ikke dekker batteriet

Thomas Parsli

Du mener vanlig bilforsikring med tilleggsforsikring for maskinskade (motor)?
Den bør da være lik samme hvor bilen kommer fra?

Poenget med den er jo nettopp å dekke skader på "motor, girgasse og kraftoverføring" :)
Naboen brukte den på en Nissan Patrol med skade på svinhjul og girkasse -sparte over 50.000,-!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Brorson

Det er vanlig bilforsikring ja.
Høres jo bra ut, den koster jo bare noen få hundrelapper.
Fikk spørsmål fra forsikringsselskap når de hørte det var en USA imp om jeg skulle tegne marskinskade ?
Da tok jeg også det på Leaf'en som jeg importerte for 1 år siden

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:55

Poenget med den er jo nettopp å dekke skader på "motor, girgasse og kraftoverføring" :)
Naboen brukte den på en Nissan Patrol med skade på svinhjul og girkasse -sparte over 50.000,-!
Kan bekrefte at en slik forsikring er gull verdt :)
For 1 år siden havarerte girkassen på min 2008 Volvo XC90. Kr.79000 skulle Bilia ha for jobben.
Med egenandel og fradrag for alder kom sluttsummen på kr. 14000.....et godt stykke fra kr. 79000 ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:18
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:55

Poenget med den er jo nettopp å dekke skader på "motor, girgasse og kraftoverføring" :)
Naboen brukte den på en Nissan Patrol med skade på svinhjul og girkasse -sparte over 50.000,-!
Kan bekrefte at en slik forsikring er gull verdt :)
For 1 år siden havarerte girkassen på min 2008 Volvo XC90. Kr.79000 skulle Bilia ha for jobben.
Med egenandel og fradrag for alder kom sluttsummen på kr. 14000.....et godt stykke fra kr. 79000 ;D

Og folk klager over potensiellt høye priser på batteribytte på en elbil?

smaug01

Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:58
Sitat fra: Powerflux på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:18
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:55

Poenget med den er jo nettopp å dekke skader på "motor, girgasse og kraftoverføring" :)
Naboen brukte den på en Nissan Patrol med skade på svinhjul og girkasse -sparte over 50.000,-!
Kan bekrefte at en slik forsikring er gull verdt :)
For 1 år siden havarerte girkassen på min 2008 Volvo XC90. Kr.79000 skulle Bilia ha for jobben.
Med egenandel og fradrag for alder kom sluttsummen på kr. 14000.....et godt stykke fra kr. 79000 ;D

Og folk klager over potensiellt høye priser på batteribytte på en elbil?
Bingo!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electric

Sitat fra: smaug01 på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:08
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:58
Sitat fra: Powerflux på fredag 10. oktober 2014, klokken 17:18
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:55

Poenget med den er jo nettopp å dekke skader på "motor, girgasse og kraftoverføring" :)
Naboen brukte den på en Nissan Patrol med skade på svinhjul og girkasse -sparte over 50.000,-!
Kan bekrefte at en slik forsikring er gull verdt :)
For 1 år siden havarerte girkassen på min 2008 Volvo XC90. Kr.79000 skulle Bilia ha for jobben.
Med egenandel og fradrag for alder kom sluttsummen på kr. 14000.....et godt stykke fra kr. 79000 ;D

Og folk klager over potensiellt høye priser på batteribytte på en elbil?
Bingo!

Roger that ! (som selv har brukt 65 lax på honing av en - bare en sylinder på en kraftAudi).

emil

Og det værste/beste er at om du må legge 50.000 i nytt batteri til din Leaf vil den gamle batteripakken sansynligvis fortsatt har en verdi på ~10.000kr eller mer for folk med solcelleanlegg o.l.

smaug01

Ja ikke sant! Dette har jeg kommentert i mange kommentatorfelt hvor temaet er tatt opp mtp batteri. Det er ingen som jeg har hørt om som frykter å kjøpe en ny Transporter selv om samtlige T5 Transportere havarerer automatkassa etter 150000km. En Transporter som kostet 600000 som ny(6 seter) har jo tapt seg mange 100000 tusener etter 5-6år men det er det ingen som nevner men at et batteri til 50-60000 etter kanskje 10 års nesten gratis bilhold, er helt katastrofe.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Husk at en maskinskadeforsikring på en elbil som ikke dekker batteri egentlig ikke har så mye igjen å forsikre. En moderne synkronmotor er det ytterst liten sjanse for at det blir noe kluss med, det finnes ingen girkasse (kun en differensial) og da er det egentlig ikke så mye igjen utenom batteriet som den forsikringen kan dekke. På en eksosbil med komplisert motor, automatkasse og lignende derimot, det er en helt annen sak, spesielt på bruktimportbil hvor man ikke har 5 år garanti/reklamasjonsrett mot merkeforhandler/importør.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

#160
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:31
Og det værste/beste er at om du må legge 50.000 i nytt batteri til din Leaf vil den gamle batteripakken sansynligvis fortsatt har en verdi på ~10.000kr eller mer for folk med solcelleanlegg o.l.

I teorien ja, men Nissans lave batteripakkepris forutsetter dessverre at den gamle pakken leveres inn.

BTW, om noen vet om en vraket Leaf et sted så er jeg på jakt etter en komplett batteripakke. Skal bygge lithium-pakke på hytta istedenfor blybatteriene. Har allerede 26 moduler men skulle hatt 44 moduler til (det er 48 moduler i en pakke). Eller ennå bedre, to komplette pakker til. Da kan jeg få meg 45kWh batteri på hytta ;) (utnyttbar kapasitet ladet til 80% maks).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:33
I teorien ja, men Nissans lave batteripakkepris forutsetter dessverre at den gamle pakken leveres inn.

Det har jo blitt solgt løse celler på ebay til ca $100-125 pr stk. Bytter man alle er man oppe i $6000 eller da ca 50.000 inkl mva, men et er nok for spesiellt interesserte

Sitat
BTW, om noen vet om en vraket Leaf et sted så er jeg på jakt etter en komplett batteripakke. Skal bygge lithium-pakke på hytta istedenfor blybatteriene. Har allerede 26 moduler men skulle hatt 44 moduler til (det er 48 moduler i en pakke). Eller ennå bedre, to komplette pakker til. Da kan jeg få meg 45kWh batteri på hytta ;) (utnyttbar kapasitet ladet til 80% maks).

Tror trikset er på bli venn med en høgger eller fem, og tråle nettavisene etter kollisjoner der Leaf er involvert og se hvor de havner.

Electric

#162
Sitat fra: emil på lørdag 11. oktober 2014, klokken 01:02
Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. oktober 2014, klokken 21:33
I teorien ja, men Nissans lave batteripakkepris forutsetter dessverre at den gamle pakken leveres inn.

Det har jo blitt solgt løse celler på ebay til ca $100-125 pr stk. Bytter man alle er man oppe i $6000 eller da ca 50.000 inkl mva, men et er nok for spesiellt interesserte

Sitat
BTW, om noen vet om en vraket Leaf et sted så er jeg på jakt etter en komplett batteripakke. Skal bygge lithium-pakke på hytta istedenfor blybatteriene. Har allerede 26 moduler men skulle hatt 44 moduler til (det er 48 moduler i en pakke). Eller ennå bedre, to komplette pakker til. Da kan jeg få meg 45kWh batteri på hytta ;) (utnyttbar kapasitet ladet til 80% maks).

Tror trikset er på bli venn med en høgger eller fem, og tråle nettavisene etter kollisjoner der Leaf er involvert og se hvor de havner.

Jeg tror ikke det er mange batteri til huggere....de tror jeg også går raskt. Men heftig strømpakke på hytta selvsagt :-) 45 kwH. Men spennende tanke med et slikt batteri på hytta :-)

Balrog

Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:31
Og det værste/beste er at om du må legge 50.000 i nytt batteri til din Leaf vil den gamle batteripakken sansynligvis fortsatt har en verdi på ~10.000kr eller mer for folk med solcelleanlegg o.l.

Hvor får man nytt batteri til Leaf for 50.000kr?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Daeedor

Sitat fra: Balrog på lørdag 03. januar 2015, klokken 12:07
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 18:31
Og det værste/beste er at om du må legge 50.000 i nytt batteri til din Leaf vil den gamle batteripakken sansynligvis fortsatt har en verdi på ~10.000kr eller mer for folk med solcelleanlegg o.l.

Hvor får man nytt batteri til Leaf for 50.000kr?

I USA koster det ca 5500 USD , men man får ikke igjen det gamle batteriet , og bilen må være kjøpt der.
link : http://www.autoblog.com/2014/06/27/nissan-leaf-replacement-battery-costs-5500/

Det skal visstnok komme en lignende avtale i norge i 2015 , men jeg har ikke lest noe mer om dette. Prisen er jo bra !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA