Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å fjerne varsellyd ved åpning av dør?

Startet av Arne Mith, fredag 06. juni 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Allan82

Jeg har også betalt for en VinAudir rapport, og til og med sendt den til ham, men han siger at han ikke tror på sådanne rapporter, han fastholder at det er en 2013 model.

VIN rapporten siger 2012 første registrering januar 2013.


Øyvind.h

Sitat fra: Allan82 på torsdag 16. april 2015, klokken 14:15
Nu er jeg i en meget mystisk situation, han benægter stadig at det er en gammel model på trods af vin nr. Og nu har han givet mig registerings nummeret EL56511, og siger jeg bare kan slå det op... Han kræver nu at jeg betaler et gebyr hvis jeg ikke gennemføre handlen, på trods af at han taler usandt og intet er underskrevet.

Du får kontre med at du vurderer politianmeldelse fordi han forsøker å lure deg. Det kan du jo faktisk dokumentere med maildialogen? Såfremt dette er en bil uten forbedringene. Er det ikke annet håndbrekk på 2013 modeller? Sånn for å se på noe helt konkret som er lett å skille på.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Oppgitt regnr er av en Japan-produsert bil. Den har nøyaktig samme egenvekt/nyttelast tall som min 2012 USA bil og jeg er da rimelig sikker på at det ikke er en oppgradert utgave. Be om å få tilsendt bilder av den aktuelle bilen

Først og fremst bilder av girvelger/midtkonsoll, ratt, pedaler og bagasjerom. Gjerne også motorrom da dette er litt annerledes også for facelift utgave.

emil

Sitat fra: Allan82 på torsdag 16. april 2015, klokken 14:57
Jeg har også betalt for en VinAudir rapport, og til og med sendt den til ham, men han siger at han ikke tror på sådanne rapporter, han fastholder at det er en 2013 model.

VIN rapporten siger 2012 første registrering januar 2013.

Da er det liten tvil om at det ikke er oppgradert utgave.

Hold deg langt unna denne selgeren og lager han mer bråk si at du vil vurdere politianmeldelse for svindel. Gjerne etter at han har sendt bilder av bilen så har du enda mer bevis på feilinformasjon.

Allan82

Tak for svar alle sammen.

Helt konkret skrev jeg

"Er det en ægte 2013 model, dvs med alle de opdateringer der blev lavet på den "nye" model?"

Og han svarede

"Ja det er ekte 2013 modellen med oppdateringen av alle feilene som var på 2012 modellen. "

Og VIN nr afslører så at det er en 2012 model.

Jeg har skrevet til ham flere gange, både fotbrekk og B-mode på girspaken, men han holder fast i at det er en 2013, for Norge, som han siger har godkendt den som en 2013 model. Jeg begynder næsten at tro han bare ikke ved bedre.

emil

Selger av bilen er et ungt AS med minimalt med egenkapital og ennå ikke noe kjent regnskap. Eventuell reklamasjon og garanti kan bli problematisk å få igjennom. Han kan slå selskapet konkurs og starte opp nytt dagen etter hvis det kommer mange reklamasjonssaker.

Bilen er heller ikke av modell med "100 forbedringer" og så lenge selger ikke vet hva han selger eller har importert, og heller ikke stoler på vinaudit/carfax rapporten.

Bilen er kanskje førstegangsregistrert i 2013, men den er identisk med biler solgt i USA i 2012. Etter forholdene høy kmstand gjør også at jeg ville holdt meg unna bilen uansett egentlig.

Allan82

OK jeg holder mig fra handlen, tak for svar.

Det skal dog siges at der følger 2 års sølv garanti med fra Autoconcept. Men ved ikke om det er noget værd i sig selv.

Thomas Parsli

Hvis han "har solgt op mod 30 importerede Leaf'er" og ikke vet forskjell på en 2012 og en 2013-modell har han et problem. At han ikke "stoler" på VIN-rapporter tyder på at han er ved bedre...

Forklar han at du anmelder han for svindel til politi og forbrukerombudet hvis han sender regning -og at du samtidig tipser kemneren om at han etter eget sigende har solgt rundt 30 importerte biler.
Lite som tyder på at de står i regnskapet til NA Bil AS (da ville han vært regnskapspliktig).


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TB

Sitat fra: Allan82 på torsdag 16. april 2015, klokken 14:15
Nu er jeg i en meget mystisk situation, han benægter stadig at det er en gammel model på trods af vin nr. Og nu har han givet mig registerings nummeret EL56511, og siger jeg bare kan slå det op... Han kræver nu at jeg betaler et gebyr hvis jeg ikke gennemføre handlen, på trods af at han taler usandt og intet er underskrevet.
Her kan du gratis søke detaljer rundt alle biler med norsk registrering:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll

For eiger av eit kjøretøy: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Kjoretoyopplysninger/SMS+tjeneste
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Petter Leaf

Selskapet NA bil AS er stiftet 1. halvår 2013 og skulle ha sendt inn årsregnskap for 2013 innen 1. september 2014. På brreg.no er det ikke registrert innlevert årsregnskap pr i dag. Når de ikke leverer inn årsregnskap kan det tyde på at de er useriøse. Jeg ville også holdt meg langt unna denne selgeren.

smaug01

FYI, i Norge er det sånn at en bil registrert i 2013 er en 2013 modell selv om den var laget i 1970 men det betyr ikke at det er en modell år 2013 bil(eng:MY2013). For meg så høres det ut som selgeren prøver seg på en liten flisespikkeri diskusjon med å gjemme seg bak dette faktumet. Rettslig kan det kanskje holde, sannsynligvis ikke siden du helt spesifikt spør etter det du gjør. VIN sier at bilen er "made in japan", visuelt er det soleklart at bilen er en japanleaf.
http://www.dinside.no/909088/feil-aarsmodell-paa-bruktbilen

Personlig hadde jeg ikke giddet å brukt mer tid på selgeren og bare snudd ryggen og funnet en annen bil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 16. april 2015, klokken 22:14
FYI, i Norge er det sånn at en bil registrert i 2013 er en 2013 modell selv om den var laget i 1970 men det betyr ikke at det er en modell år 2013 bil(eng:MY2013). For meg så høres det ut som selgeren prøver seg på en liten flisespikkeri diskusjon med å gjemme seg bak dette faktumet. Rettslig kan det kanskje holde, sannsynligvis ikke siden du helt spesifikt spør etter det du gjør. VIN sier at bilen er "made in japan", visuelt er det soleklart at bilen er en japanleaf.
http://www.dinside.no/909088/feil-aarsmodell-paa-bruktbilen

Personlig hadde jeg ikke giddet å brukt mer tid på selgeren og bare snudd ryggen og funnet en annen bil.

Det fine med amerikanske chassisnr/VIN er at de inneholder modellåret uavhengig av produksjons og registreringsår og for denne bilen er dette 2012.

SitatThe 10th letter or number of the VIN tells you the model year of the vehicle. Note that this may be different from when it was manufactured, as many automobile manufacturers start to produce next years model this year.

For JN1AZ0CP4CT025881 er det altså "C" som er 2012.

Allan82

Sitat fra: emil på torsdag 16. april 2015, klokken 22:23
Sitat fra: smaug01 på torsdag 16. april 2015, klokken 22:14
FYI, i Norge er det sånn at en bil registrert i 2013 er en 2013 modell selv om den var laget i 1970 men det betyr ikke at det er en modell år 2013 bil(eng:MY2013). For meg så høres det ut som selgeren prøver seg på en liten flisespikkeri diskusjon med å gjemme seg bak dette faktumet. Rettslig kan det kanskje holde, sannsynligvis ikke siden du helt spesifikt spør etter det du gjør. VIN sier at bilen er "made in japan", visuelt er det soleklart at bilen er en japanleaf.
http://www.dinside.no/909088/feil-aarsmodell-paa-bruktbilen

Personlig hadde jeg ikke giddet å brukt mer tid på selgeren og bare snudd ryggen og funnet en annen bil.

Det er lige præcis det jeg gjort, både skrevet til ham at det væsentlige for mig var selvfølgelig hvilken model det var, og ikke registreringsår, også derfor jeg spurgte om det var en ægte 2013, der burde ikke være tvivl om hvad jeg mener.

Nu ved jeg ikke hvordan det er i Norge, men i danmark, ville han nærmere være juridisk bundet til at sælge mig en  ægte 2013 model, eller gå med til et nedslag i prisen.

I en af af hans sidste beskeder (dvs efter at jeg har forklaret ham hvordan det hænger sammen med serie nr) skrev han endda, "Du får en  2013 modell, med nye opdateringer for det er slik jeg har kjøpt den, med lader og varme i ratt, samt solcellepanel på bilen"

Jeg skrev så til ham at jeg synes det er veldig useriøst at han stadigvæk ikke vil indrømme at det er en 2012 model, når VIN nr helt klart og tydeligt siger det. derudover skrev jeg at han kunne anse denne besked som værende min sidste besked og at jeg under ingen omstændigheder ønsker at gennemføre handlen.


Thomas Parsli

Sitat fra: smaug01 på torsdag 16. april 2015, klokken 22:14
FYI, i Norge er det sånn at en bil registrert i 2013 er en 2013 modell selv om den var laget i 1970 men det betyr ikke at det er en modell år 2013 bil(eng:MY2013).

Den var ny for meg (og nå er jeg svært forsiktig i ordbruken)...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

smaug01

Er ikke noe nytt og det er mer aktuelt når feks MY2013 bil blir registrert siste dag i 2012. Da er bilen en 2012 modell hvor bruktpris blir deretter. Modellår og årsmodell er to forskjellige ting. En overligger som går andre veien er det samme så det går begge veier derfor er det litt viktig noen ganger å ha kunskap om bilen man kjøper hvis dette er viktig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA