Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å fjerne varsellyd ved åpning av dør?

Startet av Arne Mith, fredag 06. juni 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Electric

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. september 2014, klokken 12:29
Denne tråden var en gang en advarsel om at noen importerte USA-modeller har vært eksportert som vrak (pga. kollisjonsskade eller vannskade), importert til Latvia og dukket opp på finn som "strøkne" eller "pent brukt".

Jeg fortsetter å oppfordre alle som kjøper en importert elbil om å sjekke historikk. Er den en US-modell og selges av en privatperson enbefaler jeg i tillegg en rapport fra https://www.vinaudit.com/  eller http://carfax.com

Dette har ingen ting med hva norske importører eller forhandlere mener om importerte biler, men det enkle fakta at enkelte selgere underslår viktig informasjon.

Så nok en gang:

* undersøk historikken på en importert bil
* bestill rapport fra Carfax eller VinAudit hvis du kjøper en US-modell
* vær forsiktig med biler eksportert fra USA og som har vært "innom" et annet land før den kom til Norge

Thomas

Som vel også gjelder uansett kjøp av bil. Uansett hvor den kommer ifra. Man har en "fordel" ved å kunne sjekke med US-biler, som man ikke har med euro-import. Noe det ikke er skrevet mye om - fordi det ikke er mulig å sjekke historikk fra euro-området. Dog omhandler også denne tråden også liten kunnskap om ulike vognkort fra utlandet, grensegangen mellom ulike vognkort, forsikringspolicy i ulike land og begrepsforvirring.

TS


Hei

Er det noen grunner til å ikke kjøpe av denne importøren?


Autonova AS
Nissan Leaf SL,"Vinterpakke" 2012, 22 450 km, kr 159 000http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52341327&searchclickthrough=true

Hva har nyere europeiske modeller som denne ikke har?  Man burde vel få avlest batteritilstand før man kjøper en brukt elbil, uansett type..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Thomas Parsli

Sitat fra: TS på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:26
Er det noen grunner til å ikke kjøpe av denne importøren?
Autonova AS

Det er flere på forumet som har kjøpt bil fra Autonova og alle virker strålende fornøyde!
At de gir garanti på bilen synes jeg er bra (selv om forbrukerkjøpsloven kanskje er like bra), prisen ser ok ut og jeg ville bare sjekket at den ikke har gått i et ekstremt varmt område før jeg kjøpte :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Electric

Sitat fra: TS på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:26

Hei

Er det noen grunner til å ikke kjøpe av denne importøren?


Autonova AS
Nissan Leaf SL,"Vinterpakke" 2012, 22 450 km, kr 159 000http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52341327&searchclickthrough=true

Hva har nyere europeiske modeller som denne ikke har?  Man burde vel få avlest batteritilstand før man kjøper en brukt elbil, uansett type..

Bilde 6 = 6358 km, se minimum om det er 12 bars på den (lengst til høyre i displayet).

TS

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:40
Sitat fra: TS på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:26
Er det noen grunner til å ikke kjøpe av denne importøren?
Autonova AS

Det er flere på forumet som har kjøpt bil fra Autonova og alle virker strålende fornøyde!
At de gir garanti på bilen synes jeg er bra (selv om forbrukerkjøpsloven kanskje er like bra), prisen ser ok ut og jeg ville bare sjekket at den ikke har gått i et ekstremt varmt område før jeg kjøpte :)

Thomas

CarWings/fjernstyring etc fungerer vel ikke på US biler?

Garantien ser ut til å tilsvare nybilkjøp :

Garanti.
Når du kjøper en Nissan Leaf, USA modell hos Autonova får du 5 år garanti på hele bilen fra 1.gang registreringsdato.
Denne garantien dekker alle elektriske og mekaniske komponenter, som ellers ville vært dekket på en
Nissan Leaf, solgt ny i Norge.


Det virker jo som et kupp....  Dvs garanti på batteriet også, hvor Nissan sier 70% rest.kap (?)...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

emil

Sitat fra: TS på onsdag 08. oktober 2014, klokken 15:26
Er det noen grunner til å ikke kjøpe av denne importøren?

Ikke stol på bildene, som mange andre som importerer og selger mye bruker de samme bilder på alle bilene. Ta en grundig gjennomgang av den faktiske bilen.

Så lenge du har satt deg inn i hva du får/ikke får med USA bil er bilen er ikke bilen noe dårlig kjøp. Men be om å få se Carfax rapport eller lignende for å være sikker på tilstand og hvor i USA den har kjørt.

Prøv å lån bilen så du kan få fulladet den og sjekket batterikapasiteten med LeafSpy eller lignende.

kjbu

Garantien er verdiløs om Autonova legger inn årene om f.eks 2 år. Da står man uten noen ting siden bilen er fra USA.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Nå har Autonova AS holdt på i mange år og har (så vidt jeg kan se) en brukbar økonomi så konkursfaren er vel ikke overhengende?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorC

Dessuten er det vel neppe de som stiller garantien? De har vel som "alle" andre bruktbilimportører kjøpt en garanti fra et eksternt selskap. Så hvis  man skal være garantiløs må altså begge selskapene gå konkurs... Og seriøse garantiselgere har forsikret seg i større selskaper/grupper såsåsom Lloyds.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Go-carter

Autonova har holdt på så lenge jeg kan huske med Amcars, så tror det må være en av de tryggere å kjøpe USleaf fra.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Electric

#145
Sitat fra: TorC på torsdag 09. oktober 2014, klokken 15:05
Dessuten er det vel neppe de som stiller garantien? De har vel som "alle" andre bruktbilimportører kjøpt en garanti fra et eksternt selskap. Så hvis  man skal være garantiløs må altså begge selskapene gå konkurs... Og seriøse garantiselgere har forsikret seg i større selskaper/grupper såsåsom Lloyds.

Ekstern forsikring: Jeg tipper carprotect - man får vel evt krangle med dem. Som med Protector når man kjøper hus/leilighet. I tilfelle så har jeg hørt at de ikke gir batterigaranti. Men dette skal jeg ikke si sikkert. Dvs. garanti på batteriet hvis <70 % innen 5 år fra førstegangsregistrering. Det hørte jeg av en forhandler som vurderte importsalg av leaf - som hadde sjekket dette. Han hadde det svart på hvitt - det var på slutten av fjoråret.

De fleste forsikringsselskap er reassurert i et annet selskap. Med mindre man har en finanskrise hvor man har gjensidige forsikringer som da blir verdiløs, burde man være rimelig sikker. Men i tilfelle blir det nok en litt heftig papirmølle. Det skjer neppe igjen på noen år (finanskrisen).

emil

Sitat fra: Electric på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:02
Ekstern forsikring: Jeg tipper carprotect - man får vel evt krangle med dem. Som med Protector når man kjøper hus/leilighet. I tilfelle så har jeg hørt at de ikke gir batterigaranti. Men dette skal jeg ikke si sikkert. Dvs. garanti på batteriet hvis <70 % innen 5 år fra førstegangsregistrering. Det hørte jeg av en forhandler som vurderte importsalg av leaf - som hadde sjekket dette. Han hadde det svart på hvitt - det var på slutten av fjoråret.

Nå skriver jo Autonova at garantien på mekanisk og elektrisk skal være lik den som kommer fra Nissan:

Sitat
-Garanti.
Når du kjøper en Nissan Leaf, USA modell hos Autonova får du 5 år garanti på hele bilen fra 1.gang registreringsdato.
Denne garantien dekker alle elektriske og mekaniske komponenter, som ellers ville vært dekket på en
Nissan Leaf, solgt ny i Norge.

Kan jo riktignok være at det med liten skrift står at batteriet ikke er dekket.

Reklamasjonsrett har man uansett.

Electric

Sitat fra: emil på torsdag 09. oktober 2014, klokken 19:40
Sitat fra: Electric på torsdag 09. oktober 2014, klokken 17:02
Ekstern forsikring: Jeg tipper carprotect - man får vel evt krangle med dem. Som med Protector når man kjøper hus/leilighet. I tilfelle så har jeg hørt at de ikke gir batterigaranti. Men dette skal jeg ikke si sikkert. Dvs. garanti på batteriet hvis <70 % innen 5 år fra førstegangsregistrering. Det hørte jeg av en forhandler som vurderte importsalg av leaf - som hadde sjekket dette. Han hadde det svart på hvitt - det var på slutten av fjoråret.

Nå skriver jo Autonova at garantien på mekanisk og elektrisk skal være lik den som kommer fra Nissan:

Sitat
-Garanti.
Når du kjøper en Nissan Leaf, USA modell hos Autonova får du 5 år garanti på hele bilen fra 1.gang registreringsdato.
Denne garantien dekker alle elektriske og mekaniske komponenter, som ellers ville vært dekket på en
Nissan Leaf, solgt ny i Norge.

Kan jo riktignok være at det med liten skrift står at batteriet ikke er dekket.

Reklamasjonsrett har man uansett.

Jepp - reklamasjonsrett har man uansett - og vilkår kan være endret. Samt at det finnes flere som driver med forsikring av dette. Jeg vil også tro at man regner seg til lite sannsynlig (lav forsikringskost reassurandert) for at batteriet skal tippe under 70 % i norske forhold.

E_S

Jeg sitter med min kjøpskontrakt fra Autonova fra jeg kjøpte min bil, og der står det "5 år/100000 km nybilgaranti fra 1. gangsregistreringsdato". Det står ikke nevnt noe med liten skrift om garantien i det hele tatt, så det skulle igrunn tyde på at det er som de skriver, at det er samme garanti som gjelder på en Leaf nysolgt i Norge.

Forøvrig strålende fornøyd med både Autonova og bilen. Ikke at det har vært noe feil med den heller, men hele kjøpsprosessen var ryddig og ordentlig og selgeren jeg handlet med samt daglig leder som jeg også snakket med var hyggelige og imøtekommende - også etter at kontrakten var signert. Jeg spurte og fikk en utskrift av Carfax på min bil av dem før jeg kjøpte den. Firmaet er forøvrig ingen døgnflue - har holdt på med amcar aldri-så-lenge, så jeg tror det er en av de tryggere å kjøpe US-Leaf av.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Electric

Sitat fra: E_S på torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:41
Jeg sitter med min kjøpskontrakt fra Autonova fra jeg kjøpte min bil, og der står det "5 år/100000 km nybilgaranti fra 1. gangsregistreringsdato". Det står ikke nevnt noe med liten skrift om garantien i det hele tatt, så det skulle igrunn tyde på at det er som de skriver, at det er samme garanti som gjelder på en Leaf nysolgt i Norge.

Forøvrig strålende fornøyd med både Autonova og bilen. Ikke at det har vært noe feil med den heller, men hele kjøpsprosessen var ryddig og ordentlig og selgeren jeg handlet med samt daglig leder som jeg også snakket med var hyggelige og imøtekommende - også etter at kontrakten var signert. Jeg spurte og fikk en utskrift av Carfax på min bil av dem før jeg kjøpte den. Firmaet er forøvrig ingen døgnflue - har holdt på med amcar aldri-så-lenge, så jeg tror det er en av de tryggere å kjøpe US-Leaf av.

Jeg vil også anta batteriet er dekket selv om min kjenning fikk det svart på hvitt at det ikke var dekket (for ca 1 år siden). Forsikring er ren statistikk - hvis det er 1 tilfelle av 11 000 solgte leaf at batteriet har gått under 70 % - så blir det lav sannsynlighet for at det skal skje. Derav blir forsikringspremien (uten marginer) rimelig lav. Hvis 70 000 for komplett nytt batteri (med installasjon) - så vil 70k NOK ganger (1/11 000) bli en lav premie for denne forsikringen. Selv om det hadde vært 20 biler (da hadde man vel hørt om det i en eller annen form), så er denne premien lav i vårt nordiske miljø. Hvis man tenker slik at det er lite sannsynlig at tilfellet inntreffer så koster premien lite (men trolig prises denne høyere i markedet/oss, enn hva som er nødvendig - men forsikring er jo et spill på (vår) frykt og statistikk).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA