Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mulig å fjerne varsellyd ved åpning av dør?

Startet av Arne Mith, fredag 06. juni 2014, klokken 10:28

« forrige - neste »

Electric

"Junk" og "for parts only" er title som kan sidestilles med norsk "vrak". Biler fra USA med salvage title må ha fått igjen title før de forlater USA for å kunne registreres i Norge. Dette betyr at de må igjennom en grundig sjekk i USA før de får clean eller prior salvage. PS ! Det er en god del stater som gir salvage title på biler som er stjålet....hvor det kan være alt fra nix skade til mere. Hvilket forsikringsselskap gir "vrak" på norske biler som blir stjålet, eller hvor mange bilselgere opplyser om at bilen har vært stjålet her til lands ? Det gjelder selvsagt også leaf-selgere ? I USA-forstand så har den da altså hatt "salvage" title......skal man opplyse om at det var en stumpet sneip i askebegret ? Mao - så kan spennvidden være vid.

USA er videre kjent som saksøkingsnasjon nr 1 på kloden, noe som gjør at forsikringsselskapene heller setter salvage på svært mye av skader enn det som i Norge blir betegnet som vrak. Det kan mao være et stort spenn i skaden på salvage. Jeg har en norsk kjenning i USA som har en MC til 18k USD stående i oppkjørselen - denne sykkelen falt over ende og ble skrapet opp. I forsikringssaken så ble den "salvage". Det var en lakkeringsjobb til 1k USD. Det ble spurt forsikringsselskapet hvorfor det blir salvage på denne sykkelen, og de svarte at det var pga liability and price. Det er lavere ansvar for forsikringsselskapet hvis de selger MC``n (og bil) på salvage title, dessuten får de bedre pris (et større marked åpner seg når liability ikke henger på en clean title....og det viser seg at det er ett-eller-annet med MC/bil). Det er mao en kalkulert sannsynlighet for at hvis det oppstår noe med en clean title, og man blir saksøkt - så ryker det en MONG eller annet for et amerikansk forsikringsselskap (eller annen eier).

Flooded biler kan derimot ha en del jobb.......og vil trolig kun være mulig til parts. Det er et par land i EU som kan ta inn floodedbiler (av alle merker selvsagt) - altså uten å ha fått igjen clean/prior salvage-title i USA, og dermed får dem registrert i EU for å så å få dem registrert her. Det burde ikke være mulig, dog er det ikke USA sin feil men nasjonal rett i hvert enkelt EU-land (faktisk ikke EU-regulert). Jeg har selv kjøpt en flooded bil (ikke leaf) fra USA, ferskvannsskadet heldigvis (veteranbil) - men den ble innkjøpt som delebil iom at den ikke fikk veiretten tilbake i USA. Floodedbiler som tas inn i EU-land for fiks må det gjøres veldig mye med før de blir gode nok, men har man en kjenning i litauen som kan få den godkjent - så er det kanskje lettere.

Enhver form for kommunikasjon krever at man har en felles forståelse av begrep - og i dette tilfellet har nok vraktolkningen gått litt av skaftet. "Junk" = vrak.....salvage kan være vrak - men det varierer veldig mye, men biler rett fra USA til Norge blir ikke registrert før de har vært igjennom en heftig kontroll etter oppbygging i USA.

PS ! Tyskland kan også ta inn flooded....og få den registrert. Bruktimport fra Tyskland kan mao ha kommet til Deutche welle uten å være roadwordig.

På MC er det lettere inn til Norge...... Rekk opp hånden hvor mange som tror at det finnes en viss "vaskemaskin" på slik import............Dog er det vel få her som vil fortelle det til en en med skjegg og skinnvest  :D

TorC

Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men basert på de opplysninger jeg har fått fra bla. biltilsynet i Norge er ikke dette helt uvanlig, og problem.

Ved import fra USA må bilen enkeltgodkjennes, det kreves da foruten en "clean title" (noe vrakbilene kan utstedes med fra enkelte stater ved eksport) også en Carfax eller tilsvarende.

Problemet oppstår når biler importeres fra EU/EØS. Da kreves ikke enkeltgodkjenning, og Vegvesenet er forpliktet til å "godkjenne" bilen uten engang å ha sett den. Siden enkelte land tillater import av vrak kan disse sendes rett til Norge så lenge de har vært innom en av disse landene.

Det finnes ingen logisk forklaring på hvorfor noen skal ta seg bryet med å sende en bil til Norge via f.eks Litauen. Det medfører kun masse ekstraarbeid siden avgifter må betales og refunderes, og masse ekstra dokumentasjon. Norge er jo en av de landene det er absolutt enklest å importere elbil. Så hvorfor ta det via et annet land? Eneste årsak er selvsagt raske penger.

Når det gjelder sistnevnte talers påstand om at dette ikke er USAs skyld, så vil jeg påstå det motsatte. Dette er deriblant USAs enkeltstateters skyld. Det er de som utsteder "clean title" ved eksport fordi de selv ikke vil ha søppla. De synes det er greit at en Mexicaner eller Rumener dauer i deres søppel, men ikke en av sine egne borgere. Dette er helt likt som at vi i Norge synes det er greit at en kineser eller flippindianer dauer av kreft mens vedkommende jobber på fabrikk, så lenge vi kan kjøpe billige Iphoner vedkommende har produsert. Forskjellen mellom oss og USA er at USA-borgerne er langt mer åpne og ærlige om at de gir faen i andre.

Når en bil får stemplet "PARTS ONLY" i title bør ikke bilen være på veien i noen land. Når så carfaxen viser at bilen er destruert, (som på den hvite bilen tidligere i tråden) så bør den ikke kunne dukke opp på norske veier etter en tur innom Litauen. Dette er ikke bare utnytting av smuthull, men regelrett organisert svindel og gambling med folks liv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric

Via EU/EØS er helt korrekt problemet. Der er det enkelte land som kan ta inn titler som ikke er godkjent for vei fra bl.a. USA. Hvor gode kontrollene er der ETTER å ha bygd opp bilene er ukjent for meg, men Vegvesenet her hjemme sier at USA-kontrollen for å bli godkjent er rimelig grundig.

Det er riktig at noen stater kan sette på clean title for exportformål, men det gjøres ikke uten at de går igjennom inspection. Problemet er at myndighetene i noen land (bl.a.) i Europa IKKE krever veigodkjente titler fra USA. Dermed får man heller rette skytset mot EU og regelverket omkring hvilke titler biler må ha før de kommer til aktuelt godkjenningsland. Floodedbiler vil være noe mer utfordrende, iallefall siden forsikringsbransjen i USA er slik at man ikke får røre en bil full av vann før det kommer en takstmann - da blir det fort mye vann som ikke slipper ut. Dessuten er det vel sjelden at det er bare ferskvann der borte. En flooded leaf som delebil kan dog sikkert
være fornuftig hvis prisen er rett. Dog vil USA være et marked med 48 (50) ulike stater som kan ha ulike regelsett og tolkninger - derav kan det være ulikheter på hvordan de tolker bruken av ulike titler. Det er vel en kjent sak at skadede biler i Tyskland har verksted i Litauen - og godkjenning på samme sted, før de står annonsert på mobile.de og Ola Nordmann handler billig BMW eller annet.

Exporttitle i USA er biler som ikke blir godkjent for veibruk i USA - det vil fort være spesialimportbiler fra f.eks. Asia etc (Mitsubishi 3000gt VR-4 f.eks. blir fort bare "rødskilt" i USA og kun "export only").

TorC

Jeg tror du misforstår. Problemet er i utgangspunktet ikke reglene i EU/EØS. Reglene her krever såvidt jeg har forstått en "clean title". Problemet er at USA eksporterer vrak som ikke er godkjent, men som får en "clean title" når de blir eksportert.

Man kan gjerne påstå at kontrollen er dårlig i EU/EØS, men samtidig kan man påstå at et vestlig demokrati ikke bør eksportere søppel med dokumenter som fremstiller produktet som noe annet enn avfall.

Disse vrakene fra USA (med unntak av den siste som bare hadde en mindre frontskade, og selger gir en meget god pris OG informerer om skaden), er regelrette vrak som ikke har noe på norske veier å gjøre. De har ikke noe på noen veier å gjøre, de er vrak. Det finnes ingen unnskyldning for å utstede "clean" title på disse vrakene.

Vrakene som sendes til Litauen gjennomgår ingen "inspeksjon" slik du påstår. I såfall ville de ikke fått en "clean title". Disse vrakene blir sendt i bulk utenlands fordi myndighetene ikke vil ha de på sine veier. Vi vil heller ikke ha dem på våre veier. Vi vil ikke ha dødsfellene på norske, afghanske, marrokanske, angolske eller noen andre veier.

Jeg driter lang vei i om denne søpla tidligere ble eksportert til Asia. Hvis myndighetene i USA ikke vil at sine egne borgere skal dø i disse bilene er det ingen grunn til at en kineser eller nordmann skal dø i dem.

Dette er søppel og bør behandles deretter.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Electric

Nei - det kreves IKKE clean title i alle land i Europa.

Bybil entusiast

Alle er enige om at biler med alvorlig skade ikke bør komme på Norske veier.

Det virker likevel som noen ønsker å fremstille alle USA biler som vrak. Samtaler med Nissan importør og forhandlere bekrefter deres holdning til dette. De sier mange negative ting om USA bilene som ikke er en realitet. Det er brukt importert flere hundre Leaf til Norge fra USA og andre land. Biler med skader er neppe større på dette merket enn på andre merker som importeres. Når Mercedes og BMW  brukt import startet i stor skala fra utlandet hadde deres merkeforhandlere store problemer med å akseptere og serve disse bilene. Nå har de skjønt at det er en del av businessen og samarbeider med kundene om vedlikehold og service. Der er ikke Nissan og BNH enda. De svartmaler situasjonen og driver propaganda og 2 pris system for å legge kjepper i hjulene for brukt import av Nissan.
Sorry dersom noen ikke liker dette, men slik er det. Jeg kjører en USA Leaf som er glimrende. 45000 km uten en service eller trøbbel.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Daeedor

Bybil Entusiast :  Du vil nok møte samme problemstilling om du bruktimporterer privat en Europeisk bil til USA ,men det er neppe merke-importørens feil..... Blir nok svært lite support å få da også , uten å betale for det. Det er faktisk ikke sikkert du får registrert den i USA overhodet ! Rent bortsett fra det - så gir du en grei fremstilling.  ::)

E_S

De fleste europeiske bilmerker har verdensdekkende fabrikksgaranti i to år slik at f.eks. en USA-modell som importeres til Norge kan repareres på garanti uten problemer. Såvidt jeg vet er det bare de asiatiske og amerikanske bilmerkene som skiller Nord-Amerika og Europa slik at garanti fra den ene delen ikke gjelder i den andre..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Thomas Parsli

Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 21. august 2014, klokken 14:12
Alle er enige om at biler med alvorlig skade ikke bør komme på Norske veier.

Det virker likevel som noen ønsker å fremstille alle USA biler som vrak.

På dette forumet (og spesielt i denne tråden) har kun snakket om biler som har tittelen "JUNK" eller "SALVAGE" og blir eksportert til Latvia for så å bli importert til Norge og solgt på finn som "pent brukt".

Jeg kunne godt kjøpt en US-Leaf (til riktig pris), men ikke en som har vært "innom Latvia".
For meg fremstår denne importen som svindel.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorC

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 24. september 2014, klokken 12:11
Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 21. august 2014, klokken 14:12
Alle er enige om at biler med alvorlig skade ikke bør komme på Norske veier.

Det virker likevel som noen ønsker å fremstille alle USA biler som vrak.

På dette forumet (og spesielt i denne tråden) har kun snakket om biler som har tittelen "JUNK" eller "SALVAGE" og blir eksportert til Latvia for så å bli importert til Norge og solgt på finn som "pent brukt".

Jeg kunne godt kjøpt en US-Leaf (til riktig pris), men ikke en som har vært "innom Latvia".
For meg fremstår denne importen som svindel.

Thomas

Det er mange som har uttalt at de selv ikke ville kjøpt US-Leaf pga forskjell i utstyr og garanti. Det må jo være lov å ytre seg om dette slik at potensielle kjøpere vet hva de går til.

Det at en bil har vært skadet har vel heller ikke blitt omtalt som et stort problem. Det er først når bilene er "JUNK", "PARTS ONLY" eller registrert som destruert at det omtales som svindel.

Det å kjøpe en bil som har hatt en skade tror jeg ingen anser som et problem så lenge man enten kan dokumentere at bilen er repartert skikkelig, eller at skaden lite omfattende.

Det er svindel når biler som er registrert som destruert dukker opp her i Norge etter en runde i Latvia uten at det informeres om. Kanskje er de reparert skikkelig, kanskje ikke. Kanskje har de bare byttet VIN?

Jeg har selv kjøpt US-LEAF og er fornøyd med det, og anbefaler alle som ønsker å minimere verditap å gjøre det samme. Folk må få velge selv, men da må alle fakta på bordet! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Elbilfantast

Jeg har kjøpt en USA-leaf som hadde prior salvage - bilen var veldig bra rettet og ordnet. Den var bedre under og mellom plater enn orginalt siden vi sammenlignet med en uten oppretting (PS - rimelig svak behandling på innsiden av bodyplater på disse bilene - den rettete hadde noe etterbehandling på innsiden...positivt). Junk til mange EU-land derimot er noe mer utfordrende...iom at bakgårdsgodkjenning/korrupsjon finnes ikke langt fra Norge. Enig i minimering av verditap - folk får velge, men et enkelt regnestykke. I grunn samme bil (USA/EU/"norsk") - men mindre nedside økonomisk - har faktisk brukt home-linken også.

Trekkoppbil

I USA er et drøssevis med skada Leaf til salgs, og det er registre hvor man kan se om politiet har har rapport om bilen din har vært i ulykke, og det er et utall av ulike salvage titles, og andre titles.

I Europa finnes det omtrent ikke skada Leafer til salgs, og europeiske biler har ikke salvage title, eller dårlig historie. Da må vel de europeiske bilene være mye tryggere?

E_S

I Europa er det ikke noe system for registrering av kondemnering/store skader slik som i USA. Så enkelt er det. Skal man finne ut noen sånn historikk på en bil i Europa må man bare krysse fingrene for at f.eks. merkeforhandler har noe data om retting av skade registrert eller lignende..

Hva angår utstyr er det jo ingen forskjell utenom at Carwings ikke funker og det ikke er fungerende kart til navi samt at USA-biler har 6,6 kW-lader som standard etter 2013-faceliften.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Electric

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 29. september 2014, klokken 15:08
I USA er et drøssevis med skada Leaf til salgs, og det er registre hvor man kan se om politiet har har rapport om bilen din har vært i ulykke, og det er et utall av ulike salvage titles, og andre titles.

I Europa finnes det omtrent ikke skada Leafer til salgs, og europeiske biler har ikke salvage title, eller dårlig historie. Da må vel de europeiske bilene være mye tryggere?

Hvor mange biler har ikke blitt importert til Norge fra Europa med ukjent historikk ? Det er vel en god grunn for at Tysklandsimport har vært stor butikk for begge sider. Oppskrift: kjøp en/to skadede biler fra et forsikringsselskap (eller annen kilde), send disse til Romania for fiks - tilbake til Tyskland og sett den på utstilling i Hamburg til det kommer en nordmann (eller andre). Bilen kan selvsagt vært god, men km-fusk og hurtigfiks på karrosseri er også sannsynlig.

Thomas Parsli

Denne tråden var en gang en advarsel om at noen importerte USA-modeller har vært eksportert som vrak (pga. kollisjonsskade eller vannskade), importert til Latvia og dukket opp på finn som "strøkne" eller "pent brukt".

Jeg fortsetter å oppfordre alle som kjøper en importert elbil om å sjekke historikk. Er den en US-modell og selges av en privatperson enbefaler jeg i tillegg en rapport fra https://www.vinaudit.com/  eller http://carfax.com

Dette har ingen ting med hva norske importører eller forhandlere mener om importerte biler, men det enkle fakta at enkelte selgere underslår viktig informasjon.

Så nok en gang:

* undersøk historikken på en importert bil
* bestill rapport fra Carfax eller VinAudit hvis du kjøper en US-modell
* vær forsiktig med biler eksportert fra USA og som har vært "innom" et annet land før den kom til Norge

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA