Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til valg av bil - Ca. 200k

Startet av elektrolux, torsdag 05. juni 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

elektrolux

Da ble det anledning til å teste også dette.

Hadde kjørt ca 110 km og tenkte at dette var en god anledning å teste maks rekkevidde. Riktignok hadde første del av kjøringen vært helt uten tanke på rekkevidde, men forbruksmåleren indikerte 11,6 kWt/100 km så ting så oppløftende ut. Endte forøvrig på 11,2 kWt/100km etter å ha vært nedi 11,1 kWt/100km.

Det som først skjedde var at bilen gikk inn i eco+ modus. Dette merket jeg ingenting til, men etterpå fikk jeg beskjed fra Garmin at jeg var utenfor rekkevidde til å nå hjemmelader eller offentlig lader, og spurte om jeg skulle aktivisere navigering til nærmeste ladestasjon. Dette gjorde jeg men fulgte ikke ruten som så ut til å gå mot Møller Forus.

Så fikk jeg melding om redusert hastighet og kunne kjøre maks 60 km/t og etterhvert enda senere. Rekkevidden hadde nå stått på 0 km i ca 3-4 km.

Tilslutt stoppet bilen, men lot seg restarte 2 ganger dog med meget begrenset rekkevidde. Klarte akkurat bakken opp fra Kannik krysset til Løkkeveien, så på neste start fra toppen av bakken til Esso stasjonen oppå der. Da var det virkelig stopp, og jeg måtte dytte bilen inn til lading på St.Olav.

De har forøvrig innført 3 timers parkering der ladepunktene er, og har hengt lapp på bilen om at det er forbudt å strekke skjøtekabel fra plassene ved siden av som ikke har tidsbegrensning.

Jeg har tidligere brukt Ratio Ladekladd med adaptorkabel og fått denne plugget ut. Parkeringsvaktene har sikker trodd at adaptorkabelen var en skjøtekabel. Hva skulle jeg nå gjøre. Originalkabelen har ikke virket på lenge, og jeg trengte mer enn 3 timers lading. :(

Vel lykken står den .... bi, og ikke bare fant jeg ledig plass like ved siden av de tidsbegrensete ladeplassene, men originalkabelen hadde bestemt seg for å virke, og var lang nok til å rekke bort til ladepunktet uten skjøteledning.

Eneste jeg skulle gjort var å satt på en kWt teller, men hadde ikke en slik med. Med 141 km "rekkevidde" og 11,2 kWt/100 km i snitt forbruk blir det 15,7 kWt som er brukt.

Dette var et interessant eksperiment. Nå vet vi bilen klarer 140+ km ved sparsom kjøring, og hva som skjer mot slutten. Greit å vite om det skulle knipe i alpene om 2 uker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nilskt

Artig!

Alpene? Skal du kjøre over alpene med e-up'en?
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Råde

E-up folket:

E-Golf forumet undrer om man kan taue ved tomkjøring? Hva sier instruksjonsboka?
e-Golf | X75D

jonnis

Selgeren min sa at man ikke skulle taue en el-bil. Det følger med en krok til e-up men skal ikke brukes.
Han mente at man måtte ringe etter en redningsbil med plass bakpå planet.
Svart VW e-up!
Teknikkpakke og panoramasoltak.
Utlevert 4 mars! :)

Thomas Parsli

Spør selger om e-Up tåler nedoverbakker!

Hvis den gjør det, tåler den også å bli sleping -bare man ikke overdriver.
Så lenge men begrenser slepingen og har nok strøm til lys/bremser ser jeg ikke problemet.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TB

Instruksjonsbok til trilling opplyser at sleping er i orden, men "gir" skal stå i N, ikkje for stor fart, og maks 30 km.
Sleping i D vil gi regenerering, og er ikkje farlig, om ikkje "bakken" blir svært lang, eller svært "bratt". Faren for at motorstyring eller andre komponenter blir overbelasta finnes, som alltid - alt med måte...

Den største faren ved sleping er og ikkje lage farlige situasjoner i hht. annan trafikk. Det stiller større krav til begge sjåfører - missforståelse kan få uheldige konsekvenser - med skade på folk og kjøretøy. Dermed gjer bilprodusent det mest trygge - gir råd om og ikkje slepe.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

nortrahof

Inverteren i E-UP som i alle andre elektriske biler skulle ikke utvikle mer varme om den bremser som når den kjører. Det er akkurat den samme elektronikken som er i aksjon. Det er bare "timingen" som endres om bilen skal bremse eller kjøre. Med tauing og full rekuperering, så virker det som en uendelig lang utforbakke.
Jeg hadde vært mest bekymret for slepetauet og bilen som skal trekke!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Schled

Den går vel i ECO modus før den går i ECO+ modus. Mener dette skjer når det er ca. 30km igjen på "tanken".
Så begynner vel "tom tank" symbolet å lyse når det er ca. 12-14km igjen på "tanken".

2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Terjer

Da fikk jeg også kjørt den ned i null. Jeg var ikke egentlig så veldig nervøs da jeg hadde kontroll på hvor langt det var hjem.






Mer info her: https://plus.google.com/102900151580473215455/posts/SGLzkzohz9a


VW e-up! - Aurskog-Høland

Autowinder

#10
Tok ut kabelen lørdag siden batteriet var 100%, og bilen sto til idag tirsdag. Fikk kjørt 152 km i eco+ fra Eggedal til Kolbotn, passet på å finne en trailer å ligge i "suget" på opp Lierbakken, og videre. Fra Liertoppen til Lysaker gikk det i 90-100km/t og måtte et par ganger over i normal modus for å holde følge. Brukte bare én av seksten streker på det strekket, så da var jeg sikker på å nå frem. Men helt tomt ble ikke batteriet

Edit: Km satt inn for de som ikke ser bildet.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elmo

#11
Veldig bra. Det bildet burde du jo virkelig legge inn her:  Fotokonkurranse. Garmin og rekkeviddeindikatoren
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Autowinder

Done. Takk for tips, hadde glemt den tråden :)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Råde

Imponerende forbruk med den gjennomsnittsfarten. Når du nevner lierbakken så har det ikke vært særlig høydeforskjell mellom start og stopp (annet enn de 260m bakken gir), så det var imponerende kjørt. Kjøttkaker til middag?
e-Golf | X75D

Autowinder

#14
Carbonara :-)
Nå er det jo jevnt sig på 320 høydemetre nedover fra Eggedal mot Oslo, og lå innenfor blått felt på hele den biten med lange strekk på fartsholder i 76 km/t i speedometeretdisplayet er 75 på Garmin. Vanskelig å finne helt flate strekk i Norge. Pådrag fra stopp var sjelden over 20% på måleren. Etter bytunellen i Drammen var det bare forsiktig pedal og å trille.

Edit: typo
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA