Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på en grei låsbar ladestolpe med 2 x 16A Chucko ??

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 05. juni 2014, klokken 16:48

« forrige - neste »

VigdisA

Det er mange som skriver i debattfeltene i diverse artikler ifm en mulig momsøkning for elbiler. Mange misoppfatninger ute og går. Det ser ut til å være en del av de vanlige. Utrolig at en del av dem fortsatt finnes, "kullkraftverks-strømmen" bla.

"Bumper" denne tråden opp, så de mange av lenkene til fakta lettere kan gjenfinnes og brukes i svar, og kan være tips til hva man skal skrive om man våger seg utpå..
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Carl Anton Stenling

Benytter muligheten til å oppfordre alle til å svare i kommentarfeltene for aktuelle elbilsaker i nettavisene.

Du finner lenke til artikler på mylder.no/?drill=elbil&intern=1 eller nederst på elbil.no.

Tror spesielt det er viktig at vi er mange som skriver i kommentarfeltene slik at ikke enkeltpersoner blir oppfattet som kverulanter. Husk forøvrig å opptre ryddig og gjerne med litt humor :-)

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

VigdisA

#47
Her er lenker til noen sider som jeg har benyttet noen ganger ift diskusjon om kullkraft/import av kraft:

Denne viser hvor kraften flyter hen, om vi eksporterer eller importerer.
http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-kraftflyt/

Denne viser hva slags type energi som produseres i de nordiske landene og hvor mange kW av hver type
http://www.statnett.no/Drift-og-marked/Data-fra-kraftsystemet/Nordisk-produksjon-og-forbruk/

Er en del andre interessante oversikter her også

edit: Tallene er nok angitt i noe annet enn kW.
Ser ellers ut til at vi i øyeblikket har mer enn nok strøm i Norge og Sverige, og forer Danmark og Finland som har lav produksjon av kraft.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

ganton

Finnes det en enkel oversikt/tall på hvordan miksen typisk er for en norsk el-forbruker (feks ila 2013). Dvs hvor mange prosent kommer fra fornybar energi?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Øyvind.h

Sitat fra: ganton på torsdag 28. august 2014, klokken 10:26
Finnes det en enkel oversikt/tall på hvordan miksen typisk er for en norsk el-forbruker (feks ila 2013). Dvs hvor mange prosent kommer fra fornybar energi?
99% av vår kraftproduksjon er vannkraft (iht Wikipedia):
http://no.wikipedia.org/wiki/Fornybar_energi

Mener jeg har lest at forbruket var dekket 96% av vann/fornybar energi. Dvs. litt import så vel som eksport.
Du kan uansett kjøpe garantert kraft og reservere vannkraft tilsvarende ditt forbruk slik at strømprodusenten ikke kan selge "din" strøm til utlandet.

SitatI 2013 ble det produsert 134,2 TWh i Norge, mens vi brukte 129,2 TWh.
http://www.hafslund.no/strom/bedrift/slik_fungerer_strommarkedet/2063
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ganton


SitatI 2013 ble det produsert 134,2 TWh i Norge, mens vi brukte 129,2 TWh.
http://www.hafslund.no/strom/bedrift/slik_fungerer_strommarkedet/2063
[/quote]

Men det er vel dessverre ikke det samme som at 129.2/134.2 = 96.3% ren strøm ?
Vi eksporterer vel endel også. Denne artikkelen snakker om at kun 23% av forbruket i Norge kommer fra fornybar kraft, ser jo ikke så bra ut: http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom

Som sagt, fint om dette kunne avklares en gang for alle, hører ofte at el-biler ikke er miljøvennlige nettopp av ovenfor nevnte grunn.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

erikf

Sitat fra: ganton på torsdag 28. august 2014, klokken 13:10

SitatI 2013 ble det produsert 134,2 TWh i Norge, mens vi brukte 129,2 TWh.
http://www.hafslund.no/strom/bedrift/slik_fungerer_strommarkedet/2063

Men det er vel dessverre ikke det samme som at 129.2/134.2 = 96.3% ren strøm ?
Vi eksporterer vel endel også. Denne artikkelen snakker om at kun 23% av forbruket i Norge kommer fra fornybar kraft, ser jo ikke så bra ut: http://www.tu.no/kraft/2012/06/11/du-kjoper-skitten-strom

Som sagt, fint om dette kunne avklares en gang for alle, hører ofte at el-biler ikke er miljøvennlige nettopp av ovenfor nevnte grunn.
[/quote]
- Fornybar stømproduksjon eksploderer i hele verden. Mer vekst enn fossil strømproduksjon. Dette aksellererer.
- Fossilbiler bruker mer strøm enn elbiler, gjennom strømforbruk i drivstoffproduksjonen. Erstatter vi alle fossilbiler med elbiler vil strømforbruket i verden gå ned.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på fredag 29. august 2014, klokken 22:08
- Fossilbiler bruker mer strøm enn elbiler, gjennom strømforbruk i drivstoffproduksjonen. Erstatter vi alle fossilbiler med elbiler vil strømforbruket i verden gå ned.
Det fins øyensynlig både elbilmotstandere  og elbiltilhengere som lider av ønskebetont erindringsforskyvelse.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 30. august 2014, klokken 13:54
Sitat fra: erikf på fredag 29. august 2014, klokken 22:08
- Fossilbiler bruker mer strøm enn elbiler, gjennom strømforbruk i drivstoffproduksjonen. Erstatter vi alle fossilbiler med elbiler vil strømforbruket i verden gå ned.
Det fins øyensynlig både elbilmotstandere  og elbiltilhengere som lider av ønskebetont erindringsforskyvelse.
Den der var for prog for meg. Har prøvd å tolke den men klarer det ikke. Kan du hjelpe meg?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Electrix

Jeg tror han sikter til forvirringen som alltid oppstår rund benevnelsen kW, er det strøm, effekt, energi, elektrisk energi etc. Dette er konsekvent blandet sammen I media overalt. I mange raffineri brukes det gjerne en stor andel kull, olje, naturgass o.l. til direkte oppvarming uten å gå veien om elektisitet, I tillegg er det gjerne interne kraftverk som dekker store deler av strømforbruket og strømforbruket her oppgis ofte ikke I statistikker. Konklsjonen er vel slik jeg har sett I de fleste oppsummeringer at det trengs mer ENERGI (kWh) for å produsere drivstoff til å kjøre en km enn en elbil trenger for å kjøre samme distanse, men at denne energien ikke nødvendigvis er elektisitet.

Men man kan jo også snu på det og si at I et utslippsperspektiv så kunne denne naturgassen f.eks. heller vært brukt I et kraftverk og levert både elektrisitet og fjernvarme. Dette kunne så bare vært kjørt ved lasttopper og dermed hadde man hatt ennå bedre utnyttelse.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

timingbeltkiller

Sitat fra: erikf på mandag 01. september 2014, klokken 20:32
Den der var for prog for meg. Har prøvd å tolke den men klarer det ikke. Kan du hjelpe meg?
"Ønskebetont" = motivert/drevet av personlige ønsker
"Erindringsforskyving" = huske feil

ALTSÅ:
"Feilhusk" i retning bort fra de objektive fakta og i retning av slik du subjektivt ønsker det var:

Barndommens somre huskes med bedre vær/klima enn statistikken viser.
Citroen DS og Tesla S eiere husker bare de gode kjøreegenskapene og glemmer "elendig skrudd sammen".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

erikf

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:54
Sitat fra: erikf på mandag 01. september 2014, klokken 20:32
Den der var for prog for meg. Har prøvd å tolke den men klarer det ikke. Kan du hjelpe meg?
"Ønskebetont" = motivert/drevet av personlige ønsker
"Erindringsforskyving" = huske feil

ALTSÅ:
"Feilhusk" i retning bort fra de objektive fakta og i retning av slik du subjektivt ønsker det var:

Barndommens somre huskes med bedre vær/klima enn statistikken viser.
Citroen DS og Tesla S eiere husker bare de gode kjøreegenskapene og glemmer "elendig skrudd sammen".
Jeg er optimistisk og du er pessimistisk.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Birger

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:54
Citroen DS og Tesla S eiere husker bare de gode kjøreegenskapene og glemmer "elendig skrudd sammen".

Og der kom ditt selektive minne basert på ???? Har både DS3 og Tesla og ingen problemer med sammenskruing. DS3 har 33k km og Teslaen har 13,5k.

Det er hersketeknikker som det du kommer med som er så inn i heite irriterende i debattene.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

emil

Sitat fra: Birger på tirsdag 02. september 2014, klokken 22:21
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:54
Citroen DS og Tesla S eiere husker bare de gode kjøreegenskapene og glemmer "elendig skrudd sammen".

Og der kom ditt selektive minne basert på ???? Har både DS3 og Tesla og ingen problemer med sammenskruing. DS3 har 33k km og Teslaen har 13,5k.

Kanskje man om 30 år ser tilbake på TMS som man gjør med DS idag...

Citroen DS var en fantastisk bil, men hadde vel en god del barnesykdommer:


Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. september 2014, klokken 21:54
Citroen DS og Tesla S eiere husker bare de gode kjøreegenskapene og glemmer "elendig skrudd sammen".
Det var da svært så forutinntatt du var da? Etter mitt syn handler dette om to ting:
1. Ikke alle biler har alle feil man leser om her
2. Vi vektlegger forskjellige aspekter ved bilen.

For meg overskygger de positive sidene ved Model S totalt de negative. Det handler ikke om å glemme, men hva jeg vektlegger. Noen løse lister og et par ekstra service-besøk nå i starten endrer ikke det faktum at jeg aldri vil tilbake til kreftmaskin (les: dieselbil), og jeg har respekt for at Tesla nærmest over natten gjorde store deler av bilparken helt avleggs (for de som bryr seg om bil, teknologi og kjøreglede). Første bilen fra Tesla kommer ikke til å være ensbetydende med skuddsikker kvalitet, men så lenge alt fikses gratis fortløpende og de lærer på kommende modeller kan de fint klare å snu det imaget.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA