Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på en grei låsbar ladestolpe med 2 x 16A Chucko ??

Startet av Carl Anton Stenling, torsdag 05. juni 2014, klokken 16:48

« forrige - neste »

skeptisk

#30
>Hva er differansen mellom det som oppgis for en sammenlignbar bensinbil og hva som faktisk brukes?

Ingen aning, men dei fleste som måler forbruket på sin bensinbil skriv opp kor mykje dei fyller og kor langt dei har køyrt.
Slik får ein målt faktisk forbruk inklusive alle tap. Køyrecomputeren bør ikkje brukast som sannheitsvitne på bensinbil heller.


>Hva er de reelle utslippene til bensin og dieselbiler per km under forskjellige værforhold?

Utsleppa heng i stor grad saman med forbruket som er lett målbart.
Med kald bil og korte køyreturar, så aukar forbruket og utsleppa. Min bensinbil aukar med 0.2 liter per. mil ved småkøyring på vinteren.
Det skal visst vere slik med Tesla også, men med rein elkraft, så betyr det ingenting. Utsleppa er fortsatt 0.


>Hvor stort er kullkraftforbruket på å lage drivstoff?

Her varierer tala mellom 1kWh og 2kWh per liter.


>Hvor mye kraft går med til produksjon av drivstoff mer generelt? Vi vet at Johan Sverdrup feltet har en 200MW stasjon i kalkulasjonsgrunnlaget. Men hvor mye effekt vil benyttes ved hvilket nivå av produksjon av gass og olje?

Her manglar eg informasjon, men i den omtalte videoen så krevde raffineringa 1kWh per liter. Om ein då reknar 2kWh per liter, så vil eg tru ein stor del av totalen er med.

Om ein reknar at 200MW skal halde til forventa full dagsproduksjon så får ein følgande:

200 000 kW * 24 h = 4 800 000 kWh

Full produksjon er berekna til 550 000 - 650 000 fat per dag.

1 fat = 158.99 liter

87 444 500 liter  0.055 kWh per liter. ved 550 000 fat
103 343 500 liter  0.046 kWh per liter. ved 650 000 fat


>Hvor stor prosentandel opprinnelsesgaranti har sammenlignbare produsenter av drivstoff?

Eg reknar med 0%


>Hvor mye opprinnelsesgaranti kjøper feks. Ford eller Volkswagen? Eller hvilken som helst annen produsent?

Her reknar eg også 0%


>Hvor mange tusen liter diesel går det med i Norge hvert år til distribusjon av drivstoff?

Ein moderne tankbil på 37000 liter brukar rundt 5 liter per. mil på brukbare vestlandsvegar.
Nedimot 2 liter per. mil på betre vegar.

Mange av dei største byane ligg nær sjøen og har tankanlegg, så mykje vert levert innanfor 20 mil kvar veg.

40 mil x 5 liter = 200 liter drivstoff vert då brukt til å frakte 37000 liter.

200/37000=0.0054 liter per liter.

Det var overraskande lite, om eg skal sei det sjølv. Men det er vel difor ein i stadig større grad ser transport av varer fram og tilbake over heile verda. F.eks norske fiskeprodukt til foredling i Kina og tilbake.

Car-El

Kjører i dag en Mercedes E-klasse 200 TCDI-T, størrelse er ganske identisk med Car-El (TMS). Kjørecomputeren sa at forbruk va 9,0l/100km i vinter, som ikke stemte med det jeg regnet ut. 9,3l/100km er mere rett. Lett å regne med fyldt drivstoff dele på kjørt distanse. Pumpa er kontrollert av Justervesenet og det er bilen også. Dette tilsvarer 93kW/100km (en liter diesel = 10kW {9,98kW})
Nå er det sommer og da er forbruket 8,4l/100km på computeren. Det reelle er på 8,7l/100km.

Så hvis man ser på enhetens energiforbruk er vel elbilen knusende over diesel og bensin.


@aurba
Kjekt men alle detaljene er ikke balansert. Her viser du til at det fraktes batteri til bilprodusentene, men nevner ikke at det fraktes motorer, girkasser og alt annet som ikke produseres innen for frabrikkens "fire vegger". For eksempel. Opel, Saab, Alfa-Romeo og Fiat brukte samme 1,9l diesel motoren men ble skrudd sammen på fire forskjellige frabrikker. VW 2,0l diesel ble brukt i 4 bilmerker fra VAG (2 i Tyskland, 1 i Tsjekkia og 1 i Spania) i tillegg til at den ble Dodge og Jeep (skrudd sammen på 2 forskjellige plasser i USA) og Mitsubishi (i Japan) brukte samme motoren. Begge disse motorene fra Opel og VW ble produsert på hver sin frabrikk i Tyskland og sendt rundt om til de andre bilmerker.
Bobiler som Fiat, Citroën og Peugeot produserer sendes halve bilen til Al-Ko som setter på understellet bak på bilen. Så sendes "hele" bilen til en annen frabrikk som bygger boenheter på bilen.
Det sendes deler av biler rundt hele verden. Så om det sendes en batteripakke, eller to, et stykke avgårde vil det samme skje hos dem som lager "gammeldagse biler".
Husk å sammenligne likt mot likt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

aurba

#32
Sitat fra: Car-El på søndag 29. juni 2014, klokken 01:36
@aurba
Kjekt men alle detaljene er ikke balansert. Her viser du til at det fraktes batteri til bilprodusentene, men nevner ikke at det fraktes motorer, girkasser og alt annet som ikke produseres innen for frabrikkens "fire vegger". For eksempel. Opel, Saab, Alfa-Romeo og Fiat brukte samme 1,9l diesel motoren men ble skrudd sammen på fire forskjellige frabrikker. VW 2,0l diesel ble brukt i 4 bilmerker fra VAG (2 i Tyskland, 1 i Tsjekkia og 1 i Spania) i tillegg til at den ble Dodge og Jeep (skrudd sammen på 2 forskjellige plasser i USA) og Mitsubishi (i Japan) brukte samme motoren. Begge disse motorene fra Opel og VW ble produsert på hver sin frabrikk i Tyskland og sendt rundt om til de andre bilmerker.
Bobiler som Fiat, Citroën og Peugeot produserer sendes halve bilen til Al-Ko som setter på understellet bak på bilen. Så sendes "hele" bilen til en annen frabrikk som bygger boenheter på bilen.
Det sendes deler av biler rundt hele verden. Så om det sendes en batteripakke, eller to, et stykke avgårde vil det samme skje hos dem som lager "gammeldagse biler".
Husk å sammenligne likt mot likt.

Det har du helt rett i.
Om vi holder oss til personbiler så forsøkte jeg å ikke overbalansere det i elbilens favør, og siden batteriene sammen med 100% kullkraft ofte er hovedpoenger for de som forsvarer fossilbil så ønsket jeg å ha med batteriregnskapet. Jeg har også tatt med fordelene med at batteriene kan gjenbrukes samt gjenvinnes. Noe som ofte utelates i "disse diskusjonene" i håp om at det blir en bedre forståelse i elbilens favør.

Jeg tror det fortsatt er slik at elbilen er vesentlig mere miljøvennlig og spesielt over tid så derfor avsto jeg fra de detaljene vedrørende fossilbilen.

Edit:
Har justert skjemaet skjemaet basert på Car-El sin kommentar om transport av batteri. Takk for input.
Think City 2010, Lithium

aurba

Sitat fra: Birger på søndag 29. juni 2014, klokken 00:33
Sitat fra: aurba på søndag 29. juni 2014, klokken 00:12
Blir kanskje en avsporing dette men jeg prøver alikevel :)

Jeg ser en del av diskusjonen er relativt detaljert, der man diskuterer enkeltforbrukere på biler i stedet for å se litt mere helhetlig på situasjonen.

For å holde styr på de forskjellige ellementene i elbildiskusjoner har jeg for egen del laget meg en enkel oversikt vedrørende produksjonsfase, bruksfase og gjennvinning av el og fossilbiler. Den er selfølgelig ikke uttømmende og kan diskuteres, men jeg tror de viktigste delene er med.

Tenke kanskje det er noen andre som også kan ha anvendelse for den når man prøver å få oversikt over temaet elbil versus fossilbil.

Jeg har med hensikt skrevet energiforbruk i stedet for co2-utslipp, da jeg anser at lavt energiforbruk er positivt og kommer det fra gjenvinnbar strøm så er co2-uslippet lavt.

Jeg ser i debattene (vg, TU, etc) angående elbil versus fossilbil at det er mange som kun ser enkeltelementer, og baserer sine utsagn på dette. Kan det være smart og linke til denne eller liknende oppsett når man diskuterer slik at i hvertfal noen av debatantene får en bedre forståelse for helhetsbilde. Og så er det viktig tror jeg å sørge for at man sammenligner epler med epler og ikke Model S med en VW polo.

Så er det selvfølgelig mange andre elementer som diskuteres, så som elbil versus sykkel og kollektivt. Det kan jo i en viss grad være interessant men i det store og hele er jo mange i Norge avhengig av bil.

Det hadde vært interessant om medlemmene på forumet kunne komme opp med realistiske tall på de forskjellige elementene i oversikten.

Ellers så var det mye god info på siden til Olatho.
Vedrørende det å linke til elbilforeningens sider så synesw jeg ikke det blir feil, de linker jo ofte til god dokumentasjon som gir dekning for det de skriver.





Mye bra der.

- Bensin/dieselbiler har gjenvinning av filter/Katalysator på gjenvinning.
- Bensin/dieselbiler har forbruk i levetiden som el. ikke har. Slitedeler i forbrenningsmotor, eksosanlegg og katalysator. Ellers er det også slik at diesel/bensinbiler har flere maskinerte deler som går i stykker(havari utenom normal slitasje) og reparasjoner belaster miljøet. Girkasser, klutsj, akslinger(i motor selvsagt) lager osv.

Helt enig i din kommentr! Men det blir lett uoversiktlig om man tar med alle elementer i en slik oversikt. Har derfor forsøkt meg på en oversikt som gjelder kostnader og belastninger under bruk i tillegg.
Kom gjerne med kommentarer.
Det hadde også vært flott om noen kunne forsøke å sette kostnader/miljøbelastning på de ulike elementene for en gitt bilmodel, f.eks VW E-Up opp mot Up bensin eller diesel.

Think City 2010, Lithium

Porsgrunn

http://www.renault.com/fr/lists/archivesdocuments/fluence-acv-2011.pdf

Sitat fra: aurba på søndag 29. juni 2014, klokken 16:27

Det hadde også vært flott om noen kunne forsøke å sette kostnader/miljøbelastning på de ulike elementene for en gitt bilmodel, f.eks VW E-Up opp mot Up bensin eller diesel.



aurba

Takk for linken, er klar over at det finnes livssyklusstudier. Hensikten med oversikten var mere tenkt som en påminnelse om hva som er de vesentlige forskjellene på elbil versus fossilbil.

Her på forumet er det jo mye kompetanse, men i diverse andre medier kan det kanskje være så som så.
Kan kanskje brukes når man forsvarer elbilvalg overfor naboen.

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 29. juni 2014, klokken 18:54
http://www.renault.com/fr/lists/archivesdocuments/fluence-acv-2011.pdf

Sitat fra: aurba på søndag 29. juni 2014, klokken 16:27

Det hadde også vært flott om noen kunne forsøke å sette kostnader/miljøbelastning på de ulike elementene for en gitt bilmodel, f.eks VW E-Up opp mot Up bensin eller diesel.


Think City 2010, Lithium

Birger

Sitat fra: aurba på søndag 29. juni 2014, klokken 16:27

Helt enig i din kommentar! Men det blir lett uoversiktlig om man tar med alle elementer i en slik oversikt. Har derfor forsøkt meg på en oversikt som gjelder kostnader og belastninger under bruk i tillegg.
Kom gjerne med kommentarer.
Det hadde også vært flott om noen kunne forsøke å sette kostnader/miljøbelastning på de ulike elementene for en gitt bilmodel, f.eks VW E-Up opp mot Up bensin eller diesel.

Den synes jeg ble veldig grei. Men det er en ide å bytte ut fosilspesifikke med forbrenningsmotorspesifikke eller lignende. Det er mange som provoseres av "fossil" og da sporer debatten enda fortere av ;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

aurba

#37
Sitat fra: Birger på mandag 30. juni 2014, klokken 22:54
Sitat fra: aurba på søndag 29. juni 2014, klokken 16:27

Helt enig i din kommentar! Men det blir lett uoversiktlig om man tar med alle elementer i en slik oversikt. Har derfor forsøkt meg på en oversikt som gjelder kostnader og belastninger under bruk i tillegg.
Kom gjerne med kommentarer.
Det hadde også vært flott om noen kunne forsøke å sette kostnader/miljøbelastning på de ulike elementene for en gitt bilmodel, f.eks VW E-Up opp mot Up bensin eller diesel.

Den synes jeg ble veldig grei. Men det er en ide å bytte ut fosilspesifikke med forbrenningsmotorspesifikke eller lignende. Det er mange som provoseres av "fossil" og da sporer debatten enda fortere av ;-)

Det er et godt poeng.

Edit. 4/7 -2014
Da er det endret fra fossilbil til forbr. motor.
Think City 2010, Lithium

skeptisk

@Olatho
Er du uenig i at 1.6 millioner km. per bil er feil?
Er det bevisst taktikk, for å villede folk?

Olatho

Sitat fra: skeptisk på lørdag 28. juni 2014, klokken 22:24
@Olatho
Å lage ei samleside med fakta høyres ut til å vere ein god plan.

Men det var ikkje så mange linjene før første antagelse.
"Sannsynligvis utgjør altså fornybarandelen nå omtrent det samme som andelen kullkraft - i EU"
(Det er godt mulig du har rett.)


Jeg har ikke funnet nyere tall, men ut fra trendene for perioden fram til denne rapporten ble skrevet er det en ganske sannsynlig konklusjon å trekke.  Om du eller andre finner nyere tall, så oppdaterer jeg sida med jevne mellomrom.


Sitat fra: skeptisk på lørdag 28. juni 2014, klokken 22:24

Du bør også sjekke fakta om videoen der du har denne uttalelsen:
"Eller hver av de 20 millioner bilene kan kjøre 1,6 millioner km hver."

For Tesla er det 1600km per bil. Ikkje 1.6 millioner km.

Takk.  Ser at utregningen der er litt på tur.  Noen har ikke holdt nullene sine på plass.
Med litt nye tall får jeg følgende resultat.
5600 GWh / 28 000 000 biler (nye tall fra 2012) = 1000 km (á 200Wh/km) per bil.

Men dette bruker jo da gamle tall for forbruk og nye tall for biler, så det blir heller ikke helt korrekt.  Uansett, takk for tilbakemelding.

Olatho

Sitat fra: skeptisk på torsdag 03. juli 2014, klokken 23:15
@Olatho
Er du uenig i at 1.6 millioner km. per bil er feil?
Er det bevisst taktikk, for å villede folk?

Nei, det er bevisst sløving og bruk av tid på jobb og andre fritidsaktiviteter som har gjort at jeg ikke har hatt tid til å rette denne feilen før nå.
Må bare beklage at jeg tok utregningen i videoen for god fisk.

Olatho

Sitat fra: skeptisk på lørdag 28. juni 2014, klokken 22:31
@Olatho

Sita frå sida di: "På toppen av alt dette kjøper elbilforeningen opprinnelsesgaranti for alle elbiler i Norge."

Frå elbilforeningen: "Hvert MEDLEM får opprinnelsesgarantert 2.000 kWh strømforbruk, noe som tilsvarer en årlig kjørelengde på 12.000 km for en gjennomsnittlig elbil."


Det stemmer, men alle som kjøper ny elbil gjennom en forhandler i Norge får medlemsskap i elbilforeningen gratis første år.  Så i praksis gjelder dette nesten alle elbiler.  Hvor mange elbil-eiere som ikke forblir medlemmer av elbilforeningen etter det første gratisåret vet jeg ikke.

Griffel

Tysklands energimål:
Fornybar kraft andel av strømforbruk skal være:
35% i 2020, 50% i 2030, 65% i 2040, 80% i 2050.
Fornybar energi andel av bruttoenergiforbruket
18% i 2020, 30% i 2030, 45% i 2040 og 60% i 2080.
Dette siste kan ikke oppnås på annen måte enn med overgang fra fossildrift i biler til batteri og hydrogen som energibærere i bilen, og med energi produsert fra sol og vind. Altså all ny energi til elbiler (batteri og H2) kommer fra sol og vind + at mye av den nye energien også bidrar til å stenge gamle kullkraftverk.

Norske elbiler har det annerledes her kommer energien allerede i dag fra fornybare kilder. Samtidig som det bygges ut ny kraft som gjør at vi trenger enda flere elbiler til å forbruke den energien vi ikke har kapasitet til å eksportere.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Malawi

Ett viktig moment når det gjelder elmix er at solkraft blir stadig billigere og produseres med mindre utslipp og annen forurensing.

Allerede nå kan de beste/rimeligste solkraftverkene konkurrere direkte med de dyreste/minst effektive kullkraftverkene. Sammtidig synker prisene med 10-15% i året og er stippulert å gjøre det i enda endel år fremmover. Innen utgangen av tiåret burde et helt vanlig(nytt) solkraftverk ikke ha noe problem med å konkurrere direkte med et helt vanlig kullkraftverk.

Kullprisene vil selvsagt gå ned pga dette, noe som vil føre til at kullkraftverkene vil opprettholde mye av sin konkurransekraft i enda noen år. Men såvidt jeg kan se, er kullkraft allerede dømt til å tape ovenfor solkraft.


Warlock

Oversikten ser ut til å mangle virkningsgradene til de forskjellige motorene (90-95% for elmotor, 30-40% for forbrenningsmotor sist jeg så tall på dette)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA