Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av Mippen, onsdag 04. juni 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

Jak

Sitat fra: ZerOmancer på tirsdag 27. mai 2014, klokken 00:06

Framsynd og konstruktivt? Når den har blitt doblet to ganger allerede, uten merkbar effekt på annet en lønninger og boligpriser  vil jeg heller kalle det en gammel vane.. ;D


Feil, I år i forhold til i fjor har det vore ein klar nedgang i biltrafikk inn til sentrum. Auka økonomisk belastning, enten ved parkering eller bompeng, er det som har klart best markert effekt på endra bruksvaner, jf. x antal publikasjoner og forskning på området, f eks frå transport økonomisk inst.

Jak


Men vi kan snu det på hovudet. Eg kan køyre bil fordi eg bur litt vanskeleg til, jobbar i eit av dei store næringsområda som alltid ligg utanfor sentrum og med det har dårleg kollektivdekning, og eg skal levera barn i barnehage, og i tillegg realisera meg sjølv og få tid til alt mogleg i fritida mi. For å få tid til dette og jobbe fulltid så må eg køyre bil, og eg meiner at det er det minste samfunnet kan gjera er å tilrettelegga for meg slik at eg kan sleppa å gå på akkord med mine egne valg. Men når eg har valgt å bu på denne plassen, når eg har valgt å jobbe 100 % i den jobben, når eg har valgt å få ungar som skal i barnehagen, kven er det då som skal ta konsekvensane av dei valga? Skal andre sine skattepengar brukast på tilrettelegging for meg? Eller skal eg ta konsekvensane av mine egne valg?

Dette er sett på spissen men det er ei oppfatning at samfunnet skal bruke enorme ressursar på å tilrettelegga for at folk skal kunne bu kvar dei vil og jobbe kvar dei vil. Imidlertid så er dette elendig ressursbruk. Eg veit veldig godt at alle kan faktisk ikkje bu kvar dei vil eller få ein ok jobb overalt samtidig som ein har litt kontakt med familie (og i tillegg når Bergen kommune meiner dei har full barnehagedekning som inneber at enkelte får barnehage 6 mil bustad og i motsatt retning frå jobb), men det er like fullt eit valg som den enkelte tek.

Kvifor skal mine skattepengar brukast til å tilrettelegga for at folk i oslo vest skal kunne køyre enkelte inn til jobben sin? Bompengar gjer at brukarane faktisk betalar, noko eg synes ser rettferdig. Til meir du brukar ein veg til meir bør du betale. 

Rio

Rent miljømessig er det meget negativt at folk bor "så langt fra hverandre som mulig" - folk i distriktene bruker langt mer energi enn noen som bor i en leilighet:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/29/504881.html

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: Jak på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:11
Skal andre sine skattepengar brukast på tilrettelegging for meg? Eller skal eg ta konsekvensane av mine egne valg?

Det er overhode ikke dette det er snakk om. Når du tok dine valg om hvor du skulle bo gjorde du det basert på en rekke forutsettinger som lå til grunn på den tiden du tok valget. En fremtidig anleggelse av en bomring var antagelig ikke noe du på den tiden hadde forutsettinger for å kjenne til (om du ikke bosatte deg der etter den tid), ei heller hvor høyt enkelte fanatikere ønsket å sette bomavgiften til. En høy bomavgift er med på å drastisk endre disse forutsettingene. Om samfunnet ønsker å endre forutsettingene på denne måten er det naturlig at "sukrer pillen" ved å tilby ett alternativ til å måtte flytte, altså gi ett troverdig alternativ til å måtte bruke egen bil (i alle fall inn i pressområdene i sentrum).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Har vi egentlig et valg hvor vi bor? Det er ikke plass til alle i en by, det er helt sikkert. I en ideell verden hadde alle bodd på samme sted slik at vi ikke hadde trengt å reise lange avstander. Problemet er som vi lærte i naturfagen at et område kan bare klare en bærekraftig bestand før ting begynner å gå galt. Det er også mangel på resurser i et avgrenset geografisk område. Hvis vi skulle dratt nytte av alle naturresursene vi har i dag hadde det blitt alt for kostbart å hente de ut på grunn av at det ikke hadde vært infrastruktur tilgjengelig for å transportere de. Det hadde også vært en utfordring å få arbeidere inn og ut for å hente ut resursene uten vei og boligmuligheter. Mange plasser er små samfunn bygget opp akkurat fordi det er resursene i det området de lever av. Derfor knyttes også de små samfunnene sammen av infrastruktur. 

Når vi skal velge et sted å bo så er det flere kriterier som spiller inn. Det ene er økonomi, det andre er skole og barnehage til eventuelle barn, nærhet til venner og familie, mulighet til å drive med aktiviteter og ikke minst jobb. For å finne et sted å bo må man flytte et sted man har råd til å bo og det er alltid et kompromiss mellom krav og behov og økonomi. Som sagt kan ikke alle bo midt i sentrum og det er ikke riktig for alle å bo der. Det er mer støy, mindre pusterom, dårligere luft mm. Fordelen er at det er sentralt og kort vei for de som jobber og studerer der. Det går også an å jobbe utenfor byen og bo i nærheten av jobben. Det betyr ikke at man skal måtte bli presset til å ta bussen dersom man en dag skal til byen eller forbi.

Vi bor i et lite land i internasjonal målestokk. Vi har lav befolkningstetthet i forhold til mange andre land. På grunn av  topografien i Norge og de ulike naturresursene vi lever av er det nødvendig å ha mindre samfunn og bygder. Hvis det hadde blitt satset mer på bygging av arbeidsplasser utenfor byene og det hadde vært mulig å få flere jobber lokalt hadde mye av pendler køen inn mot byene forsvunnet. Hvis det også hadde vært skikkelige kollektivtilbud slik at folk faktisk kan ta bussen uten å måtte bruke 3-4 ganger så lang tid så topp. Ikke straff bilføreren med høyere satser. Vi vil gjerne reise kollektivt mange av oss men vi kan det ikke med det dårlige tilbudet. Det blir bare en straff for noe vi ikke kan gjøre noe med.

Statistikken viser at trafikken har gått noe ned som følge av bompenger. Det kan sikkert stemme, men det sier ikke så mye om hvem som er bak de tallene. Mange av de som ikke tar bilen til byen når prisen stiger er akkurat folk som bor så nært sentrum at de kunne like godt ha tatt bussen men ikke orker. Dessverre er mange av de som fortsatt kjører nødt til å kjøre for å få hverdagen sin til å gå opp. Jeg er en av de til tider, men forsøker mest mulig å bruke sykkel. Heldigvis for meg kjører jeg elektrisk så slipper avgiftene men jeg er fortsatt med på å lage køer og kjempe om parkeringsplasser.
Fremtiden er elektrisk.

timingbeltkiller

Trekk fra alle områdene som folk ikke burde ha slått seg ned på + de som med rette er forblitt ubebygde. Da er N muligens ikke så tynt befolket vi liker å tro.

Hvor mange bor slik til i N at du kan gjøre som Lundteigen fra SP mener
er tynt befolket: Gå utafor huset og slå lens uten å være til sjenanse for naboer og forbipasserende?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cra

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. mai 2014, klokken 17:44
Hvor mange bor slik til i N at du kan gjøre som Lundteigen fra SP mener
er tynt befolket: Gå utafor huset og slå lens uten å være til sjenanse for naboer og forbipasserende?

Jeg kan! (Så framt ungene ikke er ute og leker, men så lenge internet er oppe er sjansen for det liten.) 

En ting det ikke snakkes så mye om er muligheten for å jobbe der man er. Jeg har en slik jobb; det spille ringen rolle hvor jeg sitter, så lenge jeg har internetforbindelse. Da kan jeg fint bo slik jeg gjør; landlig, men ikke i ødemarka. God plass og billig hus (og rikelig med høymol og løvetann  :-\) er noen av fordelene. Når jeg først skal på kontpret er det ikke så aktuelt å ta buss, nettopp fordi tilbudet er for snevert og tungvindt, og ikke minst kostbart sammenlignet med å kjøre elbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

Sitat fra: cra på tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:28
Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. mai 2014, klokken 17:44
Hvor mange bor slik til i N at du kan gjøre som Lundteigen fra SP mener
er tynt befolket: Gå utafor huset og slå lens uten å være til sjenanse for naboer og forbipasserende?

Jeg kan! (Så framt ungene ikke er ute og leker, men så lenge internet er oppe er sjansen for det liten.) 

En ting det ikke snakkes så mye om er muligheten for å jobbe der man er. Jeg har en slik jobb; det spille ringen rolle hvor jeg sitter, så lenge jeg har internetforbindelse. Da kan jeg fint bo slik jeg gjør; landlig, men ikke i ødemarka. God plass og billig hus (og rikelig med høymol og løvetann  :-\) er noen av fordelene. Når jeg først skal på kontpret er det ikke så aktuelt å ta buss, nettopp fordi tilbudet er for snevert og tungvindt, og ikke minst kostbart sammenlignet med å kjøre elbil.


Det er strålende for de som har muligheten til å jobbe hjemme fra. Det er ikke alle som jobber med kontorarbeid mm som har den muligheten dessverre. Men man kan også jobbe der man er hvis det hadde vært satse mer på arbeidsplasser utenfor byene også. På øyen jeg bor er det over 27000 boende og mesteparten av de pendler til byen hver dag for å jobbe. Det er kommet noen store arbeidsplasser her i senere år, men det er ikke alle som jobber i industrien.

Fint de vil vi skal ta buss men enda bedre hvis det faktisk hadde gått nok busser, også at folk kommer seg på jobb i rimelig tid.

Fremtiden er elektrisk.

ZerOmancer

Sitat fra: Jak på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:39
Feil, I år i forhold til i fjor har det vore ein klar nedgang i biltrafikk inn til sentrum. Auka økonomisk belastning, enten ved parkering eller bompeng, er det som har klart best markert effekt på endra bruksvaner, jf. x antal publikasjoner og forskning på området, f eks frå transport økonomisk inst.

Ja, jeg skal inrømme å ikke å fulgt med på statistikken.. Med "merkbar effekt" mente jeg  at det ihvertfall ikke går an å se noen forskjell i trafikken om dagen. 
-Men jeg har hørt om en nedgang på mellom 0 og 4%?

Men når det gjelder trafikken inn til sentrum koster det vel fra 1000,- i måneden for parkering +rundt 800,- i bompenger, mens om du bruker innfartsparkering og månedskort slipper du unna rundt 700,- .. Det er klart at de som har mer tid en penger slår til på den dealen..
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Mippen

Sitat fra: ZerOmancer på fredag 30. mai 2014, klokken 09:51
Sitat fra: Jak på tirsdag 27. mai 2014, klokken 08:39
Feil, I år i forhold til i fjor har det vore ein klar nedgang i biltrafikk inn til sentrum. Auka økonomisk belastning, enten ved parkering eller bompeng, er det som har klart best markert effekt på endra bruksvaner, jf. x antal publikasjoner og forskning på området, f eks frå transport økonomisk inst.

Ja, jeg skal inrømme å ikke å fulgt med på statistikken.. Med "merkbar effekt" mente jeg  at det ihvertfall ikke går an å se noen forskjell i trafikken om dagen. 
-Men jeg har hørt om en nedgang på mellom 0 og 4%?

Men når det gjelder trafikken inn til sentrum koster det vel fra 1000,- i måneden for parkering +rundt 800,- i bompenger, mens om du bruker innfartsparkering og månedskort slipper du unna rundt 700,- .. Det er klart at de som har mer tid en penger slår til på den dealen..


Innfartsparkering er supert det - for de som jobber i sentrum eller den retningen. For min del hadde innfartsparkering gjort at jeg sparte 15 minutter men hadde fortsatt brukt mye mer tid enn hvis jeg kjører til jobben da jeg ikke jobber i sentrum men utenfor. Må derfor bytte buss i sentrum eller rett utenfor. Det er ikke nok innfartsparkeringsplasser til å dekke alle som kunne ha brukt det.  Hadde det vært flere parkeringsplasser. Gått flere busser som dekket arbeidsplasser utenfor sentrum også. Ikke bare de store arbeidsplassene så hadde det vært bra. Men det er i uansett ikke alle det passer for fordi det er nesten umulig å dekke alle arbeidsplasser med arbeidsruter. Når du skal hente og levere i Barnehage er det også en ulempe å ikke ha med seg bilen pluss tiden er dyrebar om morgenen.
Fremtiden er elektrisk.

ZerOmancer

Ja, presis. Men det har nok Bidrat til å redusere trafikkveksten inn til sentrum langt mer en bompengeøkningene alene.. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA