Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: CityStromer starter ikke bestandig

Startet av cra, fredag 12. desember 2008, klokken 15:22

« forrige - neste »

cra

I løpet av helga skal jeg gjøre vannfylling på thinken. Hvis det er noen på Sunnmøre som har lyst til å være med og se hvordan det foregår så er dere velkomne til det. "Åstedet" blir i Sykkylven, tidspunkt: lørdag mellom 15 og 18, sånn ca.

Ta kontakt her eller via PM hvis du vil være med, så får du nøyaktig veibeskrivelse samt tidspunkt.

Jeg vet det ble kort varsel - trodde jeg hadde postet dette for lenge siden.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Da var vannfyllingen gjennomført. Oppmøte: 2 (inkl. meg), som er dobbelt så høyt som i sommer. :)

Forbruket var på ca 6 liter (1.5+2.0+2.5), forbrukt på 4500km og 570 timer overlading. Neste gang fyller jeg bare 10-literskanna, og så prøver jeg heller å gjøre fyllinga litt tidligere.

Er det foresten noe i veien for å bruke det vannet som kommer ut gjennom overløpet på neste nippel, eller er ødette noe man bør ungå?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#3
Sitat fra: cra på søndag 30. november 2008, klokken 22:31
Er det foresten noe i veien for å bruke det vannet som kommer ut gjennom overløpet på neste nippel, eller er ødette noe man bør ungå?
Jeg har aldri brukt vann som har vært gjennom overløpet. Lar det renne ca 1/2 liter fra hvert utløp. Vannet er så billig at det ikke noen grunn til å ta sjanser. Det er mulighet for at overløpsvannet blir forurenset av smuss i slangen (utløpet er åpent hele tiden) eller i karet som samler opp vannet. Det er lett for at noe drysser ned i karet fra undersiden av bilen. Det er også mulighet for at det er elektrolytt (lut) i overløpsvannet, det er noe du ikke ønsker i fyllesystemet, det fører til jordfeil og krypstrøm..
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Det var i grunn det jeg regnet med, ja. Jeg lar det renne ut en liter på hvert overløp slik at jeg får tatt tida på hvor lang tid det tar, men kan kanskje begynne å bare la det renne ut et par desiliter jeg også. Har fått justert slangen ganske ok ved å lage en liten knakk som jeg holder på plass vha gaffa-tape.

Grunnen til at jeg spurte var for å kunne redusere svinn, slik at jeg slipper å ha to kanner med vann. Denne gangen kjøpte jeg femten liter, og når jeg var ferdig var det drøye fem liter igjen i kanna og knappe fem liter i bøtta. Kunne ikke kjenne at det var noe lut i vannet. Det var i alle fall ikke såpeaktig. Lurte på å kanskje kjøpe meg en slik pH-måler en til neste gang jeg skal fylle: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12205~r.77233494 Knapepe 150 kr inkl. frakt. Evt. denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11885~r.77233494 til knappe 60 kroner. Antakelig ikke NASA-klasse til den prisen, men jeg vil tro den gjør indikasjonen greit nok alikevel.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hens

Hensikten med overfylling er å sikre at siste celle blir fylt.
Ved å sette en klar slange i utløpet, og holde denne oppover, kan en fylle til det ikke kommer luftbobler. Da er en sikker på at siste celle er full.
Overløpsvannet er helt sikkert litt forurenset, kast det.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Straks dags for ny fylling igjen, også denne gangen i Sykkylven. Skal prøve å få det til i helga; må bare få rydde plass i garasjen. Hvis noen vil være med så er det bare å komme; jeg poster nærmere info om tid og sted her. Evt. send meg en melding her eller via andre kanaler (for dere som kjenner meg) så kan jeg sende mail/sms e.l. direkte når jeg vet nøyaktig når det blir.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chr

Jeg ville ønske at jeg boede i nærheden... Jeg er jo nybegynder inden for vandpåfyldning og kunne godt tænke mig at se det "live".... men der er nok desværre for langt at køre (og sejle) :(
Think City '01 som ikke vil lade.

El rayo

Sitat fra: Chr på onsdag 22. april 2009, klokken 21:42
Jeg ville ønske at jeg boede i nærheden... Jeg er jo nybegynder inden for vandpåfyldning og kunne godt tænke mig at se det "live".... men der er nok desværre for langt at køre (og sejle) :(
Sett opp et web kamera, kanskje? Litt ekstraprosjekt, men...
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: Chr på onsdag 22. april 2009, klokken 21:42
Jeg ville ønske at jeg boede i nærheden... Jeg er jo nybegynder inden for vandpåfyldning og kunne godt tænke mig at se det "live".... men der er nok desværre for langt at køre (og sejle) :(

Neida, slett ikke. Min danske fetter er her oppe hvert år. :)

Sitat fra: El rayo på torsdag 23. april 2009, klokken 01:24
Sett opp et web kamera, kanskje? Litt ekstraprosjekt, men...

Ikke rare ekstraprosjektet. Jeg har et webkamera på loftiet i garasjen allerede. Denne typen her: http://reviews.cnet.com/adapters-nics/d-link-dcs-2100/4505-3380_7-30463625.html. Jeg kan sagtens flytte det når fylling skal gjennomføres. :)  Hvis jeg får med meg flere kan det kanskje også være aktuelt å filme prosessen og lage en liten instruksjonsvideo? Har syslet med tanken, men aldri kommet så langt som å gjøre noe med den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chr

Det lyder som en super god ide! (hvis ellers at det kan lade sig gøre at fokusere med webkameraet). Alternativt kunne man måske få en hjælper (evt. din danske fætter  ;D) til at holde et almindeligt digitalkamera med videooptagelse og et STORT flashkort.
Faktisk tror jeg at det ville være en fordel hvis man kunne få nogen der ikke ved en pind om vandpåfyldning til at være med, for på den måde at sikre at så meget som muligt bliver forklaret på videoen :)
Think City '01 som ikke vil lade.

cra

Jeg hart så langt filmet alle stegene på vannfyllingsprosedyren med et lite digitalkamera jeg har, og skal prøve å få filmet det mer praktiske med selve fyllingen også. POå det tidspunktet regner jeg med å ha en hjelper eller to; det er greit å ha noen til å følge med når det kommer vann ut i amndre enden og til å ta tiden.

Pga mye problemer med kommunikasjmonsfeil blir jeg nødt til å "jukse litt" ved redigering, og jeg kommer antakelig også til å jukse litt for å få noen OK vinkler ved tilkobling av nipler, at vennet kommer ut i andre enden osv. Men en liten video på hvordan vannfyllinga gjøres skal det nok bli. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Chr

Hvordan går det med videoen?
Hvis du har noget foreløbigt, er jeg meget interesseret - har nemlig sat bilen igang med at vedligeholdelseslade (fulgte vejledningerne fra Ken, El Rayo og elektrolux, mange tak til dem)... indtil videre går det jo let nok... jeg venter på at den almindelige ladning bliver færdig og vedligeholdelsesladningen starter.
En ting undrer mig lidt... BMS->vis parametre->vanlige parametre->redusert eff = 20%. Betyder dette noget? I et af de service skemaer jeg fandt i de papirer jeg fik sammen med diagnoseinstrumentet står der "ikke i bruk ved ladning". Betyder det at jeg kan ignorere de 20%?
Think City '01 som ikke vil lade.

El rayo

Sitat fra: Chr på torsdag 30. april 2009, klokken 19:07
En ting undrer mig lidt... BMS->vis parametre->vanlige parametre->redusert eff = 20%. Betyder dette noget? I et af de service skemaer jeg fandt i de papirer jeg fik sammen med diagnoseinstrumentet står der "ikke i bruk ved ladning". Betyder det at jeg kan ignorere de 20%?
Ja, den kan du ignorere. Jeg har ikke klart å finne ut hva slags effekt som er redusert. Det er helt normalt at den står på 20% ved lading. Når bilen er startet står den på 80%.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Chr

Sitat fra: El rayo på fredag 01. mai 2009, klokken 11:36
Ja, den kan du ignorere. Jeg har ikke klart å finne ut hva slags effekt som er redusert. Det er helt normalt at den står på 20% ved lading. Når bilen er startet står den på 80%.

Okay, tak... så vil jeg ikke bekymre mig mere om det :)
Think City '01 som ikke vil lade.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA