Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Jumpstartet bensin suv fra Leaf 2014 modell!

Startet av TrondW, onsdag 04. juni 2014, klokken 19:00

« forrige - neste »

TrondW

Ser av forskningen som blir gjort at bilen lader med samme fart opp til ca 90% før hastigheten reduseres. BMW sier at vi kan lade 100% siden det er "spart" 15% av batteriet som vi ikke får tilgang til. Tesla og Nissan anbefaler vel å lade 80 % i det daglige og "noen ganger i året" lade opp til 100% (Tesla). Har BMW en egen agenda her? Sier de lad 100% fordi de skal slippe tullinger som meg som aldri lader 100% og derfor får forskjellig rekkevidde hver dag og dermed vil kunne være en potensiell kostnad siden jeg en dag må ringe Viking fordi jeg har bommet på rekkevidden?

Siden ladefarten reduseres ved 90 % tenker jeg at det tilsvarer punktet (80 % punktet for "andre biler") der jeg bør ligge i det daglige for å opprettholde maksimal levetid på batteriet. Eller er jeg helt på jordet?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Gondron

Lad 100% du. 90-100% redusert får å ha mindre temperaturer da denne range produsere meir varme.

LMOR

Du trenger bare stoppe på 90% hvis du sitter i bilen og venter, eller andre står i kø. Ikke pga bilen, men pga tiden.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TrondW

Sitat fra: LMOR på fredag 16. mai 2014, klokken 17:18
Du trenger bare stoppe på 90% hvis du sitter i bilen og venter, eller andre står i kø. Ikke pga bilen, men pga tiden.

Hvorfor ikke pga bilen?
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

Klykken

Bilen stopper ladingen på 19kw, og batteriet er 22kw. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Olemann

Dette er det etterhvert kommet endel forskning på for denne type Li batterier, og selv om det slik jeg leser dette KAN være en fordel å holde seg unna topplading, selv om denne  i selve bilen er begrenset ift toppladede cellers max spening, så vil dette bety svært lite.  Om batteriene holder 80% kapasitet i 10 eller 12 år er vel for de fleste ikke noe de styrer sin daglige bruk av bilen etter.
Det som derimot er viktigere er å ikke la bilen stå fulladet i lengre tid, spesielt om det er varmt, det er jo også noe man selv kan tilpasse seg til uten at det reduserer daglig nytte av bilen så mye som å unngå fullading.

Mvh Ole

Porsgrunn

Sitat fra: Klykken på lørdag 17. mai 2014, klokken 09:01
Bilen stopper ladingen på 19kw, og batteriet er 22kw. :)

La oss virkelig ikke håpe det.

Ifølge BMW har pakken en utnyttbar kapasitet 18,8 kWt http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2013/showroom/technical_data.html

Det ville gi 0,2 kWt i bunn som blir 0,9 % margin.

I toppen ville det bli 3 kWt margin eller 13,6 %.

La oss håpe de har gjort som alle andre og laget en buffer både mot bricking ved helt tomt og en buffer i toppen. Noe annet vil gi og burde gitt allerede en lang kø med brickede batterier.

Om vi antar de har delt det likt, noe som sannsynligvis er omtrent riktig blir det ca 1,6 kWt i topp OG bunn. Den stopper da på 20,4 kWt (med 18,8 utnyttbart).

Sikkerhets marginen blir da (1,6*100)/22 som er ca 7,3 %. Dette er litt bedre enn Leaf og Tesla men langtfra de 15 % som noen hevder.

Om BMW har valgt litt andre grenser kjenner jeg ikke til men at de ikke har null eller svært nær null i bunnen er helt sikkert, så å regne hele forskjellen mellom teoretisk brutto kapasitet og utnyttbar netto kapasitet som en margin på toppen av batteriet blir ikke helt riktig.

i3_X5_730

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 17. mai 2014, klokken 17:33
Dette er litt bedre enn Leaf og Tesla men langtfra de 15 % som noen hevder.

BMW bruker ikke samme batteritype som Leaf og Tesla. En sammenligning er derfor ikke reèll.

Roman

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 18. mai 2014, klokken 20:45
BMW bruker ikke samme batteritype som Leaf og Tesla. En sammenligning er derfor ikke reèll.

Kunne du forklare litt nærmere rundt dette? Finner ikke noe info om noen forskjeller i batteri teknologien på nett.

Porsgrunn

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 18. mai 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 17. mai 2014, klokken 17:33
Dette er litt bedre enn Leaf og Tesla men langtfra de 15 % som noen hevder.

Dette er meget interessant.

Fortell meg gjerne hva det er BMW får kjøpt av Samsung SDI som opphever alle de grunnleggende fysiske og kjemiske begrensningene alle andre kjente kjemier og deres produsenter må forholde seg til?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA