Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 32A 1-fase Type2 ikke mulig.

Startet av olav69, onsdag 04. juni 2014, klokken 17:54

« forrige - neste »

Muffinman


olav69

Var vel mer relatert til at det er fredag igjen, og tid for litt tørr helge(elbil)humor

Amoss

Sitat fra: Muffinman på fredag 16. mai 2014, klokken 15:21
Og dette er relatert til Tesla fordi....?

Fordi man i sommer vil observere flere Model S stående langs E6 på vei til Nordkapp, med eier stående med slepetauet i den ene hånda og haike med den andre ;)

(Ja, det er som alt nevnt fredag i dag ;) )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: olav69 på fredag 16. mai 2014, klokken 15:28
Var vel mer relatert til at det er fredag igjen, og tid for litt tørr helge(elbil)humor

Det har vi et egnet delforum "Humor og kanari" til. ;)  Har forøvrig prøvd dette med Think'en (og en Caravelle, ikke en pickup), og det fungerer utmerket. Med regen på får man fin stramming på slepetauet, og slipper den klassiske rykkinga ved små forskjeller i hastighet mellom bilene. På ca 4km fikk jeg ladet såpass mye at det viste på måleren, og jeg kunne kjøre opp til garasjen for egen maskin/batteri, i stedet for å måtte dytte bilen fram til kontakta. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bb

Jeg har vært inne på tanken selv. Da jeg kjørte fra Golsfjellet ned til Gol regenererte jeg såpass mye at range økte. Vanligvis øker den ikke ved regen. Den bare står i ro til etter at du har brukt opp overskuddet.

Noe annet jeg har tenkt på er om det hadde gått an for en Model S å lade en annen Model S. Bilen skal jo kunne klare å yte 69 kW kontinuerlig. Man trenger en Type2-Type2-homsekabel da (siden det er fredag så er vel slike uttryk lov :P). Et kvarters ladehjelp burde jo gi nesten 100 km range. Det hadde vært en kul feature for å hjelpe en Model S i nød :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cra

På veg fra Aurland og nordover til Skei fulgte jeg med en del på forbruket. På et tidspunkt var det på triptelleren "since last charge" 17,6 kWh, men etter en nokså lang nedoverbakke med grønt utslag så jeg at dette tikket nedover, og jeg var nede igjen på 16,5 kWh i bunnen av bakken. :)  La ikke merke til om rekkevidda endra seg noe særlig, for den er jeg vant til endrer seg en del når jeg kjører opp og ned fjella.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Ser dette hver gang jeg kjører Atlanterhavstunnelen. Har tre kilometer til tunnelåpningen, og har som regel mer strøm på batteriet i bunnen av tunnelen enn jeg startet hjemme med. Ulempen med å bo så nær er at det er bortkastet å rangelade om man skal langt siden man mister regen nedover. Har funnet ut at om jeg trenger rekkevidden er det maks 95% og god forvarming som skal til. Ved å holde farten lav nedover er det tilstrekkelig med 30KW regen.

Amoss

Sitat fra: bb på fredag 16. mai 2014, klokken 17:08
Noe annet jeg har tenkt på er om det hadde gått an for en Model S å lade en annen Model S. Bilen skal jo kunne klare å yte 69 kW kontinuerlig. Man trenger en Type2-Type2-homsekabel da (siden det er fredag så er vel slike uttryk lov :P). Et kvarters ladehjelp burde jo gi nesten 100 km range. Det hadde vært en kul feature for å hjelpe en Model S i nød :)

Flere som har vært inne på den ideen ja :)  Men om du ser den reddningsvideoen der de klipper i filler en Model S, så ser du også at Tesla har forsikret reddningsmannskaper om at det ikke er NOEN måte der strøm kan gå ut av batteriet den veien...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Malawi

Ifølge en jeg snakk med for noen år siden, var den kjappeste måten å lade en elbil på å sette drivhjulene på ruller og lade via regenerering.

Espen Hugaas Andersen

Det stemte sikkert for noen år siden. Nå er hurtigladere stort sett kjappere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sturle

Minnar meg om ein episode i sommar då eg parkerte ved sidan av ein bil med flatt batteri på parkeringsplassen ved Tropical Islands utanfor Berlin.  Sjåføren hadde startkablar og ba om starthjelp.  Eg måtte forklare at eg hadde elbil og difor ikkje kunne hjelpe.  Eg kjende meg litt dum der eg stod med godt over halvfullt batteri på Teslaen, og skulle forklare at eg dessverre ikkje kunne by på litt 12V til ein stranda bensinbil..

sn0le

Strengt tatt kan man vel muligens gjøre det, hvis man bruker batteriterminalene bak nosecone.
Var i en lignende situasjon selv der noen trengte starthjelp for halvannen uke siden.
Heldigvis hadde de ikke startkabler, for jeg hadde virkelig ikke lyst til å ta av nosecone og gi starthjelp i tilfelle noe skulle gå gærnt. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Leif1

Ikke sikkert 12v i Teslaen er særlig egnet til starthjelp heller. Det er nok ganske puslete greier med lav kortslutningskapasitet. Noen som har sett et sånt et forresten?
Konvertitt fra S til X

Sense

Sitat fra: bb på fredag 16. mai 2014, klokken 17:08
Vanligvis øker den ikke ved regen. Den bare står i ro til etter at du har brukt opp overskuddet.
Jeg trodde heller ikke man fikk registrert inn regenererte km på telleren før jeg kjørte en lengre bratt bakke som fra Tryvannstårnet og ned til Smedstad (slik som Sven-Erik). Tror også telleren klokket inn 9-10 ekstra km.
Man får lyst til kjøre opp igjen og gjenta bedriften. ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA