Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Polar felger - Viktig info!!!

Startet av EvenSteven, fredag 16. mai 2014, klokken 08:25

« forrige - neste »

EvenSteven

UORIGINALE FELGER TIL TESLA

[Moderator edit: Forstår det slik at hele innlegget er et sitat fra Einar Aasen hos Polar Wheels, og at trådstarter ikke er Einar Aasen. Omhyller derfor teksten med kursiv]

At Tesla går ut og advarer mot bruk av uoriginale felger som for eks felger til BMW 5 serie, har jeg full
forståelse for. Det er viktig å bruke felger som er tilpasset bilen de skal monteres på, og som har god
kvalitet. Dessverre finnes det en del useriøse aktører i marked som tilbyr felger med heller tvilsom
kvalitet, og som ikke alltid er nøyaktig tilpasset enkelte bilmodeller. Det finnes imidlertid også seriøse
leverandører som leverer uoriginale felger av høy kvalitet tilpasset den enkelte bilmodell. PolarWheels
er absolutt en av dem.

Da det ble valgt produsent av felger til PolarWheels, var kravet at det skulle være en produsent som
allerede leverer til OE (bilfabrikker) og som har utrustning, maskiner, testutstyr og et kvalitetssikringssystem
som tilfredsstiller de krav som europeisk bilindustri stiller.
Våre felger blir derfor produsert i samme produksjonslinjer som OE felger, og med samme krav til
materialegenskaper (legering, styrke, duktilitet, porenivå, varmebehandling), geometrisk nøyaktighet
og overflatebehandling som europeiske OE felger.
Ved utvikling av felgene blir det benyttet moderne computer simuleringer for å sikre akseptabelt
spenningsnivå i alle deler av felgene. I tillegg blir felgene selvfølgelig testet etter alle standard
testmetoder (styrke, duktilitet og korrosjonsmotstand).
Vår 19" felg som er tilpasset Tesla S, er testet og godkjent for en hjullast på 975 kg. I tillegg har felgen
senterhull som er tilpasset Teslas nav (med spesielt kort sentreringsflate), noe som sikrer riktig
sentrering uten bruk av løse sentreringsringer. Boltehullene er også tilpasset Teslas spesielle
hjulmuttere som har anleggskon med større diameter enn de fleste andre felger, noe som sikrer mot
løsning av hjulmuttere.

Jeg kan også nevne at det nå finnes en EU-godkjenning av ettermarkedsfelger (ECE R124). En
uoriginal felg som har slik godkjenning, kan en importør eller forhandler ikke avvise på en bilmodell
som felgen er godkjent for. Selv har vi vurdert slik godkjenning (utføres av bl.a TÜV), men den er
forholdsvis kostbar, og foreløpig er volumene til PolarWheels for små til at det kan forsvares. Alle
PolarWheels felgene er derimot testet med, og har bestått, alle de tekniske kravene i ECE124 (som
tilsvarer ordinære TÜV krav).

Til slutt kan jeg nevne at europeiske felgkrav (som PolarWheels felgene tilfredsstiller) generelt er
strengere enn kravene i USA, noe som gjelder både styrke og overflatebehandling. Flere amerikanske
produsenter (også de som produserer til OE) har for eksempel en enklere varmebehandling enn det
som er vanlig i Europa. Nå kjenner jeg ikke kravene til Teslas originale felger (har heller ikke kunnet
finne noe produsentnavn på dem), og kan selvfølgelig ikke uttale meg om dem i forhold til kravene til
våre felger. Jeg føler meg imidlertid ganske sikker på at våre felger styrke- og kvalitetsmessig er fullt
på høyde med Teslas originale. Det vil derfor ikke være noen større fare for at en PolarWheels felg vil
kunne sprekke enn en original felg.

Disse uttalelsene er basert på min erfaring som tidligere utviklingssjef i Fundo Wheels AS som utviklet
og produserte originalfelger til Audi, BMW, Saab, Volvo og VW. Selv om vi ikke leverte til amerikansk
bilindustri, hadde vi god kjennskap til deres krav. Vi hadde bl.a. god kontakt med en av de tre store i
USA (tidligere eier av europeisk bilprodusent), en stor amerikansk OE leverandør, og et amerikansk
testlaboratorium for felger.

04.04.2014
Einar Aasen
Tesla S P85+ sølv

rene

Er det kun 19" som er spesialtilpasset Tesla, eller finnes de også i Tesla-edition i 20"?

Cato76

Nå vet jeg ikke om du jobber for PolarWheels eller som selger av disse felgene, men du nevner blandt annet "våre felger" i innlegget ditt...

Sitat fra: EvenSteven på fredag 16. mai 2014, klokken 08:25
Vår 19" felg som er tilpasset Tesla S, er testet og godkjent for en hjullast på 975 kg. I tillegg har felgen
senterhull som er tilpasset Teslas nav (med spesielt kort sentreringsflate), noe som sikrer riktig
sentrering uten bruk av løse sentreringsringer. Boltehullene er også tilpasset Teslas spesielle
hjulmuttere som har anleggskon med større diameter enn de fleste andre felger, noe som sikrer mot
løsning av hjulmuttere.

Jeg kjøpte felger direkte av PolarWheels i høst da jeg ikke fikk levert originale felger fra Tesla før snøen kom. Disse felgene som jeg kjøpet (20") var ikke tilpasset Tesla da de ble montert med sentreringsringer. Hvordan bolthullene er vet jeg ikke.
Bør jeg da bytte disse felgene til de som ER tilpasset bilen? Eller er felgene mine typegodkjent for min bil?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

hma

Sitat fra: Cato76 på fredag 16. mai 2014, klokken 09:19
Nå vet jeg ikke om du jobber for PolarWheels eller som selger av disse felgene, men du nevner blandt annet "vår felger" i innlegget ditt...
Jeg leser det slik at 'EvenSteven' i sitt innlegg siterer Einar Aasen, som i følge LinkedIn har tittel "Partner and Technical Advisor i PolarWheels AS".
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA