Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på lampeolje

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 11. desember 2008, klokken 22:14

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Smart viste tidligere i uken frem sin elbil-prototyp i Tyskland:

Dermed satte Greenpeace i gang en demonstrasjon mot elektriske biler (en Mini og en Smart) som fikk sin energi generert fra kullkraftverk. Greenpeace mener vinningen går opp i spinningen...



http://www.nettavisen.no/motor/article2424916.ece

Har ikke disse hørt om energieffektivetet? Hvis alternativet er fossilbiler, blir det jo mange ganger mer lønnsomt med elbil, uansett energikilde for strømmen.

Norske Truls Gulowsen i Greenpeace, (som vanligvis er er fornuftig, og har en sunn skepsis til hydrogen) uttaler til nettavisen:
Disse elbilene fikk generert elektrisitet via kullkraftverk, og det betyr jo at dette i prinsippet skaper like mye forurensing som man hadde gjort med bensinbiler".

Nå er jeg skuffet over Greenpeace, og etterlyser en "well to wheel" analyse av bruk av elbil, basert på kullkraft versus fossilbil basert på diesel/bensin. Ta gjerne med tog og buss i denne analysen også, så ville jeg ikke bli veldig overrasket om elbilen danker ut det meste, inkl. tog.

Heldigvis uttaler han seg videre: Gulowsen legger vekt på at elbiler er uten tvil fremtidens svar på samfunnets miljøbehov".

Hva nå enn miljøbehov er for noe. Jeg ville vel heller si at elbiler er fremtidens svar på samfunnets behov for persontransport, der energieffektivitet og lokale og globale utslipp reduseres så mye som mulig.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

#1
Ja, her tror jeg de skyter på piansten. Det er da ikke el-bilene som er problemet i dette tilfellet, men hvordan strømen de går på blir produsert. Og som du sier så må det være mer effekti vt å benytte kullkraften direkte på en el-bil, en til å bruke den til å f.eks. rafinere olje som så brukes i en lite effektiv forbrenningsmotor.

Det spørs vel om ikke eksponeringsbehovet var større enn fornuften da de fant på dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

#2
Trist at dem demonstrerer mot noe som dem ikke har greie på  ???   

Håper dem innser at dem må undersøke fakta bedre først!
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Cobos

Jeg personlig har alltid likt argumentet om at en elbil i motsetning til E85 bilene er den ultimate flexifuel bil. Den kan kjøre på vannkraft, kullkraft, atomkraft, hamsterkraft (en sinnsvak mengde hamstere i hvert sitt hamsterhjul), solkraft osv osv.
Dette i tillegg til at selv i Tyskland er det få steder som kjører 100% kullkraft. Såvidt jeg husker med de subsidiene de har er det vel 5-10% solceller?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Catalyzator

#4
Sitat fra: Cobos på fredag 28. november 2008, klokken 12:02
vannkraft, kullkraft, atomkraft, hamsterkraft (en sinnsvak mengde hamstere i hvert sitt hamsterhjul), solkraft osv osv.
Cobos

... ergometersykkel-lading ?
Enhver El-bil-eier sitt eget treningsenter som ladekraft ! Helse i hver watt    ;D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

Hamstere blir liksom for smått for å få ut noe effekt...

Boogie må da kunne lage en tredemølle til ponnyen til datteren (bildet), slik at man får ut strøm, utnytter varmen, og utnytter bio-avfallet til et mini kraftverk, der man også utnytter rest-varmen, i stedet for webastoen.


Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Catalyzator på fredag 28. november 2008, klokken 12:34
... ergometersykkel-lading ?
Enhver El-bil-eier sitt eget treningsenter som ladekraft ! Helse i hver watt    ;D

Ladestasjoner ved hvert treningssenter blir obligatorisk. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Fantastisk bra bilde, plutselig så jeg mange flere bruksområder for Partneren ;D ;D ;D
Du slipper jo å starte varmeapparatet med skikkelig varm pust i nakken.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Griffel

#8
En merkelig demonstrasjon, som gir helt gal signaleffekt.  Men det viktigste for disse organisasjonene er kanskje pengeinnsamling? Da må de jo gjøre noe som blir lagt merke til.
Kanskje de er sponset av BMW. En undersøkelse viste jo at de som kjører BMW mener at det er de mest miljøvennlige bilene en kan kjøre. Nå får de jo støtte fra Greenpeace: Kjør heller BMW enn ElSmart.

Sitat fra: Baltor på fredag 28. november 2008, klokken 14:20
Fantastisk bra bilde, plutselig så jeg mange flere bruksområder for Partneren ;D ;D ;D
Du slipper jo å starte varmeapparatet med skikkelig varm pust i nakken.

For ikke å snakke om ventilasjonen, varmpust i nakken og kjøring med åpne vinduer.


Sitat fra: cra på fredag 28. november 2008, klokken 13:20
Sitat fra: Catalyzator på fredag 28. november 2008, klokken 12:34
... ergometersykkel-lading ?
Enhver El-bil-eier sitt eget treningsenter som ladekraft ! Helse i hver watt    ;D

Ladestasjoner ved hvert treningssenter blir obligatorisk. :D

God ide!
Hvor blir det egentlig av energien som produseres i alle helsesportssentere idag? Blir det bare varme som må fjernes ved hjelp av airconditionanlegg som bruker strøm fra kullkraftverk?
Kanskje dette også kan bli et demonstrasjonsobjekt for Greenpeace så mye energi som bare bidrar til lokal og global oppvarming. Dessuten de som trener hart må spise mer. Da kreves det mer kunsgjørdsel for å skaffe mat til disse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: Griffel på fredag 28. november 2008, klokken 16:05
For ikke å snakke om ventilasjonen, varmpust i nakken og kjøring med åpne vinduer.

Det er nok flere grunner til at man bør kjøre med åpne vinduer når man har hesten bak i bilen.
De gjør gjerne fra seg når de blir nervøse, og det å kjøre bil er godt over grensen for hva som er akseptabelt for en hest...
Men det er jo greit å ha med seg en økologisk "range extender"...


Nei det er ganske utrolig at Greenpeace kjører et slikt stønt. Totalt misforstått.
Kansje vi skulle sende dem noen hundre mailer om saken....?

Forslag til tekst? Vi kan gjerne ta det både på norsk, engelsk og tysk...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

#10
Vi bør spøre om at Nederlenderne kunne slenge noen ledninger over grensen til Tyskland. Den Nor-Ned undersjøisk strømkabel skal kunne levere Ishavskraft som er garantert fra fornybare kilder.
Vi kan foreslå at de tyske elbil eiere blir Norstart medlemmer og dermed få sertifikater til å vifte foran nesene til Greenpeace.
Sitat fra: Griffel på fredag 28. november 2008, klokken 16:05

Kanskje de er sponset av BMW. En undersøkelse viste jo at de som kjører BMW mener at det er de mest miljøvennlige bilene en kan kjøre. Nå får de jo støtte fra Greenpeace: Kjør heller BMW enn ElSmart.

Alle vet at Toyota Prius er verdens mest miljøvennlig bil (not)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

Sitat fra: Ken på lørdag 29. november 2008, klokken 22:24
Vi bør spøre om at Nederlenderne kunne slenge noen ledninger over grensen til Tyskland. Den Nor-Ned undersjøisk strømkabel skal kunne levere Ishavskraft som er garantert fra fornybare kilder.
Vi kan foreslå at de tyske elbil eiere blir Norstart medlemmer og dermed få sertifikater til å vifte foran nesene til Greenpeace.
Sitat fra: Griffel på fredag 28. november 2008, klokken 16:05

Kanskje de er sponset av BMW. En undersøkelse viste jo at de som kjører BMW mener at det er de mest miljøvennlige bilene en kan kjøre. Nå får de jo støtte fra Greenpeace: Kjør heller BMW enn ElSmart.

Alle vet at Toyota Prius er verdens mest miljøvennlig bil (not)

Ganske artig dette. I November nummeret av Motor er det referert til Auto Index 2008 er det et spørsmål om bileieren oppfatter sin bil som miljøvennlig. I følge eier er BMW på topp mens de som kjøre Chrysler nok er  mer klar over at de ikke kjøre en bil som er spesielt miljøvennlige. Faktisk hele 759 av 1000 spurte BMW førere var av den oppfatning at bilen var på topp i så måte.

Eiernes tro på sin egen bil:
1 BMW, 2 Mercedes Benz, 3 Volvo, 4 Skoda, 5 Peugeot, 6 Audi, og Citroen, 8 VW, 9 Toyota, 10 Saab, 11 Mazda, 12 Ford.
Dette var altså de som mente at den bilen de kjørte var miljøvennlig .

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Catalyzator

Sitat fra: Griffel på søndag 30. november 2008, klokken 12:57
Eiernes tro på sin egen bil:
1 BMW, 2 Mercedes Benz, 3 Volvo, 4 Skoda, 5 Peugeot, 6 Audi, og Citroen, 8 VW, 9 Toyota, 10 Saab, 11 Mazda, 12 Ford.
Dette var altså de som mente at den bilen de kjørte var miljøvennlig .

;D  Jeg tror dette vitner om intelligensen til bileierne...
Jo mindre intelligens jo mer tro på at det de selv gjør er miljøvennlig....    ::)   
Som Ford-eier VET jeg jo at den ikke er miljøvennlig og har ingen grunn til å innbille
verden at jeg er smartere enn jeg faktisk er   8)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

Mye av dette begynner å høre til under humor....!
Men for å sende et lite sleivspark til Boogie og Catalysator, så er det hevdet at:

"Dersom all biltransport de siste 50 år ble erstattet med hester, ville bare de høyeste kirkespirene synes i våre byer".

Da heller en generator med gressklippermotor (uten Catalysator)  som range extender.  ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Catalyzator

Sitat fra: hens på mandag 01. desember 2008, klokken 12:10
"Dersom all biltransport de siste 50 år ble erstattet med hester, ville bare de høyeste kirkespirene synes i våre byer".

Vel.... hmmm.... det hadde muligens blitt mye hestemøkk ja  :o   .....
men på den annen side så er landbruket i ferd med å utarme arealene sine
og det er faktisk stor synlig erosjon med stadig mer alvorlig minking av
matjordlagets tykkelse på jordene så jeg tror nok at den møkka hadde
gjort nytte for seg der den egentlig hører hjemme.

På den annen side så hadde vi nok ikke fartet og reist på langt nær så mye  ::)   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA