Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjonen ved McDonalds Liertoppen

Startet av Mippen, tirsdag 03. juni 2014, klokken 14:12

« forrige - neste »

Mippen

Hva skjer dersom det begynner å lyne og tordne og det slår ned når elbilen er koblet til lading?
Fremtiden er elektrisk.

Sense

Høres ut som en resept på brann, spør du meg.
Hvor stor sannsynligheten for at bilen brenner under lading, vil jeg tro er umulig å gi et presist svar på.

Har ikke hørt om noen brann forårsaket av lyn ennå. Og avisene er normalt flinke til å rakke ned på objekter som tidligere har mottatt mange lovord.

TB

Sitat fra: Mippen på torsdag 15. mai 2014, klokken 10:24
Hva skjer dersom det begynner å lyne og tordne og det slår ned når elbilen er koblet til lading?

Står litt om det her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4534.0.html

Generelt: Lyn + elektriske apparat er ingen god kombinasjon. Fordel med elbil er at så snart den er ferdig med og lade vil rele koble ifrå - og det står ikkje lenger spenning inn til bilen.
TV, kjøleskap osv. er meir utsatt - dei er normalt alltid på, om du ikkje tar ut kabelen.

Det som blir spennende er om forsikringa dekker lynskade på elbil, eller om det finnes eigne paragrafer her.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

Så den tråden men fikk ikke skikkelig svar på det jeg lurte på. Det var vel egentlig ingen som viste helt hva som vil skje.

Jeg har to biler. Av og til må jeg ta den andre bilen fordi leafen står på lading. Jeg bor på vestlandet og i perioder har det tordnet og lynt en del her. I vinter lynte og tordnet det nesten hver dag i 2 uker.

Det letteste er å koble fra bilen når den er ferdig ladet eller når man oppdager torden,  men hva hvis jeg er på jobb og den andre bilen er på lading. Da kan ikke jeg gjøre noe.
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: TB på fredag 16. mai 2014, klokken 00:00
Fordel med elbil er at så snart den er ferdig med og lade vil rele koble ifrå - og det står ikkje lenger spenning inn til bilen.

Tror ikke et lite rele stopper lynet hvis det har gått noen km gjennom lufta først. I tillegg er det fortsatt kobling mellom kadekabel og bil på signal-delen av kadekontakten.

cra

Sitat fra: Mippen på fredag 16. mai 2014, klokken 07:58
Det letteste er å koble fra bilen når den er ferdig ladet eller når man oppdager torden,  men hva hvis jeg er på jobb og den andre bilen er på lading. Da kan ikke jeg gjøre noe.

Skade på bil som følge av lynnedslag er noe av det som står lengst nede på lista over bekymringer jeg har, men det skader selvsagt ikke å være forsiktig. (Jeg har fått ødelagt en del PC'er, XBox, routere og switcher av lynnedslag, men det har kommet gjennom nettverket, ikke gjennom strømnettet.

Et overspenningsvern i sikringsskapet kan hjelpe, men å koble fra er selvsagt det beste hvis det er dårlig vær. Når du ikke er hjemme kan du jo alliere deg med en nabo eller to som er hjemme, gjerne pensjonister som ikke er på jobb når du er det selv. Skulle dette ikke være nok kan du helt sikkert få montert en kontaktor i sikringsskapet som du kan fjernstyre fra mobiltelefonen/internet.

I praksis tror jeg man i verste fall vil trenge ny UMC, men at selve bilen går klar. Håper ingen trenger å finne ut at jeg tar feil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mippen

hvordan er det i worst case med forsikring? Hvis bilen står koblet til hjemme og lynet gjør skade på bilen. Er dette noe som går på bilforsikringen eller er det på husforsikring? Er det eventuelt noe som dekker dette?
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: Mippen på fredag 16. mai 2014, klokken 11:26
hvordan er det i worst case med forsikring? Hvis bilen står koblet til hjemme og lynet gjør skade på bilen. Er dette noe som går på bilforsikringen eller er det på husforsikring? Er det eventuelt noe som dekker dette?

For elbil ville jeg nok kanskje tenkt at lynnedslag er dekket av bilforsikringen i samme kategori som brann. Men kanskje litt vanskeligere å dokumentere enn en utbrent kupe/motorrom...

Elmo

Sitat fra: Mippen på fredag 16. mai 2014, klokken 11:26
hvordan er det i worst case med forsikring? Hvis bilen står koblet til hjemme og lynet gjør skade på bilen. Er dette noe som går på bilforsikringen eller er det på husforsikring? Er det eventuelt noe som dekker dette?
Generelt så er min erfaring at skade på bil dekkes av bilens forsikring uansett.
Hadde et tilfelle hvor en sittegruppe på verandaen blåse inn i 2 biler og ble knust til pinneved. Det ble 3 egenandeler >:(  En for rep av hver bil og en for møblene, selvom det var samme selskap og jeg argumenterte sterkt for at husforsikringen i det minste burde dekke egenandelen for bilene om ikke selve skaden - men NEI. "Bil er bil !"

Til topic.
Jeg vet om en PSA-eier som har fått skade på elektronikk i bilen etter lynnedslag mens bilen ladet, og det ble dekker av bilforsikringen.
Men ved nyere elbier så antar jeg at lynet stopper i kladden, slik at du "bare" trenger den ny.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sigurdi

#9
Strøm går minste motstands vei, bilen står isolert fra underlaget på gummihjul.

Batteriet i bilen er beskyttet bak ladere og ladekladd og eventuelt overspennings vern i sikringskapet.
Resten av elektronokken ligger igjen bak en dc dc konverter.

Så words case død klad og død lader i bilen, resten skal det ekstremt mye til at får noe spennings pulser.

Bor selv i lyn og tirden område med mye lyn nedslag i bakken.
Med ADSL, nytt modem og/eller overspenningsvern 2-3 pr år, (byttet til fiber = problem løst), en gang sto det gnister ut av stikk kontaktene da røk TV. Vaskemaskin, pcer osv slapp med skrekken. (Dette var før montering av overspenningsvern, etter har det ikke vært noe på strømmen, mest sansynlig tilfeldig siden jeg ikke har måte bytte patroner i vernet.

Verre da strømleverandøren fikk lagt inn feil spenning etter strømbrudd ca 380v istede for 230, god butikk for Elkjøp og Expert. Strøm leverandør delket egenandelen på forsikringen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

#10
Etter litt googling fant jeg dette. Test av bil med lyn.

https://www.youtube.com/watch?v=xxL4LVgdP7E&app=desktop

Testen starter etter 2 min og 50 sek

Sitat
Leigh Christie, Electric Vehicle Engineer
Votes by Jan Leadbetter, Bruce Achterberg, and Nani Tatiana Isobel.
EVs are designed to withstand direct lightning strikes (see video below), but when they are plugged into a charger they are susceptible to power surgest just like any other electronic device in your home. Unless you have a very high end surge protector for the same lines that go to your home EV charger, you most certainly should unplug your EV when a lightning storm is about to hit.

That said, the battery pack is relatively safe, it's more the charger you have to worry about.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Ville dratt ut ladekabelen selv om jeg hadde hatt grov-vern i skapet og finvern på kontakten.
Koster ikke mange kalorier å gjøre det, og bedre føre var enn etter snar. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

TB

Sitat fra: Elmo på fredag 16. mai 2014, klokken 14:54
Generelt så er min erfaring at skade på bil dekkes av bilens forsikring uansett.
Hadde et tilfelle hvor en sittegruppe på verandaen blåse inn i 2 biler og ble knust til pinneved. Det ble 3 egenandeler >:(  En for rep av hver bil og en for møblene, selvom det var samme selskap og jeg argumenterte sterkt for at husforsikringen i det minste burde dekke egenandelen for bilene om ikke selve skaden - men NEI. "Bil er bil !"

Ikkje heilt emnet i tråden, men ang. forsikring - der denne dekker det meste ser det ut til.
Har i desse dager fossilbil inne på verkstad pga. lekasje på dieseltanken. Årsak: mus som har gnaga på plastdeler, slik at det har blitt lekasje.
I følge forsikringselskap blir dette dekka, men må betale eigenandel og 15% bonustap. Ny tank var ikkje billig, så det svarar seg og ta det på forsikringa.

Det kan tenkes at forsikringselskap gir avkorting om det har oppstått skade pga. eiger/bruker har handla uansvarlig. Om det i lengre periode har vore lyn og torden, og kabler ikkje er fjerna kan nok det bli vurdert som uansvarlig av forsikringselskapet.
Om skaden oppstår i den fyrste "smell" som "slår ned" blir det nok dekka.

Dvs, kan nok vere uheldig og la bilen stå tilkobla i 14 dager uten tilsyn i den perioden det er mest lyn og torden.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Mippen

Sitat fra: TB på fredag 16. mai 2014, klokken 19:02
Sitat fra: Elmo på fredag 16. mai 2014, klokken 14:54
Generelt så er min erfaring at skade på bil dekkes av bilens forsikring uansett.
Hadde et tilfelle hvor en sittegruppe på verandaen blåse inn i 2 biler og ble knust til pinneved. Det ble 3 egenandeler >:(  En for rep av hver bil og en for møblene, selvom det var samme selskap og jeg argumenterte sterkt for at husforsikringen i det minste burde dekke egenandelen for bilene om ikke selve skaden - men NEI. "Bil er bil !"

Ikkje heilt emnet i tråden, men ang. forsikring - der denne dekker det meste ser det ut til.
Har i desse dager fossilbil inne på verkstad pga. lekasje på dieseltanken. Årsak: mus som har gnaga på plastdeler, slik at det har blitt lekasje.
I følge forsikringselskap blir dette dekka, men må betale eigenandel og 15% bonustap. Ny tank var ikkje billig, så det svarar seg og ta det på forsikringa.

Det kan tenkes at forsikringselskap gir avkorting om det har oppstått skade pga. eiger/bruker har handla uansvarlig. Om det i lengre periode har vore lyn og torden, og kabler ikkje er fjerna kan nok det bli vurdert som uansvarlig av forsikringselskapet.
Om skaden oppstår i den fyrste "smell" som "slår ned" blir det nok dekka.

Dvs, kan nok vere uheldig og la bilen stå tilkobla i 14 dager uten tilsyn i den perioden det er mest lyn og torden.

Godt poeng. Det er med andre ord lurt å ikke la bilen stå plugget i hvis du skal på lengre reise hvis det skulle bli uvær.

Hvis vi skal tro han ev ingeniøren jeg siterte så er største faren at kladden blir ødelagt, men jeg er for glad i bilen til å teste ut. Er bare greit å vite at det skal litt til å ødelegge selve bilen hvis man ikke rekker å koble fra fort nok.
Fremtiden er elektrisk.

Thomas Parsli

Sitat fra: Mippen på fredag 16. mai 2014, klokken 19:06
Godt poeng. Det er med andre ord lurt å ikke la bilen stå plugget i hvis du skal på lengre reise hvis det skulle bli uvær.

Hvis du drar ut kontakten på andre elektriske apparater (TV, stereo ol.) når du reiser er det jo like greit å ta bilen også.

Men gvis du ser på risikoen tror jeg den er så lav at du bør bekymre deg for helt andre ting, bilturen til flyplassen f.eks -den er farlig den!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA