Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 22kW Amfi Orkanger - erfaringer?

Startet av strommen, tirsdag 03. juni 2014, klokken 01:11

« forrige - neste »

strommen

Grunnen til at jeg vurderer Tesla er at jeg virkelig elsker el-biler etter å ha prøvekjørt en Nissan Leaf. Men jeg trenger og har behov for lengre rekkevidde så Tesla er noe jeg vurderer, men samtidig så skremmer prisen vettet av meg. Jeg har en beskjeden lønn på ca 450 000 i året, men jeg er heldig å kun ha lån på 20% av boligens verdi.

Utifra mine kalkulasjoner så koster en Tesla meg 2000kr ekstra på huslånet per måned, så kommer selvsagt høyere strømregning inn i bildet. Men borte blir bensinutgifter, bompenger, parkeringsavgift og mindre årsavgift ..........

Det jeg også må passe på er jo verdien til Tesla, at jeg betaler inn ekstra per måned så jeg betaler ned like mye som Tesla taper seg i verdi. Det virker veldig skremmende bare tanken på å kjøpe en bil til en halv million men når jeg regner på det så sparer jeg nesten på det :o

elektrolux

Min tommelfingerregel ved slike spørsmål er følgende:

Kan jeg kjøpe en slik ting, og så kjøpe enda en uken etter?

Hvis nei, har jeg ikke komfortabel økonomi til å ta belastningen. Hvis ja, så er det fritt fram.

Siden du er i tvil har du sannsynligvis ikke økonomi til dette. Ting kan virke gyllenrødt akkurat nå, men vi har en regjering som ser på Elbilen som et voksende problem. Det kan lett bli endringer som halverer verdien på investeringene våre, og da må økonomien tåle det også.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:30
Min tommelfingerregel ved slike spørsmål er følgende:

Kan jeg kjøpe en slik ting, og så kjøpe enda en uken etter?

Hvis nei, har jeg ikke komfortabel økonomi til å ta belastningen. Hvis ja, så er det fritt fram.
Det var en veldig streng regel. Da kan man aldri kjøpe bolig, hytte, bil, båt, osv, så fremt man ikke er mangemillionær.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: strommen på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:19
Grunnen til at jeg vurderer Tesla er at jeg virkelig elsker el-biler etter å ha prøvekjørt en Nissan Leaf. Men jeg trenger og har behov for lengre rekkevidde så Tesla er noe jeg vurderer, men samtidig så skremmer prisen vettet av meg. Jeg har en beskjeden lønn på ca 450 000 i året, men jeg er heldig å kun ha lån på 20% av boligens verdi.

Utifra mine kalkulasjoner så koster en Tesla meg 2000kr ekstra på huslånet per måned, så kommer selvsagt høyere strømregning inn i bildet. Men borte blir bensinutgifter, bompenger, parkeringsavgift og mindre årsavgift ..........

Det jeg også må passe på er jo verdien til Tesla, at jeg betaler inn ekstra per måned så jeg betaler ned like mye som Tesla taper seg i verdi. Det virker veldig skremmende bare tanken på å kjøpe en bil til en halv million men når jeg regner på det så sparer jeg nesten på det :o
Et par spørsmål:

- Hvor mye kjører du i året?
- Hvor sikker er jobben din?

Hvis du kjører mye og har sikker jobb, så er trolig Tesla et greit alternativ. Hvis man er i grenseland for å ha råd til en Tesla bør man derimot kanskje se bort i fra bompenger/parkering/årsavgift, og se om man fortsatt har råd til bilen, da insentivene kan fjernes ganske raskt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nien

-Viktig å huske at bil bortimot alltid er et tapsprosjekt....

-Det er reelt sett lurere å låne penger for å kjøpe aksjer, da har du vaffal en mulighet til å få avkastning på pengene dine :-)

-Det store spøkelset i skapet er bruktbilverdien... ingen vet hva en elbil er verd om noen få år. Det er her muligheten for store tap ligger som en ukjent faktor.

Når det er sagt, så må jeg si at TMS 60kw/t 7 seter med vinterhjul til 500k er uvirkelig gunstig.... og vil være et reelt alternativ for familier som vanligvis ser etter en Passat til rundt 400k !

Mippen

Du må huske på at når du tar opp lån på boliglånet må du være sikker på hvor lenge du skal beholde bilen og du må betale ned like fort på lånet som den tiden du planlegger å beholde den. Du må også tåle et høyt verditap siden det ikke er sikkert tesla vil holde seg like godt i pris ved eventuelle fordeler som blir borte i 2017. En audi a8 for eksempel med 3,0tdi koste over en million ny. Brukt etter et år koster den mellom 6 og 700tusen. En audi s8 koster i overkant av 2 mill ny. Etter et år ligger den på finn for 1,6. Etter 4 år i underkant av 800.000.

Poenget er at dyre biler synker fortere i pris enn andre biler. Slik det er nå med masse fordeler for elbiler og ingen reelle konkurrenter til tesla så kan man faktisk nesten tjene penger på å selge bilen sin etter et år. Dette vil nok endre seg etter som det blir flere bruktbiler til salgs og den dagen det kommer en konkurrent til tesla, ikke minst hvis/når det blir innsnevring av fordeler.

Det som kan skje er at du kan tape penger på bilen den dagen du skal selge den fordi verditapet kan bli større enn det låneutggiftene er, men kjøper du en s60 og skal ha den i noen år kan det likevel være et godt kjøp. Men du må være sikker på at du skal ha den en stund og kanskje kalkulere med så høyt verditap som mulig. Jeg kalkulerer alltid på elbil bort imot nesten hele verdien på bilen i tap. Hvis jeg har råd til å "tape" hele bilen på den tiden jeg eier den sett i sammenheng med det jeg sparer og hvor langt jeg kjører så blir det et godt kjøp. Hvis du bare taper så er det ikke et godt kjøp. Tesla passer for de som kjører en del. Kjører man over 20.000 i året så kan den være gunstig spørs på hvor stort lån, kjører du mindre må du enten ha høye fergeutgifter, parkeringstgifter eller bompenger.
Fremtiden er elektrisk.

BEHA

Syns du burde unne deg en TS 60. Hvis fordelene skulle falle bort før 2017, så har du en gevinst på 25% (mva fritaket og avgiftene) Det kan bli dyrt å vente med kjøpet, om du vil ha en Tesla.

svingen

skjønner godt att du har lyst på Tessla,men hvor ofte kjører du langt? sån rent øknomisk sett kan du fint kjøpe en trilling/leaf og leie mye bil får de lang turene hvis du ikke kjøre ofte langt da.

kjenner ikke delajer på tessla men større bil er ofte,dyrer dekk,dyrer forsikring,fyrer service,mere kostad ved feil.
kjøpte selv en liten trilling og har kjørt snart 800 mil alt på den og kun hat den i 6 mnd.
så man kan fint kjøre mye med en liten bil og så lenge man passer på og lade og planleger litt :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Cowboystrekk

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg og sambo tjener ca 750 000 tilsammen i året, 2 barn, 900 000 i lån (endel i husbank) og generelt lave utgifter pga borettslag. Vi sparer 15-20 000 i året på å bytte til Teslaen. Selv om vi måtte ut med nesten 500 000 inkl alt (bestilte lenge før prisøkninga) så gikk det opp geit økonomisk :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

arnkl

Sitat fra: svingen på torsdag 15. mai 2014, klokken 12:51
skjønner godt att du har lyst på Tessla,men hvor ofte kjører du langt? sån rent øknomisk sett kan du fint kjøpe en trilling/leaf og leie mye bil får de lang turene hvis du ikke kjøre ofte langt da.

Det er ikkje berre køyrelengde som er avgjerande om ein bør kjøpe Tesla eller gå for ein mindre elbil. Eg synest bagasjeromsplass er vel så viktig. Sjølv har eg temmeleg ofte bruk for den store bagasjeplassen som ein Tesla gir. T.d. køyre barna med full oppakking til diverse aktiviteter med overnatting.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

satheesh.net

Enig med flere her angående behovsanalysen. Du skriver ikke mye om alderen din, stabiliteten ifm jobb, familie, dagens utgifter, etc. Det er lett for meg (og sikkert mange andre) og anbefale en TMS. For det er en veldig god bil. Men hvis du allerede sitter litt på gjerdet og spør oss om du har råd, har du nesten gitt deg selv svaret. ;)

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. mai 2014, klokken 08:30
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:30
Min tommelfingerregel ved slike spørsmål er følgende:

Kan jeg kjøpe en slik ting, og så kjøpe enda en uken etter?

Hvis nei, har jeg ikke komfortabel økonomi til å ta belastningen. Hvis ja, så er det fritt fram.
Det var en veldig streng regel. Da kan man aldri kjøpe bolig, hytte, bil, båt, osv, så fremt man ikke er mangemillionær.
Bolig og hytte er en engangsinvestering. Stort sett stiger de i verdi minst lik inflasjonen.
Bil og båt osv minker stort sett i verdi fram mot null etter X år.

Det er derfor langt mer å anbefale å smøre tynt på brødskiva for å klare å finansiere kjøp av bolig enn av bil.
Enig med elektrolux: Du har ikke råd til en bil dersom du må finregne på om du klarer utgiftene inklusive den avgjort største - avskrivningen .

Ikke undervurder at Tesla S er en stor bil med den store bilens utgifter (unntatt drivstoff).
Bare dekkutgiftene blir lett flere ganger høyere enn for bil i Leaf-klassen. De koster mer og varer kortere

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Kjørte e-Golf i dag.

Ville valgt den om noen sa jeg kunne få den eller en Tesla. Det tross at Golfen koster under halvparten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på torsdag 05. juni 2014, klokken 08:04
Hvorfor det?
Antar pga størrelse. Model S og e-Golf er jo helt forskjellige biler, og folk har forskjellige behov. Noen vil ha stor SUV, noen vil ha liten bybil, noen vil ha sportsbil, noen vil ha større sedan/stasjonsvogn, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA