Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 22kW Amfi Orkanger - erfaringer?

Startet av strommen, tirsdag 03. juni 2014, klokken 01:11

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. mai 2014, klokken 08:30
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:30
Min tommelfingerregel ved slike spørsmål er følgende:

Kan jeg kjøpe en slik ting, og så kjøpe enda en uken etter?

Hvis nei, har jeg ikke komfortabel økonomi til å ta belastningen. Hvis ja, så er det fritt fram.
Det var en veldig streng regel. Da kan man aldri kjøpe bolig, hytte, bil, båt, osv, så fremt man ikke er mangemillionær.
Bolig og hytte er en engangsinvestering. Stort sett stiger de i verdi minst lik inflasjonen.
Bil og båt osv minker stort sett i verdi fram mot null etter X år.

Det er derfor langt mer å anbefale å smøre tynt på brødskiva for å klare å finansiere kjøp av bolig enn av bil.
Enig med elektrolux: Du har ikke råd til en bil dersom du må finregne på om du klarer utgiftene inklusive den avgjort største - avskrivningen .

Ikke undervurder at Tesla S er en stor bil med den store bilens utgifter (unntatt drivstoff).
Bare dekkutgiftene blir lett flere ganger høyere enn for bil i Leaf-klassen. De koster mer og varer kortere
Hvis tommelfingerregelen tok hensyn til slike ting så hadde den vært helt grei. Det gjorde den ikke.

Det eneste riktige er at man vurderer sin egen økonomi opp mot sine egne prioriteter. Da kan man få mest mulig nytte ut av hver krone. Og det betyr ikke nødvendigvis at man skal kjøpe seg stort hus og liten bil, det kan like greit resultere i å kjøpe seg en mindre leilighet og en Model S. Det finnes ingen fasit på hva man bør prioritere i sitt eget liv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olatho

Bare husk også på at det fort blir veldig mange "pluss litt" på en Tesla (og sikkert andre biler også).
For vår del kan jeg feks nevne

Ladepunkt hjemme - pluss noen tusen.
Vinterhjul - pluss noen tusen.
Adaptersett for lading rundt omkring - pluss noen tusen.
DAB-mottaker og USB-drive til musikk - pluss en tusenlapp.
...

Så du bør ha nok buffer til at du ikke må finregne på det. Det baller fort på seg med en del ekstra i tillegg til den summen som står nederst på tesla.com når du trykker "bestill".

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. juni 2014, klokken 00:08
Ville valgt den om noen sa jeg kunne få den eller en Tesla. Det tross at Golfen koster under halvparten.
Det smarteste ville vært å ta Teslaen, selge den, og deretter kjøpe en bil som passer ditt behov. Bedre løsning enn å ta den billigste ;)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

KrW

Billig "drivstoff" vil Elbilen fortsette å ha selv om incentivene skulle gå bort i fremtiden. Så hvor mye bruker den du har nå og hvor mye kjører du? Vi hadde en dieselbil som brukte 0,8 pr mil (Sportage automat og firehjulstrekk). Nå har vi en Leaf istedet mens vi venter på TMX. Mye å spare for oss ihvertfall bare på drivstoffutgiftene alene. Kjører ca 25k i året.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

timingbeltkiller

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen
Det eneste riktige er at man vurderer sin egen økonomi opp mot sine egne prioriteter. Da kan man få mest mulig nytte ut av hver krone. Og det betyr ikke nødvendigvis at man skal kjøpe seg stort hus og liten bil, det kan like greit resultere i å kjøpe seg en mindre leilighet og en Model S. Det finnes ingen fasit på hva man bør prioritere i sitt eget liv.
Selvsagt riktig det.
Men kombinasjonen mindre leilighet + Tesla S er antakelig vanskelig/sjelden i praksis pga manglende lademulighet.

Gateparkererer og andre uten egen lademulighet utgjør i USA over 40% av bileierne.
I alle andre land inklusive Norge er prosenten høyere.
Dette er muligens største hinderet for elbilen til å bli allemanns eie.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

d386yv

Sitat fra: KrW på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:26
Billig "drivstoff" vil Elbilen fortsette å ha selv om incentivene skulle gå bort i fremtiden. Så hvor mye bruker den du har nå og hvor mye kjører du? Vi hadde en dieselbil som brukte 0,8 pr mil (Sportage automat og firehjulstrekk). Nå har vi en Leaf istedet mens vi venter på TMX. Mye å spare for oss ihvertfall bare på drivstoffutgiftene alene. Kjører ca 25k i året.

Sparing på drivstoff alene er pr. dags dato et dårlig argument for å kjøpe en Tesla i mine ører.

Du sparer da ca 25k i året på å kjøpe bil til 700-800k i forhold til 500k f.eks. (vet ikke hva en sportage koster?). Det tar da 8 år å kjøre inn det gapet, lenger om du må finansiere de ekstra 200-300k i tillegg. 

StevenE

Vi/jeg har samme problemet, men ser at det vi gjerne vil prøve det om banken tillater lånet med pant i huset. Det jobbes med fortsatt og dermed er bestillingen ikke gjørt før jeg får avklart dette.

Vi har hatt 2 biler, nå til dagens bare 1 dyr mitsubishi 2.5l V6 som drikker bensin som vann (tidliger også en Toyota Carina fra 1996).

Vi trenger egentlig 2 biler. kona 1 og eg 1. 1 av bilene har altid vært til langturer. Mitsubishi'en gjør fortsatt denne jobben til Tesla'en skulle komme i vårt liv. Jeg er fra Nederland og bor i Norge. Kona har venner fra Tyskland og familie i England. Så vi reiser hvert år et stor del gjennom Europa.

Slike turer klarer du ikke med en Leaf (vel du klarer det, men du må regne med mye lading og flere dager/natter). Derfor vil vi ha en TMS85.

Jeg kan få meg et billån på 500.000 men siden vi har et hus, har jeg heller litt mer lån på huset.
Akkurat nå er vi på ekstrem sparing. Det betyr at vi kutter ut med noe typer mat. Lager mye selv. Går ikke på shopping turer, går ikke ut til restaurant eller pizza, kjøper stortsett bare det vi trenger for å leve livet. Gjør rep. på bilen som trenges osv. Dette sørger for en god del sparing. Har heldigvis ennå ikke barn, men 4 katter istedenfor (de koster også en del hehe).

Poenget mitt er at når man VIL ha noe, så kan man det. Det er noe du må stille deg inn på. Og da gjører du alt for den.

Ekstrem sparing sørger for egenandel på lån eller andre utgifter vi skulle ha fått på lån ellers osv.
Men vi tenker heller ikke på å kunne selge den seinere. Vi vil beholde Tesla'en livet ut hvis mulig!

Jeg tror jeg tjener mindre i år enn OP men vil fortsatt klare meg sammen med det kona får.
07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

KrW

#22

Sitat fra: d386yv på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:51
Sitat fra: KrW på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:26
Billig "drivstoff" vil Elbilen fortsette å ha selv om incentivene skulle gå bort i fremtiden. Så hvor mye bruker den du har nå og hvor mye kjører du? Vi hadde en dieselbil som brukte 0,8 pr mil (Sportage automat og firehjulstrekk). Nå har vi en Leaf istedet mens vi venter på TMX. Mye å spare for oss ihvertfall bare på drivstoffutgiftene alene. Kjører ca 25k i året.

Sparing på drivstoff alene er pr. dags dato et dårlig argument for å kjøpe en Tesla i mine ører.

Du sparer da ca 25k i året på å kjøpe bil til 700-800k i forhold til 500k f.eks. (vet ikke hva en sportage koster?). Det tar da 8 år å kjøre inn det gapet, lenger om du må finansiere de ekstra 200-300k i tillegg.

Man får en meget god TMS for under 600k. 100k mer enn en Sportage. Om man ser for seg at man vraker bilen etter 10 år så er verditapet 10k ekstra i året. 25k i året på spart drivstoff utgjør da ganske mye. I tillegg så er vi sikret et par år med incentiver som for oss vil være 15k i året for bom, 2,5k årsavgift, 3k parkering + muligens mindre verksted sånn som bremseklosser/skiver som ikke slites like mye og kanskje færre deler som må fikses. Mange må selvfølgelig regne inn renter på lån også selvsagt.

Selv om det alikevell ikke skulle bli billigere så er det lite trolig at det blir mye dyrere og man får en fantastisk bil.

Bilen før vår Sportage var en Citroén C8 7 seter. Ble kjøpt brukt for 235k og vi hadde verkstedutgifter på 40k i året pluss et verditap på over 50k pr år på de 3,5 årene vi hadde den. Samlet utgift på ca. 150k i året. I mitt budsjett regner jeg med en årlig kostnad på vår kommende Tesla på ca. 90k i året. Regner med å spare 10k-30k i året i forhold til Sportagen som jeg anslår til årlige kostnader på 100k-120k. Etter opplevelsen med bil uten garanti har vi bestemt oss for å fortsette med bil med garanti. Men om Tesla viser seg å være driftsikker så håper jeg vi beholder den langt over garantitiden.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

E-golf-2014

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. juni 2014, klokken 00:08
Kjørte e-Golf i dag.

Ville valgt den om noen sa jeg kunne få den eller en Tesla. Det tross at Golfen koster under halvparten.

Stemmer det at du kjørte e-Golf? Gjorde du det i Norge? Så langt jeg kjenner til har demo bilene ikke kommet enda.

Elmo

#24
Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. juni 2014, klokken 00:08
Kjørte e-Golf i dag.
Sitat fra: E-golf-2014 på mandag 09. juni 2014, klokken 08:57
Stemmer det at du kjørte e-Golf? Gjorde du det i Norge? Så langt jeg kjenner til har demo bilene ikke kommet enda.

Elektrolux er på Wave 2014 elbil-rally i mellom-europa.
Følg med her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13887.msg225952.html#msg225952
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

snurrehue

Sitat fra: d386yv på torsdag 05. juni 2014, klokken 21:51
Sparing på drivstoff alene er pr. dags dato et dårlig argument for å kjøpe en Tesla i mine ører.

Du sparer da ca 25k i året på å kjøpe bil til 700-800k i forhold til 500k f.eks. (vet ikke hva en sportage koster?). Det tar da 8 år å kjøre inn det gapet, lenger om du må finansiere de ekstra 200-300k i tillegg.

Personlig blir mitt Tesla-eierskap langt dyrere enn hva min situasjon med dieselforbrenner er. Jeg sparer 500 kroner i bom hvert år, 10 000 kroner i drivstoff, og 2500 kroner i årsavgift. Men forsikring koster meg 3000 kroner mer hvert år, og jeg må også investere i ladeinfrastruktur i garasjen. Det koster jo også noen høvdinger. Dekkbudsjettet må jeg regne med tredobles (minst) etter hva jeg ser andre har av erfaringer, og ettersom jeg tross alt kjøper meg en Model S rett og slett for å nyte aksellerasjonen. Service koster omtrent det samme. Men jeg må påregne mye lengre vei, og ditto fri fra jobb, for å komme meg til nærmeste Tesla-verksted. Det slipper jeg med mitt fossile alternativ.

Investeringsmessig kommer dog Teslaen svært dårlig ut. På dieselforbrenneren betaler jeg 2200 kroner i måneden for en familiefrakter. Teslapengene står på bok og gir meg netto 18000 rentekroner i året. Disse går jeg da glipp av så snart Teslaen står i mitt eie.

Verditapet kommer i tillegg og er en svært usikker faktor.

Så alt i alt er det svært dårlig butikk for meg å kjøpe Tesla. Jeg klarer meg, utrolig nok, helt utmerket med en traust familiefrakter av nyere årgang. Men så var det dette med "you only live once..."

elektrolux

#26
Sitat fra: strommen på onsdag 14. mai 2014, klokken 21:19
Grunnen til at jeg vurderer Tesla er at jeg virkelig elsker el-biler etter å ha prøvekjørt en Nissan Leaf. Men jeg trenger og har behov for lengre rekkevidde så Tesla er noe jeg vurderer,

Ser at rekkevidden er argumentet som brukes. Dersom du har lang pendlervei vil muligens 2 elbiler fra 30 000 kr stk for classic eller 100 000 kr stk for nyere trilling / Think kunne gjøre nytten for 1/2 mill mindre enn en Tesla:

Alt du trenger i tillegg er en ladeplass halveis til jobben, så bytter du bare bil der hver vei. ;)

Ev. kjører fossilt til nærmeste bom, og bytter over til Elbil der. Har du bare en bom kan jo 2 fossilbiler, en på hver side gjøre samme nytten. ::)

Du kan f.eks få ca 40 slike for prisen av En Tesla: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49201165&searchclickthrough=true
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Hvis alle skulle brukt bare fornuften når de kjøpte bil - spesielt ut fra økonomisk vinkel - ville Tesla (og de fleste andre som produserer litt store og/eller dyre biler) solgt sånn ca null biler i året. ;)

Nesten uansett hvilken bil du kjøper så vil der være et alternativ som er et lite hakk mer fornuftig. Så kommer det inn andre "unnskyldninger" som rettferdiggjør valget, så som litt mer plass til barnevogna, litt tryggere, enklere å parkere, gunstige ordninger (typisk for elbil), osv osv. :)

Tipper det for de fleste er brukt veldig mye hjerte under bestemmelsesprosessen, men forhåpentligvis også en god porsjon hjerne.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Focus

Jeg vet ikke om andre har lagt merke  det, men trådstarter har ikke vært pålogget siden han skrev sitt  første og eneste innlegg. Jeg tror ikke det er relevant for ham lenger.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Kallisman

Sitat fra: Focus på torsdag 12. juni 2014, klokken 11:35
Jeg vet ikke om andre har lagt merke  det, men trådstarter har ikke vært pålogget siden han skrev sitt  første og eneste innlegg. Jeg tror ikke det er relevant for ham lenger.
Nå trenger man ikke være pålogget for å lese svarene, men det gjør det litt enklere å holde greie på hva man har lest. Kan godt hende du har rett likevel.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA