Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade muligheter på Værnes.

Startet av baz, mandag 02. juni 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

baz

Har prøvekjørt en Nissan Leaf og forsøkte å lade den hjemme. Det gikk ikke, den grønne lampen blinket og varslet om for lite jording i følge håndbok. Prøvde på alle mulige stikkkontakter og kurs og koblet ut andre apparater - vi har bare 10A-kurs her.  Men samme resultat på alle. Spurte strømleverandør, og de mente at 25A 1-fas inntak i huset er for lite. en oppgradering med tilhørende el-installasjon koster mye. Er det nødvendig å ha 40A 3-fas for å lade en Nissan Leaf?

emil

Ladekladden klarer ikke å detektere hva slags sikring du har. 10A enfas holder til å lade med medfølgende ladekabel og vil normalt sett fullade bilen over natta.

Derimot er 25A enfas veldig lite hvis du skal lade bil, lage mat og ha på litt varme samtidig på vinteren så skal du kjøpe Leaf (eller annen elbil) ville jeg ha sjekket ut mulighetene for å doble inntaket. Bilen kan kun lade med enfas så du trenger ikke 3fas anlegg.

Men her er det tydelig et eller annet problem med jordingen, enten manglende jording eller større jordfeil som burde sjekkes opp av elektrikker. Med det strømettet de fleste av oss har kan jordfeilen hos en nabo gjøre utslag hos deg. Når anlegget "friskmeldes" kan du gjøre et nytt forsøk med ladekabelen (med eller uten bil).

baz

Skal høre med elektriker. Eller kan det med ladekabelen å gjøre? Leste på en annen tråd at de nye ladekablene er sensitive, og at det kan fungere med en ikke-original kabel.

TB

#3
Det er to ulike spørsmål her:
At du ikke kunne lade i det heile er truleg pga. dei nye ladekabler (EVSE) er for sensitiv for jordfeil, som i Norsk IT nett ikkje er faktisk feil. Europa har TN, der jordfeil ikkje skal forekomme. IT nett er meir robust, der det er normalt med jordfeil. Dermed kan utstyr varsle om feil, som ikkje er definert som store nok til at dei treng bli retta.

Etter det andre har rapportert har forhandler bytta den nye EVSE med den eldre typen - som har fungert fint. Samme med uoriginale kablar, som t.d. Charge Amps sin kabel, den fungerer og fint. Fordel med uoriginale kabler (t.d. Charge Amps ) er at du kan justere lading ned til 6A. Dette gir 1380 W. Ulempen er at det tek lang tid og lade opp. Om du parkerer med 50% igjen vil det ta ca 9-10 timar og lade til 100% igjen.

Det du bør gjere er og forsikre deg om at jordfeil ikkje er i ditt hus. Har du t.d. gamle skru sikringar kan du fint ha mange / store jordfeil som ikkje blir oppdaga. Har du jordfeilautomat (sikring og jordfeil bryter i samme) er du meir trygg.

Del 2 er praktisk lading på vinterstid:
Med 25A enfase gir 25 x 230 = 5750 Watt. Som Emil skriv, dette kan bli knapt til mat, varme, v.v. tank, vaskemaskin osv. Normal lading er 10 A = 2300 Watt, som gir 3540 til anna bruk.

Dette kan løyses, sjekk med elektriker kva det faktisk vil koste. Det er tilfeller der 3 ledere (for 3 fase) er trekt fram, men berre 2 er i bruk. I dei tilfeller kan du få 3 fase uten stor kostnad.

Har du ikkje slik flaks kan det vere ny kabel må bli trekt - og kostnaden blir større.

Oppsummert: Sjekk med elektriker om du kan ha jordfeil - og om du kan oppgradere til større sikring inn enn 25A / eller 3 fas.

Ingen biler kan (idag) lade på 3 fas 230 V, men ved og fordele faser mellom kursar kan du belaste opp til 1,7 gonger meir, ved perfekt fordeling. 5750 W x 1,7 = 9775 W
Dette kan gi deg det som skal til, spesielt om du lader på 6A.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rav4_EV

Du mangler jordforbindelse i stikkontaktene dine. Derfor blinker boksen grønt.
Dette er den mest sannsynlige årsaken.
Er er jordete stikkontakter du har forsøk å bruke?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

baz

Takk for den gode forklaringen, her har jeg lært mye! Har jording på de stikkontaktene jeg prøvde. Har nå lånt bilen en gang til. Når jeg bare kobler på ladekladden, lyser lampen grønt konstant. Men så snart jeg kobler på bilen, begynner den grønne lampen å blinke og bilen lader ikke. Til tross for at jeg har dratt ut fryseboksen som er på samme kurs. Skal se om lading virker hos naboene.

TB

#6
Sitat fra: baz på torsdag 15. mai 2014, klokken 17:33
Takk for den gode forklaringen, her har jeg lært mye! Har jording på de stikkontaktene jeg prøvde. Har nå lånt bilen en gang til. Når jeg bare kobler på ladekladden, lyser lampen grønt konstant. Men så snart jeg kobler på bilen, begynner den grønne lampen å blinke og bilen lader ikke. Til tross for at jeg har dratt ut fryseboksen som er på samme kurs. Skal se om lading virker hos naboene.

Det er fleire andre som har rapportert likande, der fleire hus i samme området kobla til samme trafo opplever at lading ikkje virkar. Det er tre måtar og løyse det på:
- Melde feilen til nettselskapet, som rettar feilen. Om feilen er liten vil den mest truleg ikkje bli retta av nettselskapet. Om den blir retta, så kan nye feil oppstå seinare.
- Installere trafo, som vil lage eit galvanisk skille, og dermed "ser" ikkje bilen jordfeilen.
- Bruke ein ladekabel (EVSE) som har større toleranse.

Siste metode er normalt mest praktisk, metode nr 2 er meir kostbar, og trafo er ikkje bærbar, veg fort mange kg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

baz

Tror du er inne på noe, det er enten feil på nettet eller en jordfeil hos meg eller naboer - har nå testet hos naboen som går på samme trafo, og der virker det heller ikke. Han har 35A inn og vi forsøkte på et 16A kurs. Kladden alene virket, men så snart jeg satt bilen på i andre enden, begynte det å blinke på både grønt og oransje. Besøkte da en annen nabo litt lenger unna som har egen trafo, og der virket det fint!

MindViruz

Du kan måle spenningen mellom fasene og jord i en stikkontakt om du har ett voltmeter. Hvilken resultat får du?

Har du jordfeilbryter?

baz

Har verken voltmeter eller jordfeilbryter...

MindViruz


TB

Sitat fra: baz på torsdag 15. mai 2014, klokken 21:39
Tror du er inne på noe, det er enten feil på nettet eller en jordfeil hos meg eller naboer - har nå testet hos naboen som går på samme trafo, og der virker det heller ikke. Han har 35A inn og vi forsøkte på et 16A kurs. Kladden alene virket, men så snart jeg satt bilen på i andre enden, begynte det å blinke på både grønt og oransje. Besøkte da en annen nabo litt lenger unna som har egen trafo, og der virket det fint!

Heilt klart ein feil i området. Det kan vere ein stor feil, eller mange små feil, resultatet er at den nye ladekabel til Leaf meinar feilen er for stor - og nektar starte lading. Ladekabelen er tilpassa TN nett, så den treng ikkje ha "rett" i Norsk IT nett.

Framgansmåte vil vere:
- Sjekke om netteigar (elselskap) meinar feilen bør bli retta.
- Sjekke at du ikkje har lokale jordfeil heime i eige hus. (Elektriker)
- Teste med den eldre ladekabel / EVSE som vart levert til til Leaf før. Dei fleste forhandere bør kunne skaffe ein slik. Alternativt ein uoriginal, t.d. Svenske Charge Amps er det mange som har god erfaring, inkludert undertegna. Om forhandler ikkje forstår problemet, prøv ein annan forhandler..

Del 2:
Skal du klare og lade på vinterstid, samtidig som du lager middag, har på varme osv. du auke inntaket. Dette må elektriker undersøke. Har du flaks er det samme kabel inn til deg som til naboen som har 35A.

Elektriker kan skifte hovedsikring frå 25A til 35A, og du har fått 10A ekstra, som er nok til og lade ein Leaf, eller annan elbil.

Har du ekstra flaks ligg det tre leder kabel fram, og du kan oppgradere til 35A 3 fase. Dette gir 230 V x 16A x 1,7 = 13 kW mot før 230 x 25A = 5,7 kW.

I starten ber du om eit overslag frå elektriker på kva som finnes / er mulig / vil koste.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

baz

Strømleverandøren har nå lovet å se etter mulige feil i nettet eller jordingsfeil hos noen av de som er tilkoblet samme transformator. Dessuten skal Nissan-forhandleren prøve å få tak i en gammel ladekabel, slik at jeg kan teste en gang til. Kan oppdatere tråden når jeg vet mer om 1-2 uker - det er jo kanskje nyttig også for andre som har lignende problemer.

baz

Strømleverandøren har nå sjekket trafo og lett etter jordfeil, uten å finne noe. Har også målt med voltmeter mellom fas og jord på ulike tider, og alt ser normalt ut (ca 130 V). Bilforhandleren prøver nå å finne en gammel ladekabel for meg. Lurer dessuten på om jeg kunne få lånt en ChargeAmps-kabel av noen, hvis det finnes i nærheten av Elverum/Hamar?

baz

Nå er den nye Leaf kommet på plass :) Ladeproblemet ble løst ved at Nissan-forhandleren fikk tak i en japansk EVSE fra Nissan Sverige (Nissan Norge hadde ikke slike). Denne kabelen er ikke så følsom.
Strømleverandøren (Eidsiva) er ikke noe å skryte av: Da de sjekket trafoen, sto naboen tilfeldigvis i nærheten. Han fikk da beskjed om at det har vært en feil med trafoen siden i fjor etter et tordenvær, og at de ikke vet hvordan å rette den. Til meg ringte de og sa at alt var i beste orden, ikke noe feil å oppdage... Fikk da også høre at de ikke var interessert i disse elbilene, fordi de genererer så mye støy på nettet. Vel - her bør de vel tenke framover isteden for å murre - det kommer til å bli mange flere elbiler i månedene og årene som kommer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA