Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade muligheter på Værnes.

Startet av Mippen, mandag 02. juni 2014, klokken 20:02

« forrige - neste »

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Klarer ikke lese denne lille skriften, men har hørt på radioen i dag et staten regner at de taper 4 000 millioner avgiftskroner på insentivene våres.

Samtidig melder radioen at båtfolket nå skal gis kraftig avgiftslette spesielt på de største båtmotorene.

Høres ut for meg som regjeringen er redd for at forbruket av fossilt drivstoff skal stagnere og styrer politikken mot større forbruk. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

HK-avgiften på båtmotorer forsvinner 1.juli. Klønete av regjeringen å innføre dette midt i høysesongen for båtbransjen. Princess-konvoien på vei fra England legger seg foreløpig ved kai i Gøteborg i påvente av å spare store summer..
I media er elbilen tema omtrent hver dag. Føler vi blir mere og mere uglesett både av politikere og fossilister. Jaja, jeg nyter og nyter så lenge godene varer..!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Warlock

Synes dette med "tap" og "koster samfunnet" på så og så store beløp er tåpelig og relativt spekulativt. Man kan jo si noe ala "Staten taper milliarder på minstefradraget", eller "Dette koster det samfunnet at vi ikke betaler 100% skatt". Poenget er at det ikke er noe tap når grunnlaget for inntekter ikke er tilstede. "Fritaket" for elbiler er akkurat like politisk vedtatt som f.eks minstefradraget.

sven erik

en må se  på andre sider  elbil skjafører kjører mer deffansift  og dermed mindre ulykker
en får bedre luft  ja masse fordeler  å tjener penger der  så  en må ikke tenke  ensidig

Mippen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:55
Klarer ikke lese denne lille skriften, men har hørt på radioen i dag et staten regner at de taper 4 000 millioner avgiftskroner på insentivene våres.

Samtidig melder radioen at båtfolket nå skal gis kraftig avgiftslette spesielt på de største båtmotorene.

Høres ut for meg som regjeringen er redd for at forbruket av fossilt drivstoff skal stagnere og styrer politikken mot større forbruk.

Hvis du trykker på bildet så blir teksten stor.


Jeg tror ikke dette "tapet" tar høyde for gevinsten på andre områder. Flere elbiler gir mindre lokal forurensing. Noe som reduserer kostnader for miljøtiltak. Folk med luftveisplager holder seg mer frisk - noe som sykehusene tjener på mm...
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Man kan ikke tape på noe som ikke eksisterer. Jeg skulle gjerne sett at jeg fikk alle lønnsøkningene jeg skulle ha fått med én gang, men slik fungerer det jo ikke.
Forøvrig flere som tar denne saken og blåser det opp i stor skala: http://www.tv2.no/underholdning/broom/elbilene-koster-staten-mellom-3-og-4-milliarder-i-aar-4191639.html
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

NegativeElectrode

Det virker som om mange journalister (finansorienterte?) ikke klarer å holde 2 tanker i hodet samtidig. Det er daglig oppslag om klimaproblemet, og om vi ikke klarer å oppnå 2-graders målet vil det trolig gå ganske dårlig med både det ene og andre. Om vinteren er lokal forurensing i byene på alle forsider. Elbilen er det mest effektfulle tiltaket mot disse problemene (bortsett fra telependling til jobb). Allikevel virker det som de ikke klarer å koble disse opplysningene, og i det minste skrive balanserte artikler.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Sitat fra: NegativeElectrode på torsdag 15. mai 2014, klokken 10:01
Det virker som om mange journalister (finansorienterte?) ikke klarer å holde 2 tanker i hodet samtidig. Det er daglig oppslag om klimaproblemet, og om vi ikke klarer å oppnå 2-graders målet vil det trolig gå ganske dårlig med både det ene og andre. Om vinteren er lokal forurensing i byene på alle forsider. Elbilen er det mest effektfulle tiltaket mot disse problemene (bortsett fra telependling til jobb). Allikevel virker det som de ikke klarer å koble disse opplysningene, og i det minste skrive balanserte artikler.

Media elsker å koke suppe på alt og skape storm.
Fremtiden er elektrisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nye forslag til media:
Hvor mye taper staten på at det finnes totalavholdspersoner som ikke kjøper alkohol på Polet?
Hvor mye taper staten på at folk drikker vann fra kranen i stedet for øl, brus og vann fra bryggeriene?

Jorgensen

I mitt tilfelle kunne jeg ha kjørt min 14år gamle Mazda i noen år til, men siden jeg sparer mye på å bruke strøm i stedet for ca 1 ltr bensin pr mil, så betaler jeg jo ned billånet på min elbil ganske fort.

Staten ville ikke tapt noe på meg, da jeg ikke ville ha kjøpt meg elbil hvis den var full av avgifter og moms, og jeg ville ikke ha kjøpt meg en annen ny bil på mange år. For min del så gå staten glipp av avgifter på ca 200ltr bensin i måneden :-)
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Aberg88

Staten taper også penger på at jeg sykler til jobb hver dag.............
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

cra

De taper også penger på at jeg ikek har mye høyere lønn og dermed betaler mer i både skatt samt mva på ymse unødvendig forbruk. Hele regnestykket er bare latterlig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ghsdevel

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. mai 2014, klokken 09:34
Man kan ikke tape på noe som ikke eksisterer. Jeg skulle gjerne sett at jeg fikk alle lønnsøkningene jeg skulle ha fått med én gang, men slik fungerer det jo ikke.

Hvor mye skattepenger går staten glipp av ved å ved ikke gi alle et lønnsoppgjør på 20%?

På tide å kalle en spade for en spade. Dette er hverken insentiver eller subsidier. Det el-biler har er «straffefritak». Med en stat som regulerer din og min adferd med avgifter kan ikke fritak fra avgifter kalles subsidier.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

Espen Hugaas Andersen

Jeg syns vi bør være litt mer balanserte - da har det mer tyngde når man kommer med kritikk.

3 mrd er ikke et helt urealistisk anslag på hvor mye ~25.000 elbiler koster staten i fritak moms og engangsavgift. Da er det snakk om 120.000 kroner per solgte elbil. Da snakker vi ikke om at Tesla-kjøpere ville heller kjøpt Panamera til 1,5 mill om ikke det var for elbil-fordelene, men ser mer realistisk på de faktiske alternativene man ellers ville gått for.

Så er det spørsmålet - er det verdt 3 mrd å støtte elbiler? Her svarer jeg JA. Fremtiden hviler på våre skuldre.

Om det koster 10 mrd totalt før insentivene avvikles, så er det helt ubetydelig i det store bildet. (Og fortsatt ligger man i området av en femtedel av fantasitallene til Spetalen &co.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA