Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

rosovag

Sitat fra: Klykken på fredag 13. februar 2015, klokken 12:48
Hurtigladerne skal normalt sett lade til 100%, men fra rundt 80% slakkes ladefarten ned.
Så ca 30 min til 80% og hvor lang tid på de resterende 20%?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ganton

Jeg har ladet til 98% flere ganger. Tar litt tid på slutten, men sommerstid fra 20%-98%: ca 40min.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Sitat fra: ganton på fredag 13. februar 2015, klokken 12:42
Rekkeviddeindikatoren min ligger på rundt 100-110 km nå på vinteren, dette stemmer bra. Da snakker vi om normal daglig kjøring i 50-80 soner. Om sommeren bør du klare 180km på langkjøring, selv med motorvei.
Hvis du skal langt, så bør du kunne klare minst 120 km selv på vinteren. Tviler på at du klarer 180 om sommeren hvis du kjører over 80 en større del av strekningen. 120 -160 er vel det BMW selv sier, og det stemmer godt med det jeg har klart å få ut etter 11 mnd.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ganton

Sitat fra: LMOR på fredag 13. februar 2015, klokken 13:35
Sitat fra: ganton på fredag 13. februar 2015, klokken 12:42
Rekkeviddeindikatoren min ligger på rundt 100-110 km nå på vinteren, dette stemmer bra. Da snakker vi om normal daglig kjøring i 50-80 soner. Om sommeren bør du klare 180km på langkjøring, selv med motorvei.
Hvis du skal langt, så bør du kunne klare minst 120 km selv på vinteren. Tviler på at du klarer 180 om sommeren hvis du kjører over 80 en større del av strekningen. 120 -160 er vel det BMW selv sier, og det stemmer godt med det jeg har klart å få ut etter 11 mnd.

OK: Stryk motorvei - erstatt med landevei. :-)

I høst (12grader) kjørte jeg fra Sarpsborg til Oslo (85km), hadde da akkurat 50% batteri igjen. 90 på motorveien (prøvde å ligge mest mulig bak trailere, ingen nedbremseing, kun forsiktig regen), ECO mode og cruisecontrol. Tørre veier. Tror jeg ville klart 180 med litt varmere vær og ikke over 80km/t.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

moonbuggy

Sitat fra: ganton på fredag 13. februar 2015, klokken 08:01
Det var veldig bra. Kjører selv 40km tur-retur jobb, ligger på 13 (med preconditioning) til 17 i forbruk ved rundt 3 pluss. Har du noen formening % forbruk tørre vs våte veier ?
Med vind og våte veier ligger forbruket på samme distanse mellom 13,5 og 14,5 kwt/100km.

Jeg har hatt bilen 2 måneder fra 12. desember og snittet for hele denne tiden er 14,3 kwt/100km.
Det meste er kjørt i mye vind, regn/sludd og litt snø. Snitt-temperatur antagelig 1-2 grader pluss.

Karbon

Fatter ikke dette.  Ved ca.0 grader får jeg ikke bilen til å gå lenger enn 100km.  Dog ingen forskjell om jeg forvarmet eller ikke.  Prøver en tur på verksted.  Har snart 30.000 km nå.

02jan

10 mil ( nittedal - Oslo - Asker - Oslo nittedal 50km t/r), gikk fint med 3 i bil, 19 grader inne og -19 grader i snitt, normalfart.

Tenker ikke på hva bilen klarer, velger selv om snitt forbruk skal være 1.2 eller 1.6 kw/t til det daglige så lenge ikke kalder en -10, uansett føre.

Siden jeg smalt i isen for noen uker siden, og knakk noen ribben, så har jeg satt ekstra pris på hvor enkel i3 er å gå inn og ut, og at bilen er lettkjørt.

Men veidekket i boligområder jeg kjører på krever nå type pickup type USA big size ( går greit med husmor SUV også) , da det er kilometervis med 5 - 12 cm høyt isdekke og issvuller, som i3 danser og hopper rundt på.

Ikke å anbefale med brukne ribben, men løsningen for meg har vært å dra ned lufttrykket på hjulene , kjører nå med 2.1 foran og 2.5 bak. Kan for meg se ut som at normalforbruket øker med mellom 10 og 20 prosent, avhengig om tør eller våt vei.

Ville ha sjekket om det er riktig luftrykk ,hvis 10 mil er utfordring under -10 grader.

Har 13000km, totalt snitt forbruk siden sommer på 1.43.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Sirka

I følge app'en er rekorden min 196 km kjørt mellom to ladinger. 8)

Ganske pent forbruk i dag også, faktisk; 15,4 kWt/100 km er greit på en kort tur i 50-/80-soner uten forvarming i et par plussgrader med god varme i bilen, synes jeg.
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Vind

Sitat fra: Sirka på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:02
I følge app'en er rekorden min 196 km kjørt mellom to ladinger. 8)
hmm. - hender det at du tar ferge?
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på søndag 15. februar 2015, klokken 18:26
Sitat fra: Sirka på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:02
I følge app'en er rekorden min 196 km kjørt mellom to ladinger. 8)
hmm. - hender det at du tar ferge?
Jeg har også hatt 196 eller 198 i appen, men har aldri kjørt mer enn ca 160, så det er nok en bug.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

kaaos

BMW i3 2015
Golf GTE 2016 (nå på finn)
Tesla Model X 100D (sent oktober 2017)
Tesla Modell 3 i bestilling

Sirka

Sitat fra: Vind på søndag 15. februar 2015, klokken 18:26
Sitat fra: Sirka på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:02
I følge app'en er rekorden min 196 km kjørt mellom to ladinger. 8)
hmm. - hender det at du tar ferge?

Hehe ... Nei, men dette er fra turen min til Oslo i sommer, så det var nok muligens et strekk med mest nedoverbakke ... :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

snakkis

Sitat fra: LMOR på søndag 15. februar 2015, klokken 19:45
Sitat fra: Vind på søndag 15. februar 2015, klokken 18:26
Sitat fra: Sirka på lørdag 14. februar 2015, klokken 01:02
I følge app'en er rekorden min 196 km kjørt mellom to ladinger. 8)
hmm. - hender det at du tar ferge?
Jeg har også hatt 196 eller 198 i appen, men har aldri kjørt mer enn ca 160, så det er nok en bug.
Definitivt en bug.
I går registrerte han ikke at jeg ladet på jobb.
Så jeg makset ut denne til 200km lenge før jeg kom hjem.
Og jeg kom hjem med 40 km igjen på batteriet.

Litt kjedelig at man ikke kan stole på disse verdiene.

moonbuggy

Jeg fikk bilen i midten av desember og har egentlig ikke kjørt i "bra" vær.
Idag er det 7 grader og sol her i Stavanger området og relativt stille for en gangs skyld.

Idag start uten forvarming 18grader innstillt i kupe, 35 km rundtur med et 5 minutters handlestopp. Gjennomsnittsforbruk på 11,2 kwt/100km - snittfart 47 km/t. Kjører normalt, i eco-pro, følger trafikken men prøver å rulle der hvor det passer (mot rundkjøringer etc.). Forbruket er ganske høyt i starten, etter 4 km ca. 17 kwt/100km, antagelig p.g.a. varmeforbruk, for så å sige nedover.

Jeg er rimelig imponert at bilen ligger på 11,2 kwt/100km i bynære strøk uten forvarming.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA