Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

ganton

Jeg kjører samme rute hver dag og siste dager ligget på rundt 18+ kWh/100km, temp rundt 0-5 grader, fulladet batteri og preconditioning.
Idag startet jeg uvanlig nok med 80% batterikapasitet og endte på 13.8, (temp -1.5)

Kan forbruket variere med ladenivået på batteriet? Nekter egentlig å tro det. Heller mer til snittforbrukberegningen, skulle jeg gjerne sett algoritmen som beregner, har mistanker om at snittforbrukbet som vises er noe annet enn den utgir seg for ;-) ,  ser bla at selv etter et flere mils kjøring kan snittforbruket brått synke betraktelig ved en regenerering/nedbremsing.

(mulig dette burde vært en egen tråd)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

Jeg har stusset på det samme, og tror ikke algotitmen er 100% enda, selv om den er mye bedre enn i starten. Mange faktorer påvirker forbruket, så det er vanskelig å sammenligne.
Men jeg har regnet på regenereringen flere ganger, men kommet til at det er noenlunde riktig. Etter 2 mil, og regenering fra 60km/t på slutten, er det ikke urealistisk å gå fra f.eks 13 til 12,4 i gjennomsnittsforbruk.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Aberg88

#227
Dette er muligens en tåpelig idé, men siden jeg sliter litt med å få sammenhengen i hvor langt samtlige kommer med sin bil så laget jeg et enkelt excel ark som vi kan dele erfaringer med rekkevidde.

Det burde være oppnåelig siden de fleste her har app``en å lese fra.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1kWnPcZDZN9Fe0E7cXIm5OP98xScmfT_U4MCx8Zwp2Yg/edit#gid=0
Føl gjerne for å redigere arket.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

moonbuggy

Jeg er svært fornøyd med min i3.

Igår 29km halvparten motorvei i 90km/t.
Parkert ute uten forvarming, - 1grad, ingen nedbør og vindstille.

20 grader innstilt i bil. Forbruk 12,8 kmt/100km.

ali_ben

Det er lett å være fornøyd med i3. Og jeg er spesielt fornøyd med at bilen er såpass ærlig som den er mht reell rekkevidde - og at rekkevidden ikke påvirkes så mye som man skulle frykte av kulden. Jeg har 75 km til jobb. 80% ac veien er motorvei 90 og 100 sone. På sommeren har jeg 150 km rekkevidde. Har ligget på 100-120 km rekkevidde i vinter, men så har det da heller ikke vært så kaldt. Før i går. Da var det -16 hele veien. Men i3'en var grei den og ga meg fortsatt 100 km rekkevidde. Selv med varm og fin kupé. Kjørte inn på jobben med 25 km rest-rekkevidde  :)
BMW i3 levert 2. mai 2014

Ferry

Tur på ca. 13 mil i kveld. Temperatur fra -7,5C til +6,5C. Mesteparten av turen på plussida. 3 mil isføre, resten tørr asfalt. Eco pro+. Snitt 12,6 kWh/ 100 km. Fulgte trafikken, som gikk relativt fort.

ganton

Sitat fra: ali_ben på fredag 06. februar 2015, klokken 20:30
Det er lett å være fornøyd med i3. Og jeg er spesielt fornøyd med at bilen er såpass ærlig som den er mht reell rekkevidde - og at rekkevidden ikke påvirkes så mye som man skulle frykte av kulden. Jeg har 75 km til jobb. 80% ac veien er motorvei 90 og 100 sone. På sommeren har jeg 150 km rekkevidde. Har ligget på 100-120 km rekkevidde i vinter, men så har det da heller ikke vært så kaldt. Før i går. Da var det -16 hele veien. Men i3'en var grei den og ga meg fortsatt 100 km rekkevidde. Selv med varm og fin kupé. Kjørte inn på jobben med 25 km rest-rekkevidde  :)

Estimatoren ja ;-)  Opplever at ved preconditioning før avreise hjemmefra starter estimatoren på si 102km rekkevidde, etter 18km kan den stå på 100, men deretter synker kilometerne i takt med virkelig kjørt. Virker som om estimatoren ikke tar hensyn til preconditioning. Men på hjemtur uten precond. stemmer det ganske bra nå på vinteren. På sommeren er den pessimistisk.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

moonbuggy

Herlig!
Tørr vei, noen små plussgrader. Forbruk ikveld i mørke tur/retur uten forvarming  med 1 stopp. Totalt 40km, 20 grader i kupeen og  forbruk 11,9 kwt/100km. Jeg er fornøyd :)

ganton

Det var veldig bra. Kjører selv 40km tur-retur jobb, ligger på 13 (med preconditioning) til 17 i forbruk ved rundt 3 pluss. Har du noen formening % forbruk tørre vs våte veier ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

rosovag

Vurderer å bytte ut min Toyota Prius med en i3, som dermed blir min første el-bil. Prøvekjørte den i går og er veldig imponert. Det eneste som gjør at jeg er i tvil er rekkevidden. Bor på Vestlandet, der hurtigladerne gjerne har 10 mil mellom seg, og da må jeg ha en bil som klarer dette. Forhandleren skriver:

"I teorien er rekkevidden 190KM, men dette er jo under optimale forhold og usannsynlig å få til. Vi sier at rekkevidden er fra 130-160km om sommeren og fra 110-140 om vinteren. Demobilene ligger generelt på rundt 100-115 nå, men de er veldig hardt kjørt."

Høres dette ut som en fornuftig vurdering? Vet det er mange faktorer som spiller inn her, men hadde vært fint å høre deres formeninger. Husk på at Vestlandet ikke er flatt, og det går både oppover og nedover.

Klykken

Baserer du all lading på hurtigladere? Ingen lademuligheter hjemme? For over 10 mil på vinteren uten forvarming og lading er i mange tilfeller vanskelig eller umulig spør du meg.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

rosovag

Sitat fra: Klykken på fredag 13. februar 2015, klokken 12:31
Baserer du all lading på hurtigladere? Ingen lademuligheter hjemme? For over 10 mil på vinteren uten forvarming og lading er i mange tilfeller vanskelig eller umulig spør du meg.
Joda, jeg kan lade hjemme, så utgangspunktet hjemmefra vil være en 100% oppladet bil. I min daglige bruk vil ikke det være problemer. Tenker på lengre turer.

ganton

Rekkeviddeindikatoren min ligger på rundt 100-110 km nå på vinteren, dette stemmer bra. Da snakker vi om normal daglig kjøring i 50-80 soner. Om sommeren bør du klare 180km på langkjøring, selv med motorvei.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

rosovag

Sitat fra: ganton på fredag 13. februar 2015, klokken 12:42
Rekkeviddeindikatoren min ligger på rundt 100-110 km nå på vinteren, dette stemmer bra. Da snakker vi om normal daglig kjøring i 50-80 soner. Om sommeren bør du klare 180km på langkjøring, selv med motorvei.
Så forstår jeg det slik at hurtigladeren lader opp til max 80%, dvs at jeg da kan forvente en ny rekkevidde på rundt 80 km på vinteren?

Klykken

Hurtigladerne skal normalt sett lade til 100%, men fra rundt 80% slakkes ladefarten ned.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA