Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

Roman

Kan rapportere inn forbruk mellom 18-20 kWh/100. Har 22 grader i kupeen, liberal bruk på alt av komfort midler som varme i sete, defrost ol. Kjører litt motorvei i 100, men mest landevei på e18 i 70-90 mellom Grimstad og Tvedestrand. Kjører 52 km mellom hver lading og har som regel brukt halve batteribaren før jeg er fremme (temperaturer på ca 0 C). Kjører normalt slik jeg ville ha gjort med en brenselbil.

Klykken

Ligger stort sett et sted rundt 16kWh/100km på jobbpendlerstrekningen, når tempen er nede mot 0C. Har 20grader i kupeen, ingen AC og manuel styring av dyser og vifte (vindu og fotbrønn), og Eco Pro kjøremodus. Forvarmet på tur til jobb. Kjører landevei med mest 80-soner, men også 50 og 60 i små strekninger. Noen forbikjøringer er det alltid også.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

rth

I går hadde vi en kjøretur på 2x90km. Temperatur lå på ca -5.

Første strekning ble kjørt i EcoPro. 16 grader temp på klima. Varme i rumpa, ullpledd på låra og hansker på fingrene. Motorvei ble kjørt i 90km/t. (ca 40 av 90 km). Forbruk da lå litt under 1,3 kwh/mil og en rekkevidde på ca 15 mil. En rest på ca 37%

Retur ble kjørt i normal modus. 19 grader på klima. Varme i rumpa. Motorvei i 110. Forbruk da var litt over 1,7 kwh/mil. Rekkevidde ca 10,5 mil og rest på ca 13%.

Ikke helt vitenskaplig test, men jeg må si at jeg ser kulde litt lettere i møte etter denne turen. Vi trenger 90 km rekkevidde til daglig. Med litt roligere kjøring, så vil en kunne ha fornuftig temperatur i kupe ved ganske lave temperaturer. Det er også snakk om ett "mindset". Om man har med seg ett lite ullpledd til lår og kjører med hansker så var det helt greit med 16 grader på klima også. Hadde aldri trodd jeg skulle tenke sånn, men jeg merker at det å ha fått en El-bil gjør noe med holdninga til bilkjøring.

Klykken

Er det i grenselandet angående rekkevidde kjører man gjerne som en pensjonist. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Stormtrooper

Jeg kjører kun korte turer 5-15km, og ligger på rundt 22 i snitt.  Er det normalt?
Bmw i3 uke 50?

bromm

Sitat fra: Stormtrooper på tirsdag 09. desember 2014, klokken 19:25
Jeg kjører kun korte turer 5-15km, og ligger på rundt 22 i snitt.  Er det normalt?
Ja det er normal, og særlig hvis du ikke har forvarmet - for ved helt kaldt batteri så renner det fort av 15-20 km de første 5-10 minuttene...

ali_ben

Så det var noen som kjørte med varme, men uten AC for å spare strøm. Jeg får ikke noe utslag på GOM når jeg slår av AC. Er det i det hele tatt noen vits?

En del andre biler deaktiverer AC når temperaturen går under null (bortsett fra defroster), men siden varmeapparatet i i3 uansett bruker vp-kompressoren så er det kanskje to sider av samme sak? Noen som vet?

Et spørsmål som dukker opp da er: en varmepumpe/AC til hjemmebruk kjøres jo enten i varme eller kuldemodus. Skulle tro det var sånn på varmepumpa i i3 også, eller har de en fiks løsnings om gjør at den kan virke som begge deler samtidig?
BMW i3 levert 2. mai 2014

ganton

#217
Godt spørsmål. Trodde også at AC ikke hadde noen effekt sålenge man bruker varmepumpen til å varme. Men ser at BMW i3 operer med tre varmepumpe modus: "heating mode","mixed operation" og "cooling".

Se vedlegg for beskrivelse av mixed operation:
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

power59

ganton, har du resten av komponentlista - fra 12 til 21?

ganton

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Vind

Jeg har nå kjørt en 40 km runde - som jeg dokumenterte forbruk på når jeg kjørte samme turen  i Januar.  Da var forholdene -10 grader og småglatt, gjennomsnittlig forbruk 16.8 kwH.  På mandag kjørte jeg samme distansen og omtrent i samme hastighet.  Nå var gjennomsnittlig forbruk 17.8 kwH. -4 grader og småglatt.  Begge turene i Comfort, 18 Grader.  Opplevd (men ikke dokumentert) observasjon er at 18 grader nå oppleves mye varmere.  Jeg tror oppgraderingen i sommer som ryddet opp i AC problemet også gir mere varme i varmeapparat. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Som jeg har nevnt tidligere er min observasjon at forbruk når du står stille (før/etter turen) ikke var med i beregningen i Januar, men er med nå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ali_ben

Sitat fra: ganton på onsdag 10. desember 2014, klokken 08:39
Godt spørsmål. Trodde også at AC ikke hadde noen effekt sålenge man bruker varmepumpen til å varme. Men ser at BMW i3 operer med tre varmepumpe modus: "heating mode","mixed operation" og "cooling".

Se vedlegg for beskrivelse av mixed operation:

Nettopp - det var et godt svar også. Det gir jo mening å bruke AC på kalde dager også fordi det tørker opp luften - og dermed fjerner mulig kondens.
BMW i3 levert 2. mai 2014

moonbuggy

Jeg kjørte  31 km igår i vindkast, regnvær og 4 grader. Forbruket overrasket, 12,7 kw/100 km. Snittfarten var 51 km, men allikevel ?

Klykken

#224
Har vært nede i 20- de siste dagene. Var ute å startet ventilbankeren for kona klokka 7 i morges så hun også får litt lunk. Da var det var 16-. Forvarmingen hadde allerede startet på i3en (med timer på avgangstid 0720).
Bilen var varm og god når jeg satte meg inn 0720, men ikke rukket å bli fulladet igjen.

Forbruket får også litt ekstra å bryne seg på i slike temperaturer. På turen til jobb i dag lå forbruket på 25,5kWh/100km med 68% i rest etter parkering. Kaldeste temp på turen var 19,5-. Strekningen har for det meste 80-soner, med noen få 50 og 60-soner, før man kommer inn i byen, og en distanse på 26km. Kjørte med ECO Pro som vanlig, og 21C på nest høyeste viftehastighet for å forhindre at det dugger og fryser på på innsiden av ruten. Ingen AC, og automatisk viftestyring.

EDIT:
Pleier også å forvarme bilen før jeg drar fra jobb nå når det er såpass kaldt, og da har den ikke stått på lading i forkant. Er temmelig lite resterende juice når jeg kommer hjem igjen. Et sted mellom 25-40% mener jeg det har ligget på. Og da har jeg kjørt totalt 52km.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA