Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

Gondron

Idag kjøre eg 5 mil med 15.7 i forbruk. 20c i cupen. Normal kjøring. Klarer ikkje å få forbruket ned i 14, i heile tatt.

Vind

Sitat fra: Gondron på onsdag 29. oktober 2014, klokken 13:24
Idag kjøre eg 5 mil med 15.7 i forbruk. 20c i cupen. Normal kjøring. Klarer ikkje å få forbruket ned i 14, i heile tatt.
I dag har jeg kjørt 3 mil med 13.9 i forbruk (Comfort, 20 grader, sommerdekk, korrekt trykk - normal kjøring (ikke veldig øko, ikke helt bajas)) - Men for å svare på spørsmålet ditt Gondron så påvirkes forbruket av Utetemperatur, Type vei, hastighet , dekktrykk - og selvfølgelig hvordan man kjører.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Gondron

Når det kommer til vei så tar eg samma strekning fra jobb og hjem. Idag va det tørre vegbane med våt noen plasser. Kjøre alltid 60 km/t og 80km/t og vore på forbruk på 13.5 Før oppdatering. (Kan sjølvsagt Være en feil følelse eg har) heilt vindstille med korrekt dekk trykk. Ute temp var på 10C

Klykken

Ligger på ca 15kwh/100km jeg også nå som det er såpass vått og kaldt ute, ved normal kjøring i comfort-modus. Hadde en del forbikjøring idag, og rundt 90km/t hele veien hjem fra jobb (26km), og endte på 18,4 i forbruk. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Gondron på onsdag 29. oktober 2014, klokken 19:14
Når det kommer til vei så tar eg samma strekning fra jobb og hjem. Idag va det tørre vegbane med våt noen plasser. Kjøre alltid 60 km/t og 80km/t og vore på forbruk på 13.5 Før oppdatering. (Kan sjølvsagt Være en feil følelse eg har) heilt vindstille med korrekt dekk trykk. Ute temp var på 10C
Det du også må ta med, er hvor kaldt det er om natten, fordi batteriene varmes ikke opp til 10 grader utetemperatur like fort som luften rundt. Dermed er ikke 10 grader sent på høsten det samme som 10 grader om våren. I store deler av sørnorge så er batteriene nå ca 0-3 grader om morgenen. Antar forvarming også må settes på tidligere nå for at batteriene skal være godt nok varme for å få lavest mulig forbruk.
Som nevnt så tror jeg også mer av forbruket nå er med i gjennomsnittet, enn det var i starten. Nå stemmer stort sett alltid forbruk vs gjenværende%. I starten stemte ikke gjennomsnitt * km, med det som % faktisk var redusert med.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

#185
Kjørte  tilsammen 7.5 mil før 50% forbruk. Inn og ut av Oslo. Ingen forvarmingen, men mildt vær , mye vind. Normal kjøring, 20 grader i coupe.

Legger ved bilde for kjøring ut av Oslo nordover ( Romerike) rush ring3 i sakte fart 10 km + 40 km 60-90 km/t.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

I dag våknet jeg til ny bunnrekord. 102km rekkevidde. Kjørte en tur på 2,2 mil, som jeg ofte kjører, og der minimum har vært ca 12.0 om sommeren, mens jeg i forrige uke når det var ca 6 grader varmere, men våtere fikk 14.0. I dag ble det 13,2 uten forvarming og 6 grader! (altså 142km rekkevidde). Innetemperatur på 21 grader, og ca 15min standby varming midt i inkludert)
Men i dag var det tørt. Så våt veibane suger mer kraft ut av bilen en temperaturen gjør. (sikkert pga varmepumpen).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Minus 2 grader, tørr vei. Normal i sommer 1.1   , forvarming , comfort og 20 grader.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Vind

#188

Langtur i dag - start 100% batteri, 114 km rekkevidde i Eco Pro, Hjemme igjen på 3% Batteri og 4 km.  7 Grader, svært vått, litt småkjøring - 2/3 på Motorvei i 90, 100 og noe 110.  Sommerdekk med riktig lufttrykk.

Sammenlignet med en svært lik tur jeg gjorde i sommer - og forskjellen da var at jeg hadde 20% gjenværende batteri etter 125km.  Turen nå var på 127 km med 15.3 kwh/100km i snitt

..og om noen synes at det er litt lite å komme hjem med 3% - så kjørte jeg forbi flere hurtigladere på slutten. Bare 5 minutter ville gitt meg nok ekstra rekkevidde.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

rth

I går var var det tur fra Ås via Lambertseter/Oslo og så Kongsberg. Total strekning kjørt ble 125km da var det ca 10% rest igjen på batteriet ved ankomst. En del køkjøring i Oslområdet.

Ca 5grader ute og småfuktige veier. Brukte lite varme de første 7 milene, til jeg var sikker på at det gikk greit. Vinterdekk.

soletti

#190
0grader ute, og starta med 89km på fulladet batteri, det er vel i minste laget?  ???

Aldri vært så lavt før, oppdaterte for 2dager siden, rekkeviddemessig så ser det ut som det ikke er så "far off" at det stemmer heller etter å kjørt til og fra jobb i dag. Mener jeg hadde igjen 24km etter å ha kjørt 60km. Tørre veier. Må prøve å ta meg en "langtur" til helga.

Edit: Tenkte bare å oppdatere med at det har normalisert seg igjen. Tror det skyldtes mye småkjøring hvor jeg gikk fra bilen med varmen på.

LMOR

Det er mer interessant hvor mange % det var igjen. Jeg har også opplevd at rekkevidden går ut i fra det den var ved starten, og "ga seg ikke", selv om forbruket var mye lavere.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Jorgensen

Hønefoss-Langesund, sommer og høst
For å komme meg til Langesund så kjører jeg via Liertoppen fra Hønefoss for å kunne hurtiglade. Det er 143km derfra til Langesund.
I sommer var vi 4 stk i bilen, 27 grader ut, defekt AC. Vi kom til Langesund med 25km rest på batteriet (dvs 168km rekkevidde). Kjørte E18 hele veien med en snitthastighet på litt over 80km/t. 11.7kWh/100km
Nå i slutten av november, måtte jeg planlegge å kjøre via Skien og ta veien over Siljan, da det er en hurtiglader ved Skagerak Arena. Avstanden dit er 101km. Rekkeviddeindikator viste 104km ved ca 96% fullt batteri. Utetemperatur fra -2 til 0 grader, temperatur i kupe 22 grader.
Ankom Skagerak Arena med 6 km rest på batteri. Gjennomsnittsforbruk på 15.7kWh/100km. Snitthastighet 70.9km/t
Måtte vente på lading, da dette er den eneste hurtigladerene i Telemark fylke til nå, og den er bare på 20kW for CSS.
På hjemturen kjørte jeg fra Skien og stoppet i Drammen ved Marienlyst Stadion for å lade, da forbruket var høyere pga våt vei, og 2-4 grader. 17.5kWh/100km Snitthastighet 70.6km/t.
Dersom utetemperaturen synker enda mere, så er jeg usikker på om det er mulig å bruke elbil til Langesund uten å måtte stoppe og "sakte"-lade langs veien. Så nå venter jeg på flere hurtigladere langs E18 sydover fra Drammen....
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Olemann

#193
Har nå kjørt 7.200 km siden jeg fikk bilen i slutten av mai, og snittforbruk er nå 13.9 kWt/100 km.  Dette er blandet kjøring, mest sommerdekk, men vinterdekk siste 3 uker.  All slags vær, daglig kjøring i kø på E18 ca 20 km, og endel småkjøring ellers. Comfort modus 90% av tiden. Sjelden kjøring i hastighet over 90 km/t mer enn korte perioder.
Synes det er akseptabelt, og ser at aktiv/ubevisst kjøring og hastigheter over 80 km/t lett fører til at forbruker går opp i mot det doble.
Vanskelig å komme ned på ensifret forbrukstall, men som sagt synes jeg snitt på 13.9 bra og få andre elbiler matcher dette tror jeg.


Klykken

Mitt snitt (i følge appen) er 14,9kWt/100. Er siden juli i år, og er kjørt 8500km til nå. GOM viser stort sett rundt 100km nå som temperaturen har krøpet under 0C, men klarer ofte 12-13mil i løpet av dagen før jeg feiger ut, hvis det kjøres på sparebluss. Ikke prøvd noen langdistanser i ett strekk etter sommeren.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA