Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

LMOR

Det høres ut som du har en feil. Får håpe det bare er SW og ikke batteriet.

Selv om det er 13 grader, går det fort 10km rekkevidde hvis du forvarmer uten at den står tilkoblet strøm.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Min forvaring tar også en del % fra et ferdigladet bil! med lade tilkoblet. Litt upraktisk at den ikke kan bruke strømmen fra strømnettet til forvarmingen.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Yttertorjen

Hvordan lader dere folkens - klattlading med tilkobling hele tiden den står, eller kjører dere ned mest mulig før dere lader opp ?

LMOR

Sitat fra: 02jan på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:44
Min forvaring tar også en del % fra et ferdigladet bil! med lade tilkoblet. Litt upraktisk at den ikke kan bruke strømmen fra strømnettet til forvarmingen.
Det er maks ca. 2% før den begynner å lade igjen. Hvis du har 32A så klarer den begge deler samtidig, uten at jeg vet hvordan det da arter seg. Har stort sett fått både forvarming og 100% når jeg setter forvarming til 15 min før jeg skal dra.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

* Ladingen er enkelt setter i uten å planlegge noe spesielt , enten det er 60% eller 20 % rest.

32 amp skulle jeg hatt, men  har kun 16. Allikevel lader jeg på laveste ladefart, over natten.  (Laveste fart hjemme, for å "spare" batteri og strømnett - mulig dette er gammel overtro).

Har sett at lading har startet etter forvarmingen, uten at jeg er helt sikker på hvor lenge etter ferdig forvarmingen. 

( Min gamle audi har innbygger lader, motorvarmer og koupevarmer - disse modulene går jo samtidig. Mener alderen trekker 600 w/t totalt 2,5kw/t.)
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Klykken

Sitat fra: Yttertorjen på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:50
Hvordan lader dere folkens - klattlading med tilkobling hele tiden den står, eller kjører dere ned mest mulig før dere lader opp ?
lader alltid når jeg er hjemme. Dvs at jeg har kjørt minimum 50km før den lades i ukedagene. Hva som er best for batteriet aner jeg ikke, og fikk ingen "advarsler" når jeg overtok bilen fra selgeren heller. Lader med god samvittighet, enten det er 97% eller 10% rest når den plugges i. :) 16A kurs. Ingen hurtiglader i nærheten heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

rth

Sitat fra: 02jan på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:44
Min forvaring tar også en del % fra et ferdigladet bil! med lade tilkoblet. Litt upraktisk at den ikke kan bruke strømmen fra strømnettet til forvarmingen.

Stemmer det at forvarming ikke henter strøm fra nettet? I så fall vil jo trolig ikke forvarming av bil ha noen hensikt mhp på rekkevidde. Kun komfort om rekkevidde ikke er ett problem.

LMOR

#172
Sitat fra: rth på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 07:20
Sitat fra: 02jan på mandag 20. oktober 2014, klokken 18:44
Min forvaring tar også en del % fra et ferdigladet bil! med lade tilkoblet. Litt upraktisk at den ikke kan bruke strømmen fra strømnettet til forvarmingen.

Stemmer det at forvarming ikke henter strøm fra nettet? I så fall vil jo trolig ikke forvarming av bil ha noen hensikt mhp på rekkevidde. Kun komfort om rekkevidde ikke er ett problem.
Nei, den henter strøm fra nettet. Ingen problem på 32A, men når du kommer ned til 6A så blir det større sannsynlighet for at du ikke er på >98% når du kjører.
Jeg starter typisk på 99-100% fra 12A med forvarming 10-15 min før jeg skal dra, og da oppgir bilen typisk 10km mer rekkevidde enn om jeg ikke hadde forvarmet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Kin2k3

Heisann, jeg har merket noe underlig etter at jeg fikk oppdatert til siste software (i september).
Der jeg før hadde snittforbruk på 13-14 Kwt/100km så ligger jeg nå på 16-17.
Kjøremønsteret er det samme, temperaturen er ca. den samme. Starter bilen forvarmet hver dag.
Ser at jeg sliter med å nå over 100km på en lading i løpet av en dag.

Noen andre som har merket tilsvarende problemer?

- Paul

LMOR

Jeg tror det er fordi du nå får mer av forbruket med i beregningen, og kanskje at veiene er våtere?

Spørsmålet er om du også kommer kortere, eller om den bare viser mer korrekte tall?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kin2k3

Sitat fra: LMOR på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:42
Jeg tror det er fordi du nå får mer av forbruket med i beregningen, og kanskje at veiene er våtere?

Spørsmålet er om du også kommer kortere, eller om den bare viser mer korrekte tall?

Det føles som om jeg kommer kortere og jeg ser de dagene jeg kjører langt at jeg kommer kortere.
I vår når jeg fikk bilen (Februar) så kunne jeg kjøre 110-120km i løpet av en arbeidsdag og ha ca. 15-20% igjen. (og da var det kaldt ute)

Nå er jeg så og si skåla tom før jeg har nådd 100km.

Men det kan jo være som du sier, at det er vannet som har litt av skylden. Det bøtter ned i Bergen for tiden.

- Paul

Gondron

KAn du ikkje legge ut Bilde fra trim computeren så vi kan see forbruket?
For å kommentere så føler eg det samme. Om eg kjører normalt så er forbruket 15-16 som før var 13-14.
Oppdaterete min også i september.


LMOR

Jeg "føler" også det samme, men har også etter SW oppdatering kjørt 26mil i regn på en dag med 14,5 i gjennomsnitt, og jeg kjørte 2 mil i går med 14,0, i mye regn.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Ligger fortsatt på rundt 1.3. Inn og ut av Oslo i rush. ( lå på 1.25 i regnuken som var, tørre veier idag. Spanderte 20 grader uten ac, comfort modus og takluke i vippeposisjon havnet på 1.35 på 60 km.
Med rekkeviddeangst kjøring, ville jeg ikke hatt problemer med å kjøre på 1.1 med dagens føre.

Kjører ikke over 90 km/t på denne ruten.

Har kun hatt mellom 1.5 og 1.6 , i strekningen olavsgård - Gardermoen, kl. 05.00 i pluss 2 grader - venstrefeltet i 100 sonen.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA