Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

Gondron

Satt å ventet i Bilen i helga.
Var inplugget og 100% batteri pga av at eg ventet ein stund, hadde bilen på, men ikkje reddy to drive.
Fikk ikkje varme i Anlegget, var skikkeli rart, Så var isekaldt i bilen.
Med ein gang eg begynte å kjøre så vart det varme?

Det som også var gøy var at Batteri var tydelig vis varmt for rekkevidde var på 159 km da eg va ferdig å vente å skulle kjøre :P mindre gøy å fryse.  Har sikkert gjort no gale men AC :P

Sirka

#196
I følge app'en har jeg et snittforbruk på 14,9 kWh/100 km - har kjørt totalt 6150 km, lengste distanse kjørt på én "tank" er 196 km. Gjetter på at det var ett av de lange strekkene over fjellet i sommer. Jeg kjører til daglig for det meste korte distanser, typisk 10-12 km. Nå om dagen (5+ og mye regn) ser det ikke ut til at jeg vil klare mer enn 10-12 mil, forbruk i dag på 17,5 kWh ... Men jeg kjører med varme (18 grader i kupéen), setevarme, og bruker defrost og varmetråder liberalt. Kunne fint fått mye lengre distanse med redusert komfort, altså. :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Sirka

Sitat fra: Gondron på mandag 24. november 2014, klokken 11:24
Fikk ikkje varme i Anlegget, var skikkeli rart, Så var isekaldt i bilen.
Med ein gang eg begynte å kjøre så vart det varme?

Min erfaring er at anlegget alltid gir lite varme når bilen ikke er i gang. Frøs godt da jeg satt og ventet i timevis på sneglelading i sommer ...
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

haggen

Vi var på tur fra Langevåg til Selje i helgen. 11.2 mil. -2 ved start, kjørte med 20 grader i bilen og setevarme etter behov. 2 ferger tok ned temperatur underveis. Kom frem med 1 mil rest. Hjem igjen med 7 grader og mye regn. Enda lenger venting på ferje og endte opp med 0.9 mil rest ved hjemkomst.
Det frister med dieselvarmer......

LMOR

Hvor mye var det igjen på den blå streken?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Hmm, må innrømme at det husker jeg ikke nøyaktig, var ikke mange prosentene igjen, det kan godt hende det var mer enn rekkevidde estimatet, men neppe betydelig mere. Tipper at rekkevidden reelt var ca 13 mil, men la merke til at det gikk mye strøm på å få varmen opp etter ferge stoppene. Forbruk lå på 15,7 begge veier, og det er der jeg ligger til/fra jobb for tiden med lave temperaturer, kø og varme på. Når gradestokken kryper over 10 grader ligger jeg på rundt 12,5 og på over 15 grader ned mot 11,0. Ser at om jeg kjører ecopro+ så faller forbruk veldig, så min konklusjon er at det er oppvarming som tar mesteparten her, og det slår selvfølgelig ekstra ille ut når man står i kø.

02jan

4 turer idag , to korte , to lange , landevei, motorvei, bykjøring. Følger fartsgrense og trafikk, ikke noe sparekjøring, 80 og 90 sone motorvei ( Oslo sentrum ,ring 3, E6 alnabru - strømmen - nittedal.
Blanding av speilblank, våt og tørre veier. Høydemeterstigning 150m x 4.

-2 i morges , Max 2 grader, 20 grader i bil, forvarmert, eco pro. kjørte 60 km på 40% av baterikapasitet.   Snittforbruk 72 km = 13.5 kw/t pr. Mil.

Jeg ser aldri på estimert rekkevidde , men på turens snittforbruk, aktuell kjørelengde og gjenstående baterikapasitet, for å vurdere hvor mye rekkevidde igjen på " tanken".

Bruker ikke ac eller auto - luft styrer mot vindu og ben.

Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Legger noen tester og observasjoner inn her også, siden dette kan være interessant for flere siden det både gjelder app og rekkevidde:

Lading vs oppvarming.
Normalt starter ladingen igjen på ca 98%. Hvis det ikke er for kaldt, klarer jeg på 12A å både lade opp igjen og varme opp bilen på 15min. Nå når det er kaldt, så stjeler oppvarming mer, så etter 10min var jeg nede i 96%. Sikkert derfor du endte på 92%, snakkis. Da er det nok en fordel å ikke varme bilen opp alt for lenge på forhånd.

Stole på App.
MEN etter 5min kjøring sjekket jeg appen igjen, og da sa den at bilen var 100% ladet når jeg kjørte... (altså spratt opp fra 96% til 100%). Selv om appen selv sa, som riktig er, at det kom til å ta ca 30min å lade opp til 100% fra 96%...

Nå når jeg er tilbake, sier bilen igjen 96%, men nå har jeg kjørt 5km, så 96% når jeg satte meg inn i bilen kan ikke ha vært riktig.

Rekkevidde.
Før jeg kjørte, sa bilen 110km på 96%, men nå sier den 98km på 96%. Jeg har lagt merke til det før også, at bilen lærer seg at du varmer den opp før kjøring. Men noe i beregningene må være feil. For etter å ha kjørt 5km, så burde jeg hatt minst like mye å gå på, som rett etter at den var oppvarmet.


Oppsummert så er det fremdeles forbedringspotensial i både rekkeviddeberegningen og i koblingen mellom bil og app. Det må også være en "feil" i visningen i bilen, den blå streken, når du varmer opp bilen. Det jeg beskriver over vil ikke være fysisk mulig, om ikke bilen også undervurderte kapasiteten i batteriet ved oppstart. Den blå streken har heller ikke gått ned etter å ha kjørt 5km.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

AyuCon

Tok en tur til töckfors fra Oslo. Ca 104km og hadde 15% igjen når jeg startet lading.
17.1kwh forbruk, lå litt under fartsgrensene,  men hadde godt med varme i bilen.
BMW i3 Laurel grey - nov 2014

TrondW

Ny "pers" på høyt forbruk. I sommer var jeg nede i mot 11 kWh per 100 km, vanligvis lå forbruket på et sted mellom 13 og 14. Dagens forbruk på 20 kWh er skremmende høyt med tanke på at veien var forholdsvis tørr og med temperaturer mellom - 2 og -5 grader. Ca 70 % 70 sone og 30 % motorvei...
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

LMOR

Du må da ta med om du stoppet på samme høyde som du startet. Dette var høyt, sikkert pga motorveien, men det er stor forskjell på om det er oppover eller nedover, spesielt hvis motorveien er mest oppover. Jeg har kjørt 60km med 7,8 i gjennomsnitt! (nedover)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: TrondW på onsdag 03. desember 2014, klokken 15:10
Ny "pers" på høyt forbruk. I sommer var jeg nede i mot 11 kWh per 100 km, vanligvis lå forbruket på et sted mellom 13 og 14. Dagens forbruk på 20 kWh er skremmende høyt med tanke på at veien var forholdsvis tørr og med temperaturer mellom - 2 og -5 grader. Ca 70 % 70 sone og 30 % motorvei...
Du må høre på annen musikk,  Klassisk musikk gir høyt forbruk - det vet jo alle. 

Det var veldig høyt - Kjører ganske likt hver dag med fart og slikt - men har enda ikke kommet over 18kWh
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

ganton

Erfaringen min er omtrent som TrondW. På min daglige tur/retur (2x2 mil) som jeg i sommer/høst lå på 11-13 bruker jeg nå 17-20 kWh/100km avhengig av forvarming eller ikke.

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

jkirkebo

Sitat fra: Vind på torsdag 04. desember 2014, klokken 14:32
Du må høre på annen musikk,  Klassisk musikk gir høyt forbruk - det vet jo alle. 

Jepp, her er det bare å tune inn radioen på P7 Klem for godt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

robertdn

Har nå kjørt vår i litt over en uke og ligger stort sett på mellom 18 og 22kwh/100. Men skal legge til at jeg har det bra varmt i bilen og har vel ikke en typisk økonomisk kjørestil. Mesteparten er da kø eller motorveikjøring.
Cooper D (selges), E39 M5 (solgt), BMW 530xd & i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA