Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

EinarV

Sitat fra: JonKn på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:20
Hei alle.
Jeg er ny på forumet og venter i disse dager på vår nye I3 som ble bestillt i August. I den forbindelse har det kommet opp en diskusjon i heimen om reèll rekkevidde og vi jeg tenkte å høre med andre på forumet hva de mener. Jeg tenkte å poste i denne tråden istedenfor å lage en ny.
Grunnen til at jeg spør er at jeg og kona planlegger en tur fra Stavanger til Odda i høst og diskusjonen går da på om vi klarer oss med I3``en og hurtiglading i Etne?

Totaldistanse på ca 114 km ,men det som gjør med usikker er de to Rennfasttunellene som vi må igjennom....

Se veldagt kart - Hva tror dere? Kan det gå eller er det bare å glemme? :)

Skal være helt uproblematisk hvis du har pluss grader ute og ligger ca på fartsgrensen.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Det burde gå greit nå også, med 8-9 grader og regn. Hvis det ikke regner bør det ikke være noe problem. Ellers kommer det lading på Statoil i Ølen i høst en gang.

Jeg klarte 140km inkl disse tunnelene når det var ca 14-15 grader.

Fergeturen er kortere enn mot Bergen, men du taper en del på at du må varme opp bilen igjen etter fergeturen. Tenkte å sjekke en gang om det faktisk trekker mindre strøm å sitte i bilen og holde den varm... Men kanskje ikke lurt å prøve på det på første turen uten at noen andre har testet først.

Men har du tenkt å lade på Randaberg? I så fall så sliter du. Maks rekkevidde tar lang tid p oppnå på en hurtiglader. Det beste er å starte hjemme med bilen forvarmet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Jeg kjørte et par ganger mellom Hommersåk og Sveio i  sommer. Ikke noe problem i det hele tatt.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

pberg

Her er forresten et eksempel:



Kjørt 77km, litt over halvparten igjen, GOM-60km.

Et annet tilfelle, kjørt 121km, ca 27% igjen, GOM 33km, og dette selv om det er kjørt over 40km pr. 25% på resten av turen. Restrekkevidde burde være over 45km.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Og ingen har svaret på hva som da skjer når du nærmer deg 0?
Jeg hadde bare 5km igjen, men 10%, som burde vært minst 13km... Det hjelper ikke å ha mer igjen på batteriet hvis bilen stopper. Når "gir" den seg på at den tok feil?
Den justerte seg inn gradvis, men når alarmene går, og den viser 5km igjen, burde den ha vært litt mer ydmyk for at jeg har noe å gå på.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Sitat fra: LMOR på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:28
Og ingen har svaret på hva som da skjer når du nærmer deg 0?
Jeg hadde bare 5km igjen, men 10%, som burde vært minst 13km... Det hjelper ikke å ha mer igjen på batteriet hvis bilen stopper. Når "gir" den seg på at den tok feil?
Den justerte seg inn gradvis, men når alarmene går, og den viser 5km igjen, burde den ha vært litt mer ydmyk for at jeg har noe å gå på.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12768.0.html
Han her tok denne testen for deg. Du har forøvrig svart på dette innlegget også. :)

Slik jeg tolker det har du bittelitt å gå på når GOM sier 0km, eller "..." som det ser ut til å stå.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

snippet

Når det står --- i displayet har du 3-4 km igjen. Finn deg snarest en lader. Jeg har prøvd
BMW i3 - Bergen

Pit

Sitat fra: JonKn på mandag 13. oktober 2014, klokken 10:20
Hei alle.
Jeg er ny på forumet og venter i disse dager på vår nye I3 som ble bestillt i August. I den forbindelse har det kommet opp en diskusjon i heimen om reèll rekkevidde og vi jeg tenkte å høre med andre på forumet hva de mener. Jeg tenkte å poste i denne tråden istedenfor å lage en ny.
Grunnen til at jeg spør er at jeg og kona planlegger en tur fra Stavanger til Odda i høst og diskusjonen går da på om vi klarer oss med I3``en og hurtiglading i Etne?

Totaldistanse på ca 114 km ,men det som gjør med usikker er de to Rennfasttunellene som vi må igjennom....

Se veldagt kart - Hva tror dere? Kan det gå eller er det bare å glemme? :)

Det skal gå greit hvis ikke forholdene blir veldig dårlig og du ikke kjører fortere enn 90km/t. Jeg ville toppet batteriet på Randaberg. Avstanden Randaberg - Etne er ca 104 km ifølge Gulesider. Dersom du etterhvert ser at det kan det kan bli knapt kan du saktelade (16a) en time i Aksdal eller event semi-saktelade (32a) hos Bavaria i Haugesund (kun i åpningstiden, og ring i såfall på forhånd og avtal).

Kjørte selv strekningen Morvik (Bergen) - Haugesund (128 km) i slutten av sept. Ca 10 grader og mye regn. Kom ikke helt frem (manglet ca 5 km ifølge pessiometeret) og måtte saktelade litt i Sveio. Men da kjørte jeg mest i  comfort (til Leirvik) og med 20C varme. (Hadde planlagt hurtiglading der men det var opptatt.)

LMOR

Sitat fra: Klykken på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:38
Sitat fra: LMOR på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 09:28
Og ingen har svaret på hva som da skjer når du nærmer deg 0?
Jeg hadde bare 5km igjen, men 10%, som burde vært minst 13km... Det hjelper ikke å ha mer igjen på batteriet hvis bilen stopper. Når "gir" den seg på at den tok feil?
Den justerte seg inn gradvis, men når alarmene går, og den viser 5km igjen, burde den ha vært litt mer ydmyk for at jeg har noe å gå på.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12768.0.html
Han her tok denne testen for deg. Du har forøvrig svart på dette innlegget også. :)

Slik jeg tolker det har du bittelitt å gå på når GOM sier 0km, eller "..." som det ser ut til å stå.
Ja, jeg kjenner til den, og refererte til den også. Men har ikke fått svar på om SOC meteret også stod på null når rekkevidden ble 0.

Altså når du ser at du sannsynligvis har 13km igjen og det står 5, vil den stå på 3-5 frem til det faktisk bare er 3-5km igjen. Jeg hadde mer %-vis igjen enn i denne testen, når min stod på 4km, og hele dagen har bilen kjørt lengre enn det rekkevidden viste.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

snippet

Du har helt rett, LMOR. Den holder lenger og lenger på kilometerene mot slutten. Men når det viser 3 streker så har du 3-4 km igjen. Jeg kjørte bilen helt tom og måtte skubbe den de siste 100 meterne frem til en stikkontakt. Fikk heldigvis hjelp av en bråte folk med vanlige biler. De var veldig hyggelige og syns det var moro å hjelpe en el-bil som hadde stoppet.

Når det gjelder turen Bergen-Stavanger så kjørte jeg den i mai i 10 grader, sol og lite vind. Jeg kjørte fra Bergen til Etne og hadde 10 km igjen ifølge displayet når jeg kom til hurtigladeren der. Fylte bilen til nesten 100% og kjørte resten av veien til Stavanger uten problemer. Men blåser det litt og i tillegg regner så øker forbruket med en gang. Tok samme vei hjem igjen, men da fikk jeg problemer med hurtigladeren i Etne så det ble en lang pause på saktelader før jeg kom meg videre.

Jeg har tatt samme turen i sommer i 20+ grader og ladet en time i (på?) Førde og kjørt siste stykket. Siden softwaren ikke var helt frisk virket ikke AC så denne turen ble varm, men jeg kom helt fint fram da også.
BMW i3 - Bergen

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

ganton

Lurte jeg også på men tror det siktes til strekene i det røde batteriet som kommer opp når det nærmer seg tomt (?)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

#147
Tja, men da stemmer ikke 3 streker, for den kommer opp når det er 20km igjen, og med 1 strek igjen, så var det ca 4-5km, men det stemmer altså ikke med SOCen.

Merk at jeg heller vil ha det slik, at den er konservativ, slik at jeg alltid vet at jeg kommer minst så langt som det står at det er igjen. Men jeg har behov for å forstå hva som skjer når jeg begynner å nærme meg null, fordi det nok kommer til å skje flere ganger på vei hjem fra Bergen. Det å stå i kø på hurtigladeren når jeg egentlig ikke trenger det, er noe jeg vil unngå.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

haggen

Jeg har også kjørt helt tomt en gang, når du passerer 0 km så blir det --- i stedet for angivelse av km. Kanskje dette som menes? Tror ikke jeg kjørte i 3 km etter dette, men jeg hadde noen bratte bakker det siste stykket jeg kjørte før jeg gikk tom.

LMOR

Sitat fra: haggen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 12:40
Jeg har også kjørt helt tomt en gang, når du passerer 0 km så blir det --- i stedet for angivelse av km. Kanskje dette som menes? Tror ikke jeg kjørte i 3 km etter dette, men jeg hadde noen bratte bakker det siste stykket jeg kjørte før jeg gikk tom.
Takk, det høres rimelig ut.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA