Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: EinarV på fredag 03. oktober 2014, klokken 12:51
Er det Stord og sørover du har kjørt LMOR?
Nesten, men samme veien sørover til Stavanger, men første tunnel blir da den som kommer fra Karmøy, og ikke den fra Stord.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Karbon

Har sammenlignet med nissan Leaf ( ny med varmepumpe), da nabo har denne.  På langkjøring klarer leafen 30 km mer enn meg.  Da er forbruket ganske likt, da vekt ikke utgjør så mye.  På Småkjøring kommer vi ut ganske likt.  Skulle gjerne hatt batteri der rexmotor skulle vært.

Bråker ganske mye i i3.  Mest på grunn av dekkstøy og fra vinduene på dørene.  Har ikke målt med proff db-måler, men en app på tlf.  Faktisk er det mindre støy inne i diesel passaten min enn i i3'en på litt grov asfaltvei.  Her er Leaf overlegen.  Blir noe annet når man får vinterdekkene.

Vurderer å sprøyte på tykk tektyl i hjulbuer for å se om det hjelper mot dekkstøy.

LMOR

#122
Og hvor langt kjører dere da?
Har ikke sett noen tester der Leaf kjører 30km lengre enda.
I følge EPA er forskjellen 5km, mens andre er i i3s favør.

For å sammenligne kjørelengde må alt være likt, inkludert sjåfør og kjørestil.
En som prøvde bilen min brukte 50% mer energi enn meg på samme strekning, pga aggressiv kjørestil og bruk av bremser i stedet for regenerering.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rapid

#123
Har kjørt 11 mil strekk etpar ganger. 12,9kWt/100. Ganske kupert strekning. Holdt fartsgrensen og kjørte Ecopro+

Dere som klager over støynivå. Har dere 20" hjul? Mine standardhjul bråker ikke i det hele tatt. Alle som sitter på bemerker hvor stille bilen går ???

rth

Bilen vår har nå passert 5000 km siden august. Den brukes i hovedsak som pendlerbil og kjører over 18 mil de dagene den brukes.

Typisk forbruk så langt er ca 1,25 kw/km. Da følges trafikken på strekningen Kongsberg - Ås t/r. Vi kjører jo ikke batteriet tomt, men har etter "tankmåleren" å dømme en rekkevidde på typisk 16 - 18 mil.

Fortsatt er det mildt, så det blir spennende å se når minus-gradene kommer, og det blir mange av dem.


rt

ganton

#125
Sitat fra: Vind på fredag 26. september 2014, klokken 07:08
Sitat fra: ganton på torsdag 25. september 2014, klokken 10:09
Sitat fra: ganton på torsdag 25. september 2014, klokken 10:09
Noen som har prøvd E16 fra Sandvika til Nes i Ådal (tilfeldigvis mellom to hurtigladestasjoner :-) ) ?

Prøvde http://www.jurassictest.ch/GR/, justerte først inn til å stemme (tallene fra annen tråd her og justerer eco/sport så gjenstående kapasitet havner på det samme som remote app sier er faktisk) for dagens kjøring (hjem-jobb) .

Når jeg så legger inn ønsket strekning sier den -13% rest!!
Strekningen er på ca 108km (kraftig opp/ned bakker over Sollihøgda).
Sandvika til Nes i Ådal er ikke noe problem.  Kjørte selv i sommer - og det eneste problemet var at jeg måtte vente 20 minutter på hurtigladeren der.  Mener at jeg hadde litt over 30% igjen.

Jeg synes ikke Jurassic test gir i3 - eller norske veier helt rettferdighet.

Fasiten for vår del (12 C, to i bilen, ECO pro, forsiktig kjøring med cruise control):
Sandvika: 98%
Nes: 30%, snittforbruk 13.3

På returen ble det 13.1

Ellers ble jeg imponert over forbruket på E6 motorveien fra Sarpsborg til Vinterbro, lå i 90-95 km/t og havnet på 12.5 snittforbruk.
På returen ga vi f og kjørte i 100-110 havnet på 15.0.

Tror BMW "megacity" i3 også er en bra bil til langkjøring   :)

EDIT: Siden tråden heter rekkevidde, litt flere tall: 85km Sarpsborg-Oslo (batt. 50%, 12.1kW/100km) => 170km rekkevidde blandet kjøring (E6+Mosseveien v/12C)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

LMOR

#126
Kjørte 26 mil i dag, 2 undersjøiske tunneler, 9 grader og regn!
Gjennomsnitt under 14,5.
Når jeg startet på hjemvegen, så hadde bilen ikke lært av veien bort (enda), så den mente den bare kunne klare 104km. Men 130+ var ikke noe problem.
Kjøre med Eco, selv om jeg ikke tror det spilte så står rolle. Mellom 20 og 21 grader i bilen.

Spørsmål:
Det var noen som kjørte helt tom som test, men er det noen andre som vet om SOC streken også står på 0, når det er 0 km igjen? Hele veien insisterte bilen på 104km/"det som måtte være igjen i %", og på slutten sa den ca 5 km igjen, mens det var ca 10%... Håper den "gir" seg til slutt og ikke stopper på 0km, men med 5% igjen?

Legger til et bilde som viser "feilen". Har på dette tidspunkt kjørt 24 mil med 14,5 i gjennomsnitt. Hvorfor står det da 22 km igjen når det er nesten 25% igjen. Skulle vært minst 35 km.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

pberg

Jeg har forresten aldri enda opplevd at jeg har like mange kilometer igjen på GOM som jeg har på tripptelleren når jeg passerer 50%...
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:15
Jeg har forresten aldri enda opplevd at jeg har like mange kilometer igjen på GOM som jeg har på tripptelleren når jeg passerer 50%...
Har noen bilder av det også. Hadde kjørt 72km, og den stod akkurat på 50%, med 45km restrekkevidde...
Men det positive er at jeg enda ikke har opplevd at jeg har kommet kortere enn bilen viser, slik som på Leaf. Så det er mer enn pessimeter enn et gjettometer  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: LMOR på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:09
Sitat fra: pberg på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:15
Jeg har forresten aldri enda opplevd at jeg har like mange kilometer igjen på GOM som jeg har på tripptelleren når jeg passerer 50%...
Har noen bilder av det også. Hadde kjørt 72km, og den stod akkurat på 50%, med 45km restrekkevidde...
Men det positive er at jeg enda ikke har opplevd at jeg har kommet kortere enn bilen viser, slik som på Leaf. Så det er mer enn pessimeter enn et gjettometer  :D

Hadde du noen undersjøiske tunneler eller ferger igjen da?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Sitat fra: EinarV på søndag 12. oktober 2014, klokken 20:16
Sitat fra: LMOR på søndag 12. oktober 2014, klokken 18:09
Sitat fra: pberg på søndag 12. oktober 2014, klokken 16:15
Jeg har forresten aldri enda opplevd at jeg har like mange kilometer igjen på GOM som jeg har på tripptelleren når jeg passerer 50%...
Har noen bilder av det også. Hadde kjørt 72km, og den stod akkurat på 50%, med 45km restrekkevidde...
Men det positive er at jeg enda ikke har opplevd at jeg har kommet kortere enn bilen viser, slik som på Leaf. Så det er mer enn pessimeter enn et gjettometer  :D

Hadde du noen undersjøiske tunneler eller ferger igjen da?
Fergen var da passert, så oppvarming av batteriene etter den turen var inkl. i de 72. Det var en tunnel igjen, men gjennomsnittet mitt begge veier steg bare med 0,1, og lå altså på 14,5 totalt, så 45 på halv tank ville tilsvart ca. 20,9.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Her er motsatt vei tidligere på dagen. Inkl. tunnelen, 14,6 og ikke 20,9, samme temperatur og regn. SOC stod på 58% rett etterpå når jeg startet lading, og stemmer med 14,6.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Gondron

Kjører korte distanser på job nå.ca 20 km. Hhar forvarming på 25 minutter før avgang så ser ut til at det er fult batteri kvar gang  eg kjører-

Forbruket havner på ca 16kwh/100 dette så og si kvar dag I dette fuktige været. 22C I cupe.

JonKn

Hei alle.
Jeg er ny på forumet og venter i disse dager på vår nye I3 som ble bestillt i August. I den forbindelse har det kommet opp en diskusjon i heimen om reèll rekkevidde og vi jeg tenkte å høre med andre på forumet hva de mener. Jeg tenkte å poste i denne tråden istedenfor å lage en ny.
Grunnen til at jeg spør er at jeg og kona planlegger en tur fra Stavanger til Odda i høst og diskusjonen går da på om vi klarer oss med I3``en og hurtiglading i Etne?

Totaldistanse på ca 114 km ,men det som gjør med usikker er de to Rennfasttunellene som vi må igjennom....

Se veldagt kart - Hva tror dere? Kan det gå eller er det bare å glemme? :)

Klykken

11,4 mil er jo null stress på sommeren i alle fall. Selv i hastigheter på 80-90kmt. Jeg for min del kjørte Overhalla - Verdal og tilbake flere ganger i sommer, med lading i hver ende, selvsagt. Siste gang uten å fullade bilen (ca 95% SOC) også. Distansen her er rundt 14 mil en vei. Litt kupért terreng, og for det meste 80 og 90-soner, samt noen 60. Alt er E6, bortsett fra de tre siste milene. Siste turen lyste det rødt i displayet foran meg, da rest nærmet seg 10km.
Strekningen det er snakk om: https://goo.gl/maps/ScFKS
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA