Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla, nå må dere komme med nye ladekabler!

Startet av wesnym, søndag 01. juni 2014, klokken 02:48

« forrige - neste »

ganton

Noen som har prøvd E16 fra Sandvika til Nes i Ådal (tilfeldigvis mellom to hurtigladestasjoner :-) ) ?

Prøvde http://www.jurassictest.ch/GR/, justerte først inn til å stemme (tallene fra annen tråd her og justerer eco/sport så gjenstående kapasitet havner på det samme som remote app sier er faktisk) med dagens kjøring (hjem-jobb) .

Når jeg så legger inn ønsket strekning sier den -13% rest!!
Strekningen er på ca 108km (kraftig opp/ned bakker over Sollihøgda).
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ganton

Sitat fra: ganton på torsdag 25. september 2014, klokken 10:09
Noen som har prøvd E16 fra Sandvika til Nes i Ådal (tilfeldigvis mellom to hurtigladestasjoner :-) ) ?

Prøvde http://www.jurassictest.ch/GR/, justerte først inn til å stemme (tallene fra annen tråd her og justerer eco/sport så gjenstående kapasitet havner på det samme som remote app sier er faktisk) for dagens kjøring (hjem-jobb) .

Når jeg så legger inn ønsket strekning sier den -13% rest!!
Strekningen er på ca 108km (kraftig opp/ned bakker over Sollihøgda).
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Klykken

#107
108km burde jo gå fint. Selv i høstvær. Jeg kjørte 14 mil langs E6 5-6 ganger i sommer. Mellom Verdal og Overhalla. Er litt kupért topografi, men ikke det jeg vil karakterisere som "kraftig opp og nedoverbakker". Kjørte i ECO Pro, og hadde fortsatt litt rest når jeg kom frem. Lå i 80-90 mesteparten av veien. Siste gangen jeg tok denne turen ladet jeg ikke bilen fullt heller (par-og-nitti prosent kanskje). :)

Kjører du som folk med rekkeviddesparing i bakhodet vil jeg tro dette går bra. Enda bedre om du kan legge deg bak en lastebil med skaphenger (for minimal luftmotstand). Er sikkert noen stikkontakter på veien du kan benytte deg av i tilfellet dette ser ut til å bli en backfire?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Jeg har kjørt strekningen i e-Up. Men da fra Asker til Bagn, via Sandvika og Nes. Det blir 152 km. Det gikk med et nødskrik. Men Sandvika - Nes hadde ikke vært noen stor utfordring. Nes - Asker så hadde e-Up igjen ca. 25%. Men det gikk relativt mye strøm fra Sandvika til Asker, det er jo motorvei med en del stigning. Jeg forventer at i3 tar strekningen med glans, hvis ikke har jeg gjort et feil valg. Det kommer hurtiglader ved Vik etterhvert, og også Hønefoss. Bilia i Hønefoss kommer/har kommet(?) med hurtiglader. Det er treglading på kjøpesenteret Kuben i Hønefoss, og også utenfor Domus/Coop. VW-forhandleren Hamax i Hønefoss har lader både inne og ute. Vet ikke om det er semi eller hurtig.

Vind

Sitat fra: ganton på torsdag 25. september 2014, klokken 10:09
Sitat fra: ganton på torsdag 25. september 2014, klokken 10:09
Noen som har prøvd E16 fra Sandvika til Nes i Ådal (tilfeldigvis mellom to hurtigladestasjoner :-) ) ?

Prøvde http://www.jurassictest.ch/GR/, justerte først inn til å stemme (tallene fra annen tråd her og justerer eco/sport så gjenstående kapasitet havner på det samme som remote app sier er faktisk) for dagens kjøring (hjem-jobb) .

Når jeg så legger inn ønsket strekning sier den -13% rest!!
Strekningen er på ca 108km (kraftig opp/ned bakker over Sollihøgda).
Sandvika til Nes i Ådal er ikke noe problem.  Kjørte selv i sommer - og det eneste problemet var at jeg måtte vente 20 minutter på hurtigladeren der.  Mener at jeg hadde litt over 30% igjen.

Jeg synes ikke Jurassic test gir i3 - eller norske veier helt rettferdighet.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Aberg88

Vi tenker å ta en tur fra Sola til Preikestolen som er en avstand på ca 57Km med variert terreng. Er dette et strek (frem og tilbake) i3 kan klare eller er dette å sprenge grensene? vet ikke om preikestol hytta har lademulighet.

Er mye kjekkere å kjøre god-bilen enn fossilslukeren ;D
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Klykken

6 mil hver vei bør gå fint. Mye oppoverbakke dit, sikkert? Men du får da mye tilbake på tur ned igjen. Jeg hadde gjort et forsøk! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Aberg88 på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:43
Vi tenker å ta en tur fra Sola til Preikestolen som er en avstand på ca 57Km med variert terreng. Er dette et strek (frem og tilbake) i3 kan klare eller er dette å sprenge grensene? vet ikke om preikestol hytta har lademulighet.

Er mye kjekkere å kjøre god-bilen enn fossilslukeren ;D
Klarte 14+ mil på Comfort uten å ta hensyn til noe, i samme område, men med 3 dype tunneler i stedet for oppover. Så det blir skuffende hvis du ikke klarer dette, selv om det er 4-5 grader kaldere nå. Hvis du ikke varmer bilen til mer enn 20 grader og kjører fornuftig, f.eks. med ACC, så burde det gå fint. Hvis du starter med forvarmet batteri og bil med lading på, så sparer du inn 10-20 km bare på det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

EinarV

Sitat fra: LMOR på fredag 03. oktober 2014, klokken 11:21
Sitat fra: Aberg88 på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:43
Vi tenker å ta en tur fra Sola til Preikestolen som er en avstand på ca 57Km med variert terreng. Er dette et strek (frem og tilbake) i3 kan klare eller er dette å sprenge grensene? vet ikke om preikestol hytta har lademulighet.

Er mye kjekkere å kjøre god-bilen enn fossilslukeren ;D
Klarte 14+ mil på Comfort uten å ta hensyn til noe, i samme område, men med 3 dype tunneler i stedet for oppover. Så det blir skuffende hvis du ikke klarer dette, selv om det er 4-5 grader kaldere nå. Hvis du ikke varmer bilen til mer enn 20 grader og kjører fornuftig, f.eks. med ACC, så burde det gå fint. Hvis du starter med forvarmet batteri og bil med lading på, så sparer du inn 10-20 km bare på det.

Er det Stord og sørover du har kjørt LMOR? Når jeg spekket min bil så hadde jeg ikke trodd at det kom til å bli mye kjøring på grensen av rekkevidden pga kjøremønsteret jeg har hatt med den gamle Saxoen. Men det viser seg jo at i3en har tatt over dem meste av kjøringen fra bensin dråget. Så nå kommer jo tankene om at jeg kanskje hadde fått en mer effektiv bil uten f.eks. soltak og 20" som har bredere dekk bak. Noen som har noen tanke om hvordan en i3 bør spekkes hvis man vil ha optimal kjørelengde, og om det har noe praktisk betydning?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

moonbuggy

Så nå kommer jo tankene om at jeg kanskje hadde fått en mer effektiv bil uten f.eks. soltak og 20" som har bredere dekk bak. Noen som har noen tanke om hvordan en i3 bør spekkes hvis man vil ha optimal kjørelengde, og om det har noe praktisk betydning?

Joda, alt betyr noe. 20" veier mer, løfter bilen noe (mer luftmotstand), soltak gir vel 30-40kg? ekstra. Bredere dekk gir litt mer rullemotstand og litt mer luftmotstand. Hvor stor forskjellene blir, må man antagelig teste ut i laboratorium, men i sum vil jo tro at f.eks. 20" dekk + soltak dreier seg om ca. 3-5% forskjell i rekkevidde.
Vekt f.eks., som hoderegel så vil 100lbs (45), ekstra gi 2% mindre rekkevidde (normal kjøring).

olemm

Skal prøve min første langtur med bilen i morgen. Skal fra Larvik til Fetsund(utenfor Lillestrøm) turen er på 164km.
Planen er å stoppe for å hurtiglade i Drammen, dit er det 96km.

Har tenkt på å kjøre i Eco Pro+ et stykke(ca 30km) mot  Drammen, for å så bruke Eco Pro frem til Drammen. Og bruke Eco Pro frem til Fetsund.
Vi kommer til å være 2 voksne og 2 barn i bilen, samt noe bagasje.

Vil dette gå smertefritt, med cruisecontrol i 90kmt på E18? Er det noe mer jeg burde tenke på?
Min kone har noe mer rekkeviddeangst enn hva jeg har, men hun har gått med på turen etter at jeg har overtalt henne at dette er ikke noe problem i det hele tatt. Så er nødt til å være på den sikre siden for at dette skal gå bra.

Tar gjerne imot tips hvis det er noe jeg ikke har tenkt på.

Ferry

Som en ekstra betryggelse, det er hurtiglader både på Liertoppen og Sandvika. Så om Drammen skulle feile, så finnes det alternativer. Bilia på Lierstranda kan sikkert også gi deg strøm, men jeg vet ikke hvor rask lader de har. Det er elbilparkering med treglading på Liertoppen kjøpesenter om det skulle knipe. Dette bør gå bra, men jeg har ikke prøvd. Det er vel bare å kjøre sakte nok. Litt kjedelig i 100 og 110-sone, men det er ihvertfall lett for annen trafikk å passere.

TDI

Sitat fra: Aberg88 på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:43
Vi tenker å ta en tur fra Sola til Preikestolen som er en avstand på ca 57Km med variert terreng. Er dette et strek (frem og tilbake) i3 kan klare eller er dette å sprenge grensene? vet ikke om preikestol hytta har lademulighet.

Er mye kjekkere å kjøre god-bilen enn fossilslukeren ;D
Lademulighet på parkering ved hytta. Kjørte t/r fra Stavanger uten problem tidligere i høst (uten å lade underveis)

EinarV

Sitat fra: olemm på fredag 03. oktober 2014, klokken 18:52
Skal prøve min første langtur med bilen i morgen. Skal fra Larvik til Fetsund(utenfor Lillestrøm) turen er på 164km.
Planen er å stoppe for å hurtiglade i Drammen, dit er det 96km.

Har tenkt på å kjøre i Eco Pro+ et stykke(ca 30km) mot  Drammen, for å så bruke Eco Pro frem til Drammen. Og bruke Eco Pro frem til Fetsund.
Vi kommer til å være 2 voksne og 2 barn i bilen, samt noe bagasje.

Vil dette gå smertefritt, med cruisecontrol i 90kmt på E18? Er det noe mer jeg burde tenke på?
Min kone har noe mer rekkeviddeangst enn hva jeg har, men hun har gått med på turen etter at jeg har overtalt henne at dette er ikke noe problem i det hele tatt. Så er nødt til å være på den sikre siden for at dette skal gå bra.

Tar gjerne imot tips hvis det er noe jeg ikke har tenkt på.

Jeg tror dette går helt fint i Comfort også, uansett, så lenge det blå tallet er større enn det grå? Så kommer du frem. Bruk navigasjonen og legg inn via punkt på ladepunktet. Navigasjonen er helt essensiell når det kommer til å kjøre tur opp mot rekkevidden...
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Truls Martin

Er det noen som har forsøkt strekningen Oslo - Hemsedal? Er det noen pålitelige hurtigladere på veien, eller risikerer jeg masse trøbbel?
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA