Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo - Grimstad

Startet av bongachalla, lørdag 31. mai 2014, klokken 23:36

« forrige - neste »

bongachalla

Hei alle sammen og takk for et herlig forum. Min første post.

Jeg har nettopp kjøpt en en 2010 Reva Deluxe med defekte batterier som ikke tok imot lading (ble stående 2 mnd uten lading). Etter å ha ladet batteriene manuelt med 12V-lader har jeg fått liv i Reven og den tar imot lading. Imidlertid synes jeg den "sluker" vann. Lampen for batterivann lyser uansett hvor mye vann jeg fyller på. Legger merke til at det lages en tydelig hørbar suselyd fra under baksetene når den står til lading. Morgenen etter lukter det litt rart i kupeen og jeg blir nesten alltid litt kvalm etter en kort kjøretur til jobben på 3 km. Det skal sies at jeg kjører uten plastdekselet som normalt er over batteriene under framsetet.

Mistanken er at vannet fordamper under lading, og denne gassen gir de nevnte plager når pustes inn.

Spørsmålene er
1. Noen andre som har denne susingen under lading ?
2. Hvorfor "sluker" bilen vann ?
3. Hva skyldes lukten i kupeen ? Gass ? evt hvilken ?

Jeg er klar over at batteriene bør byttes ut, men for øyeblikket gjør de nytten da jeg bor midt i byen og trenger transport primært på regnfulle dager (koster 30+30kr for bussbillett).
4. Gjør det noe om jeg fyller vanlig kranvann siden batteriene uansett er defekte ?

smukken

#1
Gratulerer.
Susingen er viften.
Lukten er Hydrogen/knallgass Ikke fyr opp en røyk!!
Batteriene bruker vann, men jeg aner ikke om dine bruker formye, det er sikkert mulig å få svar på av andre her i forumet :)
Lykke til

Edit: du kan sikkert fylle vanlig vann, men det inneholder salter og mineraler som igjen ødelegger batteriene.
Om du tenker kortsiktig, så er det sikkert bare å fylle evt springvann filtrert gjennom kullfilter vil jeg tro...
BMW i3

scoot

1. Susingen er ventilasjonsviften til batteripakken som skal fjerne avgassing.
2. Vannlampen din kan du ikke stole på for en femmer, siden dekselet ditt allerede er ute av bilen er ville jeg bare sjekket manuelt om de har nok vann.
3. Lukten er nettopp det du sier, batteriene koker siden toppladingen er programmert til 60V ish og gir av en gass. Når du ikke har dekselet over batteriene vil ikke ventilasjonsviften være like effektiv ( sitter bak bakerste batteri på passasjersiden, du hører den tydelig når du lader ).

4. Batterivann koster 40spenn for 5liter på Jula / Biltema, for den prisen ville jeg droppa kranvann.



Forøvrig normalt at den har litt vannforbruk, pleier å fylle en liter ish hver 14 dag på min. Mistenker samtidig at din har et større vannforbruk siden du har dårlige batterier.
2009 Revai

bongachalla

#3
Takk for kjappe svar!

Er det flottøren som forteller at batteriet er mett på vann ?
Jeg har fylt og fylt, likevel er det et par av flottørene som nekter å gå opp. Er det mulig å fylle opp batteriet med vann gjennom lokket (som antakelig er lufteluke) ? Mener at siste oppfylling tok ca 6 liter før jeg gav meg.

Hvor viktig er dette varmeteppet rundt batteriet ? Klarte å ta det av uten problemer, men da jeg rullet den sammen og la den i baksetet endte den med å lime seg fast til seg selv. Endte opp med å rive opp teppet ved forsøkt på å skille sidene.

Tåler bilen at jeg kobler vekk varmeteppet ? (Klipper over og setter på et endestykke)

smukken

#4
Jeg hadde en 25 liter kanne vann, bilen sluttet aldri å ta i mot vann, men det gikk veldig sakte.
Plutselig ser jeg at det er vått under bilen... så da hadde sannsynligvis en flottør streiket, ikke stoppet vanntilførselen og vann således lekket ut via sikkerhets/overflow ventilen.
Flottørene kan du ta av og sjekke, jeg vil tro at de kan moes opp om de er fastnet, men dette har jeg egentlig ikke god greie på, så jeg har lest hva Scoot og de andre her har skrevet :)

Edit: flottørene/lokket vries mot klokken 1/4 omdreining for å ta av.
BMW i3

scoot

#5
Som smukken sier. De flottørene du er usikre på vrir du en kvart omdreining og tar ut av batteriet. Da ser du fort om det er "nok" vann eller ikke. Hvis bilen har stått utladet er det stor sansynlighet for at du må fylle på relativt mye vann før det er fult :) Sensoren som sier deg hvor mye vann det er er på batteri nr 2 referet bildet vedlagt. Det er en simpel plugg som sitter nedi batteriet, som vil få +10V ish når den kommer i kontakt med vann ( sitter i celle nr 2 i en blokk, som da gir 6v+4v = 10V ). Min sensor knakk ved batteribytte så jeg kuttet bare et lite hull og dytta ledningen et godt stykke nedi batteriet. Så slipper jeg at den jævla lampa lyser. ( Jeg fyller vann hver helg uansett, stoler ikke på den simple sensoren )

Angående varmeteppe er ikke det noen krise i sommerhalvåret, men på vinterhalvåret er det ganske viktig at batteriene holdes varme ( Teppet aktiveres samtidig som du plugger i ladepluggen ).
2009 Revai

bongachalla

Takk for svar.

Nå er bilen på veien og fungerer sånn tålelig greit. Er dog litt lei meg for varmeteppet som jeg har klart å ødelegge. Er det mulig å kjøpe ny ? Hvor mye vil det evt koste ?

Tenker jo å bytte batterier til høsten, så snart enviro får dem inn på lager. Sist jeg snakket med dem skulle de importere noen nye typer som var bedre enn hva de har solgt tidligere. Har tenkt tanken på Li, men besitter ikke kunnskapen til å gjennomføre det. En batteripakke for 25k (fra enviro) som varer i 3 år virker greit for min del.

scoot

#7
Li er gjennomførbart, se vedlagt PDF. Men det krever en del knot, og hvis du skal ha det 100% _må_ du kjøpe nytt BMS system og bygge om bilens styring ganske mye. Du kan få programmert din EMS til å takle LI, men det vil aldri bli 100% med mindre du kjøper nytt og mer sofistikert system. Se vedlagt PDF. Det vil dessuten koste betydelig mer - og være veldig mye mer jobb.

EDIT: Forøvrig syns jeg 25k var drøyt for bare batteriene, altitec.no selger jo batterier for ca 2500kr stk og du får sikkert kvantumsrabatt ved kjøp av 8.
2009 Revai

bongachalla

Har tenkt tanken og igrunn kommet frem til at ombygging er et litt for stort prosjekt for min del.

Hva med dette varmeteppet ? Noen som har et ekstra liggende? Hvor mye koster slikt ?

scoot

Med mindre noen har noe brukt så må du nok belage deg på å betale det Enviro vil ha :p
2009 Revai

magnus.arnesen

Har selv en 2009 Reva som jeg kjøpte i fjor sommer. Batteriene har nå gått 4 år og er godt modne for utskifting.
Jeg kikket også på ombygging, men syntes dette ble for dyrt og komplisert. Enviro tar seg godt betalt for batteribytte. I følge et par innlegg på et annet Reva forum (som ser ut til å være borte nå) lå det fine guider for å bytte batteripakka selv. Jeg kjøpte så 8 stk Trojan T-105 batterier fra Nordic Battery for 13 000,- inkl moms og frakt. Hvordan batteribyttet går gjenstår å se ;)

scoot

#11
g-wiz forumet er dessverre nede, der var det mye fine bilder. Lag gjerne en guide når du bytter, trenger du noe hjelp kan jeg bistå noe. Byttet mine i fjor høst og det er en 4 timers jobb egentlig, det er ikke vrient.
Jeg vurderer å lage en guide, men jeg har ikke noen bilder. Jeg kan dog godt lage en punktlig oversikt hvis noen ønsker det.
2009 Revai

magnus.arnesen

Sitat fra: scoot på onsdag 21. mai 2014, klokken 10:38
g-wiz forumet er dessverre nede, der var det mye fine bilder. Lag gjerne en guide når du bytter, trenger du noe hjelp kan jeg bistå noe. Byttet mine i fjor høst og det er en 4 timers jobb egentlig, det er ikke vrient.
Jeg vurderer å lage en guide, men jeg har ikke noen bilder. Jeg kan dog godt lage en punktlig oversikt hvis noen ønsker det.

All info er nyttig å ha med seg når man skal planlegge batteribytte, så om du har tid og lyst så gjerne skriv en liten punktlig oversikt :)
Jeg lagret "cobb-lees" guide fra Gwiz forumet før det gikk ned inkludert alle bildene. Det er denne guiden jeg kommer til å basere meg på. Prosessen ser ikke så ille ut egentlig, men jeg har sveisede terminaler så kabling mellom batteriene må byttes, noe som gjør det litt mer komplisert.

scoot

Er kablene dine sveiset på terminalene?! Dette må være gjort i ettertid, iflg Reva´s servicemanual skal det ikke være slik originalt.
2009 Revai

magnus.arnesen

Sitat fra: scoot på torsdag 22. mai 2014, klokken 10:52
Er kablene dine sveiset på terminalene?! Dette må være gjort i ettertid, iflg Reva´s servicemanual skal det ikke være slik originalt.
Det stemmer, sveiset på terminalene. Dette var noe Enviro gjorde ved batteribytte i 2010 (forrige eier).
De gikk over til dette pga noen brente terminaler pga dårlig kobling såvidt jeg vet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA