Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med Reva i Porsgrunn/skiensområdet? Nå med bilder:-)

Startet av smaug01, lørdag 31. mai 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

offpist

Vil også nevne at man kan foreta en "nødstopp" ved å holde inne parkeringsbremsen i fart.

Frøkna øvelsekjører mye i Leaf``n.. så den funksjonen er grei å ha ;).
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Sitat fra: offpist på fredag 16. mai 2014, klokken 12:02
Vil også nevne at man kan foreta en "nødstopp" ved å holde inne parkeringsbremsen i fart.

Frøkna øvelsekjører mye i Leaf``n.. så den funksjonen er grei å ha ;).

Denne funksjonen er egentlig livsfarlig! Hvis noen napper i bryteren i en sving så havner du sidelengs inn i møtende trafikk!!! Du har ikke sjans til å rette opp skrensen du får!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

emil

Sitat fra: Lynet på fredag 16. mai 2014, klokken 17:08
Sitat fra: offpist på fredag 16. mai 2014, klokken 12:02
Vil også nevne at man kan foreta en "nødstopp" ved å holde inne parkeringsbremsen i fart.

Frøkna øvelsekjører mye i Leaf``n.. så den funksjonen er grei å ha ;).

Denne funksjonen er egentlig livsfarlig! Hvis noen napper i bryteren i en sving så havner du sidelengs inn i møtende trafikk!!! Du har ikke sjans til å rette opp skrensen du får!!!!

I motsetning til hva som skjer hvis passasjeren trekker i håndbrekket på en "vanlig" bil?

Thomas Parsli

På 2012-modellen låses hjulene et øyeblikk, så det elektriske håndbrekket er mindre farlig enn på vanlige biler.

Jeg har riktignok bare prøvd om vinteren i lave hastigheter (~30km/t) og har fortstått det slik at det ikke skal fungere over 40km/t.

Øvelseskjøring uten håndbrekk er vel fortsatt utlovlig, er det ikke?

En tidligere kollega (kveldsjobb når jeg studerte) dro i brekket på en bil om vinteren for å "se hva som skjedde", bilen endte opp som totalvrak...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

smaug01

Poenget er vel om på knappen aktiverer en mekanisk lås i giret ender det vel dårlig og grunnen til at spurte. Er det en elektromekanisk lamellbrems eller en mekanisk lås lik biler med automatgir?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

BE

Det er mekanisk lås tilsvarende den som finnes på konvensjonelle automatkasser. Du merker det godt når du parkerer i en bakke, bilen glir noen cm før den går i lås.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

#22
Sitat fra: smaug01 på fredag 16. mai 2014, klokken 20:36
Poenget er vel om på knappen aktiverer en mekanisk lås i giret ender det vel dårlig og grunnen til at spurte. Er det en elektromekanisk lamellbrems eller en mekanisk lås lik biler med automatgir?
På en vanlig automat klikker bare låsen over i fart om du setter den i park.
Ved trykk på P under fart i Leaf vil det høres en alarm og gjeldende gir opprettholdes, det skjer altså ingen ting.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Sitat fra: emil på fredag 16. mai 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Lynet på fredag 16. mai 2014, klokken 17:08
Sitat fra: offpist på fredag 16. mai 2014, klokken 12:02
Vil også nevne at man kan foreta en "nødstopp" ved å holde inne parkeringsbremsen i fart.

Frøkna øvelsekjører mye i Leaf``n.. så den funksjonen er grei å ha ;).

Denne funksjonen er egentlig livsfarlig! Hvis noen napper i bryteren i en sving så havner du sidelengs inn i møtende trafikk!!! Du har ikke sjans til å rette opp skrensen du får!!!!

I motsetning til hva som skjer hvis passasjeren trekker i håndbrekket på en "vanlig" bil?

På Leaf kan en toåring greie å låse bakhjulene på ett sekund bare med å vippe på en bryter, å låse bakhjulene med et vanlig håndbrekk krever noen kilos trekkraft!
Jeg testen min i 50km/h på snø, den brukte et lite sekund på å låse hjulene og like lang tid på å slippe opp......
Men heldigvis slipper bremsen et lite sekund etter at man slipper bryteren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

offpist

Nå har jeg ikke prøvd dette om vinteren, men oppleves ikke så dramatisk ut som mange skal ha det til her.

Man må vippe knappen for håndbrekket og fortsette å holde det inne.
Samme er det på diesel bilen (Audi A4).

Håndbrekket er ikke en mekanisk lås slik parkeringsbremsen er.

Øvelsekjøring med bil som har elektronisk håndbrems som kan utløses av passasjeren som er ansvarlig er vel lov, noe annet vil være rart.

Men jeg har jo merket med at på Audi``n så begrenser bilen også elektronisk motoren mens på Leaf``n så kan man faktisk kombinere full gass på fremhjulene og bråbrems på bakhjulene..
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Odd

Nye modeller her fotbrems.
Årsaken vet jeg ikke, men det kan vel ha sammenheng med at det er lett for barn å fikle med knappen. Jeg liker fotbrems løsningen kjempegodt. Litt notsalgi og for meg en praktisk løsning. Men det betyr vel at det ikke er lov å øvelseskjøre med.

HoeggenEL

Sitat fra: Odd på tirsdag 24. juni 2014, klokken 11:58
Nye modeller her fotbrems.
Årsaken vet jeg ikke, men det kan vel ha sammenheng med at det er lett for barn å fikle med knappen. Jeg liker fotbrems løsningen kjempegodt. Litt notsalgi og for meg en praktisk løsning. Men det betyr vel at det ikke er lov å øvelseskjøre med.

Det er ikke lengre noe krav til at ledsageren har tilgang til håndbrekk/parkeringsbrems under øvelseskjøring.
http://www.tvedestrandsposten.no/lokale_nyheter/article3812225.ece
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA