Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med Reva i Porsgrunn/skiensområdet? Nå med bilder:-)

Startet av smaug01, lørdag 31. mai 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

smaug01

Jeg skjønner at det er park bare så det er sagt, det jeg lurer på er det tekniske. Er det en elektromekanisk bremse mekanisme i giret som aktiveres og fungerer den dersom bilen går tom for strøm? Står bilen dønn i P eller vil den sige i en bratt bakke? Er klar over at fotpedalen er tryggest, bare fintenker over hvordan det er bygget opp.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

På toppen av girkassen er den en rund liten "dings" med en en elektromotor og magnet. Når bilen blir satt i "gir" eller "fri" er det en liten "gaffel" som fysisk frigjør gearet (eller utvekslingen som det vel egentlig er). "P" er altså ikke på selve motoren. Den skal ikke kunne "sige".

Jeg har sett en LEAF bli slept bortover veien i "P" uten at hjulene foran gikk rundt. Så man kan antakeligvis stole på at man ikke vil "sige". Men håndbrekket er jo alltid tryggest.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TorC

Den ser forøvrig slik ut: (den som har den grønne kontakten).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

smaug01

Takk for det. Mens vi er inne på det tekniske. Reverserer motoren i revers eller er det et reversgir i giret?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 13. mai 2014, klokken 19:39
Takk for det. Mens vi er inne på det tekniske. Reverserer motoren i revers eller er det et reversgir i giret?

En av fordelene med elektromotor er at den kan gå begge veier :) . Det gjør også at giret ikke trenger å endre noe, så det er kun et reduksjonsgir. Så i teorien kan vel Leaf gå like fort bakover som forover men det er vel en fartssperre på reversen...

haakonl

Hva skjer hvis man ligger i 90 (forover) og kløner med giret? Altså setter det i revers? Eller trykker på P? :)
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

emil

Vil tro at P ikke gjør noe fra eller til (men har ikke prøvd), men setter du den i revers går den bare over i N (samme som å ta girvelgeren til venstre men ikke forover eller bakover). I veldig lav fart kan du derimot bytte direkte mellom R og D uten stopp først, fint hvis du må "gynge" deg ut fra en snøfonn vinterstid.

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

andersius


emil

Sitat fra: andersius på onsdag 14. mai 2014, klokken 08:06
Så hva er da vitsen med 'håndbrekket'?

P låser forhjulene, hånd(fot)brekket låser bakhjulene

Erik N

Kobles P automatiskt inn hvis man kun slår av motoren når bilen står i D, uten at trykke på P først?

TorC

Sitat fra: Erik N på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:06
Kobles P automatiskt inn hvis man kun slår av motoren når bilen står i D, uten at trykke på P først?

Ja. "P" slår inn hvis bilen mister strøm, enten fordi man slår den av eller at 12v batteriet skulle falle ut av bilen....

Det skal relativt lite strøm til for å holde bilen i live, så det er ingen fare for at man skal plutselig hoppe i "P" mens man er i fart eller har tomt fremdriftsbatteri.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:27
Sitat fra: Erik N på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:06
Kobles P automatiskt inn hvis man kun slår av motoren når bilen står i D, uten at trykke på P først?

Ja. "P" slår inn hvis bilen mister strøm, enten fordi man slår den av eller at 12v batteriet skulle falle ut av bilen....

Da jeg skulle inn for å bytte til sommerdekk (og vinterdekk sist høst) ville de ha bilen med alle fire hjulene frie. Må da la bilen stå på "tomgang" i N. Men heldigvis ikke mye eksos og støy når den står der... :)

Sitat fra: TorC på onsdag 14. mai 2014, klokken 11:27
Det skal relativt lite strøm til for å holde bilen i live, så det er ingen fare for at man skal plutselig hoppe i "P" mens man er i fart eller har tomt fremdriftsbatteri.

Hvis det ikke oppstår noe merkelig softwaretrøbbel som denne brukeren har opplevd:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13332.msg217922.html#msg217922

kjbu

Kan i samme slengen nevne at utvekslingen på giret er 1:8.  Når hjulet går 1 runde, har motoren gått 8 runder.

Omkrets på Leaf-dekk er ca. 2,0m, dvs 8 motor-omdreininger pr. 2 meter du kjører.

Kjører du i 80km/t, kjører du 1333 meter/min som vil si 5333 RPM på motor.
8000RPM i 120km/t.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

olaover1

Leafen går visst som ei kule i revers  ;D   (litt avsporing men revers ble nevnt i tråden)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA