Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lett vibrasjon under pedaler når jeg svinger på rattet ved kjøring ut fra parkering

Startet av hma, lørdag 31. mai 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

ajohanso

Sitat fra: Eip på onsdag 07. januar 2015, klokken 16:31
Sitat fra: OddB på torsdag 11. september 2014, klokken 00:57
Sitat fra: Eip på onsdag 10. september 2014, klokken 22:11

Hei.

Som finnmarking er nesten elbiler et fremmedord i nordnorge.
Sist jeg sjekket går det 6 teslaer i finnmark.

Ladestasjon plaseringer.

Mange i Finnmark kjører sørover til Sverige/Finland på sommeren mot luleå/haparanda.
Nå er det kommet en bra lader i Levi som er midt i ruten sørover.
Men det skulle ha vært ladere i Kautokeino-Karasjok og Storslett (nord-troms)
Alle tettstedene er langt fra andre ladere så det hadde vært super med mulighet for lading her.
Har prøvd meg på kafeen på Storslett men de hadde ikke 400V og var ganske lunken til ideen...
Det har nok som du sier med at elbiler stort sett er et ukjent begrep nord for Trondheim.
Da er det enda viktigere at det dukker opp noen MED elbil og etterspør lading.
Tar som sagt gjerne imot tips om det er noen som kjenner noen som vet om noen som synes ladestasjoner er en kul ting å ha :D

TOCN , er det noe nytt i nord-troms og finnmark ?

Jeg frykter (Tr.heim) - Setermoen SC - Alta på 42 mil i mars , blir litt skummelt

ajohanso

Sist jeg sjekket "Lad nu" var det 22 kw ladestasjon i Levi i Finnland. Den er kansje fjernet? Ser i dag er det bare er opplysninger om en offentlig ladestasjon ( Zero Point) i Sirkka med Schuko CEE 16 A 230 v 1. fase. Da kan det bli vanskelig å kjøre Alta- Luleå eller ta laaang tid.

Eip

Sitat fra: ajohanso på søndag 29. mars 2015, klokken 12:25
Sist jeg sjekket "Lad nu" var det 22 kw ladestasjon i Levi i Finnland. Den er kansje fjernet? Ser i dag er det bare er opplysninger om en offentlig ladestasjon ( Zero Point) i Sirkka med Schuko CEE 16 A 230 v 1. fase. Da kan det bli vanskelig å kjøre Alta- Luleå eller ta laaang tid.

se på http://www.uppladdning.nu/
Ser ut som det er flere 11kw utak og 22kw , samt chademo 50kw.
Litt usikker om 22kw er type 2 og ikke bare en rød 400v 32A.

Skal muligens innom en tur i sommer fra Alta , kan oppdatere da


VIN: 509XX PD

haldorh

x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

tswiss

Dear all - Sorry for writing in English, I'm Swiss and don't speak Norwegian. My wife and I are going to take our MS P85 to Nordkap in Juli this year and we would also like to visit some friends in Kautokeino and Karasjok. I know about the charging possibility in Alta, but this will only take us one way down to the south and not up again in the direction of Tromso. Does anybody of you know of charging possibilities in either Kautokeino or Karasjok that are faster than Schuko (3,7A)? We will not stay that long at our friends that we would be able to get a full charge from their home power plugs. Thanks a lot for your help and reply!

Eip

Sitat fra: tswiss på tirsdag 26. mai 2015, klokken 16:38
Dear all - Sorry for writing in English, I'm Swiss and don't speak Norwegian. My wife and I are going to take our MS P85 to Nordkap in Juli this year and we would also like to visit some friends in Kautokeino and Karasjok. I know about the charging possibility in Alta, but this will only take us one way down to the south and not up again in the direction of Tromso. Does anybody of you know of charging possibilities in either Kautokeino or Karasjok that are faster than Schuko (3,7A)? We will not stay that long at our friends that we would be able to get a full charge from their home power plugs. Thanks a lot for your help and reply!

None yet. But TOCN is looking into a possible charge site i karasjok that has 400volt.  You are welcome to use my 11kw in Alta.
There is a chademo and 22kw charging site in levi finland. See uppladdning.nu
VIN: 509XX PD

tswiss

Thanks a lot Eip, very kind of you. Will PM you for personal data exchange :) Do you have any indication about Tocna's timeline for the charging site in Karasjok? And as we will be coming in from Alta, Levi is far out of our radius of travel. But CHAdeMO would have been nice, I got the adapter 2 months ago and have used it already frequently.

OddB

Here are all the chargers that TOCN has put up so far (sunflowers :) ), Chargers in process that will be online soon are yellow.

https://www.zeemaps.com/map?group=930157

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

To nye ladepunkter fra Tesla Owners Club Norway !

Hos Joker Sørkjosen har lange åpningstider og en ny flott kafe. De tilbyr deg nå gratis lading på våre to 22kW ladestasjoner der.  Litt over 20 mil fra Setermoen og Tromsø.

https://www.google.no/maps/place/Joker+S%C3%B8rkjosen/@68.9961512,22.025517,343186m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x45c57242e0e4588f:0xfa4d52a4e15d725d!6m1!1e1?hl=no
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

haldorh

x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

Eip

Levi

Chademo lader fungerer ikke med norsk sms betaling. Her må du ha norsk fortum rfid.
(Skal vist komme betalings løsninger i appen etterhvert)
Etter 30 minutt i telefonsupport med finsk fortum startet de laderen. Fungerte ikke mot Teslan. Communication with car -> så begynner den å lade i 1 sek.
22kw  ved Hullo porro hotellet ble nødløsningen og 1.5time lading ble 4.
Noe knotete og få opp lukene til laderene , resepsjonen må åpne disse for deg. Samt at luken må være lukket hvis lader skal starte. Så må resepsjonen igjen åpne luken slik at du får ut kablen.

Luleå , Karpen parkeringshus. 80kr døgnet rimelig sentralt.
8 stk type 2 22kw.
Alle ladere er slik at de kan levere 22kw så lenge shuko uttaket på samme stolpe ikke er i bruk.
Det viste seg at alle stolpene er koblet feil så hvis du er alene får du 11kw....
Trikset her er og plugge i den sorte shukoen i samme stolpe så får du 22kw.
VIN: 509XX PD

tswiss

We have enjoyed Norway very much, spent super three weeks traveling around in our MS. The weather could have been a bit better  ;) The EV infrastructure is great in Norway, I have to say, there are many things that Switzerland hopefully will learn from the Norwegian example.
One thing that I would like to share with you, for the benefit of Non-Scandinavian friends who might come and visit you in Norway: The paid Hurtiglader-System is super great, but it does not work if you don't have a Scandinavian phone number or credit card. I have tried charge-per-text-message and downloading the respective apps from the Apple app store, but it did not accept Swiss credit cards when registering. So one time I would have been stuck in Eidfjord had not the nice helpline operator at Gronn Kontakt just allowed me to charge without payment. The charging station itself worked great, full-speed chademo :)

pagal

Early CHAdeMO adapter Jæren

Sisyfos

Mulig dette har vært diskutert før, men hvorfor kan ikke Tesla ha en option som viser andre (hurtig)ladestasjoner i tillegg til superladerne (og visited chargers) på NAV-kartet inne i bilen? Både hurtigladekartet til Elbilforeningen, uppladdning.nu og andre kart er vel og bra, men det går tregt å zoome inn og ut og flytte seg på kartet. Og det er tungvint å holde på med to kart når man er ute og kjører.

Om ikke annet, burde de kunne samarbeide med de kommersielle aktørene på markedet, i tillegg til å ha en mulighet for steder som tilbyr lading å rapportere inn til Tesla for oppføring på kartet. 
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

sturle

Sitat fra: Sisyfos på torsdag 27. august 2015, klokken 17:40
Mulig dette har vært diskutert før, men hvorfor kan ikke Tesla ha en option som viser andre (hurtig)ladestasjoner i tillegg til superladerne (og visited chargers) på NAV-kartet inne i bilen? Både hurtigladekartet til Elbilforeningen, uppladdning.nu og andre kart er vel og bra, men det går tregt å zoome inn og ut og flytte seg på kartet. Og det er tungvint å holde på med to kart når man er ute og kjører.
Eg har litt blanda erfaring med slike kart.  Dei er ikkje alltid oppdatert eller spesielt nøyaktige.  Tesla er i ein unik posisjon til å kunne crowdsource eit betre kart.  Når du startar lading, veit bilen både nøyaktig posisjon og kva han kan ta ut av effekt frå ladestasjonen.  Gi sjåføren tilbod om å fylle inn litt ekstra data, som offentleg/privat, betaling/gratis, evt betalingssystem, opningstid, tal på ladepunkt på staden og eit fritekstfelt som kan fyllast ut på fleire språk.  Til slutt får sjåføren val om han ynskjer å publisere ladestasjonen for alle.  I tillegg må det vere mogeleg å leggje inn merknad om at ein ladestasjon er mellombels ute av drift, eller be om fjerning dersom ein kjem til ein ladestasjon som viser seg å vere fjerna eller utilgjengeleg.

Slike ladestasjonar må sjølvsagt merkast med ei stor, feit åtvaring.  Tesla kan enkelt filtrere ut ladestasjonar lagt inn av folk som legg inn falske eller tvilsame data, framheve dei som er mykje brukt, etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA