Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lett vibrasjon under pedaler når jeg svinger på rattet ved kjøring ut fra parkering

Startet av hma, lørdag 31. mai 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

Bjoris

Fru Haugans ute av drift til neste uke, bra vi ringte før vi var kommet for langt, angrer bittert på at jeg ikke toppet opp i Mo, men med 2 timers lunch i Mosjøen skulle vi toppe opp der heller, vel ladet litt i båthavn i Brønnøysund mens vi spiste og får 16 amp på Torghatten Camping uten varmgang nå så dermed skal det gå akkurat å være toppladet for neste strekk som er Trheim:)

Akkurat nå er det litt som å kjøre langt med Leaf, men delvis selvforskyldt da:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

OddB

Helt enig i at RV 17 er viktig !
Har dere gode kandidater så gi beskjed. (400 V er en forutsetning for å kunne få opp 22kW ladere)
Nå er laderne til Amfi i Svolvær på vei oppover i posten og det ser ut til at vi kan få opp en på Andenes etter hvert, så da får Lofoten og Vesterålen bra dekning.  Troms og Finnmark er også områder som er interessante for Ladefondet til TOCN.

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hma

Sitat fra: OddB på torsdag 24. juli 2014, klokken 11:44
Helt enig i at RV 17 er viktig !
Har dere gode kandidater så gi beskjed. (400 V er en forutsetning for å kunne få opp 22kW ladere)
Tar dere kontakt med Petter Dass-museet og sjekker om det finnes 400V?

Jeg vil tro en slik aktør er velegnet til å inngå samarbeid med, da det er lett å synliggjøre at ladepunktet vil gi positiv gevinst for alle parter.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Bjoris

Brønnøysund hadde også vært bra, fikk lov å lade i båthavna på 16A mens vi spiste, likevel manglet vi 20 km i dag da vi kjørte kl 14. Da hadde vi ladet på 16A på Torghatten camping siden ca kl 22 kvelden før. Dumskapen med å ikke toppe opp i Mo, men satse på Mosjøen der laderen var røken har forfulgt oss, nå har vi spist på Følling Camping ved Snåsavatnet, der de har 32 A...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

satheesh.net

Sitat fra: bjoris på torsdag 24. juli 2014, klokken 20:01
Brønnøysund hadde også vært bra, fikk lov å lade i båthavna på 16A mens vi spiste, likevel manglet vi 20 km i dag da vi kjørte kl 14. Da hadde vi ladet på 16A på Torghatten camping siden ca kl 22 kvelden før. Dumskapen med å ikke toppe opp i Mo, men satse på Mosjøen der laderen var røken har forfulgt oss, nå har vi spist på Følling Camping ved Snåsavatnet, der de har 32 A...

Moralen må være at det er smart å lade/toppe når man har anledning. Man vet aldri om neste ladeplass er operativ, ref. Solli SC for en tid tilbake. Jeg har begynt å lade der jeg kan i hvertfall. ;)

Bjoris

Vi lader alltid opp når bilen likevel står, det er det mest effektive uansett hastighet på ladingen:) I Mo skulle vi lade på campingplassen over natta, da får vi ca 160 km på 10 timer og dermed 1,5 time spart selv på 22 kw, det vi ikke hadde sjekket på kvelden var at de 40 kr vi betalte for bare var for 10 kw så rett etter vi sovnet, stoppet ladingen! Dermed røyk planen og selvsagt planen, og selvsagt måtte plan B også gå i vasken.

Dette viser bare at skal en være hjulpet med 22 kw så må de stå "over alt":)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

Sitat fra: bjoris på torsdag 24. juli 2014, klokken 23:54
Dette viser bare at skal en være hjulpet med 22 kw så må de stå "over alt":)

Det er det som er problemet med å basere seg på type2 lading. På såpass sakte lav effekt så lader man gjerne flere timer, så da er det litt bingo å basere seg på at det er ledig når man kommer dit. På SC så er det jo gjerne 4-8 ladestasjoner, og du skal være skikkelig uheldig for å vente en halvtime på å komme til. Kommer du til en type 2 ladestasjon som det er satt opp langs kysten, så kan man fort risikere å stå flere timer og vente bare for å komme til. Ikke aktuelt for meg ihvertfall, jeg gidder rett og slett ikke å satse på at ett av to ladepunkt er ledig når jeg trenger lading. Skal det være noe vits i de, så må det enten settes opp ett titalls stykker samlet ala SC,  eller de må stå på hvert gatehjørne med mulighet for statusoppdatering...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Enig. Har selv tatt valg på grunn av dette. I sommer passerte vi Geiranger, men tok ikke sjansen på at et av de tre ladepunktene ved Union skulle være ledige. Og det ville sikkert latt seg gjøre å reservere et, men da ville vi vært bundet til å komme fram til et gitt tidspunkt og videre bli der lenge nok til å lade tilstrekkelig.

Vi gjorde slik som vi alltid gjør; planla reiseruta slik at vi ikke trengte lade der og ladet heller der vi overnattet. Type 2 ladere for min del er foreløpig bare "kjekt å ha" om alt annet skjærer seg, og ikke noe jeg planlegger å bruke annet enn over natta mens jeg sover. Til det er de alt for få og ikke raske nok, som turfsurf skriver.

Tarpoon

Fru Haugans i Mosjøen har fått fikset laderen. Står og lader der nå.
Type 2 lading med enkeltlader tar tid, så det skal bli godt å komme ned til Dombås igjen!
Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

hma

Aproopos type2-ladere eller ikke, dobbeltlader eller enkeltlader:
"det er bedre med to reparatører enn ingen reparatører"  ;)

I min verden er det klinkende klart at summen av ladetilbud er avgjørende for den totale brukeropplevelsen.

Jeg har kjørt rundt i mange år med Th!nk som har ~2kW som høyeste (anbefalte) ladeeffekt. Min Toyota kan jeg omtrent ikke lade noe annet sted enn i garasjen, da den krever 25A sikring ...(skal forøvrig bytte til type2 ladeport slik at jeg kan bruke type2-ladepunkt - de er som oftest sikret med 32A).

Tesla med dobbeltlader uten tvil det mest fleksible man kan få kjøpt for penger i dag.

En ting er i alle fall sikkert; det blir ikke mer vanskelig å være elbilist med økt utbygging av type2-ladere, ei heller av å ha dobbeltlader. Så får det bli opp til hver enkelt å vurdere kost opp mot nytte.

Nå finnes det andre tråder for diskusjon av ladeopsjoner, men jeg mener at utbygging av type2-ladepunkt er en svært viktig del av tilretteleggingen for ferdsel med elektriske biler. Det vi ser nå av slike ladepunkt er bare starten.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

larsr

Helt enig med hma.
Vi må være klar over at vi er i en tidlig fase med elbiler. Folk flest er skeptiske til elbiler, rekkevidde og lading. Å bygge ut en ladeinfrastruktur tar tid, og bilbransjen selv klarer ikke å bli enig om en standard. Dessuten er jo Norge i stor grad et u-land med sitt IT-nett. 400V er sjelden vare. Vi som anskaffer en Tesla i en slik fase, må kunne forstå hvilke hindringer vi har. Jeg fikk bilen i september og visste veldig godt at det ikke bare er å kjøre inn på en "bensinstasjon" og tanke opp..
Mine turer går stort sett nordover. Derfor begynte jeg tidlig å undersøke mine muligheter for lading her. Jeg har derfor alltid ladet på 400V og har alltid alternativ hvis de kjente mulighetene skulle være opptatt eller ute av stand. Jeg har også engasjert meg litt i TOCN og deres ladefond. eRoute 71 har i mine øyne løftet muligheten til å kjøre nordover mange hakk. Veldig godt tiltak!
Det vi ser er bare begynnelsen. Flere 22kW lademuligheter kommer til å poppe opp rundt omkring, ikke bare for Teslaer. De som velger enkeltlader,  har forhåpentligvis forstått begrensningen dette gir når de er på lengre tur utenfor allfarvei hvor SC er innen rekkevidde. I løpet av høsten vil SC komme nordover, og de aller fleste av oss vil ganske uhindret kunne kjøre til Tromsø.
I det hele og store har dette gått raskere enn hva jeg i utgangspunktet tenkte.

Vi trenger flere slike som Fru Haugans i Mosjøen. Jeg hadde ærend til Mosjøen i dag, og ringte de før helgen for å høre om deres Type 2 kanskje kunne bli i orden i dag. De fortalte at de ventet på deler til ladepunktet, og elektriker ville ordne dette så snart delene var ankommet. Godt å se at dette kom i orden i dag, og blir benyttet av de som trenger det. Jeg selv klattladet en halv time på velkjente Cabo med egen portable 22kW. Var en snartur innom butikk på andre siden av gaten.

turfsurf

Sitat fra: hma på mandag 28. juli 2014, klokken 16:04
Nå finnes det andre tråder for diskusjon av ladeopsjoner, men jeg mener at utbygging av type2-ladepunkt er en svært viktig del av tilretteleggingen for ferdsel med elektriske biler. Det vi ser nå av slike ladepunkt er bare starten.

Kun delvis relevant til topic, men:

Det er ikke tvil om dette, men poenget er vel at satsingen på dette er alt for liten. Fremstår kun som symbolske utbygginger.  Foreløpig er det bare e-bil entusiaster som gidder å dra på langtur og basere seg på lading med type 2 og annet.

Hva tror du hadde skjedd om en signifikant andel av landets Teslaer og andre elbiler hadde tatt turen langs e-Route 71 i sommerferien?

Tesla satser offensivt på utbygging, og skjønner at tilbudet må komme før bruken kommer. Utbygging av Type 2 minner mere om satsing på kollektivt i Norge, det byggest ut ganske bra der det er veldig mye folk, og så skal man liksom få overbelastning før man bygger ut andre steder. Det vil jo ikke skje, ingen som tar bussen hvis man må tilbringe "halve dagen" med å vente.

I byer som Tønsberg og Horten (som er i mitt nabolag) er det ikke et titalls ladplasser en gang, selv om det er godt med elbiler her. Samme når vi var på ferie i sommer, ladeplasser er nesten ikke å oppdrive i en gjennomsnittlig norsk by (eller tettsted). Skapte ikke noe problem for meg, siden det var som forventet og jeg hadde inrettet meg deretter, men uansett veldig trist med tanke på hvor lite som skal til.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sn0le

Sitter utenfor Telehuset i Mo i Rana nå og lader.
Har ikke testet begge punktene, men det jeg lader på nå gir i alle fall 22kW.
Ble litt overrasket når jeg så det hang en lapp om at det koster penger for lading, for det har jeg ikke fått med meg i noen av trådene her på forumet.

Det koster 44kr/time for de med dobbeltlader og 22kr/time for de med enkeltlader.
Man kan betale inne i butikken med kort eller kontant i åpningstiden.
Utenom åpningstid er det fremdeles mulig å lade, og man kan betale via Paypal eller direkte til bankkonto (merk betaling med reg.nr og tidspunkt for lading).

Er forsåvidt helt greit å betale for ladingen hvis det er sånn at det faktisk er Telehuset som betaler strømmen.
De skriver at det er selvkost, og prisen er ikke så ille. Blir jo 0,73 kr/minutt for de med dobbeltlader.
Det er jo mindre enn det Fortum tar på sine 22kW-stolper.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cairnz

Jeg snakket med han som driver der en kveld når jeg var på tur sørover, han lurte på hvordan han kunne ta betalt for det, for å dekke inn strømkostnadene (samt at han framstod som han ville tjene en liten slant på det også).

Jeg anbefalte da å bare lage en liten sprekk i veggen og la folk donere som de vil, det gir oftest bedre resultater enn å kreve betaling. I tillegg ble det anbefalt paypal (get it?) som en alternativ metode..

Ser ut til at han dro det til 2kr/kWh - bedre enn de 5kr/kWh han først så for seg  .. :)
Elbilist

ew

Uff, jeg synes det er synd at de begynner slik.  :-[  Greit at det ikke er snakk om mye penger for en lading, men det blir fort litt mye pes om hvert enkelt eRoute-ladested følger etter og setter opp sine egne betalingsregimer etter dette. For ikke å snakke om at de ønsker å tjene på det i tillegg... Menmen, neste sommer blir det vel uansett mulig å kjøre utenom eRoute 71 oppover.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA