Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lett vibrasjon under pedaler når jeg svinger på rattet ved kjøring ut fra parkering

Startet av hma, lørdag 31. mai 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. juni 2014, klokken 07:41
Sitat fra: Amoss på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:41
Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:29
Men da blir vel et mulig problemscenario fort å melde seg: at noen prøver å lade to biler på det som da blir samme kursen, og sikringen ryker.. (ellers blir det fort mer enn noen hundrelapper for enda en kurs)

Ikke noe problem, dette er enda enklere og billigere å fikse:
- Plasser kontaktene ved siden av hverandre.
- Monter en "skyveslå" foran kontaktene.
Ved å skyve "slåen" (en enkel plate) foran type2 kontakten så vises den røde kontakten, og kan brukes, og skyves den foran den røde vises type2 kontakten og kan brukes.

Evt. kan man enkelt montere en vendebryter som leverer strøm enten til Type 2 boksen eller til stikket. Bryteren fungerer da også som fordelingspunkt.

Vendebryter.

Hadde ikke noe navn på greiene, men var rimelig sikker på at det måtte finnes noe slikt. Klarte heller ikke å søke opp noe opp på nettet.

Men finnes disse for 3fase,N og jord for 32A?
Og hva koster noe slikt?
Tåler dem å stå "ute", eller må man ha en boks rundt dem?

Klarer fremdeles ikke å finne noe på nettet med skikkelig strøm og det antall ledere som en "rød-kontakt" trenger.

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på lørdag 28. juni 2014, klokken 08:01
Vendebryter.

Hadde ikke noe navn på greiene, men var rimelig sikker på at det måtte finnes noe slikt. Klarte heller ikke å søke opp noe opp på nettet.

Men finnes disse for 3fase,N og jord for 32A?
Og hva koster noe slikt?
Tåler dem å stå "ute", eller må man ha en boks rundt dem?

Jord skal du ikke bryte ;)
Fant bare modulærvarianter i farten, men det er ikke verre enn å bruke en tett (uten vindu) kapsling med 2 st. 4P kontaktorer inni samt en enkel 1-0-2 vanntett vribryter montert på fronten. Vribryteren styrer da styrestrømmen til kontaktorene.

Har ikke sjekket priser men tipper det greit lar seg skaffe for godt under 1500 kroner (inkl. mva).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. juni 2014, klokken 07:41
Evt. kan man enkelt montere en vendebryter som leverer strøm enten til Type 2 boksen eller til stikket. Bryteren fungerer da også som fordelingspunkt.

Tenkte også på dette og det vil jo også kunne fungere, men så ett par problemer...

Siden begge kontaktene fortsatt står der og er synlige så vil noen fortsatt kunne prøve seg på å koble til på det avslåtte punktet, og klage på at kontakten ikke virker. Evnt. slå over bryteren mens noen alt lader på det aktive punktet. Eller ikke se bryteren selv om man står der alene, og derfor ikke forstå hvorfor de ikke får strøm. (Så klart - alt dette kan avhjelpes med gode forklarende plakater.)

Med skyveslå så vil man ikke få tilgang til mer enn en kontakt av gangen, og det er opplagt hvilken kontakt som er "aktiv". Det vil heller ikke være mulig å skifte mens en av kontaktene er i bruk.  Skyveslåen burde også være billigere og enklere å sette opp.

Men klart, om man vil gjøre det mer avansert så kan man sikkert lage til en vendebryter i skyveslåen, så også styrer strømmen til kun det synlige kontaktpunktet...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OddB

Det viktigste er vel å sørge for at boksene virker og får de fikset så fort som mulig om noe svikter.
Det aller beste ville være å ha en en egen 400V 16A kurs på rød kontakt i reserve, alternativt koble boksene til nettet via en 32A 400V kontakt, men da er jo muligheten til å bypasse evtr. betalingsordninger tilstede...:P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

rh83

Kan melde om at det nå er to operative 22 kW-ladere på Telehuset Mo i Rana :D Testet begge to i natt, og begge leverte 26A. Forøvrig så støtter jeg anbefalingen om å kjøpe 6 meter eller lenger type2-kabel, da 4 meter kan bli kort hvis ladeboksens plassering ikke er optimal (som den nærmest inngangen på Telehuset)
P85 MC Red, Tan, Matt Abachi, 19", alt unntatt barneseter. VIN 2019*

TKK

Sitat fra: hma på søndag 22. juni 2014, klokken 11:12
Fauske eRoute ladepunktet til høyre virker ikke. Jeg lader nå på 7,2kW på det andre punktet.
Det defekte punkte har samme symptomer som på Namsskogan, dvs grønt lys blinker, men kontakten låser ikke i veggboksen.
Har raportert inn til Frank (Sønnico) og Kristian (Salto).

Jeg ladet på ladepunktet til høyre i dag, og da fungerte det utmerket.


Lanber

Valle i Setesdalen har nå en type 2 400V 32A lader på veggen til Sparebanken.  Ladekort lånes hos Esso uten at de skulle ha noe for det.
Fungerer som den skal :-)

ew

Det ene eRoute 71-punktet i Tromsø er inoperativt. Lokket er borte, og boksen har ikke strøm. Det er det punktet ned mot flyplassen.

Samtidig, ved det andre ladepunktet, står en iTet-Tesla og lader. Noen som kjenner denne, og kunne varslet om at det står en annen bil der, nesten tom, som kunne trengt en halvtime for å komme seg videre?

Edit: Det løste seg så fint, så. Vi Tesla-eiere er så snille med hverandre!  8)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Car-El

eRoute 71 North - Tromsø.

Dessverre er bare en av disse 22kW laderene oppe å går. MEN :) det er en som visstnok er oppe å går. Den er plassert i Plan0 Øst.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

ew

Jepp! Den er oppe og går så det holder. 100 km per time. Nå har vi nok mil til å tøffe litt rundt i Tromsø...  ;D


Traff forøvrig flere hyggelige Tesla-eiere på turen oppover hit. Fauske blir fort den store bøygen for alle som skal nordover med TMS. Lav ladefart lager lett ladekø, vi var fire biler der før vi tok sjansen og kjørte videre med 20 km mindre Typical Range enn det avstanden til Narvik tilsa. Ordnet seg, det også.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

RaBalder

Var innom Fauske-hotell idag jeg også.

Vaktmesteren har laget en prosedyre.

  • Man tar med 200kr, går opp i resepsjonen og får utlevert nøkkelen til ladeboksen mot å legge igjen 200kr.
  • Dem vil ha navn og telefon-nummer, som er helt greit siden bilen står en stund.
  • Nede på ladeboksen, så låser du den opp og trykker inn sikringen i toppen. Da har leamikken strøm.
  • Lås igjen boksen, koble til ladekabel som vanlig
  • Når du er ferdig ladet, gjør man alt i omvendt rekkefølge, forlater ladeboksen uten strøm-ut og ender opp med 200kr i resepsjonen.

Prosedyren er ikke helt innarbeidet i resepsjonen enda...  ;)



Nordtroms

Gledelig nyheter fra Molde! Vi har sjekket inn på Rica Seilet og jeg spurte etter lading på hotellet. Jeg har akkurat fylt opp det meste på grønn kontakt sin ladestasjon på kaia og tenkte jeg bare skulle toppe opp på chuko til turen i morgen. Jeg fikk anvist plass og dama i resepsjonen sa at det var to kontakter innenfor vinduet, det står for øvrig en annen Tesla der og lader også. Stor var forbauselsen da jeg på innsiden fant en byggestrømsboks med to uttak på 32A røde kontakter. Så om dere vil besøke Molde og lade fort så er Rica rette plassen.  ;D ;D ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

RaBalder

Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 08. juli 2014, klokken 23:19
Gledelig nyheter fra Molde! Vi har sjekket inn på Rica Seilet og jeg spurte etter lading på hotellet. Jeg har akkurat fylt opp det meste på grønn kontakt sin ladestasjon på kaia og tenkte jeg bare skulle toppe opp på chuko til turen i morgen. Jeg fikk anvist plass og dama i resepsjonen sa at det var to kontakter innenfor vinduet, det står for øvrig en annen Tesla der og lader også. Stor var forbauselsen da jeg på innsiden fant en byggestrømsboks med to uttak på 32A røde kontakter. Så om dere vil besøke Molde og lade fort så er Rica rette plassen.  ;D ;D ;D

Håper du forklarer dem hvor verdifull slike kontakter er for en elbil-eiere. Er jo som "å finne gull"  :)

Nevn hvor lang tid det tar å lade batteriet fra slike kontakter og sammenlign med lading fra vanlig shucko.


Muffinman

De er jo gull verdt for hotellene også. Jeg styrer 60-80 overnattinger i året mot de beste lademulighetene. De fleste har sett verdien i det og tilbyr glatt industriuttak som egentlig var ment til noe annet for å sikre seg kunden.

cra

Sitat fra: RaBalder på onsdag 09. juli 2014, klokken 09:18
Håper du forklarer dem hvor verdifull slike kontakter er for en elbil-eiere. Er jo som "å finne gull"  :)
Nevn hvor lang tid det tar å lade batteriet fra slike kontakter og sammenlign med lading fra vanlig shucko.

Nei nei nei, gjør for all del ikke det! Da blir det jo byttet ut med Shucko på 10A sikringer tvert, slik at alle med elbil må ha minst TO overnattinger!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA