Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lett vibrasjon under pedaler når jeg svinger på rattet ved kjøring ut fra parkering

Startet av hma, lørdag 31. mai 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

OddB

Ta en titt inn i ladeporten å se om det har kommet noe inn der som gjør at kontakten ikke går helt inn. Har tydelgivis vært et problem i USA...
http://www.teslamotorsclub.com/archive/index.php/t-14031.html
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hma

Lading på Saltdal Turistsenter 230V/32A 3-fase, blått uttak på baksiden av hovedbygget.
Bruker overgang til blå 1-fase og Tesla UMC med blått adapter som gir 7,5kW.
Som det vises av bildene kunne jeg stikke adapter og kladd inn bak bordkledningen og steinene, slik at det ikke er strekk i kablene og at alt henger tørt.
Betalte kr 30,- for lading.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:54
Sitat fra: rene på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:21
En offentlig ladestasjon som er lasket, slik at alle andre enn Tesla vil få feilmelding her? Nice.

Alle andre? Niks, nesten alle andre har 1-fase lader og vil ikke se forskjell på en lasket boks, en ikke-lasket boks og en 3-fase boks. Foreløpig er det kun Renault Zoe som evt. kan få et problem her. Men den får nok ikke ladet der uansett, siden det høyst sannsynlig er IT-nett (ellers hadde man neppe valgt 7,4kW).
Har du ombestemt deg :)
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. mai 2014, klokken 23:55
Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 23:27
Har du 400V tilgjenglig vil en neppe montere et enfas ladepunkt. 7,4 kW er nødløsningen.

Hvorfor det? Gitt at man ikke har nok strøm tilgjengelig til 22kW så er muligheten 11kW eller 7,4kW. 3x16A kan kun utnyttes fullt ut av TMS og Zoe. Alle andre elbiler får 3,7kW. 7,4kW kan derimot utnyttes fullt ut av både Focus, i3 og Leaf (gitt korrekt ekstrautstyr på de to siste) i tillegg til ihvertfall TMS med dobbeltlader. Sannsynligvis kommer også e-Golf med 7,4kW lader som ekstrautstyr her snart, siden den leveres med det i USA.

Det virker på meg som at 1x32A er et mer universelt alternativ enn 3x16A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 21. juni 2014, klokken 20:01
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:54
Sitat fra: rene på lørdag 21. juni 2014, klokken 00:21
En offentlig ladestasjon som er lasket, slik at alle andre enn Tesla vil få feilmelding her? Nice.

Alle andre? Niks, nesten alle andre har 1-fase lader og vil ikke se forskjell på en lasket boks, en ikke-lasket boks og en 3-fase boks. Foreløpig er det kun Renault Zoe som evt. kan få et problem her. Men den får nok ikke ladet der uansett, siden det høyst sannsynlig er IT-nett (ellers hadde man neppe valgt 7,4kW).
Har du ombestemt deg :)
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. mai 2014, klokken 23:55
Sitat fra: Griffel på mandag 05. mai 2014, klokken 23:27
Har du 400V tilgjenglig vil en neppe montere et enfas ladepunkt. 7,4 kW er nødløsningen.

Hvorfor det? Gitt at man ikke har nok strøm tilgjengelig til 22kW så er muligheten 11kW eller 7,4kW. 3x16A kan kun utnyttes fullt ut av TMS og Zoe. Alle andre elbiler får 3,7kW. 7,4kW kan derimot utnyttes fullt ut av både Focus, i3 og Leaf (gitt korrekt ekstrautstyr på de to siste) i tillegg til ihvertfall TMS med dobbeltlader. Sannsynligvis kommer også e-Golf med 7,4kW lader som ekstrautstyr her snart, siden den leveres med det i USA.

Det virker på meg som at 1x32A er et mer universelt alternativ enn 3x16A.

Nei, min kommentar var situasjonsbestemt for eRoute71-prosjektet. Der har man jo gått for 22kW der det er mulig. De fleste ladepunkter er på parkeringsplasser i tettbebygde strøk, ikke langs E6 i Nord-Norge. Det blir litt forskjellig bruksområde...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sofus

Sitat fra: Dr.Ling på lørdag 21. juni 2014, klokken 14:55
Det var bra å høre, men samtidig betyr det at det er noe feil ved min bil. Som nevnt har jeg dobbeltlader og har ladet på 22kW en gang tidligere (dagen jeg fikk bilen), men fikk bare 16A av denne på Mo. Forsøkte å stille ampere til 26A, men det må nevnes at jeg også har en permanent "charge cable unlatched - fully insert cable into car" feil og gult lys hver gang jeg lader uansett ladekabel. Har ikke tatt det så seriøst tidligere siden jeg hjemme får 16A (maks) ved lading (blå), men feilen må vel ligge der.

Jeg hadde samme problem og meldinger som deg. Tesla byttet ladeport og det ble bra. Var visst en batch med svake ladeporter (biler levert november).

Tror du kan få problemer på superlader!

Se her...: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11680.msg166343.html#msg166343
Model S

Dr.Ling

Skal få byttet ladeporten på min bil! Er heldigvis lenge til neste planlagte langtur.

Men ladeopplevelsen på Mo var ikke ille alikevel. Vi koste oss med forhåndskjøpt pizza, sittende på noen benker i sola ved Telehuset mens bilen sugde til seg 40 km. Benyttet også toalettet på Jysk 20 m unna ladern, og prøvelå noen madrasser i samme slengen :) De 40km jeg fikk skviset inn tross løs kabel var akkurat nok - hadde gått tom for strøm 10 km hjemmefra hvis jeg ikke hadde ladet på Mo (kjørte fra Sandnessjøen til Bodø, fulladet ved start). Det er forresten artig å kjøre ned fra Saltfjellet og se rekkevidden i displayet stå på stedet hvil i 10-15 km. Hadde håpet å få en km eller to på tellern i alle nedoverbakkene, men det klarte jeg ikke.
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

OddB

Morsomt med nedoverbakker ja :D Det ser ut som "baklengstellingen" går i 5 km step. Kanskje det bare oppdateres hver hele kWh ?
(Fikk 5km i pluss ned fra Tryvann til Ring 3. Var tilbake på utganspunktet ca ved Ryenkrysset :D)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

Kunne det være en ide å melde inn til NOBIL.no om ladepunkt som ikke er i databasen? Slik som Saltfjellet ved Polarsirkelsenteret, Bimbo på Mo og lignende.

Ser at uppladding.nu har mye informasjon om Norske og Danske ladepunkter. Tråkker vi til så kan vi få en Norsk database som er minst like bra som uppladding.nu
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hma

Fauske eRoute ladepunktet til høyre virker ikke. Jeg lader nå på 7,2kW på det andre punktet.
Det defekte punkte har samme symptomer som på Namsskogan, dvs grønt lys blinker, men kontakten låser ikke i veggboksen.
Har raportert inn til Frank (Sønnico) og Kristian (Salto).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Sitat fra: Car-El på søndag 22. juni 2014, klokken 09:43
Kunne det være en ide å melde inn til NOBIL.no om ladepunkt som ikke er i databasen? Slik som Saltfjellet ved Polarsirkelsenteret, Bimbo på Mo og lignende.
Alt dere ser som mangler i NOBIL melder dere i fra om til snorre@elbil.no
Fint om man også legger med bilder, beskrivelse av kontakt, sikring, betaling, etc
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Car-El

@Moray
JA, FY FY!   ;D   Men med et så fint bilde så tror jeg at det er ingen problem med å tilgi deg.  8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

RaBalder

Sitat fra: hma på søndag 22. juni 2014, klokken 11:12
Fauske eRoute ladepunktet til høyre virker ikke. Jeg lader nå på 7,2kW på det andre punktet.
Det defekte punkte har samme symptomer som på Namsskogan, dvs grønt lys blinker, men kontakten låser ikke i veggboksen.
Har raportert inn til Frank (Sønnico) og Kristian (Salto).

Kunne det i slike tilfeller vært lurt å hatt en blå eller rød industrikontakt montert parallelt med type-2 laderen.
Blir det feil med laderen, så kunne i alle fall de som kunne bruke slike kontakter fremdeles ladet.

Det burde ikke kostet så mange hundrelapper ekstra.

Bjørn

@ RaBalder..
Veldig enig..!
Men da blir vel et mulig problemscenario fort å melde seg: at noen prøver å lade to biler på det som da blir samme kursen, og sikringen ryker.. (ellers blir det fort mer enn noen hundrelapper for enda en kurs)

Amoss

Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:29
Men da blir vel et mulig problemscenario fort å melde seg: at noen prøver å lade to biler på det som da blir samme kursen, og sikringen ryker.. (ellers blir det fort mer enn noen hundrelapper for enda en kurs)

Ikke noe problem, dette er enda enklere og billigere å fikse:
- Plasser kontaktene ved siden av hverandre.
- Monter en "skyveslå" foran kontaktene.
Ved å skyve "slåen" (en enkel plate) foran type2 kontakten så vises den røde kontakten, og kan brukes, og skyves den foran den røde vises type2 kontakten og kan brukes.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:41
Sitat fra: Bjørn på lørdag 28. juni 2014, klokken 00:29
Men da blir vel et mulig problemscenario fort å melde seg: at noen prøver å lade to biler på det som da blir samme kursen, og sikringen ryker.. (ellers blir det fort mer enn noen hundrelapper for enda en kurs)

Ikke noe problem, dette er enda enklere og billigere å fikse:
- Plasser kontaktene ved siden av hverandre.
- Monter en "skyveslå" foran kontaktene.
Ved å skyve "slåen" (en enkel plate) foran type2 kontakten så vises den røde kontakten, og kan brukes, og skyves den foran den røde vises type2 kontakten og kan brukes.

Evt. kan man enkelt montere en vendebryter som leverer strøm enten til Type 2 boksen eller til stikket. Bryteren fungerer da også som fordelingspunkt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA