Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lett vibrasjon under pedaler når jeg svinger på rattet ved kjøring ut fra parkering

Startet av hma, lørdag 31. mai 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

larsr

Fantastisk!
Ketil Evjen har, ved alle anledninger på mine langturer nordover, bidratt til lading på 400V i Fauske. Nå bidrar han igjen, uten egen gevinst av dette. Han er elbilinteressert (spesielt Tesla) og ser nytten av dette for lokalt næringsliv. Jeg kommer (igjen) til å overbringe han ei flaske vin for dette, og oppfordrer andre som sparer mange ladetimer til å gjøre det samme.
Min første tur nordover ifm julen, trengte jeg totalt drøye 8 timer lading underveis, hver vei. Den gang med enkeltlader. Det ble hovedsakelig løst med overnatting på Fauske hotell mens bilen sto i oppvarmet garasje og koste seg med 400V. Senere turer med dobbeltlader.
Nå blir bilen oppgradert til å lade opptimalt, dvs fra 18 til 22 kW. Min neste tur nordover blir primo august, og ladetiden totalt blir nå nede i 3 timer hver vei.
Når SC er oppe og går, reduseres ladetiden til drøye en time totalt. Verden går framover. Mine langturer går hovedsakelig denne veien og nå skal det bli moro å kjøre Teslaen på disse.

hma

Sitat fra: OddB på onsdag 16. juli 2014, klokken 19:23
Det kan snart også komme gode nyheter fra Lofoten...følg med ;)
Veldig bra at det blir økt kapasitet i Fauske. Benyttet meg av eRoute-ladepunktene der to ganger i sommer, men det er begrenset hvor mye Møsbrømlefs man orker å spise mens bilen lader ;)

Ellers har jeg oppholdt meg i Lofoten (Svolvær) i over tre uker og klart meg med 13A. Har speidet etter røde kontakter overalt hvor jeg har vært og har kun oppdaget rød kontakt bak Amfi Svolvær. Dette må være en super lokasjon for type2-ladepunkt etter mitt skjønn.
Jeg tipset Kirkebø om dette da han kom til Svolvær via Skutvik, han kontaktet senterlederen, men fikk ikke lov til å låne uttaket i åpningstiden. Uttakene brukes til søppelpresse for butikkene.

@OddB:
Jeg kom også i kontakt med to trivelige karer fra Svolvær som har reservert hver sin Model-X. De var veldige ivrige på å få til lademuligheter i Lofoten. Send meg PM om du/dere er interessert i å komme i kontakt med disse. :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

ArneS

P85+ Signature (solgt)
P85DL

Oreo

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

OddB

...og om ikke mange dagene økes ladehastigheten tilnærmet uendelig mange ganger i Svolvær (fra ca 0 til 2*22kW ) ;)
(TOCN i samarbeid med Amfi Svolvær er i ferd med å sette opp to punkter der )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

hma

Litt off-topic, men har fått en del spørsmål om lading i Trondheim fra folk som er på gjennomreise.
På Brøset (mellom E6 og Tyholttårnet) finnes det to stk type2-ladepunkt som gir 7,3kW for dobbeltlader med 32A-fix. Det står opplyst maks 1 time ladetid, men jeg tror personlig at den strikken kan tøyes, evt etter avtale med driftspersonell på St. Olavs Hospital (tlf 900 78 009 eller 951 81 101).
Ikke noen spennende fasiliteter i umiddelbar nærhet, men kan fint gå til Valentinlystsenteret eller Tyholttårnet.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jkirkebo

Sitat fra: OddB på onsdag 16. juli 2014, klokken 12:09
Dagens gladnyhet til alle Teslaturister i Nord-Norge !
I samarbeid med driftsleder Ketil Evjen ved Amfi Fauske som har skaffet oss en 400V-trafo og Fauske hotell som tar deler av installasjonkostnadene, vil TOCN oppgradere BEGGE eRoute71°~ laderne ved Fauske hotell fra 7.4 til 22kW før helga !

Hei Odd, gikk dette i orden? Jeg vurderer en kort stopp der på lørdag...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Der kan du trygt stoppe. Og stoppet blir tre ganger kortere enn det ville blitt forleden dag !
I tillegg til to nye ladere i Svolvær som forhåpentligvis vil være oppe å gå i løpet av neste uke, jobber vi for å finne en løsning på Namskogan.  Klarer vi det vil alle 22kW-hull være tettet nordover :D God tur sørover !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sn0le

Namsskogan hadde vært utrolig bra å fått på plass.

Men det er litt i lengste laget fra Dombås til Namsskogan. Og det er bare 20 mil mellom Namsskogan og Mo i Rana.
Sånn sett er jo Steinkjer mere midt i mellom Dombås og Mo i Rana.
Har TOCN hatt noe hell med å få opp noe 22kW-punkter i området Steinkjer eller Verdal?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

ew

Jeg vil tro at Tesla selv også er temmelig interesserte i å få supercharge-orden på Trøndelag, men enn så lenge går det an å stoppe i garasjen på Lade Arena for å lade på 11 eller 22 kW i en time eller to. Da rekker man i alle fall Namsskogan, som er det berømmelige svakeste punktet på vei oppover nå.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Bjoris

Blir veldig viktig å få på plass laderene i Lofoten og på tilsvarende steder der en elbilturist vil kjøre på tur, men der det er langt fra SC.

Vi ble litt for tidlige denne gangen, men med Kirkbø overgangen fikk vi ladet fra 120 km til 240 km, en kort natt på Moskenes Camping! Jeg må eller si at jeg ble overrasket over at vi med elbil sparer 650 kroner på ferga til  Bodø!

Utrolig rimelig å kjøre på biltur med elbil:)

Bodø er neste stopp så vi frå toppet opp med 16 A siden vi nå har over halv tank, men det fantes vel 400 volt, 16 A i ett garasjeanlegg ett sted? Tror uansett jeg ikke trenger dette :)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

OddB:

Ser jo at vi som skal kjøre kystvegen ikke passerer Fauske, uten omvei. Kanskje Bodø burde hatt en 22 kw sponset av TOCN? Jeg tror jo kystveiene langs omtrent hele kysten kunne vært fine steder for TOCN å sette opp ladere:)

Takk for sist foresten:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hma

RV17 tror jeg er et fornuftig satsningsområde for TOCN. Her vil det neppe komme ladere i regi av Tesla, samt at utbygging i kommunal regi neppe er noe å satse på.

I sommer kjørte jeg innom RV17 fra Mo i Rana til Brønnøysund (se rute: http://goo.gl/maps/6s2Kl )
På veien var jeg innom det imponerende Petter Dass-museet på Alstadhaug og det slo meg at dette kan være en god lokasjon for 22kW-lader, både med tanke på fergeflyt og besøk på selve museet. Om noen stopper for lading her er det helt sikkert at all inntekt fra ekstrahandel tilfaller museet.



Det står et større teknisk bygg rett ved gjesteparkeringen (merket 4/16 i kartlink) som jeg tror har kraftig strømforsyning. http://www.norgeskart.no/?sok=alstadhaug#16/381477/7310490

Daglig forvaltning av museet gjøres av stiftelsen Helgeland Museum ( tlf. 75 11 01 50 / 992 93 891 e-post ivar.roger.hansen@helgelandmuseum.no ).

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Per Magnus

Sitat fra: bjoris på mandag 21. juli 2014, klokken 10:21
OddB:

Ser jo at vi som skal kjøre kystvegen ikke passerer Fauske, uten omvei. Kanskje Bodø burde hatt en 22 kw sponset av TOCN? Jeg tror jo kystveiene langs omtrent hele kysten kunne vært fine steder for TOCN å sette opp ladere:)


+1
Model X - 90

drinden

Sitat fra: hma på mandag 21. juli 2014, klokken 11:08
RV17 tror jeg er et fornuftig satsningsområde for TOCN. Her vil det neppe komme ladere i regi av Tesla, samt at utbygging i kommunal regi neppe er noe å satse på.

Helt enig at RV17 burde være et satsningsområde for TOCN og ladefondet.
Vil bare nevne at RV17 starter like etter Steinkjer, og at det er lange strekker der uten lademuligheter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA