Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

snakkesalig

Sitat fra: Handyman på mandag 13. februar 2023, klokken 14:17
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 09:34
Sitat fra: Handyman på søndag 12. februar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Ombordladeren brukes til all lading utenom superchager eller andre likestrøms hurtigladere.

Han skrev "ombordkabel".
Dessuten er vel sånn kverulering unødvendig når nybegynnere spør om råd?
Jeg leste dessverre feil, og kverulerer ikke.
Hva som menes med "ombordkabel" er jeg faktisk veldig usikker på.
Hvis det er Teslas UMC eller "nødladeren" som den gjerne kalles, så har den knapp på støpselet som både åpner luka og frigjør støpselet, men kan ikke brukes sammen med Easee.
Dersom det menes Type 2 kablen, så kan brukes til Easee, men den har ikke knapp.

Det er da opplagt at han lurer på om det i bilen følger med en kabel som kan brukes med Easee, og om denne har knapp. Hvordan det kan misforstås vet jeg ikke helt.

Men nå har han fått svar, så beklager avsporing.

VistaX

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 14:27
Sitat fra: Handyman på mandag 13. februar 2023, klokken 14:17
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 09:34
Sitat fra: Handyman på søndag 12. februar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Ombordladeren brukes til all lading utenom superchager eller andre likestrøms hurtigladere.

Han skrev "ombordkabel".
Dessuten er vel sånn kverulering unødvendig når nybegynnere spør om råd?
Jeg leste dessverre feil, og kverulerer ikke.
Hva som menes med "ombordkabel" er jeg faktisk veldig usikker på.
Hvis det er Teslas UMC eller "nødladeren" som den gjerne kalles, så har den knapp på støpselet som både åpner luka og frigjør støpselet, men kan ikke brukes sammen med Easee.
Dersom det menes Type 2 kablen, så kan brukes til Easee, men den har ikke knapp.

Det er da opplagt at han lurer på om det i bilen følger med en kabel som kan brukes med Easee, og om denne har knapp. Hvordan det kan misforstås vet jeg ikke helt.

Men nå har han fått svar, så beklager avsporing.
Jeg tenkte vel egentlig bare på om jeg kan bruke kabelen som følger med bilen til Easee-boksen, heller enn å måtte kjøpe ny kabel. Og om denne da har knapp for åpning/frigi kabelen.

Handyman

Sitat fra: VistaX på mandag 13. februar 2023, klokken 19:59
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 14:27
Sitat fra: Handyman på mandag 13. februar 2023, klokken 14:17
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 09:34
Sitat fra: Handyman på søndag 12. februar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Ombordladeren brukes til all lading utenom superchager eller andre likestrøms hurtigladere.

Han skrev "ombordkabel".
Dessuten er vel sånn kverulering unødvendig når nybegynnere spør om råd?
Jeg leste dessverre feil, og kverulerer ikke.
Hva som menes med "ombordkabel" er jeg faktisk veldig usikker på.
Hvis det er Teslas UMC eller "nødladeren" som den gjerne kalles, så har den knapp på støpselet som både åpner luka og frigjør støpselet, men kan ikke brukes sammen med Easee.
Dersom det menes Type 2 kablen, så kan brukes til Easee, men den har ikke knapp.

Det er da opplagt at han lurer på om det i bilen følger med en kabel som kan brukes med Easee, og om denne har knapp. Hvordan det kan misforstås vet jeg ikke helt.

Men nå har han fått svar, så beklager avsporing.
Jeg tenkte vel egentlig bare på om jeg kan bruke kabelen som følger med bilen til Easee-boksen, heller enn å måtte kjøpe ny kabel. Og om denne da har knapp for åpning/frigi kabelen.
Hvis det følger med Type 2 kabel, så kan du helt fint bruke den, uansett om den har knapp eller ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

VistaX

Sitat fra: Handyman på mandag 13. februar 2023, klokken 20:45
Sitat fra: VistaX på mandag 13. februar 2023, klokken 19:59
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 14:27
Sitat fra: Handyman på mandag 13. februar 2023, klokken 14:17
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. februar 2023, klokken 09:34
Sitat fra: Handyman på søndag 12. februar 2023, klokken 22:10
Sitat fra: VistaX på søndag 12. februar 2023, klokken 11:26
Jeg er helt ny på elbil, og har noen spørsmål. Har bestilt en Model Y som kommer i starten av mars og fikk nettopp installert en Easeeboks.
Jeg tenkte å bare bruke ombordkabelen som følger med bilen. Det lar seg fint gjøre? Og her er det knapp for åpning?
Ser at man i Google Maps kan velge noen innstillinger for elbil. Her har man blant annet valget om «Tesla», «CCS (Combo 1)», «CCS (Combo 2)» og «Type 2». Hvem av disse har Model Y?
Ombordladeren brukes til all lading utenom superchager eller andre likestrøms hurtigladere.

Han skrev "ombordkabel".
Dessuten er vel sånn kverulering unødvendig når nybegynnere spør om råd?
Jeg leste dessverre feil, og kverulerer ikke.
Hva som menes med "ombordkabel" er jeg faktisk veldig usikker på.
Hvis det er Teslas UMC eller "nødladeren" som den gjerne kalles, så har den knapp på støpselet som både åpner luka og frigjør støpselet, men kan ikke brukes sammen med Easee.
Dersom det menes Type 2 kablen, så kan brukes til Easee, men den har ikke knapp.

Det er da opplagt at han lurer på om det i bilen følger med en kabel som kan brukes med Easee, og om denne har knapp. Hvordan det kan misforstås vet jeg ikke helt.

Men nå har han fått svar, så beklager avsporing.
Jeg tenkte vel egentlig bare på om jeg kan bruke kabelen som følger med bilen til Easee-boksen, heller enn å måtte kjøpe ny kabel. Og om denne da har knapp for åpning/frigi kabelen.
Hvis det følger med Type 2 kabel, så kan du helt fint bruke den, uansett om den har knapp eller ikke.
Nytt dumt spørsmål: Er det vanlig at det medfølger? Evt hvor kan man lese/finne ut av det?

Handyman

Sitat fra: VistaX på mandag 13. februar 2023, klokken 20:48
Sitat fra: Handyman på mandag 13. februar 2023, klokken 20:45
Sitat fra: VistaX på mandag 13. februar 2023, klokken 19:59
Jeg tenkte vel egentlig bare på om jeg kan bruke kabelen som følger med bilen til Easee-boksen, heller enn å måtte kjøpe ny kabel. Og om denne da har knapp for åpning/frigi kabelen.
Hvis det følger med Type 2 kabel, så kan du helt fint bruke den, uansett om den har knapp eller ikke.
Nytt dumt spørsmål: Er det vanlig at det medfølger? Evt hvor kan man lese/finne ut av det?
Det fulgte i alle fall med tidligere, og når man leser teksten kan det tyde på at den fortsatt følger med.  https://shop.tesla.com/no_no/product/type-2-adapter---32a
Men Tesla gjør stadig endringer.
Her er også litt info: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging
Se ellers manualen om lading: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-2703FAF6-4481-4249-95AD-F12E2677DCA8.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Luci

Hei, ny bruker av Teala model 3 her. Jeg kjøpte bilen i år. En 2019 Tesla Model 3 med CCS ladeport og planlegger en lengre tur gjennom Europa. Nylig fikk jeg en overraskelse på SC stasjonen Lier North. Da jeg skulle vise kona mi hvordan man lader bilen viste det seg at pluggen passet ikke til bilen. Til tross for at bilen viste meg laderen i navigasjonsmenyen så passer ikke pluggene til bilen - prøvde på to stolper før jeg ga opp. Prøvde å finne en måte å filtrere bort gamle V1 og V2 ladere men fant ikke noe hverken i bilen eller i appen. Hvordan planlegger dere turene ? Lengre sør i Slovakia og Ungarn er det ikke så tett med ladere og jeg tenkte å dra nytte av den høye hastigheten man får hvis man begynner med lav SOC. Men hvis jeg kommer med 2 % SOC på en ladestasjon som ikke har CCS plugger da har jeg en problem. Finnes det overgang fra NACS lader til CCS bil ?

GOS

#156
Sikker på at det ikke er noen ladeplasser der med CCS? Det er vel en av Lier stasjonenesom har litt spred ing på kadeplassene. Sjekket alle?

I følge Tesla så skal det være CCS der

Er ganske sikker på at den ikke skal lede deg til en Tesla lader uten CCS
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: Luci på søndag 22. september 2024, klokken 05:52...viste det seg at pluggen passet ikke til bilen.
Var det CCS du prøvde, eller var det kanskje Type 2 pluggen?
Det er kun CCS du kan burke for hurtiglading.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Luci

Hei, tok en tur til i dag. Jeg må ha vært stressa første gang. Det er både CCS og den gamle pluggen på alle ladestolpene.

Hjortefot

Vi kan vel bare berolige med at slik er det over hele Europa og vel så det. Noen steder er det Tesla Supercharger V2. De er eldre, har max 150 kW lading og er lett gjenkjennelige med sine to kabler (Den andre kabelen passer til eldre Model S og X av historiske årsaker, den er bare å ignorere for andre biler.) To og to ladestolper (merket A og B) deler på 150 kW, så det kan være smart å lade litt unna andre biler om mulig.

Supercharger V3-stolpene ser ganske like ut, men har bare én kabel og kan gi deg raskere lading enn 150 kW. V4-stolpene har lengre kabel som henger på utsiden av stolpen og mulighet for kortbetaling, men for lading av en Tesla er det minimal forskjell i praksis.

God Europa-tur!
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Lier North og South hadde faktisk lenge kun type 2, etter de fleste andre fikk CCS støtte. Er dessverre fremdeles mange SuC v2 rundt omkring, verdt å speide etter v3/4 når man skal lade hvis man ikke har god tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA