Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Automatisk høydejusterbare led lys?

Startet av janmb, lørdag 31. mai 2014, klokken 11:53

« forrige - neste »

sn0le

Bilen jeg er vant med koster nesten kr 10 pr mil i diesel i snitt over året. :)
Har dog hatt den nede i 0,56 liter pr mil på langtur på vinteren, EN gang.
Da var det mye 60 og 70-soner pluss at temperaturen ute varierte mellom -15 til -31 grader.
I snitt over året ligger den på 0,8 liter pr mil.
Som regel fyller jeg for rundt kr 12 pr liter.

Så 60 spenn for 8 mil hvis jeg er i nød ville jeg ikke hatt noe problemer med.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Det er antakelig litt av dilemmaet her, både for de som skal prøve å leve av (eller i alle fall ikke tape penger på) å ha ladestasjoner stående, og oss som bruker dem. Er jeg i knipe kan jeg godt betale mer for muligheten til å få nok strøm til å komme fram til målet, men hvis det er snakk om hverdagslading er det ikke aktuelt å betale tredobbel pris. (Lett for meg å si, selvsagt, som kan lade hjemme hver dag og sjelden/aldri lade når jeg ikke er hjemme.)

Ei krone pr kWh er vel ganske nært det man betaler hjemme (det er i alle fall den prisen jeg opererer med når jeg skal hoderegne på hva strøm koster i ulike sammenhenger). Tredobbelt pris for strømmen i ei knipe er ikke noe problem; det blir fortsatt billigere pr mil enn med Caravella, men til daglig hadde det ikke vært aktuelt.

Men: Kan det være at hjernen spiller oss et puss her? Hadde det vært mer akseptabelt hvis prisingen var oppgitt til en krone pr kWh (som jeg tror så å si alle oppfatter som fair), men at man i tillegg betalte for leie av lader? F.eks. 10-20 kroner for å koble seg til en enkel kontakt, og høyere "tilkoblingspris" mer avanserte tilkoblinger (med høyere ladehastighet) og høyest pris for hurtiglader, siden denne koster vesentlig mer å sette opp enn en shucko?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 02. juni 2014, klokken 19:05
Litt motstridende meldinger fra deg her.
Kr 60,- for 8 mil er greit.
Kr 60,- for 8 mil er ikke greit, fordi det er det samme det koster med fossilbilen.
(kr 13,60 pr.liter * 0,55 liter pr.mil = kr 60,- for 8 mil)

Det er ikke motstridende i det hele tatt. Du kan få prøve igjen før jeg gir deg fasiten.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Ebbe på mandag 02. juni 2014, klokken 18:53
Dette er en McDonalds lader

Tja. Definer McDonalds lader... Den står på Liertoppens parkeringsareal og man betaler til fortum...
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Ebbe

Sitat fra: Charge and Drive på tirsdag 13. mai 2014, klokken 22:46
Begge laderne er eiet av Fortum Charge & Drive og drives i samarbeid med McDonald´s. Ta en matbit på McD og en Teslaprat med eieren av McD Liertoppen :-)

Ut fra denne infoen og info fra ansatte på McD som sa de satte pris på at vi handlet hos de når vi ladet! (dette var når det var gratis da)
P39240

janmb

Touche.

Nå er uansett det et forsvunnet poeng all den tid de har innført fullpriset betaling på den og plassen forøvrig ikke er reservert McDonalds.

Litt synd egentlig - jeg synes han som driver McDonalds og har tatt initiativ til dette fortjener kudos - men det blir litt vanskelig å beholde eierskap til dette når det både er full betaling og på en generell parkeringsplass for hele senteret.

Uansett bra å få flest mulig slike stolper rundt omkring.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

bb

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:18
Litt synd egentlig - jeg synes han som driver McDonalds og har tatt initiativ til dette fortjener kudos - men det blir litt vanskelig å beholde eierskap til dette når det både er full betaling og på en generell parkeringsplass for hele senteret.
Jeg møtte han da Elon Musk var i Oslo i vinter. Og da snakket han om denne laderen på Liertoppen. I ettertid har jeg ringt han da jeg stod på Liertoppen med en fossilbil som parkerte rett foran Type 2-laderen. Jeg kunne selvfølgelig parkert på CHAdeMO-plassen og bare strukket kabel. Men da ville en Leaf ha fått problemer med å lade.

Han sørget for at det ble malt på asfalten slik at flere fossiler ikke feilparkerte. Så +1 til han for det! :D
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Ebbe

Ja jeg stoppet der fast for å bruke ladestasjonen til "McDonald``s" (Fortum) og min "samvittighet" fikk meg til å ta en matbit som alltid var hyggelig på vei til eller fra. (muligens ikke for min helse/vekt da, men) Nå gjør jeg ikke det, da denne ladestasjonen nå er en ren kommersiell inntektskilde. Hadde sikkert for meg vært billigere å betale 1 kr. pr. minutt enn å spise på McDonald``s!
Tror kommersielle firmaer som driver som McDonald``s har mer å vinne på gratis lading, toalett etc. enn å skulle ta betalt for alle mulige tilleggstjenester.
Følelser er viktige virkemidler for hvor man handler, hva man gjør!
Muligens jeg tar feil i forhold til hvor mange som ladet gratis der som også benyttet McDonald``s, men jeg tror forsatt at vi mennesker er gode og har samvittighet!
P39240

Cato76

Hvorfor tar man bataling pr minutt og ikke pr kW? Det er vel mer rettferdig å ta betaling pr kW? Jeg kunne gjerne betalt 3 kroner pr kW om jeg er på farten og trenger sårt noen km på telleren.

Om man lader med enkeltlader og får ladet i en time betaler man 30 kroner (ca 10kW) og de med dobbeltladere betaler da 60 kroner for en time (20kW) - En betaler da ca 6 kroner pr.mil uavhengig av ladehastighet.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Thomas Parsli

Så lenge ladeplasser er mangelvare, er det bra at man må betale.
Det er bedre å betale 1,-/min for å lade, enn å se at en eller annen "luring" lader bilen i to timer mens han handler -bare fordi lading er gratis.

Progressiv prising (dobling av minuttprisen hvert 30. minutt) eller progressiv pris mer kW ville vært perfekt.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Cato76 på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:23
Hvorfor tar man bataling pr minutt og ikke pr kW?

Slik jeg har forstått det ut fra andre diskusjoner er det fordi man trenger konsesjon for å selge strøm videre pr kWh. Det trengs nok en regelendring for å få dette på plass.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Betaling per tid er fornuftig, om kanskje ikke alltid like rettferdig.

Betaling per tid oppfordrer folk til å ikke somle på ladeplass lenger enn strengt nødvendig - noe som er veldig positivt og dessverre nødvendig.

Betaling per kw ville føre til at mange setter ned ladehastighet for å parkere der lenger - noe som åpenbart ikke er ønskelig.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Tønsberg

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:39
Betaling per tid er fornuftig, om kanskje ikke alltid like rettferdig.

Betaling per tid oppfordrer folk til å ikke somle på ladeplass lenger enn strengt nødvendig - noe som er veldig positivt og dessverre nødvendig.

Betaling per kw ville føre til at mange setter ned ladehastighet for å parkere der lenger - noe som åpenbart ikke er ønskelig.
Det er også mulig med differensiert betaling. En betaling for parkeringstid med egen sats og en betaling for kW med egen sats. Dette burde også la seg ordne med en enkel betaling på en automat som beregner totalen.
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

cra

Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:39
Betaling per kw ville føre til at mange setter ned ladehastighet for å parkere der lenger - noe som åpenbart ikke er ønskelig.

Godt poeng!  Da er kanskje en kombinasjon a'la det @Tønsberg skisserer en bedre/gunstigere løsning.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Car-El

Sitat fra: cra på onsdag 04. juni 2014, klokken 11:06
Sitat fra: janmb på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:39
Betaling per kw ville føre til at mange setter ned ladehastighet for å parkere der lenger - noe som åpenbart ikke er ønskelig.

Godt poeng!  Da er kanskje en kombinasjon a'la det @Tønsberg skisserer en bedre/gunstigere løsning.

Det skulle vel gå i dagens data alder å sette systemet til "alt eller ingenting" så ladingen går så fort som mulig. Så når den er ferdig en pris for hvert minutt som er så høy at ingen vil stå der lengere enn høyst nødvendig.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA