Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla app får ikke kontakt

Startet av Radiobil1, lørdag 31. mai 2014, klokken 11:04

« forrige - neste »

ZoeViggo

Sitat fra: Baard på onsdag 03. september 2014, klokken 20:51
Sitat fra: ZoeViggo på onsdag 03. september 2014, klokken 20:35
Her er et bilde av det mørke dashbordet. Bildet kunne vært lysere, men det gir vel et inntrykk av hvordan det ser ut.

Hvordan synes du det nye svarte dashbordet passer med resten av interiøret i bilen som fortsatt har den beige originalfargen??

/Baard
Jeg var litt skeptisk, så vi dro til forhandler for å se på en demobil før vi bestemte oss. Men, valget var veldig enkelt.
Jeg synes det ser helhetlig og fint ut med det mørke dashbordet. Kanskje hakket mere stilig orginalt, men ikke noe jeg tenker over til daglig.
Renault Zoe, hvit, juni 2014

Gogs

Nå har vi hatt Renault Zoe til låns i et døgn, og her har du mine tanker rundt denne omdiskuterte bilen.

Som eier av Peugeot iOn i over tre år må jeg si at føltes svært naturlig å ta steget opp til denne bilen. Man sitter omtrent like høyt og har en fantastisk oversikt i trafikken. Likevel er denne bilen hakket større, og man ligger mye mer støpt i svingene enn i den mer krengende iOn/iMiev/czero. Egentlig hadde jeg trodd at den mest naturlige oppgraderingen for oss var å kjøpe en Nissan Leaf, men her sitter man mye lavere og vi fikk følelsen av å måtte strekke hals for å se vegen ordentlig. Hverken jeg eller konen er særlig høye (rundt 1.80), så Leaf funker sikkert bedre for de langstrakte blant oss. Også på design så liker vi Zoe mye bedre enn Leaf, men det blir jo en smaksak.

Men så til det mer skuffende med Zoe - interiøret. Her er det mye billig plast (minner om sånn som brukes i standard plast-bøtte) og illusjonen om kvalitet blir brutt med en gang man tar på det. "Plonk, plonk", ikke særlig tillitsvekkende. I vår demo-bil var det installert midtarmlene, men dette var allerede delvis løsnet og knappen for å åpne oppbevaringsrommet var ødelagt. Ikke særlig imponerende etter kun 4000-5000 km.

Men plastbøtten ble glemt etter bare kort tid på veien. Da overtar en usedvanlig deilig avslappet følelse godt hjulpet av cruise control, gode seter og en støysvak kabin. Jeg vente meg faktisk veldig fort til Zoe, og jeg kan lett se for meg et eierskap av bilen. Den rimelige prisen satt opp mot litt billig interiør synes jeg gir mening. Vil man ha topp notch legger man litt mer penger på bordet og kjører avsted i en e-Golf, eller hvorfor ikke Tesla? Men det er altså her jeg mener Zoe har sin plass - man får en svært funksjonell bil til en billig pris med masse utstyr. Faktisk er grunnmodellen Zoe Life så godt spekket (varmepumpe, navigasjon, forhåndsprogrammering av varme, CC ++) at jeg synes denne er det mest fornuftige valget. Også har du valget å ta Zoe Intens hvis man vil ha moro istedet for fornuft (spesielt lydanlegget er svært godt på Intens modellen).

Men opplevelsen av forhandleren Motorforum i Kristiansand er dessverre svært begredelig. Selgeren var mer opptatt av å snakke om at de "tapte penger" på å selge Zoe enn å imøtekomme meg på mine behov. Har vært hos dem tidligere også for å prøvekjøre Zoe, og da fikk jeg en selger som overhodet ikke virket interessert i å selge bilen. Er ikke selgere interessert i å selge lenger? Skjønner ikke hva som skjer...

Så nå er jeg altså i tenkeboksen: Enten betale mindre for en Zoe og få dårlig kundeservice på kjøpet, eller legge mer penger på bordet og vente et halvt år på en e-Golf. Da håper jeg å få samme kundetilfreshet som VW-kunder ofte hevder i kundeundersøkelser.

Er det forresten noen som kan dele erfaringer med Zoe Life? Er det fett nok?
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

dinsdale

Noen som har noe å dele om varmeapparatet? Det skulle jo være en nyvinning. Hva skjer når det er 25 minus? Opplevde også en god del dugging på vinduene når det regnet (lånebil). Måtte kjøre apparatet på fullt for å fjerne, men det kom tilbake..

oepark

Har nå hatt min Zoe siden juni. Masse positive opplevelser, men har etpar problemer/utfordringer.

1. Har fått installert 3,6kW ladestasjon hjemme. Installert av Infratek.
Nesten hver gang jeg kobler til ladekabel til denne går sikringen mellom skilletrafoen og Pod Pointen.
Infratek har vært her for å sjekke, men da gikk selvfølgelig ikke sikringen. Målte 14,8A under lading.
Dersom jeg så åpner en dør eller lignende, går sikringen. Det samme gjelder dersom jeg programmerer temperaturjustering. Det er montert 16A trege sikringer mellom skilletrafo og ladestasjonen.
Infratek sier at dette er riktig. Har også lånt demo bil fra Motor Forum, Kjeller, med samme resultat. Sikringen gikk. Dette har fått oss til å tro at det er et problem med Pod Point ladestasjonen.

Er det noen som har opplevd dette ?

2. Har også i tillegg kjøpt ladekabel med shuko kontakt for lading i vanlig kontakt TN-nett f.eks. på jobb.
Jobber i Telenor på en teknisk installasjon med TN-nett. Alt skulle tilsi at dette ikke skulle være noe problem, men bilen slutter å lade etter et par minutter. I henhold til montøren fra Infratek skyldes dette at bilen ikke er fornøyd med nettet. Har forsøkt flere steder her på jobben, men med samme resultat.
Skal ta det opp med elektrikeren her, men lurer på om det er noen som har samme erfaring.

3. Har også problemer med å parre mobiltelefonen med R-Link enheten i bilen. Dette ble gjort raskt ved overlevering av bilen i juni, men jeg måtte resette telefonen pga noen andre problemer. Får nå ikke parret de igjen.

4. Registrering av ZE.Services. Er det noen som i det hele tatt har fått gjort dette ?

Håper på snarlige svar på mine utfordringer.
Renault entusiast

tinker

Jeg har ikke trafo hjemme, så det er vel neppe sammenlignbart, men jeg har aldri opplevd at sikringen har gått. Podpointen henger på en 20A i sikringsskapet mitt.

Jeg har også TN nett på jobb, jeg har ikke kjøpt ladekabel selv, men jeg har prøvd å låne kabler to ganger for å teste. Første gangen prøvde jeg med en eUp kabel, og da ble bilen skikkelig sur helt til jeg hadde vært hjemom og ladet der. Har beskrevet det i en annen tråd eller tidligere i denne. Den andre gangen lånte jeg en kabel fra en i3, og det funket kjempefint i akkurat samme punktet i veggen som med eUp kabelen. Ser ut som om bilen er litt var på kabler også.

ZE services - venter på at MF skal få fikset kodebrikken sin sånn at de kan få laget den koden man trenger. Jeg var veldig lenge uten tilgang til onlinetjenestene fra bilen også, men her om dagen begynte det plutselig å virke igjen. Mulig noen har gjort noe sentralt, for MF hadde ikke gjort noe.

Jeg har ikke hatt issues med blåtann, men jeg har bare prøvd med Windows telefoner.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

abc

#125
Podpointen min sa takk for seg etter 10 minutter.

Ringte installatør (Hafslund / Infratek) og fikk ny dagen etter. De var godt kjent med at podpointene har problemer.

2500 kilometer etter har jeg fremdeles ikke hatt et eneste problem med den nye podpointen, som for øvrig har 5 års garanti. Kjører også forhåndsoppvarming via kabelen i disse dager.

Holder du til på Fornebu, så er det en til som har prøvd å lade bilen der - på TN nett - og fått problemer. Angivelig pga mye støy på nettet.

Flips

Vår  første podpoint fungerte aldri, men den ble montert før vi hentet bilen så vi hadde ikke mulighet til å teste det før elektrikeren dro. Infratek hadde egentlig ikke tid til å fikse det, men en fyr der tilbød seg å komme klokken 6 på morgenen :) Han byttet den ut, ingen problemer etter det.

Zoe64

Har Podpoint og trafo (3.6 kW) i garasjen hjemme (230V 20A, IT-nett), og dette utstyret har fungert feilfritt fra dag 1  :) . Hadde bare forhandleren fått fingeren ut og fått Z.E. Services opp å gå, så hadde jeg ikke hatt noe å klage over  >:(
Polestar 2 2020
Renault Zoe Intens 2014, Brun

Baard

Hei,

Jeg har 11kw PodPoint i garasjen med tilhørende trafo. (100 kg klump). Det er en 32 amp 3 fase sikring i skapet inne i huset, kabel ut til trafo, og en jordfeilbryter i mellom trafo og PodPoint. Denne jordfeilbryteren har slått ut et par ganger når det har vært fuktig i været, men jeg vet ikke om det har sammenheng. Ellers fungerer alt fint. Jeg har rask lading og varm bil om morgenen.

Jeg har en ladekabel med shuko i tillegg, men har ikke brukt den noe sted da det ikke er noe TN nett i nærheten her. Den skal byttes i kabelen som kommer i slutten av september. Der jeg har trodd at det har vært TN nett har jeg testet den, men bilen bare avviser ladingen

Jeg har Z.E. Services aktivert. Dette fikset de sentralt hos Renault i Oslo via forhandler. Forhandler trenger ikke å gjøre noe så vidt jeg forsto da de ikke hadde det rette utstyret enda, så de ba Renault sentralt om å fikse det. jeg kan fjernstyre varmeapparatet, sjekke ladingen, lade ladeprogrammer og sette på komfort timer blant annet....Gå til forhandler og be de ordne opp!

Ellers er vi greit fornøyd etter ca. en måned med bilen. Kjørt drøyt 1000 kilometer. Savner gode koppholdere, men det skal jeg nok finne en løsning på.....

Renault Zoe, 2014

jensjacob



Jeg har ganske vist ikke selv nogen brugererfaringer, men ovenstående review på youtube viser mig det der har været nævnt om genskin fra instrumentbordet i forruden. Det ses ret tydeligt i starten af reviewet, men underligt nok virker de to personer helt upåvirkede af det. De kommenterer det slet ikke selvom de da MÅ kunne se det. De sidder jo i samme vinkel som bageste kamera.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Baard

Sitat fra: jensjacob på fredag 12. september 2014, klokken 21:37


Jeg har ganske vist ikke selv nogen brugererfaringer, men ovenstående review på youtube viser mig det der har været nævnt om genskin fra instrumentbordet i forruden. Det ses ret tydeligt i starten af reviewet, men underligt nok virker de to personer helt upåvirkede af det. De kommenterer det slet ikke selvom de da MÅ kunne se det. De sidder jo i samme vinkel som bageste kamera.

Vi har ikke opplevet det som et problem, men dashbordet vil jo bli byttet, så da løser det seg uansett...
Renault Zoe, 2014

oepark

#131
Sitat fra: oepark på fredag 12. september 2014, klokken 01:08
Har nå hatt min Zoe siden juni. Masse positive opplevelser, men har etpar problemer/utfordringer.

1. Har fått installert 3,6kW ladestasjon hjemme. Installert av Infratek.
Nesten hver gang jeg kobler til ladekabel til denne går sikringen mellom skilletrafoen og Pod Pointen.
Infratek har vært her for å sjekke, men da gikk selvfølgelig ikke sikringen. Målte 14,8A under lading.
Dersom jeg så åpner en dør eller lignende, går sikringen. Det samme gjelder dersom jeg programmerer temperaturjustering. Det er montert 16A trege sikringer mellom skilletrafo og ladestasjonen.
Infratek sier at dette er riktig. Har også lånt demo bil fra Motor Forum, Kjeller, med samme resultat. Sikringen gikk. Dette har fått oss til å tro at det er et problem med Pod Point ladestasjonen.

Er det noen som har opplevd dette ?



Har nå fått tilbakemelding fra Infratek om at de skal bytte PodPointen. Det blir spennende å se om det løser problemet med at sikringen går.
Renault entusiast

oepark

Fikk nå telefon fra montøren hos Infratek. De kommer for kun å bytte sikringer fra 16A til 20A.
Det var visstnok ikke flere 3,6kW ladere igjen her i landet.

Synes ikke det er en god nok løsning. Dersom det er en feil i PodPoint laderen, vet man ikke hvor lenge den virker uansett om sikringene byttes til 20A.
Renault entusiast

jensjacob

Det kan være at det i virkeligheden er en 4,6 kW lader du har dig ;)
Når det hele virker ville jeg nok lige checke hvor mange kWh der går ud af stikket pr. kWh batteriet har modtaget.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

oepark

Har undersøkt litt mer omkring PodPointen jeg har.
Fant ut at den faktisk er en 7kW lader.
Det er derfor kanskje ikke så rart at sikringene går når jeg kobler til bilen.

Det er jo en del handshaking mellom bilen og ladestasjonen, når man kobler til kabelen.
Bilen finner at laderen kan levere 7kW og ber om dette.
Sikringene som kun er 16A går da selvfølgelig.
Når jeg så skrur på igjen sikringene, skjønner nok bilen at den ba om for mye. Den ber da om mindre strøm, og sikringene holder. Dersom jeg da kjører en tur og skal lade igjen, kjøres denne handshakingen på nytt.

Ser av dokumentasjonen for 7kW ladestasjonen at denne skal ha minimum 30A sikring og derfor også 10mm2 kabel. Regner da også med at skilletrafoen må byttes i en litt større.
Renault entusiast

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA