Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla app får ikke kontakt

Startet av Radiobil1, lørdag 31. mai 2014, klokken 11:04

« forrige - neste »

David

Det håndfri system virker fint med min tlf. (Iphone 5). Jeg har ikke fået klager fra dem jeg har talt med via R-link handsfree. Du kan ikke bruge stemmestyring. Systemet understøtter ikke norsk eller dansk.

http://media.renault.com/download/media/specialfile/45299_1_5.aspx

Flips

Sitat fra: David på fredag 20. juni 2014, klokken 19:05
Det håndfri system virker fint med min tlf. (Iphone 5). Jeg har ikke fået klager fra dem jeg har talt med via R-link handsfree. Du kan ikke bruge stemmestyring. Systemet understøtter ikke norsk eller dansk.

http://media.renault.com/download/media/specialfile/45299_1_5.aspx
Fint! Takker for svar :)

dagandrek

Har nå hentet vår Zoe i dag, og har fått kjørt en liten tur i dag. Måtte jo ut å se på sankt-hans bålene :-)
Bilen ble hentet, alt var klart og ingen problemer. Kjørte til jobb, og plugga inn med schukolader i parkanlegget på jobb. Bilen lader, ingen problem. Etter endt arbeidsdag så kjører jeg hjem, og plugger i hjemme, også her med schukolader, og lading starter helt fint. Ingen problemer.
Utover dette så trenger jeg noen flere dager til å si noe om kjøring med bilen. Men kan si at ved første tur så virker navigasjon, bluetooth, informasjon i display og så videre helt fint. Alt er enkelt å bruke og føles helt naturlig.

Men. Noe negativt vil jeg si. Det har ikke med selve bilen å gjøre, men forhandler. Når bilen ble hentet så hadde denne stått ute noen dager og var derfor støvete, ikke ett perfekt utgangspunkt.. Det var også skittmerker på gulvmattene etter arbeidssko. Ikke det at jeg ikke kommer til å skitne bilen til selv, men slike ting er så veldig enkelt å ha i orden at jeg blir litt matt når det ikke er det.
Jeg har også hatt problemer med at elektriker ikke har montert wallboxen enda. Dette skyldes vist nok noen uforutsette hendelser, og det kommer en annen elektriker fra Haugesund på onsdag. Dette burde vært på plass når bilen ble levert, selv om jeg har forståelse for at uforutsette ting kan skje. Vi er tross alt mennesker alle sammen..

Men nå gleder vi oss til å farte rundt på strøm, og la dieselbilen stå!

emil

Sitat fra: dagandrek på mandag 23. juni 2014, klokken 21:45
Jeg har også hatt problemer med at elektriker ikke har montert wallboxen enda. Dette skyldes vist nok noen uforutsette hendelser, og det kommer en annen elektriker fra Haugesund på onsdag. Dette burde vært på plass når bilen ble levert, selv om jeg har forståelse for at uforutsette ting kan skje. Vi er tross alt mennesker alle sammen..

Worst case:  "vær så god, her er din nye bil. Nå må du bare vente noen uker med å bruke den..."

Men ellers gratulerer med ny bil og husk å lade dieseldyret også siden batteriet der kommer til å selvutlades når bilen bare blir stående fordi elbil er mye morsommere.

dagandrek

Sitat fra: emil på mandag 23. juni 2014, klokken 22:05
Worst case:  "vær så god, her er din nye bil. Nå må du bare vente noen uker med å bruke den..."

Men ellers gratulerer med ny bil og husk å lade dieseldyret også siden batteriet der kommer til å selvutlades når bilen bare blir stående fordi elbil er mye morsommere

Dette er egentlig ikke ett problem for meg, jeg overlever i noen dager med Schukolader. Jeg tror også at firmaet som leverer elektriker tjenestene synes at det var litt dumt. De har nå klart å hanke inn en annen elektriker til å gjøre jobben, relativt kjapt, så det løser seg i mitt tilfelle. Regner med at de forbedrer seg på leveransene videre. Men når alt kommer til alt så burde det vært på plass før bilen leveres.

Bilen er kjempefin, kjekk å kjøre og behagelig. Og så føles det så mye bedre å kjøre på strøm en diesel.

Jeg skal huske det med lading av dieselbilen også :-)

Gordon Retriever

Sitat fra: dagandrek på tirsdag 24. juni 2014, klokken 00:02
Dette er egentlig ikke ett problem for meg, jeg overlever i noen dager med Schukolader.

Jeg har IT-nett, så i din situasjon ville jeg ikke fått ladet i det hele tatt. Returretten Renault markedsfører ville definitivt blitt tatt i bruk. Det utrolige er at Renault Norge i det hele tatt tar seg råd til å operere på denne måten. Hvis kundene skal være positivt overrasket over at deres nye elbil lar seg lade, blir det en tung motbakke å hevde seg mot Nissan og Volkswagen på salgsstatistikken.

Med det sagt, synes jeg det er spennende å høre om dine erfaringer med den nye bilen din, og håper du forteller mer etter hvert som du bruker bilen mer. :)

dagandrek

Hei Flips. Nei, jeg har ikke fått testet appen enda. Det tar vist litt tid for Renault å aktivere tjenestene som appen bruker. De vil nok være sikre på at det er rett bruker som kontrollerer rett bil, noe jeg er glad for. For å være sikker på at det riktig så ser det for meg ut til å være slik at
1. Forhandler lager en "konto" for bilen med chassi nummer eller et annet unikt nummer.
2. Så må tjenestene registreres i bilen ved at den kontakter Renault og melder inn sitt chassis nummer eller annet unike nummer. Dette starter du ved å klikke på "aktiver mine tjenester" knappen.
3. Etter at steg 1 er gjennomført så får du/forhandler ett brev/epost med en registreringskode. Denne brukes når du skal lage din bruker på systemet. denne koden knytter din konto sammen med kontoen som forhandler opprettet og det bilen har kommunisert inn. Du får da opprettet brukernavn og passord som du kan bruke i appen.

I følge manualene så kan dette ta et par dager.... Det viktigste her er at det ikke er noen som helst tvil om at du styrer riktig bil, eller at noen andre styrer din.

Oppdatering følger når jeg har fått alt på plass :-)

dagandrek

Har nå fått opprettet bruker og passord for appen, og for nettsidene "My Z.E. on line". Du kan basicaly gjøre det samme på begge steder, men litt mer på nettsidene i forhold til bytte av passord, administrasjon av hvilken bil du skal styre og så videre. Begge steder kan du endre på varsling, f.eks. ved lavt batteri eller ved ferdig lading.

I appen kan du se status på lading, og det ser ut til at du kan se en logg over de forrige ladingene. På nettsidene kan du sette opp når på døgnet lading skal skje. Dette finner jeg ikke i appen. Dette er vel kanskje mest interessant om du har forskjellig pris på strømmen om natten en om dagen.
I appen kan du starte klimaanlegget, det vil da stå på i fem minutter, dersom batteri har mer en 45% lading. Det er mulig å sette opp en tidsinstilling og si at bilen skal være klar til f.eks. kl 07:30. Men jeg finner ingen kalender for dette så det ser ut til å være en engangs hendelse. Ser ikke ut til at man kan si at mandag til fredag skal den være klar til 07:30, men ikke i helgene.
Klimaanlegget kan slås på, eg settes på en timerpå nettsidene også. Men her er det nok en bug i appen som gjør at den krasjer når jeg prøver å gjøre det der. Så at den bare ville sette klokkeslett for dagen i dag, ikke i morgen... dette må være en bug som blir fikset etter hvert. Hele appen blir litt kilen etter dette og trengte en restart...
Det mest aktuelle for meg vil være å starte klimaanlegget når jeg tror jeg trenger det. F.eks. hvis jeg ser at det er dårlig vær, så setter jeg det på. Men ser jeg at sola skinner, og det er vanlig vestlands temperatur under 20 grader, så trenger jeg ikke sette det på. Men er det veldig varmt så setter jeg det på likevel. Det blir kanskje ulogisk å sette noen ukestimer på dette når det er så væravhengig.

Ellers så synes jeg appen er grei. Gir en grei oversikt over det viktigste.

Jeg kjører appen på en Google Nexus 7 med android 4.4.2, og nettsidene i Chrome på Win7.

dagandrek

Var ute å kjørte et lite ærend som i google maps summerer seg opp til 28,3 km. ved starten av turen stod guess-o-meteret på 136 km, og ved turens slutt stod det på 120 km. Har da altså brukt 16 km på batteriet, og kjørt 28 km. Ikke verst. Nå har ikke jeg fulgt så veldig nøye med på dette i andre EL biler jeg har kjørt, men jeg synes dette var nokså greit. Turen gikk i by og på landevei med fartsgrenser opp til 60 km. Temperaturen ute er 18-19 grader. rimelig flatt terreng, men selvsagt noe opp og ned.

Fikk også prøvd navigasjonen. Dette er en TomTom som er integrert i displayet i bilen. Den var ferdig satt opp med norsk tale. Opplevdes som lett å bruke. Når man nærmer seg en endring i veien så fades musikken fra radio, ikke helt, men nok til at stemmen som sier hvor du skal kjøre ble klar og tydelig. Tror ikke den fadet musikken i baksetet, bare fremme. Det er også enkelt å justere lydnivået på talen.

Det er relativt lite regnerering i forhold til andre EL biler jeg har kjørt. Dette oppleves som behagelig, og kjøringen blir ikke så "rikkete", selv i bykjøring. Det er mer regenerering i Eco mode en i vanlig mode. Men selv i Eco mode oppleves dette som naturlig. Det er en litt annen måte å kjøre på i forhold til Diesel/Bensin, men jeg blir fort vant med det.

I Eco mode går ventilasjonen ned til ett minimum. Det kan overstyres, men oppleves som hent fint. Det er fortsatt god kjøling på en varm sommerdag.

Hadde en liten tur i går også. da kjørte jeg over Ullandhaug, som alle i Stavanger området kjenner godt til. Det er ett lite fjell på 138 meter hvor ullandhaugstårnet står på toppen. Jeg kjørte jo ikke helt opp dit, men fulgte fylkesveien opp fra Brustadbua og over til andre siden på Grannes. I følge google maps så er dette en strekning på 3,3 km. Guess-o-meteret stod på 119 km i det jeg startet oppstigningen, og når jeg kom ned på andre siden stod det på 122 km. Jeg hadde altså tjent 3 km på å kjøre over Ullandhaug.
Dette er sikkert likt på andre EL biler også, men det er for meg første gang jeg ser det, og hadde ikke regnet med at det skulle være slik. Må si jeg ble positivt overaska over det.

Jeg er fortsatt godt fornøyd med bilen. Har ikke hatt noe å utsette på den.

Flips

Flott at du liker bilen! Kan du bekrefte/avkrefte at det er festepunkter til takstativ der? La merke til en liten luke på taket da vi var og så på bilen, men fikk ikke sjekket det så grundig. :)

abc

Jeg er spesielt interessert i å høre om kjørelengde. Hva får dere ut av bilene før lading må til?


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg har lånt en Zoe et lite døgn. Har en utfordrende topografi med 3 undersjøiske tunneler som er 230-130-230 muh hver vei på min daglige jobbreise. Kjørte normalt fint ene veien (som jeg kjører min Leaf til daglig) og litt mer aggressivt tilbake neste dag, til sammen ca 110km og hadde da 20% restkapasitet => ca 140km kjørelengde med avansert topografi.

Til sammenlikning ville Leaf ikke klart dette kjørestrekket med aggresiv kjøring den andre veien (tilsvarer ca 100km totalt ).
Tilsvarende test jeg hadde på en BMW i3 gav drøyt 30% restkapasitet => ca 160km.

Guessometeret til Zoe er like dårlig som Leaf. Bare glem det. Lær å se på batteri "baren".

David

Jeg har kørt i min Zoe i Danmark i ca. 3 mnd. Jeg oplever at den er god til at vise hvor mange kilometer der er tilbage på batteriet. Jeg mener den tager udgangspunkt i de sidste ca. 100 km du har kørt. Min står ved fuldt batteri på omkring 145km. Men du kan godt køre længere ved lavere hastigheder.. På den danske facebook-gruppe 'Zoe private' er rekorden 224 km..
@ Dagandrek, du kan godt sætte klimaanlægget til kalenderplanlægning. Det gør du bare fra R-link i bilen.
@ Flips, jeg har fået oplyst af Renault at der ikke findes mulighed for at sætte tagstativ på Zoe..
Jeg kan ikke få klimaanlægget til at starte fra app'en.. Jeg har hørt at bilen skal være tilsluttet strøm for at det virker. Men jeg har ikke haft held med det..

dagandrek

De lukene bakerst på taket vet jeg ikke hva er til. De sitter rimelig godt fast og jeg har ikke turt å ta i skikkelig for å få dem løs. Mulig det er et triks for å få dem opp, men jeg har ikke funnet det ut ennå. Har ikke sjekket manualen..
Jeg spurte selger på Motorforum om takstativ, og han svarer meg med at importør bekrefter at takstativ vil være tilgjengelig i slutten av året.
Kjekt å høre at dere også går for Zoe Flips.

tinker

Da har jeg omsider fått hentet min også! :) Gleder meg!

Hvor mye betalte du for schukokabelen dagandrek? Jeg visste ikke at det var ekstrautstyr. Selgeren på Motorforum mente den kostet 6000,-?
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA