Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla app får ikke kontakt

Startet av Radiobil1, lørdag 31. mai 2014, klokken 11:04

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 12:11
Jeg har vært medlem av elbilforeningen i 15 år.
Både sittet i styret og andre verv.
RAV4_EV er Arne Magnus Berge. Jeg er medlem av Elbilforeningen.

Har lagt inn min relasjon til Renault i signaturen.
Dette er i tråd med reglene på forumet.


"Just for the record" skal jeg ihvertfall komme med to ting jeg mener:

* Strømdistribusjonsnettet i Norge er stort sett antikvarisk, utdatert og dårlig, og Zoe fortjener ikke kjeft for dette. Det blir som å skylde på at fjæringen på en bil er for stiv og stumpete på en vei som er bare hull og sprekker når den ikke er laget for slike veier.

* Laderen i Renault Zoe er genial og det er for meg et stort mysterium hvorfor ikke flere satser på denne løsningen som egentlig bare krever tilgang til et vettugt dimensjonert strømuttak og en enkel og rimelig type 2-boks fremfor komplisert DC-lading som krever store investeringer. Spesielt synes jeg det er rart at ikke Nissan har tatt i bruk denne laderen all den tid det er veldig tette bånd mellom Renault og Nissan.

* CCS-standarden virker som noe som er lobbet frem av tysk bilindustri for å tjene mer penger på salg av dyre DC-ladere - spesielt siden den overhodet ikke er kompatibel med Chademo.

* Jeg er en helt vanlig privatperson som ikke har noen som helst tilknytning til, ei heller forkjærlighet for spesielle bilmerker, elektriske eller ei.

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

Sitat* Laderen i Renault Zoe er genial og det er for meg et stort mysterium hvorfor ikke flere satser på denne løsningen som egentlig bare krever tilgang til et vettugt dimensjonert strømuttak og en enkel og rimelig type 2-boks fremfor komplisert DC-lading som krever store investeringer. Spesielt synes jeg det er rart at ikke Nissan har tatt i bruk denne laderen all den tid det er veldig tette bånd mellom Renault og Nissan.

Renault laderen er et mulig svar på dette:
http://www.dinside.no/930132/for-faa-ladepunkter-til-elbiler-i-storbyene

Hvordan skal vi greie å elektrifisere bilene til de mange tusen i Oslo som parkerer i gaten?
Schuko på hver p-plass eller hurtigladerpark?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

emil

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 12:25
emil ! Hvem er du?

Føler ikke noe behov for å ut med fullt navn her da jeg ikke har noen interesser innenfor bil eller elektrobransjen. Jeg har i andre tråder på forumet postet informasjon som gjør at de som virkelig vil finne ut hvem jeg er enkelt kan søke det opp. De som eventuellt vil vite mer kan sende meg en melding.

Det må uansett være lov å kritisere en bil på et bilforum uten at man skal bli satt i gapestokk for det. Hvis du mener ting jeg har sagt som ikke er subjektive meninger er direkte feil skal jeg med glede rette opp i det.

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 12:33
Hvordan skal vi greie å elektrifisere bilene til de mange tusen i Oslo som parkerer i gaten?
Schuko på hver p-plass eller hurtigladerpark?

Type 2 uttak på så mange plasser som mulig. Jeg vil lade når jeg alikevel står parkert, jeg vil ikke måtte stoppe og vente ved en hurtiglader mer enn strengt nødvendig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

E_S

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 12:33

Renault laderen er et mulig svar på dette:
http://www.dinside.no/930132/for-faa-ladepunkter-til-elbiler-i-storbyene

Hvordan skal vi greie å elektrifisere bilene til de mange tusen i Oslo som parkerer i gaten?
Schuko på hver p-plass eller hurtigladerpark?

Schuko er jo det billigste, men en enkel type 2-løsning burde være kurant, og da kan man ha 16A/32A og 1-fas-3-fas helt avhengig av hva som finnes tilgjengelig på det aktuelle stedet. Dropp de kompliserte stolpene som må låses opp med RFID og slikt og gå heller for det aller enkleste sånn som de gamle Schuko-stolpene. Billigere, mer stabilt og enklere.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. september 2014, klokken 13:03
Type 2 uttak på så mange plasser som mulig. Jeg vil lade når jeg alikevel står parkert, jeg vil ikke måtte stoppe og vente ved en hurtiglader mer enn strengt nødvendig.

Og type 2 til type 1 kabler er lett tilgjengelig.

Baard

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 09:30
Kjørt side ved side med kona som har Leaf.
Speedometeret viste 100 i Leaf, 91 i Zoe.
Mulig vi må filme dette for å slå tilbake.

Jeg jobber i Renault. Om koppholderne oppfattes som små er det synspunkter jeg tar med meg.

Koppholderne er ikke bra. Det burde vært en annen løsning på det. Når man i tillegg har midtarmlene er de egentlig ikke brukbare.

Har en 3 uker gammel Sort Zoe Intens som vi er godt fornøyd med så langt(noe småtteri er det, men det skal vi nok få løst....). Etter 3 uker nå så går fortsatt "guessometeret" oppover..... :-) Startet på 109km, er nå på 179km.....Blandet kjøring.
Renault Zoe, 2014

Rav4_EV

SitatType 2 uttak på så mange plasser som mulig. Jeg vil lade når jeg alikevel står parkert, jeg vil ikke måtte stoppe og vente ved en hurtiglader mer enn strengt nødvendig.

Det er neppe mulig å montere Schuko eller Type 2 raskt nok til å dekke etterspørselen. Alt kommer også med en pris.

Om du har 1.000.000 kr så kan det gi deg 20 p-plasser der brukere parkerer om natten gitt at stasjonen koster 50.000 per punkt.
Forutsetter du også at arbeidere i nærheten benytter lading i kontortiden kan du lade 40 biler i døgnet.

Gitt at en park med 43kW koster 1.000.000 kroner for å etablere 10 hurtigladepunkt. Så forutsetter vi at ladingen tar opp til en time.
Da kan du lade 240 biler i døgnet i teorien.

Hva løser Oslobeboeres problem billigst?
Hvilken løsning er mest realistisk?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 13:17
Gitt at en park med 43kW koster 1.000.000 kroner for å etablere 10 hurtigladepunkt. Så forutsetter vi at ladingen tar opp til en time.
Da kan du lade 240 biler i døgnet i teorien.

Hva løser Oslobeboeres problem billigst?
Hvilken løsning er mest realistisk?

Billigst og best er ofte to vidt forskjellige ting. Og oftest er det enklere å få tilgang til 22kW her og 22kW der (nok til å lade 6 biler på 16A) enn 430kW på ett sted.

I tillegg kommer den store kostnaden med ny trafo, graving av høyspentkabel og ikke minst reservering av 10 parkeringsplasser til hurtiglading sentralt i Oslo. Og en effektavgift på ca. en kvart million i året...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

flux

Sitat fra: jkirkebo på mandag 01. september 2014, klokken 13:03
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 01. september 2014, klokken 12:33
Hvordan skal vi greie å elektrifisere bilene til de mange tusen i Oslo som parkerer i gaten?
Schuko på hver p-plass eller hurtigladerpark?

Type 2 uttak på så mange plasser som mulig. Jeg vil lade når jeg alikevel står parkert, jeg vil ikke måtte stoppe og vente ved en hurtiglader mer enn strengt nødvendig.
Akkurat!  Å hurtiglade er å vente, å kunne lade mens man alikevel gjør annet enn å vente er det geniale med elbil.

Flest mulig Type 2 - 22kw uttak er veien å gå.

Det bør utvikles samtidighet-teknologi alla Tesla SC slik at flere 22kw punkter kan dele på infrastruktur og automatisk justere ned bilenes maksimale trekk når det er mange som lader samtidig. Da trenger ikke infrastrukturen bli så mye dyrere enn med std. schuko.

posan

Sitat fra: ZoeViggo på søndag 31. august 2014, klokken 21:27
Har fått byttet dashbordet, og det gjorde susen.
Reflekser fra det lyse dashbordet er det eneste vi ikke har vært helt fornøyd med. Ellers er den strålende :)
Hei kan du legge ut et bilde

ZoeViggo

Sitat fra: posan på mandag 01. september 2014, klokken 21:33
Sitat fra: ZoeViggo på søndag 31. august 2014, klokken 21:27
Har fått byttet dashbordet, og det gjorde susen.
Reflekser fra det lyse dashbordet er det eneste vi ikke har vært helt fornøyd med. Ellers er den strålende :)
Hei kan du legge ut et bilde
Skal få lagt ut et bilde i morgen. Tror det bare blir tøys hvis jeg prøver meg med blitz nå...
Renault Zoe, hvit, juni 2014

tinker

Sitat fra: Flips på lørdag 23. august 2014, klokken 10:18
Nei, men jeg vil tippe at alle vil få en mail eller noe en gang etter at produksjonen av bilene med sort dashbord har startet.

Tok det opp med forhandler, og Renault jobber visst med en kampanje på det.

Vi skulle få brev i posten når det var klart.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

ZoeViggo

Her er et bilde av det mørke dashbordet. Bildet kunne vært lysere, men det gir vel et inntrykk av hvordan det ser ut.
Renault Zoe, hvit, juni 2014

Baard

Sitat fra: ZoeViggo på onsdag 03. september 2014, klokken 20:35
Her er et bilde av det mørke dashbordet. Bildet kunne vært lysere, men det gir vel et inntrykk av hvordan det ser ut.

Hvordan synes du det nye svarte dashbordet passer med resten av interiøret i bilen som fortsatt har den beige originalfargen??

/Baard
Renault Zoe, 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA