Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde mellom hver lading

Startet av incides, fredag 30. mai 2014, klokken 16:25

« forrige - neste »

incides

Hei! Har planer om å kjøpe meg en Nissan Leaf 2014 modell, lånet er innvilget, og er nesten klar for å kjøpe. Det eneste som holder meg tilbake fra kjøp nå er rekkevidden. Kjørelengden til min jobb er 12,2 km hver vei, Noen ganger må jeg kjøre ditt 2 ganger på en dag. Bor nå i stokke (vestfold) og kjæresten min bor i Røyken. Dette utgjør for meg en kjørelengde på 86 KM. Kjører jo selvsagt ditt ganske ofte. Vil en strekning på 86 km la seg gjøre? og vil det isåfall la seg gjøre om vinteren? Utenom dette kjører jeg stort sett bare til byen og til jobb. Tror dere Nissan Leaf er det rette valget for meg? eller er mine kjørelengder lite egnet for denne bilen?

Takker for svar :)

Gliderman

Hei
Jeg har en 2014 Leif og kjører 50km daglig mellom Holmestrand og Horten uten problemer med god varme i bilen. Lader til 80% og har ca 30% igjen. Er en del i Oslo også og i vinter kjørte jeg med 16gr. i bilen og i 85 km/t. Parkerte med 25% igjen.
Så kjør rolig på motorveien og bruk sete og rattvarme om vinteren. Litt godt med luft i hjula hjelper det også.
Som sikkerhet er det hurtigladere på Kjelstad,  både hos Nissan og Max burger.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

BEHA

Husk å bestille 6,6Kw lader i Nissanen.

incides

Sitat fra: BEHA på tirsdag 13. mai 2014, klokken 14:20
Husk å bestille 6,6Kw lader i Nissanen.

6,6 KW lader, er det liksom hurtiglader inngangen på Leafen? Har ikke mulighet til å innstalere noe lader her hjemme da jeg leier leilighet.

emil

6.6kW gir mulighet for å lade med 32A 230V der dette er tilgjengelig via den vanlige ladekontakten og har ingen ting med hurtiglading (DC, CHAdeMO) å gjøre.

Enten via passende ladestasjon hjemme, eller stolpe med type2 kontakt ute. Hvis du som meg ikke har mulighet til å lade hjemme vil jeg påstå at muligheten til å halvere ladetiden ved å bruke en stolpe med 32A vil være gull verd.

Mippen

Nå var det ikke så super kaldt i vinter her i Bergen, men kom aldri under 110km rekkevidde med småkjøring. Småkjøring trekker mye strøm fordi du gjerne må varme opp bilen flere ganger, også står min bil ute slik at jeg må varme den opp når jeg skal kjøre om vinteren. Når den står på lading går det greit å varme opp men på farten trekker det en del strøm. 
Fremtiden er elektrisk.

incides

Sitat fra: Mippen på onsdag 14. mai 2014, klokken 07:34
Nå var det ikke så super kaldt i vinter her i Bergen, men kom aldri under 110km rekkevidde med småkjøring. Småkjøring trekker mye strøm fordi du gjerne må varme opp bilen flere ganger, også står min bil ute slik at jeg må varme den opp når jeg skal kjøre om vinteren. Når den står på lading går det greit å varme opp men på farten trekker det en del strøm.

Betrygende :) En Nissan Leaf Tekna 2014 hentes til fredag :) Takker for svar :D

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Junior

Leste en praktisk test i bladet Motor i dag og der kom LEAFen forholdsvis dårlig ut. BMV kjørte lengst på en lading! Mitt spørsmål er derfor om det finnes flere realistiske tester. Vurderer å kjøpe elbil med det aller første, men har følgende problemstilling: korteste vei T/R jobb er 110 km; total høydeforskjell på turen blir nesten 900 meter med drøye 500 meter "klatring" på veien hjem som ikke er over før det gjenstår ca 10 km, deretter flatt og nedover ca 300 høydemeter mot slutten (+ litt oppover de siste 150 meter).

Sommerstid bør dette uansett gå greit, men hva med vinteren med snøslaps og ikke alltid godt nok brøytede veier?  Vi har lademulighet for Toyota-hybrider på jobb, antar disse kan brukes til en Leaf, men det er ikke sikkert disse er tilgjengelige når de trengs mest. Det blir som regel ikke veldig kaldt der jeg bor og vi vil uansett beholde en fossil-bil, men likevel - dette kan bli risikosport eller???

Balrog

Sitat fra: Junior på fredag 06. juni 2014, klokken 19:46
Leste en praktisk test i bladet Motor i dag og der kom LEAFen forholdsvis dårlig ut. BMV kjørte lengst på en lading! Mitt spørsmål er derfor om det finnes flere realistiske tester. Vurderer å kjøpe elbil med det aller første, men har følgende problemstilling: korteste vei T/R jobb er 110 km; total høydeforskjell på turen blir nesten 900 meter med drøye 500 meter "klatring" på veien hjem som ikke er over før det gjenstår ca 10 km, deretter flatt og nedover ca 300 høydemeter mot slutten (+ litt oppover de siste 150 meter).

Sommerstid bør dette uansett gå greit, men hva med vinteren med snøslaps og ikke alltid godt nok brøytede veier?  Vi har lademulighet for Toyota-hybrider på jobb, antar disse kan brukes til en Leaf, men det er ikke sikkert disse er tilgjengelige når de trengs mest. Det blir som regel ikke veldig kaldt der jeg bor og vi vil uansett beholde en fossil-bil, men likevel - dette kan bli risikosport eller???

Svaret er enkelt: Kjøp minste utgaven av Tesla Model S (med litt belåning) og du har ingen problemer, og gliser hver gang du kjører.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

tomrh

Sitat fra: Junior på fredag 06. juni 2014, klokken 19:46
Vurderer å kjøpe elbil med det aller første, men har følgende problemstilling: korteste vei T/R jobb er 110 km; total høydeforskjell på turen blir nesten 900 meter med drøye 500 meter "klatring" på veien hjem som ikke er over før det gjenstår ca 10 km, deretter flatt og nedover ca 300 høydemeter mot slutten (+ litt oppover de siste 150 meter).
Ikke kjøp Leaf dersom du har 110 km en vei med slik høydeforskjell, da er Tesla eneste utvei som Balrog foreslår. Men du sier "korteste vei T/R jobb er 110 km", betyr det at du har 55 km en vei da? Får du lade på jobben så holder dette med god margin.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ksm3036

Sitat fra: incides på onsdag 14. mai 2014, klokken 20:08
Sitat fra: Mippen på onsdag 14. mai 2014, klokken 07:34
Nå var det ikke så super kaldt i vinter her i Bergen, men kom aldri under 110km rekkevidde med småkjøring. Småkjøring trekker mye strøm fordi du gjerne må varme opp bilen flere ganger, også står min bil ute slik at jeg må varme den opp når jeg skal kjøre om vinteren. Når den står på lading går det greit å varme opp men på farten trekker det en del strøm.

Betrygende :) En Nissan Leaf Tekna 2014 hentes til fredag :) Takker for svar :D

Håper det går bra for deg, men det er ikke sammenlignbart med 110 km bykjøring og 86 km motorvei og landevei. Det er særdeles lite moro å kjøre 70 km i timen på E-18 med 110 km grense.
I februar kjørte jeg fra Gardermoen til Drammen, ca 97 km. LEAF Spy Pro mente da at batteriet mitt fortsatt hadde 100% kapasitet sammenlignet med nytt.
Det var ikke spesielt kaldt, men regnet en god del. Startet ut med 75km/t på måleren, ca 68 km/t i reell fart. Gardermoen er vesentlig høyere enn Drammen, men må over høydene etter Olavsgård, opp fra Rådhustunnelen og over Dikemark/Liertoppen.
Var optimistisk i Oslo, men etter å ha kjørt forbi Asker, var det bare å redusere farten til ca 55 i reell fart, passerte Liertoppen med færre estimerte kilometer på "Guessometeret" enn det var distanse igjen å kjøre,  men satset på at ladingen ned Lierbakkene skulle berge meg hjem. (Kunne kjørt innom på Kjellstad, men lite attraktivt å stoppe der og blomstre...). Kom meg hjem med 2 km igjen på Guessometeret.

Du kan ikke regne med å komme fram til Røyken på de kaldeste vinterdagene uten å lade, spesielt om det samtidig er løssnø eller slaps. Motvind eller mye vann i veibanen er også faktorer du må vurdere. E-18 bør kanskje forlates i Holmestrand, for å spare deg for risiko for å bli påkjørt bakfra, samt for å spare all klatringen på E-18.

Jeg var en tur fra Drammen til Biltema i Tønsberg for noen uker siden. Ca 14-15 varmegrader, total distanse ca 11 mil. Lite vind. Brukte ikke varmeapparat. Kjørte gamle E-18 via Sande-Holmestrand, ut til Nykirke og sideveier til Gulli, så til Tønsberg. Samme rute hjem. Ikke E-18 i det hele tatt, og hastighet 60 km/t hele veien. Ruten har lavere fartsgrenser, er noe kortere og har mye mindre høydeforskjell enn E-18.
Guessometeret mente jeg hadde et par mil igjen i rekkevidde når jeg kjørte inn i gården hjemme.

Småfly

Sitat fra: ksm3036 på torsdag 26. juni 2014, klokken 14:57
Jeg var en tur fra Drammen til Biltema i Tønsberg for noen uker siden. Ca 14-15 varmegrader, total distanse ca 11 mil. Lite vind. Brukte ikke varmeapparat. Kjørte gamle E-18 via Sande-Holmestrand, ut til Nykirke og sideveier til Gulli, så til Tønsberg. Samme rute hjem. Ikke E-18 i det hele tatt, og hastighet 60 km/t hele veien. Ruten har lavere fartsgrenser, er noe kortere og har mye mindre høydeforskjell enn E-18.
Guessometeret mente jeg hadde et par mil igjen i rekkevidde når jeg kjørte inn i gården hjemme.

Stusser litt på dette. Hadde en tur/retur tønsberg-larvik her om dagen, ca 9 mil.
Startet med 83% lading og hadde igjen 25% når jeg var hjemme, så brukte i underkant av 60% og burde i teorien ihvertfall nesten klart 18 mil. Mulig enda noe lenger hvis man hadde gått inn for det.
Kjørte E18 og fulgte trafikken. Går mye i 70, men holdt rundt 100 km/t på firefelt'en. Ikke noe eco-modus, bruker klima og kjører som normalt. Snittforbruket var på 12.5/100km. Har bare hatt bilen i under en månded så skal ikke skryte på meg lang fartstid som elbilsjåfør.
Hva er grunnen til at ksm3036 tilsynelatende ikke kommer lenger en 13 mil? Batterikapasitet, kjørestil, høydeforskjell?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA