Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: punktering Kristiansand .' - hjelp

Startet av haakonl, fredag 30. mai 2014, klokken 08:15

« forrige - neste »

smaug01

Hvor sitter laderen og hva er problemet med å bytte/oppgradere senere egentlig? Jeg antar at dersom den laderen som sitter der tar kvelden kan Nissan bytte den ut?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

På "gammel" leaf sitter den i bagasjerommet. Den er helt ulik i størrelse og fester som den som kommer med "nye" leaf. Det er altså bare ikke bare å "bytte" det ut. Halve bilen må demonteres, trekke nye kabler osv osv osv.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

smaug01

Hva med ny Leaf da? Går ikke kablene på undersiden og er ganske lett tilgjengelig?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

haakonl

Tipper det er en grei arbeidsoppgave å skifte til dobbellader. Men når bilen er levert med vanlig lader og man plutseligvil ha den doble, så er det vel heller pengene det står på. Da blir man jo nødt til å kjøpe den nye laderen samt betale for jobben å bytte - ser for meg at det er temmelig kostbart.

Anyway, jeg droppet hurtigladeren fra Nissan, så i øyeblikket står jeg helt fritt til å gjøre hva jeg vil. I garasjen har jeg 3 stk trefasuttak. I sikringskapet mitt står det "Stikk garasje, 3x16, 2.5mm2". Jeg tolker det dithen at jeg kan da kjøpe meg en type 2 - type 1 ladekabel _med_ kladd og stikke rett i den ene trefasen der ute? Det er jo en veldig enkel og rimelig løsning i så fall.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

emil

Du får ikke type2-type1 med kladd da den er beregnet for Mode3 stolper som har "kladden" innebygget i stolpen. 230V 3fas får du heller ikke noen direkte nytte av, så hvis du ikke har vanlig kontakt i tillegg må du ha en overgang til vanlig schuko kontakt som du så kan plugge den medfølgende ladekabelen i.

Alternativet er å la originalkladden henge fast i garasjen og så kjøpe inn en Type2-Type1 kabel + f.eks Charge-Amps kabel til å ha i bilen til de gangene du er ute på tur og trenger litt ekstra futt i ladinga.

Daeedor

 :) Jeg tok hjemmelader tilbudet via Nissan ( Electrodrive Europe ) og er kjempefornøyd. Den leverer 16A ut til bilen , via en spesiell 20A kurs med egen jordfeilbryter , det var visstnok spesialbestilling ifølge elektriker som monterte det hele. kr 9.999,- betalte jeg , absolutt alt inkludert arbeider og materiell. Synes det var ganske billig  ::). ( elektriker er dyrt nemlig )  ;D

emil

Sitat fra: Daeedor på onsdag 14. mai 2014, klokken 09:51
:) Jeg tok hjemmelader tilbudet via Nissan ( Electrodrive Europe ) og er kjempefornøyd. Den leverer 16A ut til bilen , via en spesiell 20A kurs med egen jordfeilbryter , det var visstnok spesialbestilling ifølge elektriker som monterte det hele. kr 9.999,- betalte jeg , absolutt alt inkludert arbeider og materiell. Synes det var ganske billig  ::). ( elektriker er dyrt nemlig )  ;D

Ingen tvil om at det er den tryggeste måten å montere ting, men det også den minst fleksible. En 16A semiportabel med CEE kontakt på tilsvarende dedikert kurs er ikke mye dårligere, og den kan du ta med deg hvis det skulle være behov et annet sted. Og så er det de helt portable (variable) ladekablene med schuko (eller CEE) med eller uten "kladd". Mulighetene er mange og det er ikke alltid at forslagene bilselgeren kommer med er det beste for deg og man vet kanskje ikke hvordan behovet er eller bli over tid hvis det er første elbil.

MindViruz

#22
Med semiportable ladestasjon får du en 16a kurs, ikke 20a. Dette fordi 16a kontakten ikke er godkjent for mer enn 16a kurs.

Jeg tror heller ikke du får 4mm2 kablel inn i klemmene på 16a kontakten.

Alternativt kan du bytte støpsel på semiportabel stasjon til 32a og bruke 4/6mm2 kabel og 20a kurs og sette opp 32a stikk. Eller legge opp en fullverdig 32a stikk. Uansett blir det noe ombygging her.

Fastmontert ladestasjon er det som blir dimensjonsjonert best med tanke på samtidighetsfaktor på vern og sikring uten å benytte overdrevent stor stikkontakt og skifte støpsel på semiportabel stasjon.

For 10.000 er dette en helt super investering. Har også intrykk av at disse fastmonterte stasjonene er helt problemfrie i forhold til disse kladdene man tar med seg rundt.

Selv har jeg lagt opp en ny 16a kurs med 30ma jordfeilbr og 2,5mm2 kabel påvegg til en CEE rubdstift stikk. Skjult kabel må man opp på 4mm2 ihht. NEK2010 på 16a.

Jeg benytter ratio sin kabel med kladd og CEE støpsel.

smaug01

Jeg antar at TS mener at trikkeren legger opp 20A kurs og 3G4 evt 2x4/4 fra tavlen fram til ladestasjonen som er sikret med en egen 16A automat for å få selektivitet på hele greia.
Krav til 4kvmm for 16A kurs er nytt for meg. Hvor står det i NEK'en?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

MindViruz


Sitat fra: smaug01 på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:52
Jeg antar at TS mener at trikkeren legger opp 20A kurs og 3G4 evt 2x4/4 fra tavlen fram til ladestasjonen som er sikret med en egen 16A automat for å få selektivitet på hele greia.
Krav til 4kvmm for 16A kurs er nytt for meg. Hvor står det i NEK'en?

Nei. Stasjonen blir sikret med 20A. Dette for å ikke ha en belastningsgrad på 100%. Ingen behov for 16a sikring. Ib blir aldri høyere enn 16A, så man kan bruke en 50a sikring for den saks skyld så lenge Ik2pmin ikke blir for lav i enden av kursen, og Ikmaks ikke blir for høy for kabelen.

Slik varmtvannsberedere ble installert når de ble koblet til komfyrkursen.

Les boligdelen bakerst i NEK2010. På bolig må man gange In med I2 som må være mindre enn Iz. Derfor er det kommet inn mye 15a og 13a på skjult installasjon på bolig de siste 4 årene. Evt må det komme 16a sikring med veldig lav I2. I praksis mye det samme som en 13/15a med høyere I2.

Installatøren får ett problem hvis DLE tar verifikajson på nye boliger utført etter NEK2010 som et utført med vanlig høy I2 16a på skjult installasjon...

Allram

Sitat fra: MindViruz på onsdag 14. mai 2014, klokken 15:10

Sitat fra: smaug01 på onsdag 14. mai 2014, klokken 14:52
Jeg antar at TS mener at trikkeren legger opp 20A kurs og 3G4 evt 2x4/4 fra tavlen fram til ladestasjonen som er sikret med en egen 16A automat for å få selektivitet på hele greia.
Krav til 4kvmm for 16A kurs er nytt for meg. Hvor står det i NEK'en?

Nei. Stasjonen blir sikret med 20A. Dette for å ikke ha en belastningsgrad på 100%. Ingen behov for 16a sikring. Ib blir aldri høyere enn 16A, så man kan bruke en 50a sikring for den saks skyld så lenge Ik2pmin ikke blir for lav i enden av kursen, og Ikmaks ikke blir for høy for kabelen.

Slik varmtvannsberedere ble installert når de ble koblet til komfyrkursen.

Les boligdelen bakerst i NEK2010. På bolig må man gange In med I2 som må være mindre enn Iz. Derfor er det kommet inn mye 15a og 13a på skjult installasjon på bolig de siste 4 årene. Evt må det komme 16a sikring med veldig lav I2. I praksis mye det samme som en 13/15a med høyere I2.

Installatøren får ett problem hvis DLE tar verifikajson på nye boliger utført etter NEK2010 som et utført med vanlig høy I2 16a på skjult installasjon...

Litt sånn ut av det blå, men en 15A-K karakteristikk har så å si samme utløsekarakteristikker som en 16A-C :)
Nissan Leaf Acenta 2014 mod - --solgt--
Tesla Model S 70D - VIN1018XX Nov 15 --solgt--
Tesla Model S 75D - VIN2210XX Est. Nov-tidlig des 17

MindViruz

Ja. Forskjellen ligger i lagvarig belastning opp mot 100%. Men du skal ikke se helt bort i fra at du kunne klart deg med en 15a

MindViruz

Ja. Forskjellen ligger i lagvarig belastning opp mot 100%. Men du skal ikke se helt bort i fra at du kunne klart deg med en 15a

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA