Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: punktering Kristiansand .' - hjelp

Startet av haakonl, fredag 30. mai 2014, klokken 08:15

« forrige - neste »

haakonl

Hei,

ny Leafer her, får min Tekna 2014 i morgen.

I tilbudet jeg fikk fra selger så står det at det er med en hurtiglader til 10 000,-. Så vidt jeg forstår så er det allerede støtte for hurtiglading på bilen, så denne ekstra laderen må jo være noe annet. Er det den berømte 6,6 kW-oppgraderingen? Jeg fikk beskjed om at det kommer en elektriker etterhvert og monterer noe greier i garasjen min, så jeg antar da at det jeg betaler 10 000,- for er 6,6 kW-endring i bilen, en ekstern boks og elektriker til å montere. Eller?

Etter å ha surfet litt rundt så ser jeg at det finnes noen andre tredjepartsløsninger for lading, blant annet disse: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_1_fase_ladestasjon_med_J1772_støpsel_for_Leaf/Ford Fokus

Det er vel kanskje bedre å velge noe slikt fremfor den boksen som Nissan selger og monterer?
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

emil

Hvis du ikke har "krangla" med selger om å få 6.6kW lader så tror jeg neppe at det er det. Vil heller tro at det er 16A hjemmelader de har spesifisert. Virker som om alt kraftigere enn vanlig ladekabel med kladd kalles hurtiglading i disse dager

Eneste formen for ekte hurtiglading på Leaf er DC lading via CHAdeMO porten som er standard på alle biler solgt nye i norge og hjemmeutgave til den får du ikke for 10.000...

Hvis du derimot får bil med 6.6kW uten å ha måttet ha en lang disusjonsrunde med selger må jeg bare få gratulere deg. Nå har alle forskjellige behov, men å kunne lade batteriet på halve tiden ser jeg på som en stor fordel og øker bruksmulighetene til bilen.

Du skal kunne se på displayet midt på foran rattet om du har 6.6kW lader eller ikke, for da skal ladetid for både 3kW og 6kW stå listet opp. Står det kun 3kW kan du ikke lade raskere enn 16A

haakonl

Aha - takk! Nei, det er neppe 6,6 da, det er nok bare en 16A hjemmeladestasjon. Da blir det neste spørsmålet: Er ikke det bare tull å kjøpe av Nissan for 10k, man burde heller kjøpe en Charge Amps-løsning? De koster i hvert fall mye mindre.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

emil

For meg var det ikke noe tvil rundt valget av Charge-Amps. For det første kjøpte jeg bruktimportert bil og så har jeg i prinsippet ingen muligheter til å lade hjemme annet enn å sperre veien i en bratt bakke og bruke lang skjøteledning. Vil vel tro at en stasjonær sak over tid vil være mer holdbar enn en man slenger rundt daglig, så det er ikke noen dårlig løsning å ha fast montert hjemmeladestasjon.

Hvis jeg skulle hatt en hjemmeladestasjon ville jeg valgt en med Type2 kontakt og Type2-Type1 kabel. Da har du ladekabel du kan bruke på de nye ladestolpene som popper opp rundtomkring, samt at BMW, VW og eventuelle Teslaer på besøk også kan få lade på 16A.

Hvis du derimot har behov for å lade mye andre steder enn hjemme, og kanskje med lang pendlevei, er Charge-Amps kabelen genial og du kan da montere den originale ladekladden hjemme for fast lading over natta.

Konklusjonen min er at jeg ikke ville kjøpt med hjemmeladestasjon fra Nissan hvis jeg skulle kjøpe ny bil fra dem.

knnygar

10 000,- for ein ferdigmontert 16A ladestasjon er billeg.
Går då ut i frå at det er irekna opplegg frå sikringsskap.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

haakonl

Tusen takk for gode svar. Min ladesituasjon er helt motsatt av din, emil. Jeg har privat garasje og det er der jeg for det meste kommer til å lade bilen. De dagene jeg kjører til sentrum (Oslo) så er det ikke så viktig om jeg får lade eller ikke - jeg har nok strøm til returen.

Når det gjelder 6,6kW i bilen, så er det kanskje noe som må leveres sammen med bilen fra fabrikk? Eller er det et oppgraderingskit som Birger N. Haug har tilgjengelig? Hvis det leveres i bilen fra fabrikk er det uansett for sent for meg.

Angående Type2-lader og kabel med overgang, kan noen gi meg link til et konkret produkt som anbefales?

knnygar, i følge Nissan så er ikke selve ladestasjonen så fryktelig dyr, så de 10 000,- er vel kanskje 60 % til Infratek som utfører installasjonen og 40 % til ladestasjonen. Installasjonen skal dekke alt tror jeg - hele veien fra sikringskapet til garasjen. Men jeg har allerede flere kurser dit, så det blir ikke så vanskelig for dem...
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Griffel

Sitat fra: haakonl på mandag 12. mai 2014, klokken 18:41
I tilbudet jeg fikk fra selger så står det at det er med en hurtiglader til 10 000,-.
Sitat fra: knnygar på mandag 12. mai 2014, klokken 19:58
10 000,- for ein ferdigmontert 16A ladestasjon er billeg.
Går då ut i frå at det er irekna opplegg frå sikringsskap.
Det er en god pris på en slik stasjon, men å kalle dette for "en hurtiglader" er ganske meningsløst.
Ikke er det en lader, men et ladepunkt, og ikke er det spesielt hurtig.

Bortsett fra det er det en nyttig ting å ha i garasjen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Electrix

Sitat fra: haakonl på mandag 12. mai 2014, klokken 18:41
I tilbudet jeg fikk fra selger så står det at det er med en hurtiglader til 10 000,-. Så vidt jeg forstår så er det allerede støtte for hurtiglading på bilen, så denne ekstra laderen må jo være noe annet.
Nå klarer disse bilselgerne å påstå mye rart, men hvis det faktisk står at du har hurtiglader inkludert så synes jeg du skal stå på kravet og forlange hurtiglader og ikke en slik 16A sakteladestasjon. Det er viktig at du ikke godtar å få en 20kW chademo lader da dette bare er en semi-hutiglader, krev å få en hurtiglader, dvs 50 kW chademo lader!
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TB

Sitat fra: haakonl på mandag 12. mai 2014, klokken 20:41
knnygar, i følge Nissan så er ikke selve ladestasjonen så fryktelig dyr, så de 10 000,- er vel kanskje 60 % til Infratek som utfører installasjonen og 40 % til ladestasjonen. Installasjonen skal dekke alt tror jeg - hele veien fra sikringskapet til garasjen. Men jeg har allerede flere kurser dit, så det blir ikke så vanskelig for dem...

Tilbudet frå Nissan / Infratek trur eg er ein slik ladestasjon frå ABL:
http://salto.no/produkt/100006-Saltoboks-Type-1--Med-fast-kabel-og-Type-1-plugg

Det er ein heilt grei pris med 10 000 inkl kva for denne ferdig montert. Men, det står noko med lita skrift, om det er meir enn x meter vil det komme tillegg utover denne prisen.
Har du 16A kurs som kan bli nytta vil det ikkje komme nokon tillegg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

haakonl

Jeg har en 3x16-kurs til garasjen. Da er vel ikke Saltoladeren det rette, siden den kun tar 1-fase inn. Jeg burde vel heller finne en ladeboks som tar 3-fase inn, og så stille den til å trekke feks 3x7 = 21A?
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

emil

Leaf kan kun benytte seg av 1fase lading. Ladestasjon/ladekladd på kabel er bare en litt fancy bryter som sier til bilen hvor mye strøm den får lov til å bruke, så har du 3x16A 230V IT anlegg ut til garasjen kan du ikke bruke det til mye annet mens bilen lader.

Hvis avstanden til sikringsskapet er innenfor Nissans krav til "gratis" montering ville jeg nok få lagt opp en ny kurs og kanskje lagt noen ekstra kroner i kraftigere kabel så man kan oppgradere til 32A ved en senere anledning.

haakonl

Jepp. Jeg har snakket med elektrikeren vår og de kommer til å bytte inntaksikring til 80 (har 63 i dag), trekke ny kabel og sette opp en type-2 saltoboks. Da har jeg en fremtidsrettet løsning.

Når det gjelder bilen så er det for sent å få dobbellader, så da får jeg nøye meg med den kjipe 3.3kW'ern som sitter der. Uansett så er vi i hvert fall godt rustet for fremtiden, dersom vi kjøper elbil igjen senere. Det gjenstår jo å se om vi blir fornøyd med å kjøre på strøm.

Men som alle andre her så møtte jeg bare hoderistende selgere da jeg la fram ønsket om dobbellader - det så de ingen hensikt med. Pipa endret tone da jeg henviste til dette forumet hvor alle med dobbellader jubler, og "alle" uten angrer. At det bygges for kraftigere lading i stort monn er jo et viktig poeng også, så de ville vurdere om fremtidige bilbestillinger skulle ha dobbellader som standard like greit.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

elektrolux

Sitat fra: haakonl på tirsdag 13. mai 2014, klokken 10:18
Jepp. Jeg har snakket med elektrikeren vår og de kommer til å bytte inntaksikring til 80 (har 63 i dag), trekke ny kabel og sette opp en type-2 saltoboks. Da har jeg en fremtidsrettet løsning.

Ikke nødvendigvis! Er det 230V du har så er du likevel begrenset til 1 fase 32A lading.

Legg heller opp 32A 3 fase kabel og en boks i enden med 32A og 16A Cee stikk inkl innebygget 16 sikring. Da får du en fremtidsrettet løsning der du f.eks kan koble til Zaptek sin elektroniske transformator som kan levere 10 kW med ekte TN 3 fase. I mellomtiden kan du f.eks bruke en semiportabel ladestasjon plugget inn i 16A stikket ditt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

BE

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:22
Legg heller opp 32A 3 fase kabel og en boks i enden med 32A og 16A Cee stikk inkl innebygget 16 sikring. Da får du en fremtidsrettet løsning der du f.eks kan koble til Zaptek sin elektroniske transformator som kan levere 10 kW med ekte TN 3 fase. I mellomtiden kan du f.eks bruke en semiportabel ladestasjon plugget inn i 16A stikket ditt.
Information overload :)

Jeg vil foreslå å legge opp en egen 16A kurs til garasjen og skaffe en 16A portabel ladekabel. Dette er billig og enkelt, og mest sannsynlig vil haakonl ende opp med å bruke 10A kabelen fast hengende i garasjen og den portable i bilen. De aller-aller fleste klarer seg utmerket med 10A da bilen står parkert over natten allikevel.

Dersom en trenger litt hurtigere opplading, plugger han da bare den 16A portable laderen inn i stikket i garasjen og får 16A.

Den dagen i fremtiden en trenger mer, får en heller legge opp alternativ lading om det skulle være behov. Men jeg kan ærlig talt ikke se at det skal være nødvendig med med enn 16A lading for det store flertallet av brukere.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Sitat fra: BE på tirsdag 13. mai 2014, klokken 11:48
Jeg vil foreslå å legge opp en egen 16A kurs til garasjen og skaffe en 16A portabel ladekabel. Dette er billig og enkelt, og mest sannsynlig vil haakonl ende opp med å bruke 10A kabelen fast hengende i garasjen og den portable i bilen. De aller-aller fleste klarer seg utmerket med 10A da bilen står parkert over natten allikevel.

Men han har vel allerede blitt påpusha "hurtigladeren" fra nissan, og den krever fast installasjon. Hvis behovet for å lade ute er minimalt holder det med 10A ladekabel de gangene det er behov, eller en Type2-Type1 kabel for å kunne bruke en av de nye fine stolpene og få 16A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA