Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vaske / Behandle / Beskytte skinntrekk i dør på Leaf?

Startet av patjo, fredag 30. mai 2014, klokken 07:58

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: ew på torsdag 15. mai 2014, klokken 08:32
Likevel er det litt underlig at de ikke har lagt inn autodimming med én gang, kanskje de rett og slett ikke visste hvordan det burde fungere?
Tror nok ikke det er så veldig hokus pokus, men på et tidspunkt måtte de slutte å legge til ting og få bilen ut til kunder. Derfra ble nok bugfiksing høyeste prioritet og deretter jobber de seg igjennom en lang liste med funksjoner som legges til fortløpende. Sist kom f.eks. hill hold og rdio. Autodimming er garantert på listen, så det er nok bare et spørsmål om tid før det kommer.

Øyvind.h

#16
Jeg har i utgangspunktet skjermen i nattmodus permanent, for jeg synes det ser penere og passer best med interiøret. Men en eller annen sw feil gjør at skjermen innimellom står i dagmodus når jeg skal kjøre avgårde.
Har derfor kjørt med 50% styrke og auto en stund, og det fungerer greit. Går i nattmodus på natten, og dagmodus på dagen. Den bytter derimot ikke modus i tunneler, og den dimmer heller ikke ut fra hvor lyst det er. Rart Tesla ikke har klart å fikse dette, selv etter nesten to år på veien. Sw utvikling hos Tesla går tregt.

Må legge til at skjermen er svært responsiv, god å betjene og meget lettlest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleT

Den er veldig rask med å skifte fra natt til dag når jeg kjører ut av parkeringshus eller garasje, og den kunne godt vært nesten like rask med å skifte andre veien når jeg kjører inn i en tunnell - jeg har fem av dem hver vei til og fra jobb.
Og ja, jeg har også dimming på høyre scrollhjul. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Brede

Irriterende med manglende dimming i tunneller ja, blir delvist reddet av dimming på scrollehjul.

Jeg skulle likevel ønske at ett trykk på hjulet dimmet ned til 0%, så hadde jeg sluppet å scrolle 6-7 runder hver gang jeg kommer inn i tunnell. Opp til 100% fungerer det jo med ett trykk og gjør det veldig enkelt når en kommer ut igjen.

jkirkebo

#19
Sitat
Jeg skulle likevel ønske at ett trykk på hjulet dimmet ned til 0%, så hadde jeg sluppet å scrolle 6-7 runder hver gang jeg kommer inn i tunnell. Opp til 100% fungerer det jo med ett trykk og gjør det veldig enkelt når en kommer ut igjen.

100% ? Tror aldri jeg har hatt min over 40% jeg, typisk står den på 15-20% i dagmodus og 5-10% i nattmodus...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Støtter jkirkebo her; med 100% på skjermen ligger trailerne bak og blinker med tusenmeterskogen sin selv på dagtid!  ;D

Men autodimming (auto-nattmodus) i tunneller burde være en smal sak å få til i software; jeg regner med det er samme system som slår på frontlys/baklys mm i tunneller. Merker forøvrig at hvis jeg står under overbygg på ferge en stund så kommer nattmodus på selv om det ikke er så veldig mørkt, og jeg trur jeg fikk dette i Aurlandstunnellen (25km) også. Så det er nok bare en justering av forsinkelse som skal til. Gjerne et parameter vi selv kan justere. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cstromme

Det er godt mulig jeg tar veldig feil her, men syns jeg leste et sted at kontinuerlig auto-dimming (gradvis) skulle komme i 6.0?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Car-El

Starter bilen i garasjen, natt-modus. Kjører ut i dagslys, dag-modus. Kjører inn i mørk tunel, natt-modus. Kjører ut av tunel, dag-modus. Er veldig usikker på hva som er galt med min bil, men jeg er fornøyd.

Og for å være litt dust, men det er sånn æ e:
Lærdalstunnelen er en veitunnel på 24 509 m som går mellom Aurland og Lærdal i Sogn og Fjordane.
(Aurlandstunellen?)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Zanka

Jeg har også faktisk opplevd at skjermen bytter til nattmodus på slutten av Operatunellen i Oslo (6 km). Greit at det er noe forsinkelse, men hvordan de kalibrerte seg frem til dette resultatet skjønner jeg ikke..
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

cra

Sitat fra: Car-El på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:54
Og for å være litt dust, men det er sånn æ e:
Lærdalstunnelen er en veitunnel på 24 509 m som går mellom Aurland og Lærdal i Sogn og Fjordane.
(Aurlandstunellen?)

Ja, det var selvsagt den jeg mente. Ikkeno' dustete å passe på at rett skal være rett. :)  Har hatt fokus på Aurland, siden det var der vi skulle (super)lade, men tunnellen er selvsagt oppkalt etter den andre enden.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hyperstress


Sitat fra: Zanka på torsdag 15. mai 2014, klokken 21:05
Jeg har også faktisk opplevd at skjermen bytter til nattmodus på slutten av Operatunellen i Oslo (6 km). Greit at det er noe forsinkelse, men hvordan de kalibrerte seg frem til dette resultatet skjønner jeg ikke..

Så det er sensorer med i bildet altså. Jeg hadde en mistanke om at det var basert bare på klokkeslett ift soloppgang/-nedgang, da jeg aldri har opplevd noe tunelldimming selv.
Virker som at de har glemt tunell-issues da de designet autodimmingen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Kjell Leaf

Sitat fra: Zanka på torsdag 15. mai 2014, klokken 21:05
Jeg har også faktisk opplevd at skjermen bytter til nattmodus på slutten av Operatunellen i Oslo (6 km). Greit at det er noe forsinkelse, men hvordan de kalibrerte seg frem til dette resultatet skjønner jeg ikke..
Nei det er ikke greit med forsinkelse på nattdimming. Når man kjører inn i en tunnel skal den dimme momentant for at førerer ikke skal bli blendet. På Leaf dimmer skjermen samtidig som lysene slår seg på, og det skjer i det samme man kommer til tunnelåpningen. Det er veldig viktig at dimmingen skjer raskt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

cra

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 16. mai 2014, klokken 09:54På Leaf dimmer skjermen samtidig som lysene slår seg på, og det skjer i det samme man kommer til tunnelåpningen. Det er veldig viktig at dimmingen skjer raskt.

Ja, det er slik jeg ønsker meg det på Teslaen også. Kanske med den forbedringen at det dimmer ned/opp over 0,5-1 sekund, og ikke skifter helt momentant.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Zanka

Den bør være en forsinkelse på 2-3 sekunder, er ikke interessert i at skjermen skal bytte til nattmodus bare jeg kjører igjennom en tunell på 30 meter (lysene på bilen reagerer så raskt).
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

cra

Sitat fra: Zanka på fredag 16. mai 2014, klokken 14:28
Den bør være en forsinkelse på 2-3 sekunder, er ikke interessert i at skjermen skal bytte til nattmodus bare jeg kjører igjennom en tunell på 30 meter (lysene på bilen reagerer så raskt).

Hvis den hadde fadet over i stedet for å blinke mellom natt/dag hadde det ikke vært noe problem (i mine øyne).  Kjører selv en tunnell nesten daglig som er nokså kort, men så mørk at lyset fra skjermen kan være i meste laget. Foretrekker da skiftinga i leafen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA