Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikringen ryker

Startet av Mippen, fredag 30. mai 2014, klokken 02:16

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Majoriteten av tungtrafikken som kjører Oslofjordtunnelen kommer kjørende via Drammen, de bruker typisk 20-30minutter mer på å kjøre om Oslo.

Poenget mitt var nå at tiden/timelønnen ofte ikke er avgjørende i rutevalg, slik som Kjell Leaf påstod.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. mai 2014, klokken 18:23
Majoriteten av tungtrafikken som kjører Oslofjordtunnelen kommer kjørende via Drammen, de bruker typisk 20-30minutter mer på å kjøre om Oslo.

Poenget mitt var nå at tiden/timelønnen ofte ikke er avgjørende i rutevalg, slik som Kjell Leaf påstod.
Å kjøre på vei isf på geitesti er ofte avgjørende for rutevalget.
Tungtrafikken er enda mer handicappet av geitestier enn privatbilene.

Fastholder kjører du fra Drammen om Oslo utenom rushtida, kommer du raskere sydover i Østfold
enn du gjør gjennom Oslofjordtunnelen. I tillegg sparer du diesel og bilslitasje.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

VigdisA

Og kjører man på med høye bompenger på tunnelen, vil garantert alle lastebiler kjøre gjennom Oslo istedet for å kjøre under fjorden, Svevestøv og tilsvarende vil bli værre og verre
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Zero-talent

Reagerer litt på den typen overskrifter, selv om innholdet nok stemmer siden tungtransporten er verst. Det minner om Holtsmark og andre kritikeres holdninger om at "dette er jo bare en dråpe i havet" eller "hvisomdersom vi regner på verst mulig måte så er ingenting klimavennlig". Alternativet til ikke å gjøre noe er jo i alle fall lite fordelaktig for miljø og klima. Og som astmatiker kan jeg uansett skrive under på at hver fossilbil som forsvinner hjelper, i alle fall lokalt. For meg er bare det å gå forbi naboens dieseldyr (som står på tomgang for å varme motoren) på morgenen nok til å få pustevansker på kalde vinterdager.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Mippen

Overskrifter som sjokkerer litt gir ofte en ekstra gnist inn i en diskusjon. Det er jo også det som artikkelen sier noe om at effekten er begrenset i forhold til alt annet utslipp fra større kjøretøy. Klart hjelper det med elbiler, men det hjelper enda mer med store kjøretøy som også satser på miljøvennlige drivlinjer. Jeg har selv hatt astma når jeg var mindre. Har vokst det av meg men jeg er fortsatt følsom for dårlig luft og jeg merker som du nevner bare jeg går forbi en fossilbil som står på tomgang kjenner jeg det knyter seg litt i halsen min. Bare at det står en eller to elbiler i køen hjelper på.
Fremtiden er elektrisk.

Zero-talent

Alle drammer monner, pleide min tidligere kollega å si... Men det er klart at tungtransporten bør få påbud om eldrift så fort det finnes kraftige nok batterier (eller brenselscelle-alternativer), pluss at mye mer gods må over på bane.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Klykken

Hehe, ja men den dekker jo nesten ingenting av landet (som også var mitt poeng. "hvilken bane, da?"). ;)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Sitat fra: Klykken på fredag 30. mai 2014, klokken 11:20
Hehe, ja men den dekker jo nesten ingenting av landet (som også var mitt poeng. "hvilken bane, da?"). ;)

Skulle vært satset mer på bane slik at lastebilene ikke trengte å kjøre så langt. Hvis lastebilene også var miljøvennlige ville gevinsten ha vært ennå større. Slik det er nå kjører de lange strekk gjerne med bare litt last og tom på returen. De kjører med grove kjettinger om vinteren noe som også sliter ekstremt mye mer på veiene. Alt i alt tror jeg gevinsten hadde vært større for samfunnet med mer bane og mer lokal transport som er miljøvennlig. Det er riktig nok dyrt å bygge veier og bane i Norge men vi har klart det før og gevinsten var stor.
Fremtiden er elektrisk.

Electrix

Hvis det hadde blitt satset kunne man etterhvert brukt jernbane der den går, så kunne resten gjøres av lokal transport. Mye av dette passer for elektriske kjøretøy, vi har allerede elektriske busser på markedet og om noen år kan man sikkert få lastebiler/containerfraktere om det er marked for det. Transport inn/ut av landet kan gå via containerhavner med direkte lasting til jernbane.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 30. mai 2014, klokken 12:37
Alt i alt tror jeg gevinsten hadde vært større for samfunnet med mer bane og mer lokal transport som er miljøvennlig. Det er riktig nok dyrt å bygge veier og bane i Norge men vi har klart det før og gevinsten var stor.

Vel, her er jeg litt usikker...  Joda, viktig å satse på bane, ikke det jeg er usikker på. Men den videre utbyggingen... Slik det politiske miljø er i dag så vil kostnadene for utbyggingen fordeles på billetter og transportgebyr for gods over en relativt kort periode, slik at dette blir priset ut av markedet.

Er du en person så lønner det seg ofte å ta fly istedet for tog, da billettene er for dyre (dersom det går fly dit man skal). Er du mer enn en person så kan det ofte lønne seg å kjøre selv en fossilbil (ok, de jobber hardt med å rette på dette med bompenger istedet for lavere billettpriser :p ).

Kjenner lite til kostnaden med å sende gods med tog i Norge, men ser at det går en jevn strøm med lastebiler/vogntog parallelt med toglinjene. Så det er rimelig klart at det finnes en rekke speditører som har funnet ut at det ikke lønner seg å bruke tog. Om dette kommer av prisen eller tiden det tar er jeg ikke kjent med.

Så det viktige her er først og fremst å gjøre transport med bane langs de eksisterende traseene rimeligere og/eller raskere/enklere.

Men med det sagt, jo, jeg ønsker også en videre utbygging av jernbanen. Spesielt er det en skam at vi aldri har fått bygget ut nordlandsbanen lengre enn til Bodø. En utbygging av jernbanenettverket (i likhet med vei!) burde kunne finansieres som en samfunns-investering der samfunnet som helhet over tid oppnår gevinsten av rask, rimelig, enkel og miljøvennlig person- og gods-transport helt uten å måtte få dette til å fungere bedriftsøkonomisk.

Men klart, skal det være bærekraftig så må billetter/avgifter klare å dekke både drift og vedlikehold. Så her må det nok tenkes nytt alt under planleggingen så man kan holde disse utgiftene nede på ett nivå som gjør toget konkurransedyktig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Det måtte naturligvis ha blitt utredet for å sjekke hva det ville koste. Problemet er at mye av transporten er østeuropeiske selskaper som kan kjøre til en brøkdel av prisen. De kjører også på akkord med sikkerhet.

Jeg syns det er er en skam at vi ikke har tog fra Sør til Nord. Norge et et smalt land og mye kunne ha blitt transportert med tog og miljøvennlig transport siste stykket. Hadde dekket det meste av landet slik. Det er i utgangspunktet billigere å ta tog enn fly også. Hvis du ikke tar fly på de mest populære strekningene. Der kan du få lavprisbilletter. Hvis du skal fly til mindre plasser blir du flådd. Hvis det hadde gått lyntog mellom de store byene hadde du spart tid for du reiser fra sentrum til sentrum. Flyplassene ligger som oftest litt utenfor og du må møte en del tid før ot sjekke inn.

Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 30. mai 2014, klokken 17:10
De kjører også på akkord med sikkerhet.

Akkurat det er det forholdsvis enkelt å gjøre noe med. På grenseovergangene - eller i umiddelbar nærhet av disse - stopp alle utenlandske vogntog (evnt også norske dersom det er ulovlig diskriminering å bare stoppe utenlandske). Ta så en grundig teknisk kontroll av bilene og gi dem en stor bot + kjøreforbud ved feil eller mangler. (Om mulig burde kan krevd at de måtte fikses av ett norsk værksted.). Da vet man i det minste at bilen er trygg nok, og kanskje det ikke lengre blir fullt så billig med de utenlandske vogntogene?

Mindre sannsynlig at er gjennomførbart kunne vært å kreve gjennomført glattkjøringskurs av alle klasse C og D førere. I det minste i samme periode der man har lov til å bruke piggdekk.


Sitat fra: Mippen på fredag 30. mai 2014, klokken 17:10
Det er i utgangspunktet billigere å ta tog enn fly også. Hvis du ikke tar fly på de mest populære strekningene. Der kan du få lavprisbilletter. Hvis du skal fly til mindre plasser blir du flådd.

Mindre plasser har normalt ikke både tog og fly, så der konkurrer disse ikke. Flyselskapene vet godt hva og hvem de konkurrerer mot når de setter prisene...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA