Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservasjon

Startet av tyggis, torsdag 29. mai 2014, klokken 23:29

« forrige - neste »

tyggis

Jeg er bittelitt oppgitt over manglende info fra leafselger. Jeg kjøpte ny Leaf nå i mars og det var bare snakk om 200km kjørelengde. Det er jo langt ifra slik det er i praksis. Og jeg hadde ventet at det var minder selvfølgelig, men f.eks. at bilen sluker ekstremt mye strøm på motorveien i 90 km/t hadde jeg ikke forventet. Det førte forresten til at jeg sto fast i Sarpsborg i to timer på treglading i går (hurtigladeren på Nissan i Sarpsborg var ute av drift i går) på vei til Moss  :D

Er det sant som denne artiklen sier, at Renault er mer ærlige med rekkevidde? http://www.webforumet.no/nytte/renault-zoe-den-aerlige-elbilen/ Og hvorfor sier EU-normen at ZOE (og Leaf) kan kjøre 200km når den aldri kan det i praksis?

Og finnes det noen oversikt noe sted  over hvor langt Leaf rekker ved forskjellige kjørestiler/hastigheter?

stranger1891

Når de sier 200 km kjørelengde, betyr under optimale "conditions", dvs. pent kjøring, klima kontroll av, minst mulig bremser osv.

Og selv om gjør du det, blir det aldri 200 km i praksis, dette gjelder alle elbiler osgå (inkl. Tesla).
Det beste du greie med 2014 modell er 170-180 km  ::)

tyggis

Jeg mistenker at 200km er helt umulig uansett kjørestil. Særlig av den grunn at det vil ikke engang stå 200km på dashbordmåleren når den er nyladet.

BE

Estimert rekkevidde er basert på kjørestilen du hadde de siste kilometerne før du parkerte, og kan uansett ikke stoles på da de er håpløst optimistiske på nyladet bil.

I den virkelige verden er det ytterst får som kommer over 150km på en lading med mindre en kjører svært forsiktig og på fordelaktige veier. Det vil si sommertemperaturer, flatt terreng, lav fartsgrense, jevn fart og generelt ultrafin kjøring. Altså er over 150km i praksis nærmest umulig for det store flertallet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Keo

Snakket med en Nissan selger som påstod at en kollega hadde kjørt over 20 mil med 2014 modell, men han skulle være veldig dyktig. Mulig han var dyktig, men så dyktig tror jeg ikke han er.
Han snakket også om kjøring med Leaf på en måte jeg ikke kjenner igjen. Alt må gjøres forsiktig og det må kjøres sakte er min erfaring etter et par månder.
Bilen fungerer heldigvis til den  bruken den er tiltenkt hos oss, foreløpig. Så får vi se hvordan det går med batterikapasiteten etterhvert.

Thomas Parsli

Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:

* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

For de som ikke lever livet sitt under ideelle elbilkjørforhold, er 80-160km en realistisk rekkevidde.

Siden rekkevidde avhenger av hastighet, føre, høydeforskjell, temperatur, stopp/start, kjøremønster og bruk av klimaanlegg finnes ingen tabell -den ville vært lite meningsfull.

http://www.jurassictest.ch/GR3/ gir deg imidertid et godt estimat, så kan du justere for temperatur og kjøreforhold.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

knnygar

Over 150km på sommartid er ikkje noko problem.
Over 200 går også bra, men då under heilt optimale forhold.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

tyggis

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. mai 2014, klokken 16:40
Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:
* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

Det blir problematisk her jeg bor. Og der resten av Norge bor  :D

BE

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 12. mai 2014, klokken 16:40
Det er uproblematisk å kjøre over 200km med Leaf:

* pent vær med tørr veibane, vindsstille og varmt (for batteriets skyld)
* lav fart (~ 60km/t)
* ingen lyskryss eller traffikanter som medfører stopp/start
* ingen (oppover) bakker

Hvilket er en mengde kriterier som ikke eksisterer samtidig  i Norge. Altså er det problematisk...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

keca

Har kjørt over 200km på en lading flere ganger. Er ikke umulig, bare forferdelig kjedelig.

Bensin/diesel forbruk går også opp da man kjører på motorvei i 110 i forhold til å trille pent rundt i 70.

Føler kanskje at du burde prøvekjørt litt mer og lest litt mer inne her før du kjøpte.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Powerflux

Sitat fra: keca på mandag 12. mai 2014, klokken 21:30

Føler kanskje at du burde prøvekjørt litt mer og lest litt mer inne her før du kjøpte.
Man må vel kunne gå ut fra at selgeren innehar et minimum av kjennskap til sitt produkt og ikke smører på som en spansk timeshare selger :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

tomrh

Mener å huske at man kom fram til at ca. 40 km/t er den optimale farten om maksimal rekkevidde er målet. Lavere fart øker forbruket pga. interne tap i motor og drivlinje, mens høyere fart øker tapet til luftmotstanden. Forferdelig kjedelig. Noe man kan teste ut nattestid.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fws

Jeg har aldri prøvd å se hvor langt jeg kan komme, men på denne tiden av året beregner jeg kjørelengden min til ca 11-14 mil (hovedsakelig kjøring på "ringene" i Oslo).

Det som er problemet med langkjøring (i vært fall på Østlandet) er at det er motorveier over alt. Det funker dårlig å kjøre i 70km/t på E6. Hvis jeg kjører i ca. 95-100km/t, kommer jeg mellom 11 til drøye 13 mil på en lading. Man kan like gjerne kjøre med cruise kontrollen på. Da blir langkjøring litt mer avslappende. Forskjellen på å kjøre med cruise kontroll eller uten er helt minimal. Hvis man sakker farten litt i oppoverbakkene (ca. 5km/t), og øker tilsvarende i nedoverbakkene, er det i praksis ingen forskjell. 

 

Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Powerflux på mandag 12. mai 2014, klokken 22:19
Man må vel kunne gå ut fra at selgeren innehar et minimum av kjennskap til sitt produkt og ikke smører på som en spansk timeshare selger :o

Min erfaring er at selgere kommer med påstander, ikke fakta.
Hvis en selger påstår 200km rekkevidde noterer jeg meg det bak øret og sjekker hva produsent og tester sier etterpå.

Det er problematisk at websidene (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html) gir bedre informasjon enn selger -og at det ikke henger et "faktakort" på bilen tilsvarende de som står på hvitevarer hos elektrokjedene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 13. mai 2014, klokken 09:54
Det er problematisk at websidene (http://www.nissan.no/NO/no/vehicle/electric-vehicles/leaf/charging-and-battery/range.html) gir bedre informasjon enn selger -og at det ikke henger et "faktakort" på bilen tilsvarende de som står på hvitevarer hos elektrokjedene.

Jepp, slik det gjør i USA. Der var rekkevidden til 2012-Leafen oppgitt til 73 miles (117km), den nye har vel noe mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA