Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

fstromsv

#90
Jeg har alltid ment at regen settes til B2 når ACC slås på.  Etter å ha brukt ACC og du så skrur ACC av står regen til B2 (default), så vidt jeg husker. 

Side 7-43: "Kontrollfunksjonene for den regenerative bremsen kan ikke betjenes mens ACC er i drift."  og "Hvis du aktiverer ACC nå spakstillingen er B (inkludert B0 til B5), endres spakstillingen til "D".

Slik jeg har oppfattet systemet tilsvarer er D det samme som B2 mhp regen (se side 7-17).

Fiffik78

D i normal kjøring er ca 2, men i ACC så varier bilen alt mellom 0-5. Den er jo ganske røff i radarinnslag og bremser markant hardt, med fullt utslag på regen hvis noe kommer i veien litt for fort. Ser du enkelt hvis kjører i ACC i rundt 100 feks. Regen varier hele tiden.
Outlander PHEV 2014

PhevVest

#92
Kjøring med ACC bruker regenerering optimalt er min erfaring - men bruker vanlige bremser om nødvendig.
For øvrig øker regen. ved bruk av bremsepedalen selv om regen. er satt til B5 (iflg. display) - så virker som det er enda flere nivåer men den/de høyeste kobles bare inn ved bruk av bremsepedalen.

Men - når ACC aktiveres blir regen. satt tilbake til standard nivå slik at man ikke risikerer veldig bremsing straks den slås av.

Petter S

 0.42 på omtrent ett år, veldig bra,  og veldig fornøyd. Egen manuell registrering med kjørebok. Som forventet øker bensinforbruket litt i den kalde årstiden pga mere behov for oppvarming av kupe. Kjøremønster; lokalkjøring på nesten bare el, pendling med ca 50% el, og langkjøring der det nesten bare er hybrid. Laveste måling når jeg fyller nesten full tank, ca 0,27, høyeste 0,65 etter, eller på, langtur med passe full bil.

En liten ulempe der jeg bor, eller fordel, jeg bor 165 moh, og når man starter med fullt batteri lader den ikke noe de første 3 km ned til fjorden, men forbruket er ditto nesten 0 også på strøm. Men de siste km hjem bruker tilsv mye strøm eller bensin... En nabo med Leaf har gått tom et par ganger 30m hjemmefra... Seige bakker opp...

Angående ACC: Fungerer veldig bra, regenererer opp til max 30kwh når den kan. Uansett spaker eller ikke, regenererer den så godt den kan, og det er avhengig av en kombinasjon av fart og modus. Velg delt modus på skjermen mellom kart og drift, da ser du veldig godt hvordan forbruket er og regenerering real time. Favorittvisning.

Petter S

Jeg har en problemstilling eller utfordring til dere,  for jeg har lurt på følgende:
Dersom man skal over en fjellovergang eller annen vesentlig brattere stigning over lengre tid (såpass bratt eller lang at den tømmer et fullt batteri), og det er relativt flatt før denne bakken (såpass langt at batteriet er tømt før bakke om man kjører vanlig),  hvilken metode lønner seg da for lavest drivstofforbruk:
1. Bruke 'save' hjemmefra på hele flaten, og bruke normal/ECO opp de bratte bakkene.
2. Kjøre normalt/ECO hele tiden.

På toppen er batteriet tomt uansett, og bilen er over på hybrid kjøring.
Bilen er passelig middels full, helgetur med 4 personer og bagasje inni.
Jeg sier ikke nå hva jeg har prøvd, eller hva jeg tror og gjør. Har ikke sammenlignet 2 identiske turer, men det har jeg veldig lyst til å gjøre...  :-)

PhevVest

Fint om du gir tilbakemelding på en slik test - kan være flere som er interessert i en slik "rapport" :)

Og - om man kjører vanlig hybrid og bratte stigninger, går motoren helt bananas for å holde tritt med strøm? Går det roligere for seg om man har ladet batteriet før stigningen?

t4.ravenbird

Selv ville jeg nok ha kjørt save først, for å unngå at motoren går i panikk-modus opp bakken. Jeg ville også satt pengene på at det er det mest økonomiske.. men jeg hadde ikke turt å vedde mye så vil også svært gjerne høre resultatet;-)

PhevVest

Og - hvis man har en lengre tur med flere stigninger, svarer det seg å bruke charge knappen for å ha strøm til stigningene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA