Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måling av batterikapasitet

Startet av TMX, onsdag 28. mai 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

fstromsv

En veldig rask titt på tallene her

http://www.spritmonitor.de/

viser LAVESTE registrerte forbruk over tid for bensinmodellene nevnt tidligere: Touareg (fra 9.08l/100km), BMW X3 (fra 8.29l/100km og oppover), Audi Q5 (fra 8.13l/100km og oppover) etter denne statistikken.  HØYESTE registrerte snitt forbruk over tid for Outlander PHEV er 8.82l/100km.

Så kan man også sjekke tall for diesel varianter om man synes det er en relevant sammenligning.  Touareg (laveste er 5.27, nest laveste 7.13), BMW X3 (laveste 2.3, nest laveste 5.75), Audi Q5 (laveste 6.31).

Så får man kanskje se nøyere på dataene bak statistikken for å se om det er mulig å komme til andre konklusjoner enn at Outlander PHEV vil ha lavt forbruk over tid for de fleste bruksmønstre.  Der finnes sikkert unntak.

Dykkern

Litt på siden av foregående spørsmål, men har noen av dere faktisk MÅLT energiforbruket (kWh) på å lade opp en fullt utladet bil. Jeg vet at batteripakken er speccet til 12 kWh, men lurer altså likevel på om det er den faktisk avgitte energimengden fra strømuttaket.

ghabbe

Det skal jo i teorien være greit å regne ut. 220V * 10Amp = 2200 watt * 5,5 timer = 12 KWh.  :)

PhevVest

Tenker å sette måler på kontakten som viser strømforbruk.
Samme med bensinforbruk - noter kjørelengde og hvor mye som fylles, ikke stol blindt på kjørecomputeren.

aaa3

Sitat fra: asbaas på onsdag 29. april 2015, klokken 13:56
1 år i dag - 16600 km - totalt gjennomsnittlig bensinforbruk 0,43 l/mil.
Dette er reelle tall, ikke tatt fra kjørekomputer (som jeg ikke har i min Intense). Jeg har notert hver eneste bensinfylling.

K S

Vi hadde VW Tiquan med dieselvarmer. Den kunne en få ned i 0,5-0,6 l/mil, normalen var mellom 0,6 og 0,7, vintersdag med småkjøring og dieselvarmer alltid over 0,7.
Så rundt 0,65 med bensin og auto er bra!

LeifA

På underkant av 12.000 km. har jeg et forbruk på 0,476 (notert alle fyllinger) og 1.704 kWh (målt med egen måler). Mye småkjøring på strøm og noen langturer til vestlandet.
LeifA

Alessandro Volta

Sitat fra: Gorm på mandag 13. april 2015, klokken 11:19
Sitat fra: Fiffik78 på lørdag 04. april 2015, klokken 19:48
b) du har over 200 hestekrefter tilgjengelig

Vel, det er en sannhet med store forbehold?
Du har kun 200Hk tilgjengelig når motoren også driver fremhjulene, noe som betyr at det bare er ved hastigheter over 70 km/t. Under 70 km/t er det kun elektrisk drift på hjulene

Det er ikke sant! Ved kjøring i parallell hybrid mode hvor bensinmotoren hovedsaklig driver forhjulene OG assisterer el-motorene (foran og bak) (og når ekstra power trengs) trenger du ikke å kjøre >70 km/t.
Du har med andre ord maksiumum power fra 0 km/t hvis du legger pedalen helt ned.
Ellers hadde jo PHEV'en aldri vært såpass mye raskere i forhold til Outlander 2.2 D hvis den ikke klinket til med maksimum effekt  ;D

PhevVest

Viser det i displayet - ved maks pådrag hjelper motoren også på fremdriften, helt i fra 0km/h.

Cowboystrekk

Noen hadde vell testa hvor mye strøm du kan fylle på batteriet og endte opp rundt 9 kWh, stemmer bra om det skal være litt beskyttelse i topp og bunn for å øke levetida :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Niff123

Ny rapport:
1. Fulladet, bykjøring i 45 min. : forbruk 0 (optimalt)
2. Fulladet, Oslo-Fredrikstad 100 km med omfattende utfartskøing: forbruk 0,36 (meget tilfredsstillende)
3. Retur 100 km med "tomt" batteri og omfattende bruk av adaptiv cruisekontroll i 110 km/t: forbruk 0,8 (velvel)

Konklusjoner: bykjøring perfekt, 200 km med fullading ved start 0,58 som er bra basert på fart og bruk av adaptiv.
Det store løpende forbruket dvs. nærmere 0,9 var ved adaptiv cruisekontroll i 110+ som er forståelig på grunn av SUVens luftmotstand og at regenerativ lading automatisk er slått av ved bruk av cruisekontroll.
For langfart er derved rådet for dem som er opptatt av forbruk:
Hold deg under 100, ikke bruk adaptiv og ha regenerativ på B3 eller mer. Da lader du hver gang du slipper gasspedalen.
Vi andre koser oss med det avanserte tilleggsutstyret.
Hovedkonklusjon: for alle med blandet kjøring er PHEVen et perfekt kompromiss mellom størrelse, utstyr og pris.


jkirkebo

Sitat fra: Niff123 på torsdag 14. mai 2015, klokken 13:46
Det store løpende forbruket dvs. nærmere 0,9 var ved adaptiv cruisekontroll i 110+ som er forståelig på grunn av SUVens luftmotstand og at regenerativ lading automatisk er slått av ved bruk av cruisekontroll.

Høh? Hvordan holder den farten nede i nedoverbakker da, bruker den bremsene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Niff123

Adaptiv cruisekontroll betyr at bilen holder avstanden til forankjørende så lenge den bilen har lik eller lavere hastighet enn du har stilt inn på. Nedoverbakke vil bilen holde avstanden uten at du må bremse. Alternativt kan du nedover koble ut cruisekontrollen og da aktivt bruke det regenerative utstyret. Eller du kan bremse ved å bruke bremsepedalen (den virker). Er nedoverbakken din milelang eller svært bratt er nok løsningen med et par fingerbevegelser å stille cruisekontrollen på vent og regenerere strøm til batteriet. God løsning og god tur!

Fiffik78

Regenerativ brems er selvfølgelig på selv om du kjører med ACC, det er som det sies slik den bremser ned, bare å sjekke displayet det. Om du gjør det selv eller lar bilen gjøre det, er helt hipp som happ, du bremser like mye og sparer like mye.
Outlander PHEV 2014

Niff123

Et seriøst og interessant innlegg.
Jeg har tolket den automatiske utkoblingen av B (regenerativ bremsekraft) og automatisk overgang til D ved bruk av adaptiv cruisekontroll slik at ladingen da ble som ved kjøring uten innkoblet B, men skal følge dette ved neste anledning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA